{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.164 visninger | Oprettet:

Hesten rækker tunge {{forumTopicSubject}}

Vi står med spørgsmålstegn over hovedet herhjemme.
Min 25 år gamle Fjordhest rækker tunge. Jeg havde for et par måneder siden haft en lille ridetur på ham, hvor jeg bagefter lagde mærke til at han rakte tunge. Dette gav ikke megen bekymring eftersom vi mente, at det var på grund af bidet. Men nu er der jo gået nogle måneder siden da og han rækker stadig tunge, jeg rider ham ikke længere, så nu kan det jo ikke længere være på grund af bidet.
I de 5 år jeg har haft ham, har der ikke været "problemer" med at række tunge.
Er der nogen derude som evt. ved, hvad grunden kan være?

- Ditte Bager Larsen

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hesten rækker tunge
  • #1   26. nov 2012 Jeg kan huske, at vi havde et par ældre heste på min tildligere rideskole, hvor tungen ligesom hang. Og der fik jeg at vide, at ældre heste tit får "løse" tungebånd(eller hvad det nu hedder) og intet betød smiley

• #2   26. nov 2012 har også redet en hest der umiddelbart efter ridning rakte tunge og gabte.. men det havde noget at gøre med at være veltilpas og afslappet..
    Hvis den rækker tunge også gaber vil jeg sige den er glad.. men hvis den bare rækker tunge.. kunne der være noget galt.. måske med halsen eller noget..mmm... dunno..

• #3   26. nov 2012 efter som mennesker rækker tunge når de oplever noget der 'kradser' nede i halsen.. ved ikke om det er det samme med heste.. xD

• #4   26. nov 2012 Måske har den mange spændinger?
    Min venindes pony gør det(dog under ridning) men det er pga. spændinger smiley

• #5   26. nov 2012 Den med tungebåndene er satme en jeg ikke har hørt før og i øvrigt en elendig undskyldning.

At en hest rækker tunge kan være følgende ting:
    Smerte/Irritationer
    Spændinger
    Frustrationer
    Kedsomhed
    Overspringshandlinger

Jeg ville først få den tjekket for evt smerter.
    Derefter ville jeg nok lægge mærke til i hvilke situationer den gør det og om det er i specielle situationer og handlinger at det forekommer.

• #6   26. nov 2012 hvad med tænderne?? har den fået tjekket dem for nylig??

• #7   26. nov 2012 Inge-Lise D: Det kom som sagt efter sidste gang, hvor jeg red ham og så har det stået på efterfølgende. Jeg vil mene, at han gør det "24/7" (jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan han ter sig sent om aften eller tidligt om morgenen)
    christina: Han fik tjekket tænder for en måned eller to siden, da smeden var forbi.

• #8   26. nov 2012
    Har han tabt en del tænder, som følge af at han er blevet gammel?

• #9   27. nov 2012 har han alle sine fortænder, kender en hest der rækker tunge konstant fordi den mangler nogle af de forreste tænder det har dog ingen betydning for den andet end hvis man stikker en gulerod hen til den og forventer den bider den over smiley men der hænger tungen ud, 24/7.. Hvad med de forskellige kirtler(ganasher) er nogle af dem hævet, tjek især den du kan se når du kigger under hovedet på hesten, der sidder en kirtel mellem kæbe benene??

• #10   17. apr 2013 Hvis tungen er ude konstant, vil jeg mene, at der er noget galt med tænderne. Du skriver den fik tjekket tænder, sidst smeden var forbi. En smed har da ingen uddannelse i hestetænder! Find en hestetandlæge/tandplejer eller en dyrlæge, der er efteruddannet i tænder. Man bruger da heller ikke en elektriker til at lave ens brusekabine smiley

• #11   17. apr 2013 Har før hørt om ældre heste der begyndte at tabe tænderne, så tungen hang ud af munden når den slappede af.. Jeg ville ikke bekymre mig hvis den ellers spiser uden at tabe foderet og ellers virker frisk..

• #12   17. apr 2013 ved ikke om du kan bruge hende her til noget men hun har flere gode vidioer/blogs med gode forklaringer om hestensmund/bid osv osv osv.... her er noget om bid til heste der rækker tunge http://www.hestemund.dk/hestemund.dk/hvilket-bid-nar-hesten-raekker-tunge-del-2/

Kommentér på:
Hesten rækker tunge

Annonce