Hvad tror i der sker med ridningen i fremtiden?? {{forumTopicSubject}}
Hej alle skønne mennesker
Jeg ved godt der er blevet oprettet et sådan emne før, men kan desværre ikke finde det igen, og kunne virkelig godt tænke mig at høre jeres mening:)
Der har i nogle dage nu været nogen debatter om join up, glidetøjler, dækner, bandager, vat i ørene, klipning, for tidlig tilridning osv osv osv, men samtidig også rigtige mange kommentare om, at hesten skal være fri så meget som muligt osv, og nu så jeg også drf vil nedlægge berider uddsnnelsen, hvem skal så undervise i fremtiden?
Så hvordan ser i ridningen idag, og hvordan tror i det kommer til at se ud i fremtiden om måske 10-20 år ??
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 10 Heste: 7 Emner: 3 Svar: 88
Ja ellers er det forbudt at ride fordi det er for "farligt"
sep 2012
Følger: 21 Følgere: 19 Heste: 5 Emner: 45 Svar: 179
Vi vil blive delt mere op i "hestefolk" end vi allerede er nu. Om 20 år tror jeg ikke der findes en blanding af dem der går ind for at hesten er fri, og dem som går ind for hårde midler, altså "det er mig der bestemmer her, og du er min slave" hårdt sagt...
Men det er bare min teori.
mar 2005
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 732
mar 2005
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Men det kan da godt være at folk bliver trukket længere fra hinanden, så kløften bliver større. Hvem ved.
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.404
Om 10-20 år der sidder jeg nok på en konehest og er meget klogere på heste end nu! (o; Forhåbentlig er ridningen og udstyret blevet mere skånsomt for krikkerne.
mar 2005
mar 2005
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Jeg håber på folk får mere viden i hestens anatomi, indlæringsevner og måde at reagerer på.
feb 2008
Følger: 211 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 710 Svar: 3.896
maj 2004
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 16
apr 2010
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 5 Emner: 219 Svar: 677
Jeg håber i stedet på at heste velfærds debatten fortsætter, men med et mere åbent "sind", da jeg mener at den på nuværende tidspunkt er noget snæver og kun giver plads til de få og sætter skamme ved de som gør tingene anderledes.
apr 2010
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 5 Emner: 219 Svar: 677
apr 2008
Følger: 589 Følgere: 707 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.955
Jeg håber godt nok ikke det kun bliver jordtræning en gang i fremtiden xD
Men tilgengæld håber jeg galopsport, travsport og roll kür forsvinder
mar 2005
Fleur det er jeg enig i, håber der kommer en go blanding af en go potion velfærd , men at dressur og spring blir bibeholdt, men jeg håber det blir mere bredt sådan så bidløse også kan starte dressur med bidløs
apr 2008
Følger: 589 Følgere: 707 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.955
Bidløse får nok lov en dag, men der er laaaang vej endnu
mar 2005
jun 2007
Følger: 142 Følgere: 138 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
Jeg ser tre udfald:
1. Endnu stærkere opdeling af ridestile, fortsat ignorance fra rideforbundene
2. Boom af velfærd - at der kommer en højere force indover som tvinger rideforbundene til at makke ret/rideforbundene bliver omfattet af en lovgivning som ikke tilgodeser de ting vi ser nu
3. Ingen heste til OL, begyndende eller total forbud mod ridesport - hvilket dog ville være usandsynligt når man ser på sponsorer osv. Måske kun de "rige" må ride til den tid? Who knows
Jeg håber selv på nummer 2
mar 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 91
med selv ridningen vil vi stadig værer delt op dem der mener at heste der nejer og skal kysse jorden med mulen er meget beder en rollkür . sagt med et smil for tror det kræver lige meget træning tros heste der nejer gør det helt "fri villig " ingen tvang . men det gør rytteren der bruger pisk og sporer og bid til rollkür så ikke . jeg mener begge dele kræver lige meget nogle heste er smidig bygget for dem er det let både at rollkür og neje . for heste der er lidt stive i det kræver det merer træning .
men delt vil vi altid værer tros som jeg har læst herinde horsmanship er al omgang med heste . så alle der har med hest og gører udøver horsmanship ( dejligt )
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 12 Svar: 1.581
Dog tror jeg også hetz mod "seriøse" rytter bliver større.
Hvad jeg synes om det ?
Har det lidt delt... Mener vi er på vej til at lave et brugsdyr til noget helligt og forbander alt som vi ikke mener gavner.
Burde man så også afskaffe sportsforanstaltninger som EM, VM og OL for mennesker bliver også presser ud i unaturligt ekstremer ?
Selv er jeg nok ret pylret omkring mine heste, men jeg prøver da at bevare lidt sund fornuft.
Meget som vi "udsætter" hestene for er en "opfindelse" af folk som vil tjene godt på vores stor kærlighed til vores hest og vores stræben efter at gøre alt så godt og behagelig som muligt for dem.
Meget af det udstyr og de behandlingsmetoder eksisterede ikke for 100 år siden, men hestene opnåede mindst samme alder, hvis ikke endda flere blev ældre.
Hesten er blevet en god intægtskilde for "industrien" fordi vi lader os påvirke så meget.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det er jo et spændende spørgsmål..
Men jeg tror at sådan noget som bidløs vinder mere ind, FEI bliver simpelthen nød til at erkende at der er en del potientielle kunder derude i verden og derfor må de åbne op for bidløs, fordi de ellers mister en del kunder på den konto.
Men det tager nok noget tid, når de nu mener at man ikke kan styre en hest uden en kandar ( yep, rigtigt citeret fra en mail korrespondance mellem Robert Cook og FEI ).
Måske folk når er trække linjerne endnu mere op, gå mere i ekstremer før der er nogen der lytter nogen steder. Gå endnu mere ud til siden og melde sig ud af stævner, klubber osv. fordi det skal blive meget ekstremt før tingene vender den anden vej ang. fx. stævner.
mar 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 91
apr 2010
Følger: 44 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 201
Jeg kan heller ikke se hvorfor glidetøjler, chambon'er, pessoaer og stærke bid bør forbydes! Jeg er selv tilhænger af disse midler, men jeg mener også man skal bruge det med omtanke!
Tro nu ikke jeg er "led og ond", men jeg mener at hvis man har svært ved at ride sin hest, så kan det være en ide at benytte sig af disse!!
Hvis disse midler skal være forbudte så skal de tynde rebgrimer og hackamore også være forbudt!!
En tynd rebgrime er "skarp" og ligger et hårdt pres på hesten og hackamoren lukker for luftvejene. Hvorfor bør disse så ikke forbydes??
Jeg undre mig bare at det altid er bidet og hestens mund der sættes fokus på!
Jeg vil igen understrege jeg også går op i hestens velfærd og anatomi og en blød hånd!
Bare min mening til indlæggende!
sep 2007
Der er stor forskel på en rebgrime og en hackamore også hjælpetøjler.. Kan virkelig ikke sammenlignes..
Og det er lige netop bidet der er stor fokus på fordi der de sidste 5 år har været et boom af bidløse ryttere :o).
Og det er da lige netop hvis man har svært ved at ride, at man skal holde sig fra hjælpetøjler..
mar 2005
Maria p, der er ingen der hakker ned på bidløse , har selv stor respekt for dem, og syns de skal have lov til at starte stævner med bisløs
mar 2005
Naturryttere var bare lige et fiktivt navn så jeg ikke hele tiden skulle skrive "dem der går ind for bidløs. bomløs osv som du lige har beskrevet
Haha , vi kan godt kalde dem nørder
mar 2005
apr 2010
sep 2007
en hackamore og en rebgrime kan ikke fiskere hesten som hjælpetøjler kan :o)
Ved dem kan du fiksere hestens hoved i en bestemt position, da du har en tøjle der er forbundet mellem bid og gjord, hånd eller sadel.
apr 2010
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
Dagens hyggelige indslag fra mig
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Men ridning ER jo meget for små piger. Siger hende, der ikke er en lille pige mere.
Jeg opvarmede da 10 min, og nedkøling, men hvorfor? Det skulle man bare. Da jeg efterhånden var skældt ud i mange år, fordi hesten ikke havde dækken og sko på (havde ikke brug for det), fik den det på. Og jeg er ikke engang en, der følger strømmen,
Så kan godt forstå, mange gerne vil følge strømmen. Som en landsholds rytter sagde, så var hun træt af, der ikke var mange seriøse ryttere i stalden. Jo jo, men vi var da ikke landsholds ryttere, så det var ikke godt nok!
Altså nogle har bare meget travlt, og om hesten har det godt, kommer på fold, og hvad den får at spise, det er ligegyldigt.
Men sålænge der er penge i sporten (sponsorer), og generelt at der findes konkurrencer med dyr - som ikke selv har valgt det - så vil der være folk, der er lidt for meget konkurrence mennesker.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Hvad tror i der sker med ridningen i fremtiden??