{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.122 visninger | Oprettet:

Klipper 1 meter lang man! {{forumTopicSubject}}

Der er nogle der har klippet en meter lang man ned til 10 centimeter fordi de var sure på hende der ejede hesten!
Det er simpelthen ikke i orden! Han hedder Le Mans og er/var simpelthen bare Danmarks smukkeste hest! Jeg kender ham og har part på en af hopperne der står der ude (Dog står hun på rideskole) så det rør mig virkelig meget at der er nogle der har gjort sådan noget!

Er det ikke ulovligt at trænge ind på andre folks grunde og klippe en hests man? Han var SÅ mange penge hver før da han er den eneste palomino Irish Cob i Danmark, men nu har han en 10 centimeter lang man så han er ingenting nu smiley

Billeder kommer!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klipper 1 meter lang man!
  • #1   11. dec 2012 Det er forhåbentlig ikke rigtigt!!

• #2   11. dec 2012 Nu forsvinder hestens værdi jo altså ikke bare fordi manden bliver klippet. Antaget at der er tale om en kåret hest(?) så har den jo samme værdi avlsmæssigt.

Men borset fra det, så jo det er ulovligt, og jeg vil tro man kan anmelde det som hærværk (ja dyr er altså blot almindelige ejendele i lovens øjne) og det er strafbart.

• #3   11. dec 2012 Michelle
    Han skulle kåres til maj smiley Men det kan vi ikke nu da den man betød rigtig meget for hende! Aldrig har jeg set en smukkere man en hans!

Hashim al Jamal - Mægler af Skønhed: Det er skam rigtigt jo smiley

TO MINUTTER SÅ ER DER ET BILLED I ET NYT FOTOALBUM

• #4   11. dec 2012 Hesten falder jo ikke i værdi pga en klippet man. Men hold ds kæft hvor er det groft gjort.
    Og med hensyn til kåring så kan hun søge om tilladelse til at stille med falsk man.

• #5   11. dec 2012 Der var da noget med der var en pony på et tidspunkt der fik klippet halen af inden et stort stævne og så måtte den ikke starte:/

• #7   11. dec 2012 Jamile -hun har ikke måttet starte med extensions, det må man nemlig (normalt da) ikke til i hvert fald dressurkonkurrencer.
    Men det er altså ikke korrekt at hun ikke har måttet starte, for der er ingen regler om at hvor lang halen skal være til stævner.

Team Grafik -netop. Hestens værdi er jo den samme. Og ang kåring, jeg ved ikke hvordan reglerne er med behåring på IC'er men man kan vel søge om dispensation fra den lange man, eller vente til næste år.

• #8   11. dec 2012 Det er nu ikke første gang nogle har gjort sådan noget--

• #9   11. dec 2012 Ej hvor groft gjordt!

• #10   11. dec 2012 Ja, sådan er nogle folk desværre..

• #11   11. dec 2012 Jo gu er det ulovligt. Og en forfærdelig ting at gøre smiley

Michelle og Team Grafik - Manen kan vel godt have indflydelse på kåring og dermed også værdi, når det er en Irish Cob der er tale om. Der er hårpragt altså en del af racestandarden.

• #13   11. dec 2012 det er ærgeligt, træls, og meget dumt det der er sket, men op med humøret han kan sagtens kåres alligevel ( lindholms fætter guf kløede hele manen af og blev alligevel best in show) de mærker på det der er tilbage og afgør på tykkelsen smiley

og så lige en rettelse han er IKKe den eneste palomino IC i dk
    min veninde Louise har en og her er to andre
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/163746-irish_cob_its_faruq
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/181263-irish_cob_le_manshingst

• #14   11. dec 2012 Ja det er ulovligt, og det er hærværk, det kan faktisk godt straffes med bøde. Det er det samme hvis du går ind og plukker blomsterne i en anden mands have, det kan man også få en bøde for...

• #15   11. dec 2012 stald lender: tror den du linkede til sidst er den der bliver omtalt her i smiley

• #16   11. dec 2012 Nej hvor groft!
    Det er bare ikke okay sådan noget... Jeg HADER mennesker, som lader deres problemer gå ud over dyr. Jeg HADER dem! D:

• #17   11. dec 2012 Mint: Ingen man kan søge om dispensation for den manglede man. Til DV Hingstekåringen var der en hingst der blev fremvist med falsk hale, da den var blevet bidt af. Denne hest havde fået dispensation for det

• #18   11. dec 2012 Michelle w: For en IC har det STOR betydning med hårpragten ved kåring. Det er en af de ting den blandt andet blir bedømt på, da en frodig hårpragt er en del af racestandarden. Så en hingst med klippet man kan man IKKE stille til kåring.
    Og det tager desværre betydeligt længere end 1 år, før den man er vokset ud igen.
    Der går nok ihvertfald 2-3 år før den er fuldt udvokset.

Til ts: Jo det er hærværk, og hvis i ved hvem der har gjort det er det da bare med at anmelde det!

• #19   11. dec 2012 Stald Lender: Tykkelse ja, men hvad med længden? Den kan jo ikke vurderes?
    Avler selv shettere, og der er helt sikkert ingen der ville stille en pony til kåring hvor manen var klippet af.

Team Grafik * Distanceteam *: Hos DV er hårpragten ikke en del af avlsmålet. Og det nytter jo ikke at bruge falsk man på en race der bedømmes for sin hårpragt. Det ville man da aldrig få lov til, da det så ikke er hestens naturlige hårpragt der bedømmes.

• #20   11. dec 2012 Øv hvor frækt!
    "Jeg" har selv oplevet næsten selvsamme ting. Vi kom en dag ud i stalden til Lacrosse, og så var hans pandelok pludselig 5-7 cm kortere smiley Det er ikke meget, men det er jo moralen i at folk kan finde på at gøre det?!

• #21   11. dec 2012 det er bare ubeskriveligt dumt, synd, grift og alt muligt knapt så pænt at sige om folk

seriøst?! de får jo ikke en skid ud af at gøre det! -.- ja, ved ikke hvad det er udover ubeskriveligt et eller andet

der hvor jeg købte min plag havde de oplevet noget i samme stil.
    ejeren og hendes kærste var vist på sommerferie, de havde vist fået en til at komme og se til hestene imens de var væk, og så min plags mor, som er en nordsvensk som havde en rigtig lang og flot man og hale. men da de kom hjem fra ferie og gik ud o stalden stod hoppen med en hale som var klippet af hele vejen omkring roden, og alle hårene var spredt udover staldgulvet.
    Idiotisk, de ved ikke hvem det var der havde gjordt det -.-

• #22   11. dec 2012 Anna F: men hvis man mærker på manen så kan man sagtens vurderer dens hårpragt. Man kan jo sagtens ringe og høre ad.

• #23   11. dec 2012 Ja måske tykkelsen, men ikke længden.... og der er dælme stor forskel på hvor lang man de forskellige heste er i stand til at sætte....

• #24   11. dec 2012 Nogle af mine ponyer har meget tyk men ikke ret lang man... andre har lidt tynd men meeeeeget lang man... andre har både tyk og lang man....

• #25   11. dec 2012 ja som Team Grafik * Distanceteam * kunne man jo først og fremmest ringe og høre hvad de foreslår, at man stiller til kåring "uden man" eller hvad man gør,

det gør jo ingen skade at spørge smiley måske var man heldig at de ville se igennem fingre med det hvis de får af vide hvad der er sket

• #26   11. dec 2012 Anna -man kunne jo søgedispensation. Det er jo ikke en hel normal situation det her, så mon ikke det kan lade sig gøre. En anden bruger skriver jo at det kunne lade sig fgøre for en der havde kløet manen af

• #27   11. dec 2012 Mon ikke dommerne kan se at den har god pandelok og hale, og mærke på manen. Evt. kunne man vise nogle billeder fra før hesten blev klippet så de har en idé om det, eller simpelthen vente med kåringen?
    Jeg har ikke fortsand på mulighederne, og jeg synes det er grimt gjort, men det varlige det jeg tænkte måske kunne være en mulighed smiley

• #28   11. dec 2012 Jeg ville bare hade hvis nogle gjorde det ved min shetlænder! også selv om at han ingen stamtavle har, og derfor ikke kan kåres. Men når jeg er til dyrskue ved 4H, går jeg da meget op i, at han skal være ligesom de andre!

• #29   11. dec 2012 Hvor trist, for nogle år siden var der en friser ejer herinde der fik smidt hendes hest's man og hale smidt i hendes postkasse.

For en 2-3 år siden havde jeg lejet en stald hvor min plag og en venindes fjordhest stod, en dag da jeg kommer ud for at fodre er fjordhestens man og pandelok klippet af og alt håret ligger spredt på staldgangen foran dens boks smiley min var ikke rørt.

Forstår simpelthen ikke hvordan nogen kan finde på at gøre et dyr fortræd på den måde

• #30   11. dec 2012 Det var da en skrækkelig situation, men som mange andre siger, så er den hverken værdiløs eller vil blive afvist til kåringen. Den bliver højst dømt et point eller to ned, og er det en ordentlig hest burde den ikke få en dårligere kåring for det.

Jeg ville nok forklare situationen grundigt, og på forhånd, over for kåringssekretariat og dommer, og så ellers tage den bedækningssæson med (går ud fra at det er en hingst siden der snakkes så meget om kåring og værdi), i stedet for at vente et år til håret er vokset ud.

Fald ned og se hvordan tingene kan redes smiley

• #31   11. dec 2012 Hende der ejer hesten's datter har været oppe at skændes med nogle og så ville de nok gøre gengæld så de er kommet ud og klippet hans man af smiley

Her er billeder: http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/390925-le_mans_man_klippet_

• #33   11. dec 2012 Non***

Okay, vil give dig ret i at den ikke ser ud til at være klippet, men derimod revet eller sådan noget smiley

Men synes dog ikke at du kan sige at den så slidt ud, så det ikke var helt galt med klipningen, ville du ikke gå amok hvis du kom ud i stalden og din hest havde mistet sin man, selvom den måske så lidt slidt ud? smiley

Det er vel forhåbentlig ejeren som afgør hvad der skal se med håret på sin hest, så synes det er helt grotest at nogen folk blander dyrene ind i sådan nogen sager!
    Håber den person der har gjort det bliver fanget og sat til ansvar for det! smiley

• #34   11. dec 2012 Nu har jeg absolut ingen erfaring indenfor kåring, men mon det ville være en mulighed at snakke med arrangørerne om at vedlægge billeder (hvis der evt. er nogle bedre billeder, end dem i albummet), så selve hårlængden kan ses?

• #36   11. dec 2012 Det ser ikke godt,,,,

• #37   11. dec 2012 Ud

• #38   11. dec 2012 synes det ser ud som om den er blevet ædt og ikke klippet, og er nu selv glad for jeg har en hest hvis værdi ikke ligger i håret. men i talenterne smiley Hvis folk klipper min, tager det ikke så længe for den er i den længde den har nu...

• #39   11. dec 2012 Charlotte:

Det nok nærmere ejerne man gør fortræd...

• #40   11. dec 2012 Non
    Undskyld, emn syntes virkelig det er groft sagt at den ser slidt ud og at det så er godt med en klipning! Der er klippet en meter man af den pony! Manen er på ingen måder slidt. Den går på fold hver dag døgnet rundt og bliver ikke filtret ud hver aften da det tager 3 timer at gøre ved ham!
    Efter den man er blevet klippet af kommer han ikke til kårring i maj! Den er alt for kort og når en IC skal kåres går nogle af pointene til manens længe og fyldighed så han får ikke specielt høje point. smiley

Syntes ikke du kan være bekendt at skrive det. smiley

Pandelokken som var nok 50-60 centimeter lang er også væk.. smiley

• #41   11. dec 2012 Det er for sygt. Stakkels Annika! smiley

• #42   11. dec 2012 Det er da virkelig fuldstændig åndssvagt at lade et skænderi gå ud over sådan en smuk hest? Jeg ville godtnok skamme mig, hvis det var mig der havde gjordt det!....

• #43   11. dec 2012 Forresten... Han går alene på en hingstefold så den er klippet af. Og han kan ikke stå stille nok til at der ville være nogle der skulle rive det af da det ville tage alt for lang tid... Det er jo kun lige klippet over med en saks sådan tilfældigt...

• #44   11. dec 2012 Jeg synes den ligner noget der er skåret af (evt. med kniv)

• #45   11. dec 2012 Lykke
    Det var selvfølgelig også en mulighed! smiley

• #46   11. dec 2012 Virkelig trist og på ingen måde iorden..

MEN hele kåringen ligger ikk i manen.. Dommer kan godt kigge forbi sådan noget.. ! Som der også er skrevet længerer oppe er en IC også fået en super kåring selvom manan var væk så come on..

Og derud over måske meget fornuftigt og vente med og stille den til kåring senre for den ser godt nok total ufædig ud i sin bygning og manen ser meget slidt og trist ud..
    Men det jo selvfølgleig op til ejer..

Men sys helt sikkert det grotesk og kan slet ikk forstå hvordan man dog kan få sig selv til det

• #47   11. dec 2012 Altså jeg havde en shetlænder som var helt renracet, og jeg fik besked på at hvis jeg ville have hende kåret, så måtte jeg hverken klippe ørehår, kodehår, man eller pandelok. Kun enden af halen hvis hun var ved at træde i den.

• #49   11. dec 2012 tja nu har jeg lige værert til frieser kåring i år og det er man, hale og udstråling der tæller så der efter kommer resten . så forstår jers problem med kåring . og om i så fletter den hele tiden vil det være svært at nå en gode længde øv øv . men vis i er heldig ku der være en kåring sidst på sommeren et sted så kunne melde til der .
    der er rigtig mange regler inde for hver race af heste og man skal sætte sig ind i hver regel for hvert avles forbund vis man skal kunne udtale sig om hvordan det er i jeres forbund . syntes det er svært nok i frieser og kunne kun tænke mig at det er ligeså svært i jeres forbund . om hesten ser trist ud el ej den kommer ude fra og det har måsk regnet tror at alle heste med lang pels ser triste ud i regn vejr . barer en tanke ;-). og jeg vil mene at hesten har tabt i sin værdi indtil mane gro ud igen , men det er også bare min mening . håber de bliver straffe og evt bliver dømt en erstatning til ejeren af hesten

• #50   12. dec 2012 Non: Slidt man? Mener du virkelig det?? I mine øjne er dette da bestemt ikke nogen slidt man:
    (link fjernet)

Derimod en flot hårpragt og en hest med naturlige gode gener for en tyk og lang man.

Dette er en hest uden meget hårpragt og den bliver hurtigt slidt:
    http://www.horseforum.com/attachments/29465d1271479634-what-do-his-mane-braids-picture-412.jpg

• #51   12. dec 2012 Sofie
    Det billed er godt 3 måneder gammelt smiley Og har ikke set ham i 2 måneder, men er sikker på at Ejer har passet super godt på den! Hun fletter den nogle gange op på folden fordi han er en frækkert og bider gerne de andre så de bider i hans man smiley

• #53   12. dec 2012 Det var der også engang en der gjorde ved min mosters gamle fjordhoppe.
    De plejede at komme hvert år til sommer og klippe man og hale af hestene smiley
    Heldigvis stoppede det da Blakken kom smiley

• #54   11. jan 2013 Grooooft, nu om dage er menneskers hjerner på størrelse med en ærte

Kommentér på:
Klipper 1 meter lang man!

Annonce