{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.711 visninger | Oprettet:

handelsundersøgelse; hvem betaler {{forumTopicSubject}}

hej allesammen
jeg er nu 2 gange blevet snydt ved hestekøb, og køber derfor kun hvis handelsundersøgelse er ok.
MEN hvordan ser i på det?
er jeg helt galt på den hvis jeg siger at køber betaler undersøgelsen hvis den er ok eller vælger at købe på trods af evt fejl
og sælger betaler hvis undersøgelsen ikke er ok og køber ikke vil have hesten pga fejl i undersøgelsen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  handelsundersøgelse; hvem betaler
  • #1   15. dec 2012 køber betaler handelsundersøgelsen syntes jeg.

  • #2   15. dec 2012 Sælger bør betale handelsundersøgelsen, hvis undersøgelsen viser fejl ved hesten.

  • #3   15. dec 2012 Det er køber der vil have hesten handelsundersøgt, altså, derfor betaler køber, uanset hvad..

  • #4   15. dec 2012 Vi plejer altid at gøre det, at hvis hesten går igennem betaler køber, hvis den ikke går igennem betaler sælger smiley

  • #5   15. dec 2012 Altså, da jeg skulle have min nye hest handels undersøgt, fik jeg afvide jeg skulle betale udensat hvad det blev til. Dog var vi begge sikker på hun ville gå igennem. Og egentlig, så synes jeg det er købers regning, idet det trods alt ikke er sælgeren der siger den SKAL undersøges smiley

  • #6   15. dec 2012 køber betaler handelsundersøgelsen, også selvom hesten ikke er ok, men vedkommende har jo så den mulighed at lade være med at købe hesten, det er jo det, de får ud af at få den lavet...

  • #7   15. dec 2012 Alt efter hvad man aftaler

    Min veninde har lige været på hestekøb for et halv år siden og uanset om hesten gik igennem eller ej, så var det hende som køber der skulle betale undersøgelsen.

    Andre aftaler det er sælger og igen andre aftaler det er køber hvis hesten går igennem og sælger hvis hesten ikke går igennem.

    Selv synes jeg det afhænger af salgsprisen.
    Er det en hest til over kr 100.000 burde det være med i prisen, men er det en hest som ikke koster en formue er det køber som står for det.


  • #8   15. dec 2012 Nogle sælgere har det krav, at hesten skal handelsundersøges - så er det selvfølgelig dem, der betaler. Ellers synes jeg, det er køber der må betale. Vi har også betalt en handelsundersøgelse engang på en pony, der ikke gik igennem. Så synes jeg pengene er bedre givet ud, end hvis man havde købt en pony med fejl smiley

  • #9   15. dec 2012 Jeg syntes den skal igennem, og er der fejl som sælger ikke har oplyst om syntes jeg det er sælger der betaler, og ellers køber. Jeg fik slået 5000 a prisen på min hest fordi vi selv skulle have den igennem smiley

  • #10   15. dec 2012 altså, jeg har gjort det de gange jeg har gjort det.
    1. gange betalte køber hvis den gik igennem og jeg hvis den ikke gjorde, men da den ik gik igennem pga den havde smidt skoen om natten ja... synes jeg det var øv (vi burde ha aflyst) men gik igennem 2 gang hvor de betalte.

    men ellers har folk fået lavet undersøgelsen efter de har hentet hesten og derved betalt selv..
    men tyr også mere til at det jo er køberen der vil ha den undersøgt så må de betale...


  • #11   15. dec 2012 Viictoriah
    Så skulle man jo kunne bevise at sælger kendte til fejlen og det bliver svært.
    Derfor er det nok ikke den bedste aftale at lave inden man får en hest handelsundersøgt.


  • #12   15. dec 2012 hvis jeg havde en hest tilsalg til mellem 5 og 50.000 så ville jeg ikke betale handelsundersøgelen uanset udfald, det er købers problem, har jeg en hest der er 50.000 og op efter ville jeg før at jeg satte den tilsalg få lavet en, så JEG ikke blev overrasket ved en handelsundersøgelse, og så vil den gik igennem ville jeg tilbyde at betale hvis at den ikke går igennem. Hvis at den ikke går igennem når jeg selv får den undersøgt, vil salgsprisen jo også falde betydeligt. og så er det op til køber hvad de vil , vil selvfølgelig dele "fejlen" med dem

  • #13   15. dec 2012 Hvis man vil sælge sin hest og kan stå inde for at den ikke fejler noget, eller aldrig har gjort det, så kan jeg ikke med min bedste vilje se hvorfor sælger ikke skulle betale regningen hvis der alligevel viser sig fejl på hesten. Det er jo sælger der vil sælge og garanterer for hestens sundhed.
    Desuden er handelsundersøgelsen også en sikkerhed for at sælger ikke får returneret hesten pga. skjulte fejl som kunne være opdaget ved handelsundersøgelsen.
    Hvis handlen ikke gennemføres pga. fejl har sælger også fået hesten undersøgt og sandsynligvis diagnosticeret så h.n kan indlede behandling af hesten derfra. Det skal en kunde da ikke betale for...

    Som køber kan man hurtigt få drænet en evt. opsparing hvis man skal betale for alle de heste som ikke kan godkendes ved dyrlægen. Det er immervæk over 75% af alle heste på markedet som fejler et eller andet, og desværre er der mange sælgere som ikke har rent mel i posen.

    Hvis hesten er uden fejl eller handlen gennemføres med eller uden fejl, så skal køber naturligvis betale. Men så er det jo også købers hest derefter smiley


  • #14   15. dec 2012 Da jeg solgte Ginger, betalte køber hvis hun gik igennem, og jeg hvis hun ikke gjorde. Det fungerede helt fint for begge parter. smiley

  • #15   15. dec 2012 self. køber betalte jo..

  • #16   15. dec 2012 Køber betaler hvis den er ok ellers sælger sådan gør vi her på stedet smiley og vi sælger en del smiley

  • #17   15. dec 2012 Køber betaler ligegyldigt hvad, det er jo køber der ønsker den undersøgt ikke sælger, er sjældent sælger ved den fejler noget inden en handelsundersøgelse og derfor ikke deres skyld den ikke går igennem..


  • #18   15. dec 2012 Hmm den er svær synes jeg.
    Personlig synes jeg det er køber der betaler ellers kan sælger risikere at der er 10 potentielle købere der alle vil have en undersøgelse hvilket jo ikke er rimeligt. Det er jo ikke billigt og hvorfor skulle sælger også det. Det er jo forskelligt om folk hvis ha en undersøgelse eller ej og en undersøgelse fra sidste gang tæller ikke. Jeg vil da mene at det er i købers interesse om vedkommende vil have en undersøgelse eller ej.

    MEN hvis sælger har FORTIET en ALVORLIG fejl som kan påvises ved en handels undersøgelse så synes jeg sælger skal betale, da man jo som regel ikke vil have interesse i at købe en hest med en alvorlig fejl og derfor skal man heller ikke betale når sælger udgiver den for at være et potentielt køb og ikke er det.

    Jeg vil derfor opfodre sælgere til at beholde de gamle handelsundersøgelser så man kan bevise hvad man ved og hvad man ikke ved omkring hesten, sådan groft sagt. Selvfølgelg kan man jo ikke vide alt. Jeg beholdte Undersøgelserne på min pinto. De var måske ikke noget værd men de beviser hvordan hesten så ud tidligere. Til køberen kunne jeg fremvise den undersøgelse jeg fik lavet da jeg købte ham og fremvise en undersøgelse jeg fik lavet i forbindelse med et udlån tidligere på året. Så har køberen noget at forholde sig til og kan herefter vurdere om man vil have hesten ud fra de gamle undersøgelser, om man vil lave en undersøgelse eller ej.På den første undersøgelse jeg fik lavet i forbindelse med mit køb stod der behov for smed og tandraspning. Derfor kunne jeg i samme omgang vise købere kvitteringer på dyrlægen(tænder) som var blevet påvist på baggrund af handelsen undersøgelsen. Hvilket jo beviser at jeg har handlet i hestens interesse.


  • #19   15. dec 2012 Amanda M:

    Hvordan vil du bevise at sælger har fortiet en alvorlig fejl? Og hvornår er den alvorlig?

    Hvis der skal laves 10 handelsundersøgelser før hesten godkendes, er det vist bedst for alle parter at sende den på slagteriet, i stedet for at sælge den til en uvis skæbne. Ellers kommer der vel ikke 10 forskellige købere???!

    Men en god ide at beholde en evt. gammel erklæring på hesten og give køber en kopi. Dog er det jo ingen garanti for at hesten ikke efterfølgende har pådraget sig en skade.


Kommentér på:
handelsundersøgelse; hvem betaler

Annonce