Fra træpiller tilbage til halm? {{forumTopicSubject}}
Jeg har brugt træpiller som bund i mine bokse de sidste 2 vintersæsoner - men overvejer virkelig og gå tilbage til halmen igen.
Har nu en hest som ikke virker til og trives på træpiller - han skal have hø til rådighed alle timer, ellers bliver han rigtig frustreret og vred. Og selvom han har hø hele tiden. virker han ikke specielt glad for det.
Har kontaktet nogle af hans tidligere ejere og hos dem (på halm) havde han ikke denne adfærd.
Men foruden denne hest som viser stor utilfredshed, så tænker jeg også, at det må være mere behageligt og puttevenligt med en godt strøet halmboks...
Jeg kan ihvertfald mærke på mig selv, at jeg hellere ville sætte mig i en halmboks end i en træpilleboks.
Jo det er laaangt lettere med træpiller og det suger også langt bedre - ingen tvivl om det. Men tror nogle, hvis ikke en del heste ville foretrække halmen, såfremt ejer sørger for og holde boksen ren og give så meget halm, at de hele tiden kan lægge sig i en dejlig omgang tør halm.
Er jeg den eneste der overvejer eller er gået tilbage til halm?
apr 2008
Følger: 90 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 131
dec 2006
Følger: 72 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.248
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Janni: Har du bemærket en ændring på din hest ved forskellen på de to typer underlag? Hvorfor valgte du og skifte?
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
Men det er da værd at starte med at skifte og se hvad der sker...
Sker der ingen ændring, ville jeg overveje at kigge på foderet.. Måske den har tendens til lidt øm mave?? Hvad med folden, trives den der??? For dårligt fold miljø kan jo godt genere så meget at hesten generelt bliver "utilpas", hvis den for eks. bliver jagtet på folden eller holdt væk fra strå foder (som der forhåbentligt er he he)
apr 2007
Følger: 39 Følgere: 32 Heste: 11 Emner: 92 Svar: 584
aug 2007
Det er min helt klare fornemmelse, at det er bundlaget der frustrere ham.
Det skal ihvertfald afprøves.
Han er tjekket igennem - foder er der kigget på også.
Og der er så tydelig en forskel på hans humør alt efter om han er gået tom for hø eller ikke - er han gået tom, så er det lige så han lyner af vrede....ørerne lagt helt ned og truer med bid. Så snart han så har fået fyldt hønettene op, så er der langt mere ro på ham.
Men tror at er der halm som bund, så TROR jeg jeg vil opleve en langt mere afslappet hest - ihvertfald skal min tvivl komme ham til gode....
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 166 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.820
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvis hesten er tilfreds når der er halm er det vel fordi der er noget og spise hele tiden? men så ville jeg langt hellere give hesten hø end lade den spise halmen..
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.919
Nu har han efterhånden stået på spåner længe og hvis bare han får sit hø 3 gange om dagen, så går det. Han er en hest som generelt er bokssur, og ikke gider alt for meget pusleri omkring ham i boksen, men det var han også på halm.
Nu får han en Boredom Breaker i "julegave" og så har han noget og lave de få timer han ikke har hø
aug 2007
Men jeg tror virkelig han alligevel vil blive mere afslappet og tilfreds med halm.
Tak Jeanette! Dejligt du har prøvet dette - det underbygger min fornemmelse for hans behov
okt 2009
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 6 Emner: 1 Svar: 3
aug 2007
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Men til emnet har lige selv rykket fra sted med halmpiller til nyt sted med halm boks. Jeg var meget nervøs, da min hest før har haft forstoppelse pga halm, og ved du hvad det er bare lykken. Har fået en meget mere vel afbalnceret hest tilbage. Tit vælger han hellere halmen end hans wrap når han kommer ind. Han er så glad igen og er lykkelig for jeg flyttede ham
Så syntes du din hest fungerede bedre på halm, kan der sagtens være noget om snakken. Lav gerne et nyt indlæg når du selv mærker en forskel
aug 2007
Det slog mig lige da jeg læste dit indlæg Tina C!!
Jamen jeg tror virkelig jeg får en helt anden hest i stalden nu!
Nu er boksen muget ud - har ladet 5 cm træpiller ligge i bunden til og tage urin og nu skal jeg så ud og hente noget halm.
OMG jeg glæder mig til og se hvordan han reagere!
sep 2007
Horsemind: Du må lige opdatere senere med hvad han sagde til det
aug 2007
Da jeg gik, var han gået igang med sit hø.
Men imorgen tidlig ved jeg mere....for det er der han plejer og være godt muggen.
Og de næste dage vil nok virkelig vise om der sker en markant ændring i hans adfærd.
sep 2007
aug 2007
Er lige kommet ind efter og have været ude og fodre til nat - og der er en heeelt anden stemning hos Sebrano her til aften.
INGEN vrinsken da jeg kom ind af døren....ingen frustrerende vandren i boksen,med ørerne trukket godt bagud, mens jeg var på vej ned af staldgangen og mens jeg fyldte hønet op, var der ingen rysten på hovedet og tilbagetrukne læber!
Istedet stod han fuldstændig afslappet med hvilende bagben, med ørerne fremme og halsen ud over bokslågen....og ja...bare stod. Ingen behov for og spise mere hø lige nu - ingen arrig udtryk eller kasten rundt med hønettet i arrigskab over og få det ud af de småmaskede huller.
Og hvor ér jeg lettet og glad - hvor ér det skønt og se ham slappe af!! Det er første gang siden jeg fik ham i sommers, at jeg har oplevet ham som jeg har hertil aften!
Har nu besluttet at de to andre også skal over på halm igen
sep 2007
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
aug 2007
Han var helt rolig og GLAD hertil morgen - lagde slet ikke ører og lignede heller ikke en tordensky overfor de andre drenge ude på folden!
Smed et lag halm ud på folden da jeg lukkede dem ud og de to andre gik direkte i det istedet for deres hø..... Så nu har jeg også strøet deres bokse op med halm
Hold op hvor er jeg lettet - det har slet ikke været hyggeligt og komme i stalden pga den stemning der ligesom har været.
NU bliver det helt som det skal være - det er SKØNT
sep 2007
Fra træpiller tilbage til halm?