{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
888 visninger | Oprettet:

at fodre med korn kontra fuldfoder? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige en diskussion med min kæreste om hestefoder, da vi går med drømmen om at flytte gård med hestene

Sagen er den at jeg mener jo helt 100 at de bør fodres med vitaminer og masser af hø, evt noget fuldfoder/musli, roepiller eller noget i den dur.
Han mener at det billigste ville være hvis man nu selv blandede foderet, altså vitaminer og så valset havre/byg/hvede - det er no go i mine øjne.
Men hvad siger I?

Er der nogle undersøgelser jeg kan smide på bordet til ham? Han er landmand og mener at grisene fungerer bedst på hjemmeblandet foder, de får mavesår af fuldfoder.
Men nu er grise jo altså ikke heste..

Så hjælp mig lige piger - hvem har ret? Og kan I komme med eksempler? Han mener nemlig ikke at I kan svare korrekt fordi at man skal kunne vide det, have sat sig ind i det, men det er jeg nu ret sikker på at når man køber hest,.sætter man sig også ind i hvilket foder der er godt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  at fodre med korn kontra fuldfoder?
  • #2   18. dec 2012
    Se nu kommer min geniale gruppe til min fordel, jeg har nemlig gemt en masse links om det ! :o)

Mavesår og stivelse;
    http://hestedoktoren.dk.linux34.unoeuro-server.com/mavesar-hos-danske-heste/

Og hvordan hestens mave reagere på stivelse;
    (link fjernet)

http://horseconsult.com/articles/showarticle.asp?ArtID=86

http://www.e-pages.dk/scanpub/161/14

Mavesår, en menneskeskab lidelse:
    (link fjernet)

Kan se om jeg kan få fat i flere.

Summasumarum i linksene generelt; risikoen for mavesår øges med stivelse samt hesten mave og tarm system er ikke lavet til det.

• #3   18. dec 2012 Der er desværre ofte for meget korn i müsli og fuldfoder..
    Jeg fodrer med tilskudsfoder som er mere koncentreret. Jeg har valgt noget der ikke er ret meget stivelse i og ved siden af fodrer jeg med fiber, roe eller grøntpiller, alt efter hvad der passer ind i foderplanen smiley og en masse hø!

• #4   18. dec 2012 Ingen af jer har ret..
    Man kan sagtens begge dele.

Det er oftest billigst selv at sammensætte sit foder, altså blande selv.

Fuldfoder er der også korn i, medmindre du vælger noget der er uden. Langt det meste er dog tilsat korn i en eller anden mængde..

Jeg køber Natur müsli fra hippolyt
    og tilsætter så selv den ekstra mængde lucerne og havre efter behov.

Inden da brugte jeg salvimin grøn, men min hest kan ikke li' det, hvis der ikke er noget "lækkert" i, så jeg er gået tilbage til en müsli blanding.

• #5   18. dec 2012 Kopieret fra Krikkens 2. link, brug det imod ham smiley

Hesten har en meget kort tyndtarm og kun en lille enzymkapacitet i tyndtarmen. Grisen har en laaaaaaaaaang tyndtarm og en høj enzymkapacitet. Hesten har en laaaang og tyk tyktarm og blindtarm, mens grisen har en kort tyktarm og lille blindtarm i forhold til. Hesten har INGEN galdeblære, men grisen har en galdeblære.
    Og sådan kan vi sætte forskellene op. Årsagen er, at den føde de æder er meget forskellig.

• #6   18. dec 2012 Jeg ville vælge en god vitaminblanding, evt med fiber/Roepiller og så masser af hø/Warp.
    Nogle heste kan have svært ved at holde huld og dem ville jeg hjælpe på vej med linamix eller et andet tilskud i den dur, olie eller valset byg.

• #7   18. dec 2012 Vi er også landmænd, altså begge to uddannede...vi blander selv alt vores foder; heri valset korn, soyaskrå og vitamin og mineralblanding fra Løven Agro....det fungerer super og mit foder koster omkring 3 kr. pr kg...mine ponyer får mellem 2 kg. og 4 kg. om dagen (følhopper)

• #8   18. dec 2012 Korn er et NO-GO. Det er fint som i en müsli med lidt korn, eller fibelux der har lidt majsflager(som i MEGET LIDT).

• #9   18. dec 2012 Jamen det kommer jo helt an på om det er heste eller ponyer, og om de skal bestille noget eller bare gå...
    Som grundfoder bruger jeg gerne hø, roepiller, gulerødder og mineralblanding, og tilsætter derefter kraftfoder efter arbejdsniveau. Og kraftfoderet kan man fint blande selv af f.eks havre, majs/soyaskrå og lucerne og måske en smule ølgær og hørfrø. Så har man en god og billig blanding som dækker fint ind smiley
    Hvis vores ponyer ikke bestiller noget eller er meget trivelige, får de kun grundfoderet. Jeg bruger altså grundfoderet til vedligehold og kraftfoderet til arbejdsfoder som tommelfingerregel.

• #10   18. dec 2012 stil ham spørgsmålet: er det vigtigste at det er billigt, eller at det er godt for hestene?? (som IKKE er grise!!)

heste har ikke godt af korn og stivelse, så hvorfor hælde det i dem. man kan bruge det som energi booster hvis de er i meget hårdt arbejde, men ellers er det overhovedet ikke nødvendigt, og ikke meget billigere end fx. fiberpiller, da man skal bruge 3 gange så meget korn som fiberpiller.

jeg fodre min varmblod for under 350 kr om måneden, og det er både med vitaminer, lucerne, fiberpiller og mash. plus lidt ekstra tilskud som hun har brug for pga. genoptræning. Hun fungerer super, og har god energi, appetit og arbejdsiver og så ser hun godt ud i pels og huld. Hun får så også wrap ad lib. hvilket er ca. 15 kg om dagen.

men ville til enhver tid vælge hø/wrap ad lib. fiberrigt, men stivelsesfattigt foder, og koncentreret vit/min.

• #11   19. dec 2012 Puha, jamen i min optik har du jo ret.

Ja undskyld min måske flabethed - men hvorfor skal han blande sig i hvilket foder de får? - Du bestemmer vel ikke hvad grisene får?

Når det så er sagt, så kan jeg da fortælle at korn ikke er særlig smart, for nogle dyr - og da slet ikke en hest.
    Jeg sammenligner korn lidt med cola, slik og andre søde sager - hurtig energi. Og hvorfor give den det - når man kan give noget der er så meget bedre og mere holdbart?
    Og så er det jo egentlig også ligegyldigt om det er en hyggehest eller en top trænet arbejdshest.
    - Hvis vi skal ud og starte hårde konkurrencer går vi heller ikke ned til den nærmeste slikbutik og fylder os - men i stedet sørger vi for at få de rigtige vitaminer og mineraler vi skal bruge smiley

Har læst en artikel tidligere på året med en dyrlæge som udtalte at en hest fodret udelukkende på grovfoder og vitaminer/mineraler "går længere på literen", end en hest der får fx korn.

• #12   19. dec 2012 Du kan sagtens blande noget selv der er tilsvarende en müsli blanding. Mange müslier er baseret på korn eller majs. Fordele ved at blande selv er at det er billigere og du har mere 'rene' produkter. Synes tit müsliblandinger er fyldt med kornskaller og diverse restprodukter, og det fylder da også pænt i posen, men det har ikke særlig foderværdi.

Som de andre siger, synes jeg du skal gå efter en stivelsesfri opskrift. roepiller, fiberpiller er super (:

• #13   19. dec 2012 Tak for forskellige svar piger smiley

• #14   20. dec 2012 Alle skal have hø. Dertil skal alle have vitaminer. Protein tilsættes, hvis det mangler (i høet).

Korn tilsættes, hvis man ønsker mere tænding, eller huld.

Jeg er aldrig nået længere end til hø og vitaminer med mine. smiley De har rigeligt huld OG energi. smiley

Kommentér på:
at fodre med korn kontra fuldfoder?

Annonce