{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken slags hø er bedst??
  • #1   26. dec 2012 din hest kan spise alt hø som udgangspunkt. du skal undgå baller lavet af rajgræs indholdende for meget sukker og med høj indhold af kløver, specielt rødkløver.

pas ligeledes på med enghø, der kan ofte være en masse ligegyldige planter, måske endda giftige planter. du skal i hvert fald være god til at spotte ballernes indhold inden du køber for meget af det.

du skal jo fodre alsidigt, derfor vil jeg forslå dig du fodre med forskellige typer hø, måske endda halm. men det er vigtigt du nogenlunde har styr på hvor mange FE der er i det du giver, så du ikke giver for lidt....men allervigtigst ikke overfodre.

• #2   26. dec 2012 Jeg har før hen bare købt hø, og ikke tænkt på om det skulle være det ene eller andet.

Jeg køber hø ved siden af opstaldningen, da de ikke får nok på stedet.

Den balle jeg lige har købt er en tør wrap balle, men min hest vil IKKE spise dette hø. (det ser også lidt mat ud i farven + der er mange tidser i)

Jeg har ikke oplevet før at der er noget hø hun ikke vil spise (dog sortere hun hvis hun støder på hø der er mindre godt - hvilket jo også er helt fint)

Derfor tænker jeg at den næste balle jeg skal have mig skal være prima hø, og vil derfor vide hvad man skal gå efter smiley

• #3   26. dec 2012 prima hø er noget der er slået på det rigtige tidspunkt, ikke vendt flere gange end nødvendigt, presset på det rigtige tidspunkt, ikke fået vand, opbevaret på den rigtige måde efterfølgende.

hvad du skal gå efter er ud fra hvor mange foderenheder du vil fodre med ;D

• #4   26. dec 2012 Tidsler er ellers sundt for heste og de fleste spiser dem gerne... At hun ikke vil spise af den wrap balle, kan være fordi den indeholder noget giftigt.. F.eks et dødt dyr, som kan give boutolisme, pølseforgiftning... Så ville ikke give hende mere af den.. Som Kenneth siger, undgå rødkløver og enggræs, der kan nemt være giftige planter i...

• #5   26. dec 2012 ud med det wrap. at der er tidsler i kunne tyde på det er på en mark som ikke er velplejet. hvor der er tidsler er der med garanti også brændbærer og når de tører ind og bliver presset, så spiser nogen heste dem, de kan ikke "lugte det giftige".

• #6   26. dec 2012 Kenneth: Nu har jeg altså fået wrap i flere år med tidsler, uden brandbæger i.. Men man skal selvfølgelig være opmærksom på alt grovfoder man får... smiley

• #7   26. dec 2012 Sørg for at købe hø af en landmand du ved plejer sine marker og har styr på tingerne. I år har vi to bunker hø, en type der er meget saftig og hestene elsker det, dog kan det give tynd mave, og vi har en bunke tørrere hø som vi suplerer med. Den saftige indeholder lidt flere næringsstoffer end det tørre da de er indhøstet på forskællige tidspunkt. Vi tager en analyse af høet hvert år og fodrer derefter.

• #9   26. dec 2012 Jeg giver min unghest wrap:) På den måde undgår man mavesår:)

• #10   26. dec 2012 Ang. hø mængde osv, så har jeg helt styr på det.

Min hest tåler ikke wrap, da hendes mave går helt i stykker, men meget tør wrap kan gå an.

Jeg vil dog helst have helt alm tørt hø, da hendes mave fungere bedst på det.

Og ang. om bodemanden plejer son mark osv, er lidt svært at vide da jeg ikke lige kender nogle landmænd, og jeg som regl finder mit hø igennem gul og gratis, dba osv.

Men altså det de kalder for enghø i annoncerne, mener i at jeg skal gå uden om??

• #11   26. dec 2012 bondemanden plejer sin mark*

• #12   26. dec 2012 Hø med kraftige og lange strå er bedst, så der går enghø ud af billedet smiley

Vi laver selv hø, og har en speciel hestegræsblanding vi bruger - altså vores hø er 'fremdyrket' og ikke noget der stod der i forvejen. Vi har så tilsat hundegræs, pga. den grove struktur.

Det er sådan noget hø du skal gå efter, da man så ved hvad høet indeholder.

Og så spiller høsttiden osv. jo også ind i høets kvalitet, men de ovennævnte er de vigtigste faktorer smiley

• #13   26. dec 2012 Så når folk skriver hesteblanding - så er det godt? smiley

• #14   26. dec 2012 Britt....

bare fordi blandingen der er sået på marken hedder hesteblanding...behøver høet ikke være godt! brug din sunde fornuft. hø skal lugte og se godt ud, gør det ikke det skal du selvf ikke serverer det for dine dyr.
    det lyder til du mangler generel viden omrking græs og hø. jeg syned uskal søge supervision/viden hos nogen der har mere erfaring og viden.

hø kan være ren religion og noget som jeg sagtens kan fodre med vil andre køre på møddingen.

• #15   26. dec 2012 Selvfølgelig kan jeg se og lugte om det er godt hø, men nu kan jeg ikke se høet igennem nettet, og jeg køre ikke land og rige rundt for at se og lugte på hø.

Jeg er ikke kendt i navne på det forskellige hø der findes, men det er noget nemmere at se sig for på nettet, når man ved hvad man evt. kan udelukke og hvad man skal gå efter. Feks. som at enghø ikke er godt.

Selvom jeg har en balle mellem hænderne som jeg kan se er super godt hø, er jeg ikke landmand og kan ikke ud fra at se og lugte til høet sige hvad det er for en slags hø.

Hvis det er at mangle general viden, ja så gør jeg jo nok det.

Kommentér på:
Hvilken slags hø er bedst??

Annonce