{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.056 visninger | Oprettet:

Dilemma... Sadel, hest, AARGH! {{forumTopicSubject}}

Nu vil jeg (forgæves) prøve at gøre det kort. Umuligt, men jeg prøver..

For 1½ år siden fik jeg helpart på Blakken. Der havde jeg så en gammel bomsadel som jeg red i et år. Desværre havde dumme lille mig ikke tænkt over at sadlen trykker hende og det var derfor hun bukkede. Så jeg købte en bomløs, hvilket er det bedste jeg siden har gjort. Men den gled frem, så jeg spurgte til Katrine fra optimalsadel.dk til råds og hun fortalte at hendes gjordeleje lå længere fremme så jeg skulle have en sadel med gjordremme der pegede længere frem. Den billigste sadel hun anbefaldede (af hendes sadler) kostede 9500. Mange penge, men jeg er klar på at betale det.
Så finder jeg den her sadel, 13000kr på tilbud til 6500. Læderbom og tilladt til dressurstævner (Jeg er ikke stævnemenneske, men nyder at vise min hest frem en gang om året). http://www.flexiblesaddle.com/master.php?p=0
Pt. rider jeg uden sadel.
Meeeen.. Den er 99% sikkert solgt. Har så fundet samme sadel til 8500. Overvejer stærkt at købe den så.

Så snakker jeg så med min far om det, som ikke er hestemenneske. Og ifølge ham er det jo MAAAANGE penge. Hvilket det selvfølgelig er. Men jeg vil altså ikke rigtig ride uden indtil jeg vinder i lotto (Eller i det ene skrabelod jeg får hvert år til jul ;))
Og så spørger han ''Jamen kan du få en hest til samme penge som passer din nuværende sadel?'' BUM! Den havde jeg ikke tænkt over. Jeg har jo altid ønsket mig en helt ung hest som jeg selv kunne tilride og udstyre med de berømte knapper osv. Men hvad så med min søde lille pony smiley

Hvis det bliver til noget vil den stå hos min moster, samme sted som Blakken. Dvs at jeg stadig vil kunne ride Blakken fast. Og jeg er i tvivl om jeg bliver for tung til hende på et tidspunkt? Jeg er 158, 15 år. Hun er 137cm (målt sommer 2011 måske vokset) og lige straks 6 år.. Jeg vejer omkring de 50kg.

Så hvad gør jeg? Nu bliver jeg sgu i tvivl smiley Købe sadlen, vente 1mia år på den et eller andet random sted kommer på udsalg, købe en ny hest og i så fald hvilken? Eller skal jeg bare affinde mig med at jeg bare skal ride rundt uden sadel?

Puha, hjælp mig kære HG smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dilemma... Sadel, hest, AARGH!
  • #1   30. dec 2012 Forresten: Jeg vil KUN have en bomløs, og den jeg købte før kostede 2500 (+700 for underlag) og den kan ikke sælges da den passer min fjordhest smiley

  • #2   30. dec 2012 Hvordan kan du dog læse det på 1 min OG svare? Du må være sindsyg smiley

  • #3   30. dec 2012 b test

  • #4   30. dec 2012 Jeg har erfaring i ungheste (det lærte jeg vidst på den hårde måde ;)) og jeg føler mig klar smiley Jeg fik Blakken som 4 årig og hun har lært mig en hel del selvom hun intet kunne udover at være unghest smiley
    Jeg har en god veninde som har hjulpet med at tilride heste så jeg håber på lidt hjælp derfra smiley


  • #5   30. dec 2012 Royal: Øhh.. What? smiley

  • #6   30. dec 2012 Jeg har min egen hest, sådan da smiley Den eneste forskel der er at den her vil jeg selv kunne vælge og selv betale for smiley
    Jeg er den eneste der rider, passer og træner Blakken smiley


  • #7   30. dec 2012 Men hvis du så bruger alle pengene på en hest, hvordan vil du så få råd til en sadel til den, hvis den i forvejen du har heller ikke passer til den? smiley

  • #8   30. dec 2012 Hvis jeg selv kan bestemme køber jeg en unghest altså 2-3 år utilredet. Og passer min bomløse sadel ikke må jeg vel spare op smiley
    Jeg har job og tjener ca. 1200kr om måneden smiley Opstaldning bliver (næsten) gratis, måske et par tusind om året og det samme med foder. Dyrlæge og smed må jeg tage som det kommer ellers så splejser jeg nok med min moster smiley


  • #9   30. dec 2012
    Du bliver for tung til Blakken når bagdelen ikke kan være i sadelen ;o)

    Hvis du har penge til at have en hest selv, penge til opstaldning osv. der er hver måned så er det jo federe at have hesten selv og selv råde over udstyr og bestemme alt.
    Du kan godt købe sadelen til Blakken, men så vil det være ærgerligt hvis der sker noget uventet og du ikke kan ride hende mere. Det ville lidt være "spildte penge" selvom du nok kunne sælge den igen.



  • #11   30. dec 2012 Sadlen vil altid være billigere. Hvis du køber en hest følger der jo massere af udgifter med til den uanset salgsprinsen. Så hvis du mener du har råd til ny hest så spar op til sadlen i stedet... Mit forslag.. smiley

  • #12   30. dec 2012 Krikken: Jamen jeg har ingen sadel.. Er jeg så for tung nu eller bliver jeg aldrig for tung? smiley Ej, forstår godt hvad du mener smiley
    Hesten kommer til at stå 'hjemme', det meste af udstyret har jeg nok i forvejen.
    Det samme sagde min far, ''Hvad hvis Blakken skal aflives?'' Hvilket også er en af grundene til at jeg vil have bomløse sadler eller læderboms sadler, så er der størrer chance for at den kan passe 'den næste' smiley


  • #13   30. dec 2012 Jeg syntes du skal være klar over, at der er mange udgifter ved at have hest.

    Som:
    Foder.
    Strøelse.
    Smed.
    Uventet dyrlægeregninger(Hvis din hest bliver syg en aften i en weekend, koster det hurtigt tre tusinde) Og hvis din hest lige pludselig skal opereres kan det hurtigt koste 20.000. (+ mere)
    Du skal også tænke på udstyr til den(Sadel, grime, hovedtøj, strigler, osv...
    Vitamin tilskud.

    Du skriver selv at dyrlæge og smed ville du tage som det kommer! Det kan man alså ikke bare tage som det kommer, man SKAL have råd til det, hvis man skal have en hest!

    Du ikke regne med et par tusinde om året! Du kan måske nærmere sige om måneden! Er du klar over hvad det koster at have en hest?

    For mig lyder dine ideer ret urealisktiske.


  • #14   30. dec 2012
    Hvis man altid kan være i sadelen, er man ikke for tung.. :o) Men jeg ville absolut vælge at have min egen hvis muligheden bød sig, jeg er blevet bud Fleur men jeg har ikke liiiige penge til opstaldningen :o).


  • #15   30. dec 2012
    Lige et pssst: det er ikke alle heste mennesker der har 50.000kr stående på en opsparing dvs. de har ikke altid råd. Men mange har til gengæld en kassekredit med lov til at trække x antal kroner over på, eller mulighed for at låne :o).
    Havde jeg en opsparing på så mange penge, så var de nok gået til at betale et lån af, få nyt tag, reparere på huset osv.


  • #16   30. dec 2012 Sarah T: hun ved hvad hendes opstaldnings udgifter vil være! Ikke urealistisk!

  • #17   30. dec 2012 Husk vaccine og tandlæge smiley

  • #18   30. dec 2012 Pigen med Pintosvesken: Jeg har en hest der iforvejen passer min sadel. Flytter jeg dem passer han den måske ikke mere. Desuden er den bomløs, kan man så overhovedet? smiley

    Sofie: Jeg har råd til sadlen. Og hvis ikke har jeg om 1-2 måneder smiley

    Sarah T: Tror ikke du har forstået det. Hvis jeg kan finder en fornuftig plag til billige penge og køber den. Den skal så stå hos noget familie som har hestene hjemme i løsdrift. Og kender jeg dem ret kan den stå der gratis eller for 1-2000 om året. Strøelse bliver der ikke brug for. Foder sørger de for. Når de tre andre heste skal have smed skal den jeg måske køber også og så betaler jeg 1/4 af regningen. Jeg har job og hesten bliver først købt til sommer hvor jeg vil have mindst 7000kr ekstra + de 6-8000 jeg har nu. Udstyr har jeg og det med at jeg tager det som det kommer betyder at jeg betaler når min moster betaler for hendes heste.

    Jeg snakker selvfølgelig med min moster, far og mor om hvor meget de er villige til at lade mig købe og til at betale for. Hvis min moster kræver 10.000 om året for opstaldning er det selvfølgelig ureatlistisk og hvis mine forældre ikke er villige til at give en skilling for en dyrlægeregning dropper jeg det selvfølgelig...


  • #19   30. dec 2012 Wow tak Cath smiley


  • #20   30. dec 2012 Altså mht til størrelsen, så er jeg 168, vejer 68kg og min pony er 135 :O) no problem - altså bortset fra at jeg ikke kan finde en sadel smiley
    ¨
    jeg synes det virker som om du er rigtig glad for din hest, men det er mange penge at ofre på en parthest (medmindre du kan bruge sadlen til din næste hest), men tja, du skal gøre som du føler smiley hvis du godt kunne tænke dig din egen, så gør da det, bare husk at du også skal tænke på om du har tid til begge 2


  • #21   30. dec 2012 Hvis alt går vel, så er hun også 'min næste hest' smiley Og ja, det er mange penge... Hvorfor koster sadler ikke bare en 100 lap smiley

  • #22   30. dec 2012 haha, ja de er dyre! min nuværende sadel kostede mig 13000 og nu skal jeg have ny -.-' som om man har pengene til det! men det bliver jeg jo bare nødt til

  • #24   30. dec 2012 Teknisk set har jeg ingen hest. Jeg har en helpart, en hygge shetterpart (som bare står hos helparten) og en halvpart jeg deler med min veninde. Alle tre står hos min moster smiley
    Gjordstropperne peger nedad som de skal. Men skal have nogle der peger frem ad da gjordlejet er længere fremme og gjorden så trækker sig selv på plads og samtidig trækker sadlen med, så den ligger for langt fremme.


  • #25   30. dec 2012 Cath: Ifølge min veninde har du slået hovede og derfor kalder du mig klog ^^

  • #26   31. dec 2012 Jeg har heller aldrig sagt hun er dum. Hun har bare den forkerte indstilling, til at have en hest!
    Så kan jeg jo bare, det, det, det, og det!!!............. Og så kan jeg spørge min moster!.......
    Tror hun at alt kommer til hende eller hvad?


  • #27   31. dec 2012 Prøv lige at få mig til at lyde som en forkælet møgunge..
    Selvfølgelig kommer alt ikke til mig! Jeg har penge til hesten + jeg har 6-7 måneder endnu at spare sammen i. Og hvis jeg kender min moster ret så skal jeg ikke betale for meget opstaldning og det samme med foder og det samme med strøelse.
    Skulle hesten gå hen og blive syg søndag aften så er jeg så heldig at jeg har en sød far, mor, bedstemor og moster. Jeg skal nok betale det meste selv men nej, jeg har altså ikke lige 1mio.

    Nu var spørgsmålet heller ikke om jeg havde råd til en hest, jeg ved udmærket hvad det koster. Jeg spurgte hvad folk havde gjort i mit sted hvor sadlen kostede mere end en ny hest. 8500 for en sadel til en parthest er meget.


  • #28   31. dec 2012 ...Kan en banangjord ikke hjælpe?

  • #29   31. dec 2012 Har overvejet det. Skal lige tage sig mig sammen til at få købt en smiley

  • #30   31. dec 2012 Altså, hvis du er glad for din parthest og egentlig ikke har lyst til din egen hest endnu, så ville jeg købe sadlen. Hvis du køber den bomløse, kan den jo også fungere når du engang får din egen hest, så det er jo ikke spildte penge at invistere i en god sadel. (Link til den bomløse?)

    ... og for det andet er du ikke for stor til den.


  • #31   31. dec 2012 Som sagt har jeg altid haft en drøm om at min første hest skal være en unghest smiley (Blakken har jeg som min egen og hende fik jeg som unghest så helt uerfaren er jeg ikke).
    Det er også det jeg tænker. Jeg har ikke så meget lyst til at give 8500 for en sadel til en hest jeg måske måske ikke kan ride efter sommer 2014 hvor jeg går ud af 10. klasse og muligvis flytter til den anden ende af landet.

    Den sadel jeg iforvejen har er denne:
    (link fjernet)
    Og den jeg gerne vil købe er denne:
    http://www.jo-po.dk/shop/flexible-sadle-inspiration-4660p.html smiley


  • #32   31. dec 2012 Spørgsmålet er jo også om jeg bliver for stor til hende senere smiley

Kommentér på:
Dilemma... Sadel, hest, AARGH!

Annonce