{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
804 visninger | Oprettet:

Sadel dilemma {{forumTopicSubject}}

Hej Hg, jeg står i den situation at lige meget hvad jeg gør så glider min sadel frem. Jeg har fået den stoppet flere gange og det hjælper ikke rigtig. Jeg har snakket med sadelmager og hun siger at så længe den ikke glider langt frem så metal delen ligger et bestemt sted så er det okay, men kan det virkelig passe? Kan man virkelig ikke få en sadel som ikke glider frem? Jeg føler jeg har gjort det jeg kan snart, jeg har sat gjordstropperne frem har en gjord der skulle modvirke at sadlen gled frem, men lige lidt hjælper det.
Min hest har hvad sadelmager siger et nemt sadelleje at finde sadel til, lige ryk ikke kort, mellem højt manke ben, men hun har en lang skulder og jeg tror det er her hun snyder sadelmagerne. Det er værst i spring her glider sadlen rigtig meget frem og låser fuldstændig hendes skulder og det kan da umuligt være rart for hende.

Har oplevet en dressur sadel som ikke gled frem, den lå virkelig godt og hun gik bedre og mere fri end nogensinde, men prisen den var høj for mig, og penge jeg ikke har lige nu desværre. Desuden vil jeg meget gerne have en springsadel til hende da hun er spring betonet og det er det jeg går mest op i.
Det skal så lige siges at pt skal hun have en korrektionspad under da hun har skæv skuldermuskulatur hvilket er noget hun ikke har haft hele tiden. Har også prøvet at ride uden men sadlen glider stadig..

Nogle gode råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadel dilemma
  • #1   18. jan 2018 Nej, det er ikke alle heste, der kan få en sadel, der ikke glider frem. Jeg har haft en ponyhoppe for mange år siden, som alverdens sadelprøvninger, tilretninger, ændrede gjordophæng osv. ikke kunne hjælpe. Hun måtte have halerem på, for ellers gled sadlen frem (og hendes sadel var bestemt ikke billig, så det var altså ikke manglende vilje/evne til at betale for noget bedre).

    Men nu skriver du, at du faktisk HAR prøvet en, der ikke gled frem, så det ER altså muligt at få til din hest. Har du prøvet at se på, hvad der var anderledes ved den sadel fremfor de andre du har prøvet? det er jo muligt, du kan få en med samme facon på bom/puder eller hvad der nu gjorde, at den ikke gled, men som ikke koster helt så meget.

    Jeg har haft det modsatte problem, nemlig at sadlen gled tilbage. Her er problemet så løst ved at hesten ikke længere rides (af andre årsager må jeg hellere tilføje smiley ) Men jeg spår at min nyerhvervelse vil have samme problem, som nemlig er en meget lidt ryg og "greyhoundfacon" (altså bredere skulder end hofte og ikke rigtigt nogen mave/ribben der fylder derimellem). Jeg satser på det er muligt at finde en "almindelig" sadel, men er det ikke muligt, så har jeg overvejet at prøve en reactor panel sadel eller tilsvarende i andet mærke - de er grimme ad helvede til, men mit indtryk er, at der kan indstilles virkeligt meget, så chancen er måske større med sådan en (har dog ingen erfaringer med dem overhovedet). Måske sådan en var en mulighed til din?


  • #2   18. jan 2018 Hmm dem kender jeg ikke noget til hvilke mærker laver dem eller er det et mærke i sig selv? smiley

  • #3   18. jan 2018 Har du prøvet forskellige sadelmager?

    Jeg havde ikke taget til takke med den forklaring.



  • #4   18. jan 2018 Reactor panel er et mærke - prøv at google det, der ligger en del videoer på nettet, det viser konceptet. Der er andre mærker, der laver sadler baseret på lignende systemer. Om det ER så fantastisk ved jeg ikke, jeg har læst ganske gode erfaringer på bl.a. HN, men har ingen erfaringer med den type sadler selv. Blot noget jeg har overvejet at kigge nærmere på, hvis besøg ved sadelmageren ikke bærer frugt.

  • #5   18. jan 2018 Jeg har prøvet to forskellige, hvor den første nær havde totalt ødelagt ryggen på min hest, så da jeg fandt dem jeg har nu og de virkede meget gode og kompetente de første gange jeg havde dem ude, turde jeg ikke skifte af frygt for at skulle finde en der var lige så dårlig som den første, men jo jeg synes også det er en underlig udmelding også derfor jeg ville høre om det virkelig kunne passe at man ikke ville kunne finde en sadel der ikke gled frem smiley

  • #6   18. jan 2018
    Jeg ville ikke blive spist af med den forklaring.

    Jeg har selv haft 4 sadelmagere ude og har dårlig erfaring generelt med sadelmagere, man er nød til selv at være vågen og kritisk så de ikke spiser en af med halve løsninger.


  • #7   18. jan 2018 Men hvad gør man så når sadelmager siger den godt og så man siger at den glider frem den bliver stoppet og stadig glider frem bliver stoppet igen og sadelmager nu siger at den godt må glide lidt frem. Jeg synes det er svært det med at skulle skifte for jeg kender ikke andre der er gode og kompetente hvor jeg kender folk der har haft gode erfaringer med dem. Jeg synes det er svært, og er bange for at hvis jeg selv begyndte at sige der er altså noget galt stadig og i SKAL rette det så den passer optimalt at de så ville blive fornemede(er de blevet før) også nægte at hjælpe mig yderligere, så står jeg ude sadelmager og hvad gør jeg så? smiley

  • #8   18. jan 2018
    Find en anden. Andet er der ikke for.
    Den sadelmager der har min sadel pt. har nu 2 forsøg til at stoppe sadelen om, kan de ikke det så hitter jeg en anden. Gider ikke bøvle med det.


  • #9   18. jan 2018 Heste kan godt have sadelleje lidt længere fremme eller tilbage end hvad bøgerne foreskriver, men hvis sadlen glider sådan frem, at det på nogen måde er til gene for hesten, så dur det jo ikke, og det burde en sadelmager også kunne indse.
    Jeg ville, som skrevet tidligere, finde ud af, hvad det var ved den sadel, der lå godt og ikke gled frem, der gjorde at den lå godt, og så prøve om det kunne findes ved en billigere model.
    Hvis ikke må man jo så tænke i alternative sadler, hvis alt andet er prøvet (altså bomløs, læderbom, reactor panel osv.)


Kommentér på:
Sadel dilemma

Annonce