{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.280 visninger | Oprettet:

Hvor meget hø giver du? {{forumTopicSubject}}

Hvor meget hø giver du din hest pr dag i kilo?

Jeg har givet mine mere eller mindre ad libitum gennem de sidste par år - specielt efter de kom på træpiller, var det det vigtigt for mig, at de hele tiden havde hø til rådighed.

Nu er de så kommet på halm, da jeg har en hest der simpelthen ikke trives med en træpillebund.

Jeg bruger pt 3 minibig på knap en måned....det vil sige ca 900 kg, hvis sådan en minibig vejer ca 300 kg.

Og det er fordelt på en lille hest, en kat 2 pony og en shetter.

Har så regnet ud på, at hvis jeg gik efter "normen" og gav det mere rationeret:

Hest: 8-9 kg
Pony: 5-6 kg
Shetter: 3-4 kg

Så ville jeg komme ned på ca 500 kg pr md.

Men jeg har det lidt skidt med ikke og give dem ad lib...dog ville det betyde en noget bedre økonomi, hvilket absolut er tiltrængt....

Hvor meget giver i til jeres?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget hø giver du?
  • #1   1. jan 2013 Min får 12 kg wrap - 4 kg hø - 2 kg lucernewrap smiley
    Der er både hende og hendes føl smiley


  • #2   1. jan 2013 Min ishyp får 8 kg hø smiley

  • #3   1. jan 2013 mine får 1 kg pr 100 kg smiley

  • #4   1. jan 2013 Vores får det de kan æde smiley

  • #5   1. jan 2013 Hvis du tænker sådan burde du sælge ud af dine heste sorry..

    Mine heste for alt det de kan æde, selvom det betyder de for 900kg hø om måneden og jeg har en meget stram økonomi, men sætter mine heste før mig, vi har 3heste her, jeg betaler alt, og ja jeg er ved at sælge/låne den ene ud, simpelthen fordi jeg ikke vil sænke høet bar pga. min økonomi ikke er som den burde være..


  • #7   1. jan 2013 Min har wrap ad libitum på folden og får så 3-5 kg hø i boksen smiley Og han går på halm.
    For mig er det vigtigt hesten hele tiden har noget at spise, da det jo ligger til hestens natur at spise døgnet rundt.


  • #9   1. jan 2013 Synes din tildeling af hø lyder helt fin... Kan ikke se at de mangler noget medmindre de skulle begynde at tabe sig.. smiley

  • #10   1. jan 2013 Georg får ca 15 kg om dagen. dvs fra kl 15 til kl 0900 til han kommer på fold igen.



  • #12   1. jan 2013 Min, en DV fra 2009 på 163, får ca. 12-15 kg hø om dagen, fordelt på morgen/middag/aften, sammen med foderet, hvor hun også får 250 g. lucerne pr. måltid. smiley

  • #13   1. jan 2013 når de står på halm, kan du godt sætte det til 1,5 kg wrap pr 100 kg hest.

  • #14   1. jan 2013 mine får warphø, og alt det de kan spiser.

  • #15   1. jan 2013 Min lånehest en lille araber får ca 10-15 kg om dagen og ponyerne får ca 10 kg og 3´eren får lidt mindre. smiley
    Men min fars definition er at de får for meget(det er ham der betaler), 2 af dem mangler ikke fedt, men hellere det end mavesår.


  • #16   1. jan 2013 Min får 6-7 kg wrap om dagen.. (en vallak på 160 cm, dressur LA niveau)..
    Jeg er ikke såvild med at give fri adgang til wrap. Han har haft det, og selvom jeg red ham hårdt blev han læske-fed, og det duer bare ikke. Så nu får han:
    ca 1 kg om morgem
    ca 3 kg til middag
    ca 3 kg til natten.
    Han står på træpiller og har altid fri adgang til halm. Desuden får han 3 kg fuldfoder.


  • #17   1. jan 2013 Mine får hø ad libitum og wrap ved aftenfodringen.

  • #18   1. jan 2013 hvis de har adgang til ordentlig halm, og får 2 kg wrap pr 100 kg hest, behøver de ikke mere. de får hverken mavesår eller halmvom af det smiley

    du risikerer jo at de blir forfangne i stedet.


  • #20   1. jan 2013 Mine få bare en meeega stor bunke i boksen også få de også på folden.. så har ingen ide om hvor meget det vejer..



  • #22   1. jan 2013 Jasmin får kastet en stor tung plade ind til hende. Det er minimum 10 kg, men oftest 15-20 kg.

    Er der kun 10 plejer vi lige at give hende en 3-4 kg ekstra og hun spiser omkring de 13 kg i døgnet HØ, og så spiser hun frøgræshalm udenfor smiley


  • #23   1. jan 2013 Ida: Da han havde fri wrap fik han kun hans vitaminer (travo) så det har ikke noget med foderet at gøre. Han bliver bare hurtig fed hvis han æder wrap hele dagen. Og så syntes jeg da det er godt og grundig spild af penge at lade ham æde 12 kg wrap og blive fed når han kan nøjes med 6 kg og se rigtig fin ud smiley

  • #24   1. jan 2013 Borkur vejer omkring 307 kg - islænder
    Jeg giver ham cirka 6 kg hø om dagen. Jeg står og vejer mit hø nøje.


  • #25   1. jan 2013 Halmen er faktisk fantastisk godt og der er også en del græs i.

    Maria C - tvivler på mine heste mangler noget smiley

    Dog er min kat 2 blevet lidt for rund de sidste par måneder - det er så også hans første vintersæson hos mig og kan godt se, han ikke bør få så meget som jeg giver nu.

    Shetteren er dog i utrolig pæn huld trods hø ad lib, men han er så heller ikke en ædedolk....

    Tror jeg vil begynde og rationere det lidt - gjorde det jo tidligere og også da jeg for flere år tilbage havde heste i opstaldning fik de jo ikke ad lib. Det er bare lidt svært når man har vænnet sig til bare og give, så de har hele tiden smiley


  • #26   1. jan 2013 ca 1½ skive hø/wrap til Cassiopeia pr. dag
    og ca 2 skiver hø/wrap til Thor pr. dag

    + det løse som jeg selv giver


  • #27   1. jan 2013 Og det er simpelhen så vigtigt at de får hø ad libitum alle heste, eller wrap(medmindre hesten altså VIRKELIG er en overspiser, men det tror jeg næppe de fleste er).

    Jasmin SKAL ha hø hele tiden, for ellers æder hun hele sin seng og så får hun en rigtig øm mave.


  • #28   1. jan 2013 Mine for også det de kan spise, og i sær hvis de går på halm, så de ikke spiser alt for meget halm og for forstoppelse smiley

  • #29   1. jan 2013 Efter vejledning fra foderkonsulent får min unge hest på 157 med tendens til den tynde side ca. 10-11 kg pr. dag, og min haflinger på 133, som er "til den gode side" ca. 6 kg. De står begge på halm smiley

  • #31   1. jan 2013 Det er bestemt ikk nødvenligt at alle heste få hø eller wrap a libetum.. det der på ingen måde behøv for så længe hesten er dækket ind i foder og wrap/hø sammen.. og ikk stå i mange timer uden lidt og tygge i

  • #32   1. jan 2013 Ville ikke give shetter eller småponyer for meget hø. det er heller ikke sundt at være fed.

  • #33   1. jan 2013 men hesten ville jeg give 16-20 kg om dagen..


    Har du i stedet overvejet en slowfeeder, så du kan spare på stråfoderet ??


  • #34   1. jan 2013 Mine araber spiser omkring 7-8kg fra aften til morgen.. holstener hoppen 15 kg.. ponyerne har jeg ikke styr på.. men alle får hva de kan spise..

    Plus de får hva de kan spise på folden


  • #35   1. jan 2013 Hø eller wrap ad libitum er ikke for maddens skyld, men for maven og tarmene. Hesten har brug for at være igang med maven og tarmene næsten hele døgnet, så nytter det jo ikke at den har hø for 8 timer og resten af døgnet har den intet at æde på smiley

  • #36   1. jan 2013 Ida: Hvorfor det??

  • #37   1. jan 2013 Min vallak på 14 år får:
    ½skive(måske lidt mere) Wrap om dagen, han står på spåner smiley
    og 300g fodder morgen middag og aften +1håndfuld lucerne i hvert måltid også smiley
    og han har altså wrap hele døgnet rundt ! smiley
    Min han skal ikke have mere da han så bliver for tyk! smiley

    Men hvor min gamle hoppe som gik på samme plan, bare skulle have alt det wrap indenbords som hun kunne spise, da hun ellers blev tynd smiley Hun kunne ikke tåle halm, det fik hun kolik af smiley

    Det er meget forskelligt fra hest til hest, hvis dine heste spiser deres hø/wrap hurtigt ville jeg fordele det over dagen smiley
    og man siger at de minimun skal have 1-1½kg hø pr. kropsvægt, men det er jo også lidt forskelligt smiley


  • #38   1. jan 2013 Men en hest behøver ikk have det af libetum de skal bare have noget og tykke i ca hver 2 time.. så nej de behøver ikk have hele tiden man heste spiser jo heller ikk hele tiden selvom de kan så det noget pjat.

  • #39   1. jan 2013 Vi har en jydevallak, en islænderhoppe med føl i maven, en stor islænderhoppe på snart 4, en ridehoppe (islænder) også et islænderføl og tilsammen spiser de ca en minibig balle GODT hø i ugen smiley jeg kan tydeligt mærke hvis kvaliteten ikke er helt så god, så spiser de mere smiley Men så har de nærmest også fri adgang til hø, og får kun det foder de skal have for at være dækket ind med vitaminer smiley

  • #40   1. jan 2013
    Hold da op jeres heste får meget... Får de så ikke foder ved siden af eller hvad?

    Min står på spåner og får da slet ikke så meget wrap smiley


  • #41   1. jan 2013 Min pony får 2 plader, ved ikke hvor meget det er. Han står på tørv og får halm, hø og lucerne samt foder.

    Min hest får også kun 2 plader, da hun bruger det meste af dagen på sit foder og lucerne, samt hun hellere spiser halmen hun står på, end høet smiley


  • #42   1. jan 2013 man skal ihvertfald ikke begynde at give mindre stråfoder for at give mere korn smiley korn er ikke naturligt for hestens mave, det er stråfoderet der holder tarmene igang og gør at de ikke får mavesår smiley jeg er enig i at det ikke er alle heste der kan tåle at have fri adgang, men man skal sørge for at de har noget at tygge i med jævne mellemrum smiley

    Hvis man vil hesten det bedste skal man også sørge for at der ligger stråfoder i maven på dem når de får korn smiley

    og ja jeg har været i gang med hestepasseruddannelsen, så der lærte vi da lidt smiley


  • #43   1. jan 2013 ideelt set skal den have noget at tykke i hele tiden, men det dur heller ikke hvis du blir for fede af det. Så må man begrænse det til et minimum. det hedder 2 kg wrap pr 100 kg hest. dvs min hest på 740 kg skal minimum ha 15 kg wrap i døgnet, og det får han.

    husk nu også at den står på halm, og selv kan supplere op med tykketid efter behov.


  • #44   1. jan 2013 derudover får han 750 gram hippolyt naturmusli, og 400 gram luzerne cobs, fordelt på 3 måltider.

    En hest skal primært leve af grovfoder.


  • #45   1. jan 2013 I boksene får de deres hø i småmaskede hønet smiley På fold er det frit tilgængeligt.



  • #46   1. jan 2013 rikke: så håber jeg den har meget foldtid, hvor den kan finde noget at pille i.

    hvis min stod på spåner fik han meget mere til natten!


  • #47   1. jan 2013 Rebecca : Er fuldt ud enig med dig!

    Hos mig har det også altid været stråfoderet der har været det vigtigste - og tidligere gav jeg kun vit/min ved siden af (nøjsomme typer/foldbumser der gav en tur et par gange om måneden) smiley

    Nu fodre jeg med eggersman Hafer, hvor den "store" er dækket ind med kun 800 g pr dag.
    Shetteren får specialfoder mod sommereksem.


  • #48   1. jan 2013
    Marie-Louise:

    Nu er min hest en ridehest, og hun bliver meget fed, hvis hun får for meget wrap. Derfor får hun sin wrap i fintmaskede hønet, så hun bruger længere tid på at æde det. Hun får rigeligt til at dække sit behov. Og nej, hun går ikke ret meget på fold.. smiley
    Efter aftale med dyrlæger som jeg stoler på smiley


  • #49   1. jan 2013 jeg syns det lyder fornuftigt med fin maskede net, men hvor mange timer står den så UDEN noget at tykke i?


  • #51   1. jan 2013 Jasmin får jo som sagt cirka 15 kg i gennemsnit og hun er pt. oppe på omkring 1 kg foder nu tænker jeg. Nu er hun så også blevet lidt tyk igen fordi hun ikke bliver redet, så hun skal ned i foder igen og det hjælper meget smiley

    Jasmin tabte sig 120 kg fra september til november ved at spise 9-10 kg hø og 500 g foder og træning smiley


  • #52   1. jan 2013
    det gør hun højest 3-4 timer smiley Om natten selvfølgelig længere tid..

    Hun får kl. 7, 12, 17 og så igen et sted mellem 21-23... smiley

    Og hun får samtidigt foder... Inden hun får det sidste net wrap får hun en god portion speedi bet, der lægger en god bund i maven, så hun spiser det sidste net langsomt.
    Det er ikke altid hun overhovedet gider æde det hun får smiley
    ofte er hun på fold fra 12-14 eller lignende, hvor hun kan nippe lidt til en smule græs..


  • #53   1. jan 2013 Marie-Louise: Det kan jeg ikke svare dig på endnu, da de jo får ad lib nu smiley

    Men som det er nu, så får de hø med ud på folden om morgenen, hvor de har foder til ca kl 12. Så får de igen ca kl 14 og så kommer de ind kl 16.30-17.00 hvor de har fyldte hønet og lækker halmbund med græs i.
    Der bliver så fyldt op igen til natten.
    De støvsuger absolut ikke deres bokse - men piller i halmen og tager lidt....også selvom der er hø i nettene.

    Vil fodre på samme måde mht tidsintervaller, men rationere mængden - dog sætter jeg dem ikke længere ned end at de ikke går uden stråfoder de obligatotiske i 3-4 timer,


  • #54   1. jan 2013 tja, nyere forskning viser, at de ik kan gå mere end 2 timer uden stråfoder, førend mavesyren stiger, og de er i øget risiko for at udvikle mavesår.

    jeg ved hvad jeg foretrækker, men du må helt selv bestemme hvad du gør med din nyerhvervede viden smiley


  • #55   1. jan 2013 TS: min seneste indlæg var til Rikke smiley

  • #56   1. jan 2013 Min DV hoppe på 6, får 8 kg wrap og 2 kg hø om dagen, + 600 g müsli,(jeg har foderautomat der fodre 9 gange om dagen) og 2 l lucerne i krybben.. Og hun spiser det hele.. Har prøvet at give mere hø end 2 kg, men hun spiser det ikke, det ser jeg som at tegn på at hun ikke kan spise mere end det!(-:

  • #57   1. jan 2013 Det ville sikkert også være rigtigt sundt hvis jeg lod være med at klippe pelsen af den og lod den gå uden dækken.. Men nu er det en ridehest jeg har så der er bare nogle ting der ikke duer.
    Jeg har brugt for at min hest kan gå 15-20 min i trav i versader, travers og scenkelvigning og stadig derefter kunne ligges ud i 60 meter fri trav uden at gå død. Så er den nødt til at have noget energi at bruge af.
    Den kunne sikkert sagtens leve af wrap hvis den skulle gå på folden og gå et par skovture i ny og næ.. Man er også nødt til at se på hvilken hest man har og hvad man forlanger af den. smiley

    Marie-Louise: Har du fået vejet din hest? 740 kg lyder rimelig præcis smiley


  • #58   1. jan 2013 jeg har sørme også en ridehest, og jeg nyder at den netop er blevet klippet.

    han er blevet vejet smiley og han er ik fed (trænger til opstramning af mavemusker pga stilstand her i efteråret).

    han skal kunne ride 1½ time uden at gå død. altså incl 15 min skridt før og 15 min skridt efter.

    det går rigtig fint på 750 gram musli og 400 gram luzerne cobs. (han er dækket 100% ind)

    en gammel oldenborgopdrætter fortalte mig engang, at jo mere mad du fylder i dem, jo mere energi skal de bruge på at forbrænde maden... altså de får ikke den samme mængde energi UD som du putter ind, idet de BRUGER energi på at fordøje.

    men jeg foretrækker stadig at den kan tygge i noget døgnet rundt (og det blir den ikke nødvendigvis fed af - hvis du motionerer den dagligt). det behøver ikke være hø hele døgnet, du må gerne supplere op med halm ...
    hvis mavesyren stiger op, har man heler ikke en samarbejdsvilig hest.


  • #59   1. jan 2013
    tjaaa, men hun har haft brækket benet og skal belastes mindst muligt af ting som overvægt smiley og min dyrlæge har altid sagt hver 3. eller 4. time kan ikke huske præcist smiley Og det er gået udemærket indtil videre.



  • #60   1. jan 2013 ja, men måske du så sku finde på et andet foder der gir energi men feder mindre?

  • #61   1. jan 2013 Min har også altid halm at tygge i.. både på folden og i boksen.
    Men det her er nok et af de emner vi aldrig bliver helt eninge om smiley


  • #62   1. jan 2013
    Marie-Louise:

    Hun får ganske almindelig foderpiller, og hun får kun 1 litermål af det 3 gange dagligt. Hun har absolut ikke brug for ekstra energi, og jeg må ikke skære mere ned på foderet, da hun så ikke er dækket ind med sit vitaminbehov.
    og så får hun lidt speedi-bet til natmad - for væskens skyld. Så hun får bestemt ikke noget fedende foder eller meget af det - hun spiser mindre end ponyerne derude. smiley


  • #63   3. jan 2013 Du kender min mening May smiley

    Gør det du synes bedst om, men som de andre siger, man skal ikke skære ned på hø for at give mere krybbefoder, men det ved du jo godt smiley


    Du er klog og fornuftig nok jo ;o) Og der er rigtig mange "hystader" herinde ;o)


  • #64   3. feb 2013 henden jeg har lån har hø alle 24timer i døgne hun får ca 1 flade hø i box morgne og aften og får 2 flade på fold.

Kommentér på:
Hvor meget hø giver du?

Annonce