11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Første tanke falder på hesten, ikke dig selv {{forumTopicSubject}}
Havde en oplevelse idag der fik mig til at tænke, eller rettere hvad min kæreste sagde til det fik mig til at tænke.
Jeg havde stillet Fleur på staldgangen med hø, alle de andre heste have fået og ville lade hende stå og spise sit imens jeg striglede og nussede med hende. Jeg spænder alle spænder op, den til bagbenet piller jeg op og sidder fast i halen, jeg ser det ikke og forsøger at tage dækkenet af.
Fleur bliver her bange og styrter i fuld galop ud af stalden med dækkenet hængende efter sig i halen, hun styrter rundt ude på græsset, kommer i fuld galop igennem stalden og ud igen. Da hun skal til og ind i stalden igen, er der en mindre " gang " også med beton gulv og her glider hun. Hun rejser sig ikke, panikker et øjeblik og sidder og krammer, nusser og græder samtidig. Tænker det værste, at hun ikke rejser sig fordi noget er brækket.
Heldigvis går der lidt logik i mig igen. Hun lå med knæ/ben op ad muren og hovedet ud af dør åbningen og kunne derfor ikke strække benene og rejse sig, fik hende skubbet op så hun kunne rejse sig.
Selvom hun var oppe og kører fik jeg dækkenet ud af halsen på hende og fik hende ind i boksen hvor det tog hende en times tid og falde til ro.
Hun var skumsvedt så fik et fleecetæppe på hende, hun var skeptisk men det fik bedre end et ude dækken. En blodnæse af stress havde hun også fået sig.
Fik med en masse gulerødder et regndækken på hende og hun virkede ok med det, hun faldt også en del mere til ro inden jeg forlod stalden og havde en masse hø og spise af.
Jeg skrev efterfølgende dette til min kæreste som spurgte; Er du kommet til skade? Er du okay?
Det havde jeg slet ikke overvejet før han nævnte det. Min første tanke var faldet på om Fleur havde brækket noget, haltede, at hun skulle falde til ro, ikke blive bange for dækkenet til evig tid osv. - altså en masse om hesten og ikke noget mig!
Også tænkte jeg; dyre mennesker i en nøddeskal, vi tænker på dyret først i de aller fleste tilfælde og bagefter os selv.
Er det sådan du har det?
( Ps. Jeg kan sidde og være bagklog omkring 117 ting der kunne have forhindret det, men det nytter ikke rigtigt noget nu. Det ændre ikke på hvad der er sket, det eneste jeg kan ændre er hvad jeg gør fremover )
sep 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 324
apr 2010
Følger: 75 Følgere: 77 Heste: 5 Emner: 80 Svar: 211
sep 2010
Følger: 79 Følgere: 89 Heste: 7 Emner: 63 Svar: 756
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 2.130
godt at der ikke skete hende noget
ja jeg tror egentlig at jeg har det på samme måde
jeg kan ikke lige komme på nogle eksempler lige nu, men det har været episoder
maj 2009
Følger: 93 Følgere: 89 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 556
- Dejligt at høre at din hest ikke var kommet til skade.
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 210 Heste: 7 Emner: 130 Svar: 689
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Fleur er faktisk en part jeg først har lært og kende i november mener jeg og så knyttet er jeg ikke til hende. Men der kan man bare se, det er det der med at man ikke ved hvad man har før man mister det ;o).
jul 2005
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 102 Svar: 560
Og bare rolig - jeg har det på præcis samme måde som dig!
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 216
apr 2010
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 344
Jeg kender det godt det med at tage hesten først eller bare ens dyr.
Her for nogle dage siden slog de klik for vores to heste på fold fordi der gik en stor flok (stavgængere) dem som går med de der skistave ting og det lød altså som en flok heste som kom gående. De løb rundt på folden og pludselig satte begge to i fuld galop da de så mig ved leddet, Filina vælger så at springe over ledet og rammer samtidig så ledet går op og Nova (vores anden hest) løber ud sammen med Filina, og de løber forvirret rundt på parkerings pladsen og den eneste tanke der var i mit hoved var at få fat i dem så de ikke løb ud på vejen.
Fik så fat i Nova (alfahesten) også fulgte Filina så pænt efter, men nu hvor jeg tænker over det var det jo super farligt for mig, de kunne have trampet mig ned til hver en tid og Filina kunne jo have ramt mig da hun sprang over hegnet!
Men ja typisk dyremennesker
sep 2007
Følger: 80 Følgere: 68 Heste: 19 Emner: 6 Svar: 1.595
Så ja vi med dyr er nogle underlige skabninger
apr 2006
Følger: 104 Følgere: 217 Heste: 4 Emner: 248 Svar: 1.471
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.596
sep 2006
Følger: 209 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.587
Husk det dyr, så alt kan ske. Synes ikke du gjorder noget forkert, kunne have fundet på det samme og min pony kunne også have fundet på det samme!
Men ja ender det godt. Fx. har jeg lige fået ny hest, som så er syg, selv er jeg også syg og har været tilbage osv. men har slet ikke overvejet noget omkring mig selv, da jeg vågnede i dag fordi jeg faldt i søvn stormede jeg ud og fodrede fordi de skulle have haft for en halv time siden, og jeg var selv sulten, men igen altid hestene først!
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.816
Kort efter jeg havde fået Blakken tog jeg hende med over på rideskolen for vi skulle have undervisning. Jeg havde hende i spiltov mens vi ventede og med godt løst tov. Desværre var hun så dygtig at få tovet til at gå over hovedet og sat sådan at det hverken kunne løsnes eller sættes tilbage. Hun gik fuldstændig i panik hvilket bare gjorde det værre. Fik det dog op og det var først bagefter at jeg indså at hun havde trådt mig over foden med bagbenene samtidig med at hun lagde al vægt på dem for at flygte...
Men det er der selvfølgelig ikke tid til at tænke over for hesten kommer først
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
Så ja det er vidst bar være næste kærlighed til det store dyr der tænker dem før os
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.816
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
Sidste gang jeg var på Blanca, smed hun mig af så jeg satte mig lige på røven og slog hovedet ind i hegnet på ridebanen, der gik 2 sek så var jeg oppe og løb efter dyret som havde tøjlerne hængene om benet (som hun også fik ødelagt, altså tøjlen), og bukkede løs som en sindsyg!
Da jeg så endelig fik fat i hende, fik hende beroliget og kom ind i stalden og fik sadlet hende af, blev hun tjekket i hoved og røv for om der var sket noget, hvilket der heldigvis ikke var.
Det var først efter at jeg havde smidt hende i boksen og min far spurte og der var sket MIG noget, at det egentlig gik op for mig at jeg havde møj ondt i røven, ondt i nakken og en syg hovedpine.
Det var så "bare" et slag på halebenet, en forstrukken nakkemuskel og en lille hjernerystelse jeg havde fået.
Men det tænkte jeg slet ikke på i øjeblikket, der var ALT fokus på min baby.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Min vallak stod bundet til en pæl mens en ven og jeg flyttede hegnet i baghaven, så de kunne få græs. Den anden hest bliver pænt inde hvis snoren er hævet op i kode-højde, men han er styg til at rende igennem.
I bagklogskabens lys var den snor nok alt for lang at binde ham med, men den var lige lang nok til at han kunne græsse lidt om pælen, og vi var jo 20 meter derfra..
Men min vallak fik kludret snoren omkring det ene bagben, og panikker jo total da han så er bundet fra hoved, til fod og pæl. Jeg styrer hen for at forsøge at berolige hesten og få løsnet knuderne, og hesten er også ved at vælte ned over mig på et tidspunkt, og væltede også selv, mens min ven var inde og hente en kniv til at få snoren over med. Vi turde jo ikke skære mens hesten væltede rundt og var bange..
Gudskelov for at have en klodset hest, der er vandt til at "mor" kommer og redder den ud af dumme situationer.. (han er virkelig en klodsmajor).
Jeg tænkte ikke et sekundt over at det kunne være farligt for mig at blive fanget af hest, evt. snor og sådan, men bare at min hest skulle løs NU.
Vi slap begge uden andet end en overfladisk skramme der hvor snoren havde generet hans ben, men det var lykkeligt glemt da han kunne få nyt græs
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.756
Jeg faldt af Zambrano på tur i august da han stak af, jeg slog ryggen gevaldigt og mine lunger kollapsede så det føltes som om, at jeg ikke kunne trække vejret. Efter et par minutter kunne jeg skrive til min mor og skrev, at hun skulle køre til stalden NU, hvilket hun så gjorde og ringede til mig. Jeg havde fået styr nok på min vejtrækning til, at jeg kunne sige at jeg var faldet af og jeg ikke kunne rejse mig, min ryg gjorde ondt, osv. Hun ville selvfølgelig ud og lede efter mig men jeg råbte og skreg at hun skulle finde Svampen NU og få ham ind i boksen og hans udstyr af osv. Heldigvis kom gårdejerne ud og min mor og dem fandt ham bag ved stalden hvor han cirklede rundt - hun ringede så igen og sagde, at han ikke ville lade dem komme i nærheden af ham, at gårdejerne ville blive ved med at prøve og så gik hun ud for at hente mig (var heldigvis ikke langt væk). Da vi kom tilbage til stalden havde de heldigvis fået ham ind i boksen og jeg tjekkede at han var nogenlunde ok osv., og så var det afsted med ambulancen ;o)
okt 2012
Følger: 11 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 264
Første tanke falder på hesten, ikke dig selv