Samspil mellem hest og ejer. {{forumTopicSubject}}
Somme tider føler jeg at jeg burde få en eller anden ud for at se på mig og min hest sit forhold til hinanden da jeg somme tider føler han er svær at tyde.
Nogle dage er han rigtig sød og nusset og velopdragen imæns andre dage så vil han tage styringen så jeg må "kæmpe" med ham. Og nogle dage gidder han mig ikke.(Han er 2 år)
Men hvem kontakter man hvis man ønsker nogen til at vurdere vores forhold og hvordan jeg kan styrke det?
Adfærdsterapeut?
Ved jo at de også har gode dårlige dage ligesom os og han vil prøve som andre ungheste om han kan få sin vilje men jeg kunne jo lære noget der bare ville gavne os.
Jeg har nemlig som heste mennesket de sidste år rykket op i nogle ting ved mig selv som gør at jeg somme tider føler mig som på bar bund i forhold til hesten og opdragelsen. Jeg er opdraget med den gamle hårde skole hvor hestene skulle makke ret og vi bestemte. Jeg har dog med årene forandret syn på hvordan vores forhold til hesten skal være, men dette har også givet mig nogle udfordringer da jeg nu ikke altid ved om jeg er FOR sød ved ham for jeg kan jo ikke bruge mine gamle hårde metoder. Så nu er spørgsmålet om det jeg nu gør er for blødt.
Jeg var på kursus ved Claus Hempflig for nogle år siden i tillid og respekt og dette har jeg arbejdet med. Men når det har gået en stund "glemmer" min hest og vi må øve igen og så er respekten igen på plads i nogle mnd. Tilliden fejler intet. Men hvis jeg skal have nogle ud hvem skal det så være på SydFyn??
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Tror ikke det er jeres "forhold" der skal ses på, men måske nærmere din træning, dine signaler mm. der skal ses nærmere på :o).
Og ikke så meget forhold der skal kigges på, men nu bruger jeg heller ikke det begreb.
Måske BBH instruktøreren der holder til ved Stenstrup kan hjælpe?
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
At få undervisning af Susan minder bemærkelsesværdigt meget om at være til terapeut med sin hest
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Krikken
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.963
Udover det har jeg haft samme udvikling som dig, og alt går med blid kyshånd, kæl og positive ord, frivillig hest osv hjemme hos mig. Men har dog også erfaret, at det somme tider kan være nødvendigt at tage den gamle "ånd" lidt op igen.
Jeg var fx ude og ride min første tur på min unghest i torsdags på en natursti. Jeg har haft ham med derude to gange før, hvor han uheldigvis var blevet meget forskrækket begge gange, så han var helt oppe og køre. Til sidst da vi vendte om, kunne han kun trave/trippe afsted, og lavede vi parader, stod han bare og skabte sig uanset mine reaktioner. Så det var mere eller mindre en magtkamp, hvor jeg udelukkende sad med "låst" hånd og knæende mast ind i sadlen, mens jeg sagde "skriiidteeee..."
Til sidst synes jeg det blev nok kamp, og red ham derfor ud på et lyngstykke, hvor han fik lov til at tonse rundt i små cirkler, ind til han selv tog farten af (han balance er jo slet ikke til små volter endnu!). Da han så selv tog farten af, begyndte jeg at ligge dressur ind i det, så vi red rundt og trænede dressur i lyng og sne til knæerne i en halv time, til jeg uden problemer kunne lave overgange udelukkende med brug af sæde og stemme mv. Og så var han så træt at vi skridtede for lange tøjler næsten hele vejen hjem
Det skal lige siges, at han altså også er meget nem at holde! Man skal ikke flå i tøjlen eller noget, og han følger med rundt uden problemer, hvis jeg drejer ham, jeg skulle blot sidde med et ret hårdt konstant pres for ikke han løb stærkere, hvilket jeg ikke ville byde nogle af os
Med andre ord - jeg er helt sikker på at det du gør er mere end godt!! Det er skønt at folk er begyndt at tænke på hesten, og virkelig have forståelse for det, men man skal altså heller ikke være flov over, at bruge lidt traditionelle metoder, hvis det er et problem der kan udvikle sig til at blive meget stort eller potentielt farligt i længden
Held og lykke med dig og din to-års, er sikker på at i får det rigtig godt sammen med tiden! Men synes du skulle få en underviser ud, som kan fortælle dig, hvad du gør godt, og hvad du kan gøre endnu bedre, så du bliver endnu mere selvsikker med din hest - den bliver jo også mere sikker på dig, når du bliver mere selvsikker
God arbejdslyst!
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
God træning
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.963
Du skal have mange gange held og lykke fremover !
Samspil mellem hest og ejer.