{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.936 visninger | Oprettet:

Til ALLE hestefolk - brugen af bagparten udvikler KS!!! {{forumTopicSubject}}

Tænkte lige alle hestefolk skulle læse dette.

Så til jer fremover - LAD VÆRE MED AT VÆRE SÅ HÅRD NÅR EN HEST RIDES PÅ FORPARTEN!!

Jeg har selv været en af dem som er blevet haglet efter at det var da godt nok sørgeligt at jeg red på hende "så samlet" når hun slet ikke havde bagparten med...

Tja - nu viser det sig jo bare at være sundere, end at presse hesten til at få bagparten under sig. Det skal tage lang tid og det skal foregå roligt.

Jeg gik selv helt i panik og blev ked af det og Jasmin skulle bare samle sig i bagparten med det samme osv. Det har jeg ihvertfald tænkt mig at droppe nu og kun koncentrere mig om skridten og bagparten mixet af hende. Hun er kommet rigtig langt uden selv at presse på i skridten, og det vil jeg blive ved med.

Min mor tog også en snak med min ridelærer og han siger at jeg skal droppe det og bare lade det tage lang tid - det er sundest.. og det er korrekt.

Tænkte dette er spændende læsning for jer..

http://www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=12734


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til ALLE hestefolk - brugen af bagparten udvikler KS!!!
  • #1   13. feb 2013 Ikke Godt ... smiley

  • #2   13. feb 2013
    Ligger mærke til hvordan det er skrevet " Der var klart flest dressurheste med kissing spines, hvilket i følge Turner peger på to ting; dressurhestene presses i højere grad til at bruge bagparten, rytteren sidder mere ned og hesten er mere samlet, men samtidig er dressurrytterne mere opmærksomme på hestens bevægelser, hvorfor de ofte kontakter dyrlæge på et tidligere tidspunkt (hvorfor flere dressurheste overhovedet bliver undersøgt for kissing spines). "

    Dvs det PEGER på, det er ikke noget der er fastlagt og undersøgt.

    Men kunne være spændende og se hele undersøgelsen :o)


  • #3   13. feb 2013 Øhhh er der nogen kilder på den påstand ?

  • #5   13. feb 2013 Jeg synes ihvertfald det er intr.

    Det er jo klart sundet med bagparten under, men det er jo ikke sundt når hesten presses til det og derfor spænder i ryggen og bruger sin ryg forkert også, selvom den er "oppe".

    Så vil jeg hellere ride på forparten et år længere og så få en hest der selv søger ind med bagparten i roligt tempo og uden at spænde.


  • #6   13. feb 2013 Kan ikke rigtig se noget "bevis" på at brug af bagparten udvikler KS??

  • #9   13. feb 2013 Veo - for neden i teksten + selve undersøgelsen i teksten ....

  • #10   13. feb 2013 godt at vide smiley

  • #11   13. feb 2013 Nej Luna - det jeg mener er at dressurfolkene - på høj og lav plan generelt - altså ikke kun topryttere, arbejder meget på at få den bagpart ind. Dvs. de presser hesten til hele tiden at have den inden under - selvom hesten altså måske ikke er klar til det. Så hesten spænder i ryggen og bruger derfor sin ryg forkert, selvom den er "oppe" og bagparten er under.

    Hvori du derimod hvis du lader en hest træne det stille og roligt, lader det tage lang tid og i hestens tempo, så presser du ikke og får derved en afslappet hest i ryggen


  • #12   13. feb 2013 Tvivler...mange heste har tætte torntappe inden de overhovedet havde rytter på ryggen (arveligt) som så udvikler sig til ks under ridning fordi fx ryggen ikke bliver brugt korrekt.
    Efter en ks operation synes jeg da der henvises til at få hesten til at bruge ryggen korrekt.


  • #15   13. feb 2013 camilla
    hvis du lægger mærke til der står der også: "...men samtidig er dressurrytterne mere opmærksomme på hestens bevægelser, hvorfor de ofte kontakter dyrlæge på et tidligere tidspunkt (hvorfor flere dressurheste overhovedet bliver undersøgt for kissing spines). "
    Læg mærke til det i parentes. Dette er nok også en af grundende til, at dressurhestene er i flertal.


  • #16   13. feb 2013 Tvivler...mange heste har tætte torntappe inden de overhovedet havde rytter på ryggen (arveligt) som så udvikler sig til ks under ridning fordi fx ryggen ikke bliver brugt korrekt.
    Efter en ks operation synes jeg da der henvises til at få hesten til at bruge ryggen korrekt.


  • #17   13. feb 2013 Der står jo ingen stedet at det desideret er det der er skyld i det. De skriver:
    "Der var klart flest dressurheste med kissing spines, hvilket i følge Turner peger på to ting; dressurhestene presses i højere grad til at bruge bagparten, rytteren sidder mere ned og hesten er mere samlet, men samtidig er dressurrytterne mere opmærksomme på hestens bevægelser, hvorfor de ofte kontakter dyrlæge på et tidligere tidspunkt (hvorfor flere dressurheste overhovedet bliver undersøgt for kissing spines)."

    For mig giver det ikke rigtig nogen mening at det skulle give KS mere end andet ridning.
    En hest der bliver redet så den kommer ind og bruger bagparten korrekt, løfter ryggen og derved skildes torntappene jo ad, det er jo logik for burhøns?

    Selvfølgelig er det SUPER godt at der kommer noget mere fokus på grundene til KS, men der bliver jo også skrevet at:
    "men samtidig er dressurrytterne mere opmærksomme på hestens bevægelser, hvorfor de ofte kontakter dyrlæge på et tidligere tidspunkt (hvorfor flere dressurheste overhovedet bliver undersøgt for kissing spines)."

    Det vil jo sige at der kan gå mange hygge heste, spring heste og heste i andre decipliner der ikke bliver undersøgt for det og derfor ved man jo ikke (for at skære det lidt groft ud) om der er 75% dressur heste med KS og 25% er heste i andre decipliner med KS, eller om det er 25% dressur heste og 75% i andre decipliner.
    Det er i hvertfald sådan jeg forstår det.

    Men det kan jo skyldes flere ting, forkert ridning, gener osv. smiley
    Så synes heller kan man bare kan smide alle heste over én kam og sige "bliver de redet så de får bagparten ind under sig og løfter ryggen for de KS"


  • #18   13. feb 2013 Marie - jeg snakker o nu under genoptræning. Hun har stået stille i 2,5 måned og billeder er 3 mdr. gamle smiley

  • #19   13. feb 2013 Ja jeg har læst artiklen, men det med bagparten er jo bare en påstand fra Turners side (hvilket egentlig ligeså godt kunne være fejl oversat?) - Der er ingen kilder til påstanden i artiklen?

  • #20   13. feb 2013 Det viser på ingen måde, at brugen af bagparten, skaber KS.
    Den viser, at heste med KS kan udvise smerter under dressur.
    Så gætter journalisten sig til, at det er pga bagpartens øgede brug, men hvis man ved noget som helst om hestens biomekanik, og hvad der sker i hestens krop, når den begynder at lægge vægten over på bagparten, vil man vide, at der faktisk sker en ADSKILLELSE af torntappene.

    At folk så meget sjældent formår at ride deres hest samlet korrekt, er nok snarere problemet. Da får man en hest, der knejser i nakken og sænker ryggen, her kommer torntappene tættere på hinanden.
    Men er altså snarere pga dårlige ryttere, der tvinger hesten i holdning og ikke vil lave det grundige arbejde, det tager at skabe en korrekt samlet dressurhest, end selve sporten.


  • #21   13. feb 2013 Det skal også siges, at det er MEGET MERE usundt for hesten at gå på forparten. Forbenene er slet ikke så stærke som bagbenene, og man får derved en øget risiko for sene- og ledskader i forbenene, end hvis man hjælper hesten til at samle sig korrekt.

  • #22   13. feb 2013 Altså jeg kan mærke og se at presser man på med Jasmin med virkelig at få fremdrift i hende, samtidig lave små halvparader af og til og så "klemme" i lårene kun og "samler" hende op, så får hun bagparten lidt mere under sig.

    Det jeg bare gør nu er at lade hende søge frem og ned, af og til også "til biddet" og så lader det gå fremad den vej


  • #23   13. feb 2013 Hmm, vil give flere af de andre ret i at intet er bevist. Men vil også give dig ret i at man ikke skal presse hesten til noget den ikke er klar til - men det tror jeg nu heller ikke at der er mange der egentlig ønsker. Og om det er direkte årsag til KS - hmmm.. Svært at bevise smiley

    Har selv gang i et lidt spændende projekt med en hest som fik konstateret KS i 2011 (torntappene rørte næsten hinanden) - jeg har lånt hende fra starten af 2012 og til nu - og fik taget røntgen igen i December - og her kunne der tydeligt ses forbedring - torntappene sidder længere fra hinanden, og er kan næsten betegnes som normale. Jeg har samarbejdet med en dyrlæge, som også kan yde kiropraktik/massage, og min træner - og vi har mest fokuseret på at få snuden ned, og ryggen op - og at hesten skulle gå afslappet.

    Men tilbage til emnet - hesten har før jeg fik den i hænder været hos berider i 1,5 år - hvilket måske kunne passe til din teori - nemlig om hesten måske her har været presset til noget den ikke var klar til? Tankevækkende. Men der forelægger ikke tidl. billeder, så det kan ikke siges om det har været medfødt smiley

    Jeg synes i hvert fald at det er et spændende emne - især hvis man kan formå at ''ride'' det i forbedring - men samtidig er det også foruroligende hvis man kan fremprovokere det ved forkert ridning! Igen - super tankevækkende.





  • #24   13. feb 2013
    Jeg tror der sker en misforståelse.. Det Turner peger på, er når hesten PRESSES til at bruge bagparten. Dette tolker jeg som når man presser hesten til at gå for samlet, i forhold til hvor meget den kan klare.

    Altså ikke det at have en reelt samlet hest, der har bagparten med uden at være presset til det og som godt kan honorere kravene.

    Men den type presset bagparten ind hvor man tit hører kommentaren " han går bag lod fordi han ikke helt kan være det endnu " - hvor man egentligt har samlet hesten mere, end den reelt kan bære og derfor presset den til at bruge bagparten.

    Eller når man tager en hest der har stået med en skade eller bare stået stille, før gik den LA også hopper man op efter 1-2 måneder og rider stadig LA samling og presser derved hesten til at bruge bagparten.

    Dvs. han snakker ikke om heste der reelt bruger bagparten, men de der presses til noget de ikke kan bære.


  • #25   13. feb 2013 Altså for mig så giver det lige så meget logik med at bagparten kommer under og derved bliver det hele adskilt mere, at hvis en hest presses til at så bruger den også sin ryg forkert, og derved også rygsøjlen og intet bliver adskilt, men bare spændt og ubehag. smiley

    Men ja, jeg gad godt at se en hel undersøgelse - en undersøgelse hvor man tager en hest fra fødsel og tjekker for KS, og tager dem i forskellige træningsforløb hver for sig og tjekker om det er presset der gør det, eller hvad det nu gør helt præcist smiley


  • #26   13. feb 2013 Kan hesten kun få KS når man rider dressur?.. Fordi jeg er bange..:-(

  • #27   13. feb 2013 Sarah - nej, det kan både være medfødt, kan fåes af forkert ridning, både i skovture, springbanen, hyggeridning osv.. smiley

  • #28   13. feb 2013 Arh, når man nu ser på hvilken udvikling dressuren har gennemgået i de seneste årtier, kommer det ikke bag på mig.

    Problemet ligger i at hesten ganske enkelt ikke arbejder korrekt. En hest skal først løsgøres ordentligt og rettes ligeud gennem længere tid, før den er klar til samling. Så kan den hvælve overlinien korrekt når bagparten kommer med.
    Hvis man forsøger at trække næsen ind "på plads" og presse bagparten ind bagefter, mister man ryggen på hesten og så har vi problemet.

    Desværre er det blevet en gængs metode at bruge, dels fordi den giver hurtige point på dressurbanerne, og dels fordi mange mener at hesten skal være "alderssvarende uddannet". Så gider folk sg... ikke at bruge tid på at få hesten løsgjort ordentligt inden samling...


  • #29   13. feb 2013 Man kan ikke tvinge en bagpart til at gøre noget som helst. Du kan tvinge næsen ind, fordi du har et bid, som hesten vil undvige.
    Men bagparten kan du kun påvirke med korrekt træning.

    Det er helt rigtigt, at hvis hesten presse til at være for "samlet", vil den spænde i ryggen. Netop fordi, som jeg skrev, at den kun vil knejse nakken, men ikke bruge ryg og bagpart. Ergo er vi enige om, at man ikke må hive en hest i samling, men du vil aldrig få mig til at tro på, at det kan være en fordel at ride på forparten.


  • #30   13. feb 2013 Marie - jeg snakker om under træning. Er helt med på den naturlige 60/40 fordeling, men den form vil man jo aldrig ride hesten i under træning. Og det er alt andet lige under træning diverse sener og led belastes - ikke på folden.

  • #32   13. feb 2013 på alle 4 ben. (y)

  • #34   13. feb 2013 Turner lader til at være en særdeles kompetent herre. Det studie der refereres til har jeg dog ikke kunnet finde udgivet endnu, så jeg tror det er lidt tidligt at drage konklusioner. Ridehesten har før vist sig mere interesseret i overskrifter end forskningsresultater...

  • #35   13. feb 2013 Man kan jo ikke undgå at ride først på forparten, senere mere jævnt fordelt, men vores uddannelse af hesten, skulle gerne gå i retningen af en bagpart, der tager længere skridt, et kippet bækken og mere vinklede bagben, for ikke at overlaste forbenene, da hesten ikke er skabt til at bære os, eller til at lave de øvelser, vi beder den om.

    (link fjernet)


  • #37   13. feb 2013 Øhhm, for mig lyder det mærkeligt, for man skal jo have bagparten med, inden man kan samle den ordentligt?:-)

  • #39   13. feb 2013 Jeg synes måske det er en smule forhastet af sige, at en hest der bruger bagparten får KS.

    Det er en undersøgelse, der jo ikke kommer til den konklusion at det er årsagen hertil. Turner påstår at det skyldes et større pres osv, hvilket ikke bør udelukkes, men det er heller ikke bekræftet.
    Men det giver god mening, at hvis en hest ikke får opbygget sin muskulatur og knoglestruktur til den her ridning stille og roligt, men presses ud i det med det samme, så får det nogle konsekvenser..

    Men det er for tidligt og uklart at påstå at heste der bruger bagparten får kissing spines.


  • #40   13. feb 2013 Hvor stor en del af kontrolgruppen uden symptomer var dressurheste?

    Jeg synes ikke, man udfra de gengivne resultater i Ridehestens artikel kan sige, at samling/dressur=KS.

    KS er jo ofte medfødt, og mange mange heste fungerer fantastisk med denne diagnose. Det kunne være spændende, hvis man inkluderede "Dårlig ridning", som et af komponenterne.

    Problemer som følge af KS er meget mere komplekse end blot samling/dressur.


  • #41   13. feb 2013 Og i øvrigt - jeg er meget enig med Mia H....Ridehesten har ind imellem drejet lidt på visse undersøgelser.....Lad os se studierne publiceret i deres fulde længde smiley

  • #42   14. feb 2013 Helt enig med k a smiley

    TS: Jeg er ikke enig i, at hesten skal have lov at gå på forparten, ud over når den tilrides. Det er korrekt, at en hest med ks ikke skal samles alt for meget eller for længe ad gangen, men den skal stadig rides frem og ned, så ryggen kommer op.


  • #43   14. feb 2013 Ida

    Helt enig.
    Hvis ikke man fortager undersøgelser INDEN hesten kommer i ridning (brug), er deres undersøgelse mere baseret på formodninger om at fx ridning osv kan været årsagen. Hvad jeg tvivler på, da dem som udvikler ks nok tit allerede havde for tætte torntappe inden de kom i ridning. (Arveligt)

    Synes min formodning bliver bekræftet lidt af, at man faktisk hører om en del heste som allerede i en ung alder får konstateret ks eller for tætte torntapper. Da det jo burde tage flere år for at udvikle en sådan forandring via ridning ?

    (Ps. Ved ikke lige hvorfor min første kommentar kom to gange...mystisk)


  • #44   14. feb 2013 Heste går fra naturens side med 60% bæring på forparten og 40% på bagparten. Så det er dælme ikke underligt at det tager lang tid at få det bare 50/50.

    Som oftest er vores heste udstyret med en ferrari-motor-bagpart monteret med en ford KA forpart, ikke en god kombi med mindre man kun træder roligt på speederen så ford kaen ikke rasler helt i stykker. smiley Heldigvis bliver forparten på vores heste stærkere men det tager tid.

    Hvis man lader sin hest arbejde med overlinien i vandret position trækker man i nakke og ryg-ligamentet, hvilket bevirker at torntappene holdes fra hinanden. Rider man derimod med høj overlinie og skubber bagfra, så skal hele energien fra bremses op gennem hesten ryg og så bliver torntappene skubbet sammen. ER de så tætsiddende ja så kommer KS problemet langsomt.

    Hvis man sætter sig ind i bare lidt biomekanik/anatomi så er det ganske logisk og hvis man træner med det i baghovedet, så kommer man langt.

    Det store springende punkt ville være hvis det ikke var hovedets placering der var det vigtigste i en dressurklasse, men korrekt bæring hvilket desværre er et særsyn på de danske dressurbaner, helt fra E til A stæver. Men det er en helt anden diskution.


  • #45   14. feb 2013 Katrine: Af ren nysgerrighed, blot for at vide mere, hvad mener du så med en høj overlinje? Har du evt. nogen eksempler? smiley

  • #46   14. feb 2013 Jeg tror, Katrine mener, at vandret overlinje er en lav nakke - set fra siden er nakke, manke og top på kryds nogenlunde i samme niveau vandret. Høj overlinje er nakken rejst (langt) op over manke/krydsniveau....vil jeg tro smiley

    I øvrigt læser jeg også lidt i Katrines indlæg, at "dårlig ridning" er vejen til KS.....ikke nødvendigvis dressur. Det var også den faktor, jeg meget gerne ville se indregnet i KS regnestykket smiley


  • #47   14. feb 2013 Tak for det, det var også det jeg tænkte, men ville lige være sikker på jeg forstod det rigtigt smiley

  • #48   14. feb 2013 k a:

    Jovist er det meget mere komplekst end som så. Der er rigtig mange faktorer som spiller ind, og bedst som forskerne mener at NU har de taget højde for alle faktorer, så opstår problemet alligevel, hvor de blot kan trække på skuldrene og slå ud med armene. Sådan er det når man har med levende organismer at gøre.

    Med det i baghovedet, mener jeg, at ved KS er der faktorer som hestens bygning og styrken af ligamenter, knoglestruktur og muskler, som også spiller en stor rolle. Nogle heste får jo problemer inden de knap er redet. Så her må medfødte faktorer, opvækst og/el. evt. uheld under opvæksten spille den største rolle.
    Ligesådan er der heller ikke tvivl om at jo tættere torntappene sidder, jo større er risikoen for at de kommer til at volde problemer. Nogle få vil få problemer uanset hvordan de bliver redet, og nogle få vil aldrig få problemer selvom de bliver redet helt baglæns.

    Men alt taget i betragtning, så ser det ud til at ridemetoderne har en væsentlig del at sige, og derfor vil jeg gerne skære det lidt firkantet ud på et forum som dette.

    Sjovt nok, så kendte jeg slet ikke til kissing spine, indtil for ca. 12 år siden...


  • #49   14. feb 2013 Gitte B: Jeg kan ikke være mere enig smiley

  • #50   14. feb 2013 Gitte B: Jegerklærer mig også 100% enig smiley

  • #51   14. feb 2013 Min hest på 6 år har tætsiddende torntappe, som indimellem generer ham. Lige nu må jeg ikke ride på ham.
    Da jeg købte ham, var han redet med høj nakke og altid bag lod. Det har sikkert givet ham de problemer, han har nu, og nu er det jo for sent smiley Ud af de 2 år jeg har haft ham, er han max blevet redet 5 mdr.


  • #52   15. feb 2013 Hvis din hest er 6 år nu og du har haft ham i 2 år, så blev han redet max 1 år inden du købte ham, og jeg må tilstå at jeg tvivler på at man kan forårsage det ved ridning på max 1 år.
    Tror mere han er født med for tætte torntappe.

    Derfor mener jeg også at en undersøgelse omkring dette emne kun ville kunne give reelle reultater hvis man undersøgte hestene INDEN de kom i brug (ridning) og så under deres videruddannelse.
    Kun sådan kan man reel bevise at ridning eller en bestemt måde at ride på, kan forårsage ks, HVIS hesten IKKE havde for tætte torntappe INDEN ridning.


  • #53   16. feb 2013 Det er nok rigtigt, for han havde problemer allerede, da jeg købte ham - jeg så dem bare ikke smiley

  • #54   16. feb 2013 Det er jo tit at man først efterfølgende kan se der allerede var små signaler inden...men det er så nemt at være bagklog. smiley

  • #55   16. feb 2013 Ja desværre smiley

Kommentér på:
Til ALLE hestefolk - brugen af bagparten udvikler KS!!!

Annonce