{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.046 visninger | Oprettet:

Hvor dumme er dyrene egentligt? {{forumTopicSubject}}

Så lige det her program i dag: http://www.dr.dk/tv/se/de-kloge-dyr/de-kloge-dyr-1-2

Og kunne ikke lade være med at tænke over det ..
Vi går og tror at vores kære dyr er ekstremt dumme, ingen følelser har, og kun handler ud fra instinkter. Jeg synes programmet her giver fine eksempler på, at det slet ikke er sandt.

Jeg tror næppe en hund springer op på et skateboard fordi at dens instinkter fortæller den, at den skal ;o)

Det er et interessant program, og jeg kunne godt tænke mig at høre jeres tanker omkring det hele.
Jeg er selv en af dem der er fristet til at tro, at dyr ikke er særlig kloge. Men efter at have set programmet, kan jeg ikke lade være med at tvivle.
Handler det hele bare om læring - præcist som ved os mennesker? Er vi slet ikke så meget klogere end dyrene?
Vi mennesker går i skole og lære her. Hvad ville der ske hvis vi satte en fugl i skole og underviste den de næste min. 10 år?

Kom med jeres tanker!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor dumme er dyrene egentligt?
  • #1   23. feb 2013 Tror lidt fuglen ville dø?
    Eller, det kommer jo an på hvilken slags?
    Men ja jeg så noget af det, nogle dyr er kloge, andre er bare ikke lige den skarpeste kniv i skuffen smiley


  • #2   23. feb 2013 Der var jo også lige det der med at aben kunne noget som ikke engang forskeren kunne, eller sådan noget mærkeligt noget..

    Jeg har altid tvivlet på forskerne når det gælder hjernerne.
    Vi ved ALLE at ingen ved særlig meget om hjerner til dyr og mennesker, hverken forskere eller neurolægere, så jeg holder fast i hvad JEG tror på - og det er at vi undervurderer dyr.


  • #3   23. feb 2013 orker ikke lige at se 50min.. smiley
    men dyr er bestemt ikke dumme.. smiley vi har en hest der kan åbne sin egen boksdør.. og ved at min venindes, venindes hest kunne åbne sit gitter med tungen..
    min egen hest har lært at tænde lyset.. så nu er der sat en kasse omkring kontakten.. så.. vil sku ikke mene dyr er dumme.. smiley


  • #4   23. feb 2013 Så enig med Camilla!:)

  • #5   23. feb 2013 Sandra: Lige netop - problemet ligger i at dyrene ikke altid lever så længe, og ihvertfald ikke lige så længe til at lære lige så meget, som vi mennesker. Men gør det dem dumme?

    Jeg er enig i, at vi undervurdere dyrene smiley
    - Også når det kommer til heste. Jeg tror faktisk de kan føle og tænke en del mere, end vi går og tror.


  • #6   23. feb 2013 Nej bestemt ikke. smiley

  • #7   23. feb 2013 Min gamle hest, Spring mener vi "gik ned" med depression. Hun har ALTID fungeret godt med alle heste, men der var specielt én som hun bare klingede godt sammen med, hendes "kæreste" (som også var hingst) og da hun blev flyttet væk fra ham blev hun helt vildt deprimeret. Hun både mistede føllet og tabte sig. Han stod også bare og kiggede efter traileren da hun kørte væk, og af hvad jeg har fået af vide er at han blev sådan anderledes "ked" nærmest efter hun rejste og gik stadig og kiggede efter hende, der hvor hun kørte væk i uger efter.

    Så jeg tror bestemt på de har følelser.

    Jeg siger ikke at de fungerer som os mennesker - langt fra, men de fungerer på en anden måde - og lige så smart.

    Altså min hund har jeg ALDRIG lært hvad "hvor er musen?" betyder. Hun havde bare en dag pludselig ikke sin mus og så spurgte jeg "hvor er musen bella?" og så fisede hun ellers rundt og forsøgte at finde den under stole, bordet, i hendes seng osv. Hun forstod det bare sådan fra dag et. Vi har altid kaldt hendes legetøj musen for musen, så hun forstod jo nok ordet "musen" - men hun kunne have gjort hvad som helst andet - men hun gjorde altså det at hun begyndte med det samme at lede HVOR musen dog var henne.


  • #8   23. feb 2013 De er jo ikke dumme - Men de har jo heller ikke følses register som vi har..

    De kommer aldrig til at se twillight og tænke "sikke noget låårt" - Eller okay... Der dømmer jeg måske lige hårdt nok... Der er måske en mulighed for at selv min hest ville kunne se Twillight og ryste på hovedet - og pege på en hestepære... Jo... Det tror jeg rent faktisk er ret sandsynligt...


  • #9   23. feb 2013 Haha, dagens griner ^^ smiley

  • #10   23. feb 2013 Altså jeg er sikker på Jasmin tænker "FUCKING LÆKRE FYRE MANNER!" smiley

    Hendes 2 favorittdrenge er helt klart Limerex og Limero ude på stalden. Jeg ved ikke om det bare er brune heste hun har noget for, men de 2 drenge, dem kan hun stå og kigge på i timer, hun leger med dem og hun går helt i stå når vi går forbi dem.. smiley


  • #11   23. feb 2013 Jeg tror bestemt, at dyr er alt andet end dumme. smiley De fleste dyr mangler den del af hjernen, som gør os mennesker i stand til at tænke kognitivt, men det er ikke ensbetydende med manglende intelligens. Blot en anden form for intelligens, end vi genkender i os selv. Min overbevisning er, at vi endnu ikke har afdækket dyrenes fulde potentiale mht. intelligens og følelsesliv.

    Selvfølgelig har dyr instinkter, og muligvis på baggrund af deres manglende evne til at tænke kognitivt, er dyrene mere underlagt disse, end vi mennesker er. Det er der i hvert fald noget, som tyder på, når man kigger på de forskellige resultater indenfor adfærds- og hjerneforskning.

    Men når det er sagt, så tror jeg helt bestemt, at mange dyr er langt mere intelligente og har et langt mere komplekst følelsesliv, end vi hidtil har troet, og nyere forskning peger da også stadigt mere i den retning.

    Jeg tror, at hvis mennesket begyndte at tænke ud af boksen og anerkende andre former for intelligens og følelser end vores egne, så ville en helt ny verden åbne sig for os.


  • #13   24. feb 2013 Enig med Louise.... Dyr har skam følelser og er skam intelligente...

    De kan nok bare ikke se logikken i at skulle kunne smide en sadel på deres ryg, eller se logikken i at samle sit legetøj op efter sig selv...

    Jeg har fået mange beviser på at mine dyr tænker, føler og er kloge... De er bare ikke altid kloge på det vi mennesker ville anse som nødvendigt eller klogt...


Kommentér på:
Hvor dumme er dyrene egentligt?

Annonce