{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.818 visninger | Oprettet:

Uden ridehjelm - grund? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg kom til at sidde og tænke over, om der egentlig er nogle der har nogle gode grunde til ikke at have hjelm på? Altså det normale er vel bare folk ikke gider, man får hjelmehår, fedtet hår osv. Men er der egentlig nogle som sådan gode grunde, sygdomme eller lignende som gør at nogle ikke kan ride med hjelm? Det er bare ren kedsomhed, min hjerne lige begynder at tænke i underlige baner smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Uden ridehjelm - grund?
  • #2   13. mar 2013 Den eneste grund til, at jeg ikke tager hjelm på, er ganske enkelt fordi jeg ikke kan have pandebånd eller noget indeni, og det er aaalt for koldt at have 'bare' ører smiley Det er jo også bare en anden lidt latterlig undskyldning.
    Men rider jeg en unghest eller sådan noget, har jeg altid ridehjelm på.

• #3   13. mar 2013 Det føltes helt forkert, hvis jeg ikke har hjelm på....

• #4   13. mar 2013 Altså jeg er nok en af de der 'dovne' nogen.. Jeg rider for det meste med, men nign gange 'glemmer' jeg den vidst :b

Fx i dag havde jeg løssprunget Krækken og derefter ville jeg selv lige op på hende.. det var self. kun i grime, ingen sadel og ingen ridehjelme.. så sprang jeg lidt xD

Men om sommeren hader jeg at ride med hjelm.. Jeg har noget der ligner noget 'tryk nellefeber' og min hud i panden bliver så træls.. Så der smider jeg ogs hjelmen hvis jeg kan!
    Problemet er jo bare at de fleste steder vil have at folk under 18 skal ride med hjelm -.- Dog står jeg på et lille privat sted, hvor der vidst ikke er nogen hjelm regler :b
    De to der ejer stedet - manden han rider ALTID uden hjelm :b Tur, dressur og spring! Han er lidt sjov smiley Om han springer 120 på bane eller 50 cm - ingen hjelm! Men han gør det vidst bare fordi han ikk gider smiley

Men kort sagt - jeg rider nogen gange uden pga. irriteret hud :b Håber ikke det bare blev 'kedeligt fyld' alt det jeg skrev :ii

• #6   13. mar 2013 Men ja - elsker ogs at få en god galop uden hjelm osv.. Det er sådan lidt 'befriende'..

Skal ogs snart have taget springbilleder og regner med at få nogen ogs uden hjelm :b

• #7   13. mar 2013 Nogle gange får jeg ualmindeligt ondt i hovedet, hvis jeg har hjelmen på for lang tid af gangen. Det resultere i at når der er 4 heste der skal rides, så må jeg også unde ridehjelmen nogle gange.

Her om vinteren, er det også bare skønt når man bare har huen på i stedet smiley

• #8   13. mar 2013 Nu har jeg jo købt en ret dyr hjelm, så vil nødig have den til at lægge ;o) haha, så ja jeg rider da med den fordi den er dejlig og sådan. Kunne så heller ikke finde på at ride uden hvis jeg havde en grim og træls hjelm.

Men ja har lagt en del penge i den da det skal være en fornøjelse at have den på smiley

• #9   13. mar 2013 Sætter mig aldrig op uden ridehjelm og kunne heller aldrig finde på det. Det kan jeg ikke få mig selv til. Ingen undskyldinger er kraniebrud værd i mit hoved...

• #10   13. mar 2013 Nu blir folk nok sure på mig, men det er jeg egentlig fløjtende med når det gælder det her emne!
    Kan kun sige ...!
    Jer der er over 18, I burde skamme jer at være så dårlige forbilleder for børn at ride uden hjem. Det er smadder farligt og børn ser op til ældre ryttere, jeg husker tydeligt da jeg var barn og så min ridelærer ride rundt uden hjelm, jeg forbandt det straks med at når man var en dygtig rytter red man uden hjelm. Jeg har aldrig taget mere fejl, og heldigvis indså jeg at det med at ride uden hjelm kun er for *censureret* folk !!!
    Og til jer børn under 18... I bør tage og lære lidt fornuft. Jeg har set hvad der kan ske når man rider uden hjelm, og det er ikke godt! Selv med hjelm kan det være farligt, HVORFOR dog risikere sit liv for at være "doven" undgå hattehår eller andet....

Sløsethed og kegleri, det er hvad det er når man rider uden hjelm.

Og et ps. Jer der vælger at lægge billeder på offentlige sider uden hjelm, burde osse skamme sig.
    Der er en grund til det idag er et krav at man SKAL ride med hjelm i klubberne rundt omkring....

Hilsen mokken (eller bare hende med en smule fornuft)

• #11   13. mar 2013 Det kan jeg heller ikke lige se?
    Måske sider håret dårligt efter.. Ja, altså hesten er ligeglad med hvordan du ser ud og om du lugter xD
    Husk hjelmen!

• #12   13. mar 2013 Anjanut: ved godt at du ikke vil have folk kommentere din alder, men spørg nu alligvel. Er dine forældre klar over du rider uden hjelm og i det tilfælde hvad siger de så til det ?
    TS: jeg rider altid med hjelm, jeg vil ikke byde folk at de skal finde mig med åbent krainebrud.

• #13   13. mar 2013 Godt skrevet Team Miracle og Line P smiley

• #14   13. mar 2013 Har aldrig og kommer nok aldrig til og ride en hest uden hjelm! I mit hoved er der igen grund til og ride uden og komme slemt slemt tilskade hvis du kan ride men en også ikke komme til skade! Jeg vil hellere se "dum" ud med ridehjelm på end se "smart" ud uden og komme til skade!

• #15   13. mar 2013 Jeg har også ALTID hjelm på. har glemt den en enkelt gang eller 2 men så er jeg hoppet af og gået tilbaage for at tage den på, skal sørme ikke nyde noget af at miste hovedet

• #16   13. mar 2013 Well... jeg "red" uden hjelm på til min konfirmation, da jeg skulle have taget billeder sammen med min pony, og dælme nej om jeg vil have mine fine billeder fra konfirmationen skal "spoleres" af en sort hjelm. Desuden ville jeg heller ikke have mit hår ødelagt den dag pga. en hjelm - men ellers rider jeg altid med hjelm.

Når jeg skriver "red" er det fordi jeg sad på ponyen.

Men som Team Miracle skriver, så så jeg op til de der gode ryttere, og forbandt det som hende med, at de dygtige ryttere red uden hjelm...

• #18   13. mar 2013 Jeg rider altid med hjelm med mindre han bare skal græsse uden for folden, så hopper jeg bare op og lader ham græsse mens jeg sidder der. Eller hvis der er en anden der rider ham og han ikke høre efter hopper jeg også op uden hjelm og sætter ham på plads. Men rider helst med min hjelm.

• #19   13. mar 2013 ..

profilbillede
  • #20   13. mar 2013 Sjovt det i skriver..

Jeg er egentlig ret ligeglad med om folk ser mig som et dårligt forbillede.. Hvis man mener at ens børn skal ride med, må man gøre det helt klart for dem.

Jeg rider for det meste med ridehjelm, men ja om sommeren kan den godt 'glemmes'..

Jeg er selv 16 år, og bestemmer lidt selv om jeg rider med eller uden. Hvis mine forældre ber mig om at ride med gør jeg det.. Jeg rider kun uden fordi jeg stoler på min hest, og kender min egen erfaring.

• #22   13. mar 2013 Godt sagt Marianne!

• #23   13. mar 2013 Jeg syntes at det er personens eget valg om man rider med hjelm.. Der går self. en grænse hvor forældre ( og lign. ) bestemmer..

Men det er skuda mig eget problem om jeg slår knolden eller ej.. Hjelmen beskytter en - men ogs kun til en hvis grænse.. For noget tid siden, red jeg en pony som tog biddet - på en farlig måde.. Jeg red inde i en lade, med en gang op til stalden. Ponyen tar biddet og jeg prøver at holde den i ro, da min ene stigrem knækker.. Derefter hænger jeg på siden af hesten, som styrter ind i gangen - cm 1,20 bred - og jeg smadre hovedet ind i væggen.. Jeg endte med en hjernerystelse og blå mærker..

Men ved jeg at jeg skal ride en hest/pony som kan være 'livlig' bedømmer jeg selv om hjelmen er nødvendig. Og jeg tænker meget over det hver gang.

• #24   13. mar 2013 Anja , jeg spurgte skam bare, var lidt nysgerrig omkring det at meget unge rytter får lov til at ride rundt uden ,

• #25   13. mar 2013 Sissel
    Men tænk på hvad der kunne være sket med dit hoved hvis ikke du havde haft hjelmen på smiley

• #26   13. mar 2013 Sissel
    Men hvis det er op til en selv og ens ejet problem osv, skal vi så ikke også bare gøre hash lovligt? Det er jo ens eget problem hvis det går galt og op til en selv?

Det jeg prøver at sige er at, lige meget hvis problem det er så kan det gå rigtig galt. Jeg ved da godt at jeg kan være ligeglad med om du kommer til skade eller ikke gør, da det er dit eget problem. Men alligevel gør det da ikke til et mindre problem at folk vælger at ride uden.

• #28   13. mar 2013 Lisa-Maria:

Det ville ikke ske smiley Vidste godt ponyen kunne finde på det - det var faktisk derfor jeg red den - og derfor hjelm..
    Som jeg skriver ^^ Tænker meget over situationen smiley

• #29   13. mar 2013 JEG stoler 100% på min pony, jeg har den sødeste og roligste pony i Perle. Sidste år var vi på en helt rolig skridttur uden sadel og hyggede bare. Pludseligt kommer vi til en vandpumpe som starter og giver en piftende lyd, Perle bliver bange og hopper til siden og jeg falder af og lander direkte på asfalten.

Jeg havde ridehjelm på men fik blodansamling på skulder og lår fordi at jeg var landet direkte på asfalten på siden og knaldet hovedet ned i. Jeg tør da slet ikke tænke på hvad der var sket hvis jeg ikke havde haft hjelm på. Det er jo ikke fordi hesten ikke er til at stole på, men de kan blive bange og ting kan komme uventede, ligesom vi kan blive bange hvis nogen siger BØ til os pludseligt. Det betyder jo ikke at man ikke kan stole på os, men at vi ligesom alle andre kan skræmmes.

• #30   13. mar 2013 Sissel
    Jaja, men lagde bare mærke til at du skrev at hjelmen alligevel ikke hjalp så meget. Så skriver jeg bare at det jo ville have været værre hvis du ingen havde haft på, så lidt hjælper den da smiley

• #31   13. mar 2013 Lisa-Maria:

Nu er det ridning med hjelm eller uden jeg snakker om - ikke hash.

Hm har nok ikke fået tingene beskrevet godt nok.. Men jeg taler mest om min egen situation. Jeg vil ikke ha folk til at bestemme om jeg skal ride med eller uden.. Jeg høre dog på fx mine forældre, eller hvis jeg står opstaldet et sted og de har regler smiley

• #33   13. mar 2013 Det var generelt og ikke dig smiley
    Det heldigt der er opfundet de nye oppustelige veste smiley

• #34   13. mar 2013 Jeg rider uden ridehjelm i dressur, så nej er ikke et forbillede og er ret lige glad. Deres forældre må fortælle dem at det er forkert, det er jo ikke mit ansvar..

• #36   13. mar 2013 Ja, måske usmageligt at blande penge ind i sagen.. men jeg sidder og tænker på allllllllle de skattekroner af min fars og mine, der går til at reparere hoveder og skrive papirer og stemple papirerne om de, der glemte ridehjelmen den forkerte dag.. smiley og det synes jeg egentlig er noget pjat. For nej, det går ikke kun ud over jer, der ikke rider med hjelm.. det går også ud over den, der skal finde jer, og dem, der skal betale for jeres behandling! Ja, jeg kunne godt tænke mig, at de penge blev brugt på noget andet mere fornuftigt.. siger det bare

• #37   13. mar 2013 Altså - Jeg er en dum unge, men jeg er røøøøøøøv (undskyld mit sprog! :o) ligeglad med min hjelm ^^ Jeg sidder på en levende cykel og?

Jeg rider med hjelm fordi der er krav om det hvor jeg er - og jeg har været MEGET glad for min hjelm flere gange! Jeg har hjelm når jeg springer, når jeg rider ungheste, når jeg rider store heste og ALtid.. Men luft i håret er lææækaart smiley

Jeg føler mig som en reklame smiley
    Men jo, der er jo kommet nogle ret så pæne ridehjelme - Så det er da klart at foretrække istedet for et ødelagt hoved!

Hak på mig - men YOLO (Haha hader folk der siger YOLO og kører over for rødt etc.)

• #38   13. mar 2013 Enig Helena A - Men ridehjelme er også bare så dyyyyyree ! Især hvis du vil have en hvor du ikke ligner et æg -.-

Nej dårlig sammenligning smiley

• #39   13. mar 2013 Sissel, Amanda og alle jer andre, har I overvejet hvordan jeres forældre eller venner og veninder, (kærester) ville ha det hvis I faldt af og døde eller blev spastisk lammet?

Du er ansvarlig for andre end dig selv.

Og nu er jeg forælder selv, og vil naturligvis lære mine børn at man altid rider med hjelm, men som forælder kan man kun gøre alt til en vis grænse. Børn har "idoler" og ser op til andre mennesker, og i din nærhed er der sikkert osse yngre børn der kunne finde på at se op til dig som rytter. Og ved at du rider uden hjelm kan du risikere at de vælger at gøre det samme, OSSE sevlom deres forældre har sagt til dem de skal ha hjelm på fordi det kan være farligt at ride uden!
    Vil du ha på din samvittighed at du har "slået et andet menneskes barn ihjel" eller skadet dem for livet ved din uansvarlighed.?
    Hvis du er ligeglad med dette er du godt nok et ringe menneske der vælger din egen forfængelighed over andres sikkerhed.

• #40   13. mar 2013 Anja , det mener jeg de er, de skulle være kanone og føles ikke som en traditionel sikkerhedsvest

• #41   13. mar 2013 Altså - Ærligt? Nej..
    Men hvad med alle dem der cykler uden cykelhjelm? smiley

• #42   13. mar 2013 Æseldyret: De er lige så uansvarlige i mit hoved smiley

• #43   13. mar 2013 Cykler bliver ikke lige pludselig bange og springer til siden, løber den modsatte vej af hvad man beder dem om, og er i det hele taget mere forudsigelige - tramper du i pedalerne, så kører den, hiver du i styret, så drejer den. Også selvom der kommer en farlig lastbil smiley

• #44   13. mar 2013 Mhm.. Det er jeg enig i smiley

• #45   13. mar 2013 Æseldyret, det er osse forkert.!
    Folk bør køre med cykelhjelm osse som voksne...
    IGEN ansvar for andre!

Det burde vedtages at det var lovkrav at man red med hjelm og cyklede med hjelm.
    Og så burde der måske indføres bøder hvis man ikke gjorde, nøjagtig som med alt muligt andet.

I virkeligheden kunne det være man skulle ha "Ridekort" der svarede til et kørekort, så ku du få et klip når du gjorde noget ulovligt, og få det frataget hvis du gentagende gange gjorde ting du ikke måtte...
    Det lyder latterligt for det burde jo slet ikke være nødvendigt, ridning er en sport, og den er til for hyggens, spændingens, konkurrencernes, samværets og alt det andet der hører med's skyld.

Men med den uansvarlighed nogen folk vælger at lægge for dagen så er det måske ikke så tosset endda!

• #47   13. mar 2013 Linnea - Nej det jo rigtigt, men jeg betragter min hest lidt som en levende cykel smiley
    Så for mig gør det ikke rigtigt noget ^^

Men altså du kan jo også være så dum at binde dig fast til din kæmpe hunds snor og så bliver den bange og løber ud på vejen og.. Altså det jeg mener er at jeg har synes dem der aldrig rider med hjelm og er godt og grunddigt dumme smiley Men dem der skridter en tur på deres shetlænder på banen uden hjelm - altså whatever smiley

• #48   13. mar 2013 *Team Miracle*

Ik noget jeg normalt ville sige i åbent forum, eller bare generelt.. Men mit forhold til døden.. Jeg er ret kold hvad den angår.. Jeg vil af personlige årsager ikke svare mere, men kan skrive svaret privat hvis du ønsker det.

• #49   13. mar 2013 Sissel du er mer end velkommen til at sende mig en besked for jeg vil da gerne vide hvad der gør at du er så ligeglad.

Det er fair nok at du muligvis er ligeglad med døden, men uanset hvordan du vender og drejer det så er det IKKE dit liv jeg er bekymret for (koldt og kynsisk sagt) hvis du selv vælger at ride uden hjelm og derved forårsager skade på dig selv eller dør så ja det er jo dit ansvar. (Jeg ville dog være trist over din død i det øjemed at det ville være en plet på ridesportens rygte, og endnu værre et tab for verden at dit liv gik tabt...)
    Men jeg er derimod bekymret for mine børn, jeg ønsker ikke at se dem skadet eller døde. Ligemeget hvad du så end tænker så er mine børn det vigtigste i mit liv, og jeg kan ikke pakke dem ind i vat og bomuld, jeg kan forsøge at lære dem rigtigt og forkert, men det er omverdenen der i sidste ende har forfærdeligt meget at skulle ha sagt... desværre!

• #53   13. mar 2013 *Team Miracle*

Har sendt en Pb smiley

• #54   13. mar 2013 I kan jo aldrig stole på jeres heste, hundrede procent - det fandeme for dumt at ride uden hjelm.
    Tror hesten er sk*de ligeglad med hvordan man ser ud.
    Hvis hjelmen ikke passer - altså man får ondt i hovedet eller lign. så der nok en grund til det, og man kan købe sig en ny hjelm - man kan ikke købe en ny hjerne fordi man var for doven til at tage den på.

• #55   13. mar 2013 Rider også altid med hjelm, men har haft en dårlig vane i et halvt år med når jeg bare hyggede så at lade vær, men viste godt det var dumt og gør det heller ikke mere, men kan godt finde på at sætte mig op på ham mens han bare står stille

• #56   13. mar 2013 Jeg kan ikke finde et eneste godt argument for ikke at ride med hjelm!

Laura er en ualmindelig rolig hest med et meget inaktivt flugtinstinkt og er meget nem at styre og stoppe. Alligevel har jeg ALTID hjelm på! Forrige sommer var vi på banen og ride dressur. Hun gik frem og ned i trav med mulen lidt under bringeniveau. Hun snubler på det ene forben, lander på begge forknæ og pløjer knolden hen ad sandet (hun havde sand i hele hovedet). jeg bliver skudt ud over halsen på hende og tager en gevaldig maveplasker. Jeg havde sand i hele femøren, så var pænt glad for min hjelm!

Jeg vil betegne mig selv som en rutineret rytter (har redet i 30 år) og Laura er en rolig hest,som er til at stole på, alligevel gik det galt!

Det eneste tidspunkt jeg kunne forestille mig, at jeg ville undlade hjelmen, var hvis jeg skulle ride MA dressur. Så kunne jeg godt komme til at bytte hjelmen ud med en hat (men det kommer jeg aldrig til, så intet dilemma der) smiley

• #57   13. mar 2013 Jeg skammer mig nu ik synderligt.

Vil heller ik påstå jeg har rolige heste, den gamle er en varm hoppe.
    Den jeg lige har sendt tilbage, bukker ofte, ik voldsomt.

Men jeg skammer mig på ingen måde

• #58   14. mar 2013 Til alle dem der skriver "det var til min konfirmation så der var det okay.."
    Nååå ja! For det jo meget federe at få hjerneskade i en hvid kjole..
    Til en konfirmation er der somregel mange mennesker og kameraer og biler og ting, jeg skulle ihvertfald ikke nyde noget!!

Rider ALTID med hjelm og det vil jeg blive ved med! Basta!

• #59   14. mar 2013 på min den gamle red jeg uden hjelm på bane, men sprang og red uden for med hjelm, min nye der har jeg hjelm på altid, grund til jeg red uden på den gamle ... ingen gode, jeg havde haft ham i mange år, og han havde aldrig tabt mig i dressuren, dog i spring, så der havde jeg også vest på.

Men må tilstå at jeg ville flippe skråt hvis jeg opdagede mine børn red uden hjelm, lige som de har beskyttelse udstyr på når de ruller på rulleskøjter, eller hjelm på når de cykler, jeg har et barn med en hjerneskade, og det er bestemt ikke altid lige nemt, har ikke lyst til flere. Og nej det går aldrig kun ud over en selv, det har jeg indset nu.

MIn gamle hest er også den eneste jeg faktisk har redet uden hjelm på. dumt ja ..

• #60   14. mar 2013 Man vælger ikke at være et forbillede, det er man helt fra naturens side! Altså handler det ikke om dig selv men om at tænke på andre også, og undskyld mig, men er man ikke menneske nok til det så %#&! !!

Jeg har arbejdet som berider, og har været udsat for mange styrt, har haft forstuvet ryggen, brækket håndled osv. MEN aldrig har jeg slået hovedet, fordi jeg har haft hjelm på, jeg har sågar flækket en hjelm midt over i et styrt på en rideskolehest som små børn på 4-10 år red på, hvor den blev bange for en slange (som i dyret) på jorden og fløj til siden ud af ingenting, mit hoved ramte asfalten så hårdt at min hjelm flækkede, men mit hoved var uskadt! De rideskole børn der var med på den tur, har fået så stor respekt for at have hjelm på, og det er jeg kun glad for!
    Jeg kunne ALDRIG drømme om at ride uden hjelm, måske er jeg træt af den somme tider, men ville sgu være mere ked af at miste livet, og at min familie skulle stå med det!

• #61   14. mar 2013 Jeg red uden grundet jeg døjede med migræne, med det samme ridehjelmen kom på kogte mit hoved over og gav migræne. smiley

• #62   14. mar 2013 Jeg har ALTID hjelm på. Det kan godt være man ser bedst ud uden hjelm, men det gør man så sandeligt ikke den dag man er faldet af og ligner Sveriges flag. Lige meget hvor rolig ens hest er, kan det stadig gå galt. Det er altså et dyr med flugt instinkt vi har med at gøre:)

• #64   14. mar 2013 Jeg rider altid med ridehjelm, men det er også mest fordi man SKAL der hvor jeg rider. er egentlig glad nok for det, da det er et stort sted med mange andre ryttere og heste, hvor ting hurtigt kan gå galt. Før i tiden, da jeg red min forhenværende hest, red jeg aldrig med hjelm, da jeg alligevel altid red i ridehus. eneste undtagelse var de få gange jeg red tur. jeg rider jo heller ikke med hjelm når jeg er til stævne, der rider jeg med hat...
    når jeg går i gang med min unge, så kommer hjelmen med 100% sikkerhed på... man ved jo aldrig med de små.. smiley

• #65   14. mar 2013 nu kan jeg se der er et par stykker der skriver at det ikke er andres problem om de rider med hjelm eller ej... men i kan da ike tage mere fejl.... det er da enormt meget vores problem. det er da latterligt at skrive andet.
    for der første er det "os" der evt. finder jer, med flækket kranie.
    men det er da også "os" der bruger vores skattepenge, på at i ikke ville have hattehår, sveder om sommeren, får tør hud og tusind andre undskyldninger.... jeg bruger mine surt tjente penge på at du skal ligge på sygehuset, gå til genoptræning og alt det der følger, fordi "du" er så "dum" ikke at have hjelm på...

jeg skal ikke se mig fri, for har selv glemt den flere gange, men hopper altid af og henter den... før jeg sidder opå igen..
    undskylder stavefejl..

• #68   14. mar 2013 Min mor siger hvis hun så meget som én gang ser mig uden hjelm er jeg færdig med at have hest.

kunne aldrig drømme om at ride uden hjelm!

• #69   14. mar 2013 et godt eksempel på at små børn ser op til større rytter kommer her:
    min lillebror skulle til stævne, på hans rideskole, en weekend og han ville ride uden hjelm, for det gjorde de dygtige ryttere også. så vi fik lige en lang snak om hvad der kunne ske hvis man ikke havde hjelm på, men drengen var ikke til at overbevise. først da hans ridelærer greb ind og fortalte hvor farligt det var osv. og han ikke måtte ride hvis ikke han havde hjelm på. så tror jeg han forstod det. men jeg blev godt nok forskrækket da han sagde det, for troede faktisk ikke det påvirkede ham.

jeg rider ikke selv uden hjelm. jeg føler mig utryg uden og det kan mærkes på hesten

• #70   14. mar 2013 Non
    Det kan godt være at du ikke vil betale for rygere og fede mennesker osv, men vi andre gider da heller ikke betale for kraniebrud der kunne have været undgået. Rygeskader og fedtoperationer kan også undgåes hvis bare man vil! Det handler om at se ud over sin fede næsetip og tænke på andre end en selv.

Mennesker der ryger og får lavet bryster og rider uden ridehjelm osv, er en slags belastning for samfundet. For det kunne alt sammen være undgået, så hvorfor stride imod og bare ligge og hive penge ud af lommerne på folk for at du har det rart når du rider, eller når du spiser eller ryger osv.

Kan slet ikke sætte mig ind i sådan noget, forstår det VIRKELIG ikke.

• #71   14. mar 2013 Lisa-Maria:
    Hvorfor mener du at det er en belastling for samfundet af folk får lavet bryster? Af hvad jeg ved er det da ved egenbetaling på privatklinik smiley

• #73   14. mar 2013 Ja men folk der får lavet alt for store bryster kan få ondt i ryggen og skal måske sidde i kørestol og sådan. Det er self skræksenariet men det kan ske smiley

• #74   14. mar 2013 Non
    Jo jeg gjorde, men det kan bare ikke passe at man skal flytte fra landet fordi man ikke vil betale skat til folk der kommer til skade uden ridehjelm. Dem uden ridehjelm kan da bare se at få den på!

• #75   14. mar 2013 Det ville også være forfærdeligt hvis det var hverdagskost - så i stedet for at glo på en statistik, så få dog den latterlige hjelm på.
    Det jo ikke jer selv det går ud over, men jeres nærmeste.

• #76   14. mar 2013 af respekt for min familie, mine venner om den der skal samle mig op rider jeg med hjelm.

når jeg ser en rytter uden hjelm bliver jeg forarvet, for denne person har INGEN respekt for mig. hvis de falder af om 2 sekunder, ja hvem skal samle dem og deres udsplattede hjerne op? og hvem ringer til ambulancen og siger "halo, jeg har en person som ikke kun har ødelagt sit egen liv, med også dem h*n kender fordi personen ikke vil havde feddet hattehår, men hey? det kan alle da forstå, hvem vil også se klam ud når man skal sadle hesten af? hvad vil hesten og de andre piger i stalden ikke tænke??!! ".

hav for helvet lid respekt for andre OGSÅ end jeg selv, heste kan blive bange, og man kan falde af UANSET hvor god man er...

øv jeg kan blive sur...
    ha en god dag og respekter jeres med mennesker smiley
    TAK!!

• #80   14. mar 2013 Non
    Men du kunne evt prøve at samarbejde lidt med samfundet og dine nærmese i stedet for at skide på det hele og være så pokkers egoistisk.

• #83   14. mar 2013 Altså, den med forbilledet må jeg nok erklære død smiley
    For uanset hvad jeg gør og ikke gør er der børn omkring en smiley Det kan da ikke være rigtigt at fordi jeg har lyst til at leve livet lidt skal jeg lade være fordi nogle forældre ikke kan opdrage deres børn selv? Hvis jeg vil præge andre børn jamen okay men jeg er hverken ude på at præge nogle børn på hverken den ene eller anden måde smiley

• #84   14. mar 2013 Hvis I så gerne vil bestemme, hva skattekronerne ska gå til, er I det forkerte sted pt.
    Det er ikke herinde det bestemmes...
    Jeg vil gerne ha eksempler, på de der udsplattede hjerner!!!
    Hva andre folks yngel gør og siger, er jeg ret ligeglad med.
    Hvis de ik ka finde ud af, at opdrage efter deres normer, har de et problem.
    Det ka ik være alle andres problem.
    Ska jeg begynde at opdrage på andre folks yngel, er der mange der ska ha skideballer, for møder meget uopdragent yngel, hvor forældre er ligeglade.

• #86   14. mar 2013 Non
    ja flok dør i ulykker. og nej eksakt hjernemasse er det nok ikke, men når det så går galt så gå det også rigtig galt.
    og hvorfor ikke prøve at sikre sig mod ulykker?

vil du gerne være hende Marianne H beskriver?
    i så fald så bliv bare ved som du gør.
    hende liv er ødelagt fordi hun ikke ville havde hatte hår, og en ting er hende selv, men hvad med hendes mor og hendes kæreste??

en ting er man ødelægger sig selv, men det er fanme syndt for familien der intet har at skulle havde sagt...

• #89   14. mar 2013 jeg holder mig til enmet, og er ikke egnig i det du skriver.
    jeg syntes godt man kan blande dig i hvad andre gør, for sikkerhed er vigtig og hjelmen reder om end ikke liv, men også førlighed!
    jeg bryder mig om din familie for jeg syntes det er syndt for dem hvis der skete noget med dig, som man kunne havde undgået ved at havde en hjelm på.

jeg har selv bekendte hvor deres liv er blevet redet ved at de havde en hjelm på, jeg er taknemelig for at de havde tage den på.
    der kan ske ting du ikke kan sikre dig mod, men de ting du kan er da for dumt ikke at gøre....

• #92   14. mar 2013 Næh, men synes bare det er noget fis, at børn ik må se det der er forkert.
    Det ka da aldrig blive samfundet problem, at opdrage dine BØRN.
    Det er dit valg at få børn, ik samfundet.
    Synes verden har større problemer, end hvem der rider med hjelm, og ikke.
    Pt. er der fx flere der dør af skud, end af hjernemasse ud over det hele.
    Så hvis det er fordi du vil ændre på lov og regler, så gå ind i politik!

Man tar et valg, nogen gange er det rigtigt, nogen gange er det forkert...

• #93   14. mar 2013 Mhm her er lidt 'Langt de fleste rideskader (90%) rammer piger/kvinder, oftest i 10-14 års alderen.
    Antallet har været stigende de seneste år. De hyppigste skadesmekanismer er fald
    fra hest (56%) samt kontakt med hest (26%), typisk ved spark eller ved at blive
    trådt på. Bid er relativt sjældne (under 2%). Skaderne sker oftest i rideskoler
    (60%), og kun sjældent (7%) i fri natur.'

Her er fald fra hest - men det jeg gerne vil frem til er at ud af hvor mange rideskader der sker har fåtal nok noget at gøre med hjelmenen smiley
    Prøv at tænke på alle de rygskader m.m. der sker for dem der rider uden vest og falder af? En omgang hjernerystelse eller lammelse?

Godt klar over at det var et lidt dårligt eksempel men orkede ikke lige at kæmme hele google efter den statistik jeg gerne ville have ^^

• #94   14. mar 2013 Har nu læst alle indlæg igennem, og hold da helt op hvor findes der mange snæversynede og rendyrkede egoister indenfor hesteverden.

non: Her har du lidt tal at forholde dig til, måske det kan banke lidt fornuft ind i knold på dig og andre? smiley

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=869/sprog=1/grp=7/menu=4/

http://www.si-folkesundhed.dk/Ulykkestabeller/da/sposposkr.shtml
    Bemærk i ovenstående at os(ryttere) tager en fornem 3. plads mht. til hovedlæsioner!
    Dog er statistikken fra 2009, men tvivler da på at tallene er markant ændret i 2012.

• #96   14. mar 2013 non: Jeg har ikke skrevet DU var snæversynet? Jeg skriver først til dig længere nede. Og jo, jeg er helt sikkert også snæversynet på en masse punkter - det frasiger jeg mig ikke.

Første link kan man ikke forholde sig til talmæssigt, og ja de har 'glemt' hjelmen. Tvivler på folk efter et kraniebrud smiler pænt til lægen når han spørger, og fortæller "Jamen jeg rider skam altid uden hjelm."
    Det ville da være som at skyde sig selv i foden.

Ja, det er korrekt. Men det kan du jo altid sige? Det samme gælder vel også højresvings påkørsler eller hvad? Der sker nogle stykker om året, men burde de ikke undgås?
    Jeg tror nu, at det vi alle vil frem til er, at man kan UNDGÅ de her ulykker. Det er jo HELE humlen i det.

Jeg er da rimelig ligeglad med om du er et forbillede eller ej. For mig handler det om, at man kan undgå disse triste ulykker. Hidtil har man kunne undgå en masse trafikulykker, ved at sætte nogle retningslinjer osv. Derfor bør vi indenfor hesteverden vel også tage føretrøjen på, og prøve at undgå disse ulykker så vidt som muligt.

• #97   14. mar 2013 Jeg føler mig helt forkert hvis jeg ikke har hjelm på. Jeg tør ikke ride uden.

Gider ikke blande mig når folk rider uden hjelm, for det kommer der alligevel intet godt ud af, men jeg håber bare ikke at jeg skal rydde op efter dem og ringe 112 den dag det går galt.

Synes det ville være frygteligt for de små piger ude i stalden, hvis de skulle se min hjerne splatte ud, fordi jeg skvattede af uden hjelm. Så jeg rider med hjelm for min egen skyld og også for at andre omkring mig ikke skal blive traumatiseret hvis det skulle gå galt.

• #99   15. mar 2013 Hehe jeg tror simpelthen ikke vi kommer videre - Men vi kan vel godt blive enige om at alle burde ride med hjelm helt uden undtagelser!

At nogle så ikke gør det jamen det må de da så om selv smiley

• #101   15. mar 2013 non: Det ved jeg skam godt. Jeg går heller ikke ind for, at skulle pådutte andre mennesker visse ting. Derimod mener jeg bare at man skal tage ansvar, både for sig selv men også for samfundet smiley

• #103   15. mar 2013 Gud.. Er der noget der hedder ridning uden hjelm?!?... smiley det har jeg aldrig hørt om før xD

ALTID med hjelm - for min egen og andres skyld!

• #104   15. mar 2013 Non: denne her debat er da OVERHOVEDET ikke uden formål.. den er da faktisk meget relevant, der er mange gode holdninger..:)

• #106   15. mar 2013 non
    bare fordi du ikke gider diskutere mere bliver den ikke irrelevant...

• #108   15. mar 2013 Det er da lige meget om beskeden var til mig eller ikke, haha smiley

• #110   15. mar 2013 Så du mener ikke jeg bør kommentere på noget der ikke er til mig? Ej....

Men fint hvis du er færdig smiley Hej hej

• #111   16. mar 2013 Dejligt emne smiley
    Til dem der stoler så meget på jeres hest og jeres egen erfaring: Tillykke, men det bliver man ikke udødelig af, hesten kan snuble og vælte. Der er gammelt ordsprog der siger: den der stoler på sin hest, er en død mand. Det er blot dyr, og selv om det ikke er med vilje, kan de lave fejl, snuble, blive bange, glide ovs. Der er aldrig nogen god undskyldning for at ride uden ridehjelm.
    Jeg er selv mega åndsvag, i DK rider jeg ALTID med hjælp ... *host* *host* i DK smiley Når jeg er i udlandet, fx Spanien hvor jeg rider ud med turister for en mande når jeg er der, eller da jeg var på ranch ophold i Montana, red jeg uden hjelm - og jeg indrømmer det var skønt, men det er for dumt, I know - men i det mindste kommer jeg ikke med undskyldninger for det, for jeg er en komplet idiot og det er mit eget valg smiley men indrømmet der en dejlig frihed over at ride uden hjelm, der er bare mega uansvarligt, specielt for dem der skal samle en op.

• #112   16. mar 2013 Jeg rider altid med hjelm og når jeg cykler har jeg altid hjelm på. Til min konfirmation skal jeg ikke have hjelm på men skal heller ikke ride

• #113   16. mar 2013 Sikke en god debat!

Jeg synes virkelig det er komplet åndssvagt at ride uden hjelm. Der er blevet skrevet mange fornuftige ting om ansvar, forbilleder og at det altså ikke kun går ud over en selv, hvis man smasker sin hjerne ud over hele ridehuset...

Og hvor er det i øvrigt <b>trist</b> at læse, at mange altså KUN bliver kloge af skade. Det er ligesom om at der lige skal ske noget uhyggeligt, før man tænker sig om. Har læst mange steder, at folk har oplevet, at deres ridehjelm flækkede, har set andre komme voldsomt til skade osv, og SÅ FØRST DA indser, at de altid vil ride med hjelm. DET synes jeg er trist...

• #114   16. mar 2013 Jeg mistede min moster på det. Jeg bliver SÅ skuffet over at se sådan noget her.
    Er I klar over hvor forfærdeligt det er som person, at vide at manglen på en skide lille hjelm er skyld i at I ikke længere har nogen moster? Måske er I ligeglade med Jer selv, men jeg forstår simpelthen ikke at I kan byde Jeres medmennesker og familier det.
    Puha, hvor jeg dog savner min moster helt ekstremt. Hun er savnet smiley
    Lige et sentimentalt øjeblik.

• #115   16. mar 2013 For et godt stykke tid siden faldt jeg af en hest da den sprang godt til over et spring og jeg var slet ikke vågen. Jeg hamrede hovdet ind i væggen og fik et brækket haleben og en lille hjernerystelse.
    Inde på sygehuset spøger alle om jeg havde hjelm på. Jeg svare jo ja for jeg vil helst ikke komme tilskade så det kan ændre mit liv!
    De sagde alle sammen jeg var meget heldig at have hjelm på ellers kunne jeg virkelig have haft et handikap i dag smiley

• #117   17. mar 2013 Dem der rider Ol, VM og sådan, har vel også hjelm på? Dressur rytterne har vel en form for hjelm, indbygget i hatten?

• #118   17. mar 2013 Jeg har altid været en STOR modstander af at ride uden hjelm. Og var en af dem der stod og jublede da DRF indførte den nye regl med rideskolerne og ridehjelm... Jeg kunne dø over alle de undskylder med det var for varm, håret blev grimt mm. Og gad virkelig ikke st hører på dem der mener at de har sååååå sød en pony/ hest at den aldrig smider en af !
    Det troede jeg også jeg havde.... Heldigvis har jeg altid haft en mor der også har holdning at man rider med hjelm. Og en dag gik det galt og HELDIGVIS havde jeg ridehjelm på..... Min dejlige, rolige pony gik i panik/gjordkrampe og sprang op i luften og faldt bagover med mig på. ... Det eneste jeg husker for hele den dag er da jeg vågner inden på syghuset og ingenting forstår...... Siden da har jeg lidt af kronisk hovedpine, og det er endda meget billig sluppet, takker være min ridehjelm.!

Men må så sige at jeg ikke rider med den nu smiley

Ikke fordi jeg er doven, eller mener min hest eller jeg er gode nok til at undvære, men fordi jeg desværre igen kom tilskade med hovedet i jan. Og nu kan jeg overhoved ikke have en ridehjelm på. Min hovedpine bliver værre, så det går ned i nit syn, jeg bliver utilpas af at være 'låst' inde med hovedet mm.
    Dette har så også gjort at jeg er gået fra at være landsstævnerytter til 'handi-rytter' hvor det hedder skridt og meget lidt trav på min gamle landstævne pony.. Jeg er ikke vild med det men ellers har jeg muligheden for overhovedet ikke at ride, og den tanke kunne jeg heller ikke bære...

Så ja jeg rider uden ridehjelm med en god grund.

• #119   17. mar 2013 Nana|mai.

Nej der er ikke indbygget nogle former for sikkerhed i de hatte de rider med til vm, ol mm. Det er også derfor mange af de hollandske rytter er begyndt at ride med ridehjelm og mange af de andre rytter har ridehjelm på, på opvarming

• #121   18. mar 2013 Eftersom dette emne er blevet taget med Storm, må det være fordi der er noget skabe en debat om. Så at kalde det meningsløst syntes jeg ikke passer.
    Det er fedt med så mange forskellige meninger og holdninger, og det er fedt at folk holder fast i hvad de syntes er rigtigt. Jeg tror godt vi alle kan bliver enige om at alle burde ride med ridehjelm selvom vi ved de ikke gør det. Men interessant er det at høre folks grunde til ikke at ride med hjem. Det samme med folk der ikke køre med sele i bilen - hvorfor? Det er sikkerhed og noget alle bør gøre, men ikke noget alle vil rette sig efter. Tak for alle svarene :-)!

• #122   18. mar 2013 Har gjort det en gang i skrift fordi jeg havde det så varmt XD
    men det føltes forfærdeligt gjorde i tog den strakts på igen.......

• #123   19. mar 2013 Har siddet på en hest uden hjelm, og det var dét.. Har ALDRIG redet uden.
    Jeg vil ikke have et lille barn (eller en voksen) finder mig, med kraniebrud, og blod ud over det hele.

• Sofie B
    Sofie B Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 39
    #124   19. mar 2013 Jeg rider altid med ridehjelm, har kun redet en enkelt gang redet uden på en shetlænder men ellers har jeg den altid på. Uanset hvor rolig osv hesten er kan der altid ske ulykker, og et familiemedlem er også død af denne grund, så jeg har altid ridehjelm på, for ved hvor galt det kan gå -

• #125   19. mar 2013 Det mest pinlige ville klart være, hvis jeg blev kørt på hospitalet med kraniebrud eller whatever, og de så spørger 'Nå, havde du så hjelm på?'
    Og sidder jeg ligesom der - Not -.-

• #126   19. mar 2013 Det eneste grund til jeg i en periode ikke red med hjelmen var fordi at jeg havde fået en bule ting lige på siden som jeg skulle havde fjernet og imellem tiden måtte den så slet ikke røres og jeg red en pony på 138 som jeg havde haft i 5 år og den havde aldrig lavet noget med mig. Ved godt man ikke skal stole på en hest 100% men altså.. smiley Rider med hjelm nu smiley

• #127   20. mar 2013 Rider ALDRIG uden hjelm,og det er uanset om jeg fryser mine ører eller ej. Så er det sådan det er. Ja, min hest er super sød, men du kender ikke hesten alligevel. 1,2,3 så sker der noget smiley
    Og som Camilla sagde - ingen grund til at ride uden hjelm er et kraniebrud værd smiley
    Mit hoved er mere værd end en ridetur uden hjelm smiley

• #128   20. mar 2013 Rider aldrig uden hjelm og kommer heller aldrig til det. Skal ikke ende mine dage med at være lam fra top til tå!

• #130   20. mar 2013 Rider ALDRIG uden hjelm,og det er uanset om jeg fryser mine ører eller ej. Så er det sådan det er. Ja, min hest er super sød, men du kender ikke hesten alligevel. 1,2,3 så sker der noget smiley
    Og som Camilla sagde - ingen grund til at ride uden hjelm er et kraniebrud værd smiley
    Mit hoved er mere værd end en ridetur uden hjelm smiley

• #131   20. mar 2013 Jeg har aldrig redet uden ridehjelm og sådan skal det helst blive ved! Lige meget hvor kikset det ser ud rider jeg med! Det er lissom cykelhjelm... Jeg cykler altid med smiley

• #132   21. mar 2013 Jeg nægter pure at ride sammen med nogen, som ikke rider med hjelm. Jeg har et par gange, pga min glemsomhed, glemt at tage hjelm på. Men jeg har altid opdaget det på ved ud på ridebanen eller når jeg sidder på hesten, og så går jeg ind og tager den på. De andre på min rideskole er rigtig søde til at huske mig på det, fordi de ved at jeg husker dårligt smiley
    Der er MEGET få undskyldninger, som jeg godtager, for ikke at ride med hjelm. Som fx Betinas.

• #133   21. mar 2013 Hej kære venner
    jeg sidder nu her for and min computer og kan ikke passe mit arbejde eller min hest. da jeg blev smidt af en venindes hest.
    jeg sidder med et kæmpe blåt øje og tryggede ribben.
    nu er jeg færdig med at ride uden ridehjelm eller sikkerheds vest. og det er uanset om det er en skridt tur på banen eller en tur i skoven.
    jeg har så mange smerter at jeg tager morfinpiller for at kunne holde det ud. jeg havde ingen undskyldning for ikke at have taget hjelm på.
    det var dumt og nu må jeg bøde for det.

det sker aldrig igen.

Kommentér på:
Uden ridehjelm - grund?

Annonce