{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.480 visninger | Oprettet:

Underernæret og afkræftet føl??? {{forumTopicSubject}}

Dette er lidt langt!!!!

Et kæmpe råd søges......
Nu hvor jeg måtte sige fravel til lille mand i mandags, havde en veninde og jeg set på nettet efter en afløser så jeg havde noget at stå op til igen om morgen...

Så et broget føl i en annonce på 9 mdr som jeg kunne få smidt i nakken da egeren skulle af med den. Tog ud og så på den og jeg fik et CHOK en lille fyr utrolig køn og snaksagelig kom mig i møde da ejeren og jeg gik ud på den fold de stod på i en stor flok med 3-4 hopper med føl fra sidste år + hingsten som er far til dem. Vi står og snakker og lige pludselig kommer en af hopperene hen til mig med sit føl på 10 mdr den ser noget sølle ud og tynd mm den lidstet af sted, mærker på den da den kommer hen til mig. Pelsen er som man ser på animal planet i red dyrene programmer helt tætte knuder af pels under hele maven og bringen og man kunne se at det gjorde ondt når den gik, den sorte er værrer end den broget... Hun sagde at den sorte havde været ramt af orm og lungebetændelse for noget tid siden.. Tager hjem og snakker med veninden og vi bliver enig om at de begge 2 skal til mig og det kan ikke gå for hurtigt... Da de kommer kan den sorte næsten ikke gå ud af traileren og op i stalden, den broget går frisk der ud af... Dagen efter ser jeg nærmer på dem og den sorte er værrer en ventet, snakker med de forskellige i stalden og vi bliver enig om at det skal klippes af så den kan bevæge sig uden at det gør ondt på den.. Gå igang med klipperen som næsten ikke kunne klippe det af måtte klippe med hårdene ( stakkels lille fyr) det værste kom af og et værre syn viste sig det var et skellet med hud på og meget underernæret og fyldt med lopper mm smiley Den broget er ikke så slem ramt men også ramt af knuder i pelsen og 10 gange så mange lopper som den sorte, han blev også klippet så de begge kan behandles mod dvs ting og sager...

Idag da jeg sad i boksen lå den sorte og sov med hoved i mit skød og var helt væk troet et kort øjeblik at han ville give op, måtte løfte ham helt op før han ville rejse sig op for at få frokost, han vågnet op da han kom i sin egen boks igen...

De får foder 5 gange om dagen i små måltider, masser af vand fri adgang til tørt hø af god kvalitet..

Er der nogle råd til hvad jeg ellers kan gøre for at få dem på bene igen???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• el stik og kabler 2.500 kr.
  • Græsslåning samt trimning af buske for klargøring til salg på en grund der er 1200 m2 2.400 kr.
  • Nedtagning af radiator 1.000 kr.
  • Samle en seng 220 kr.
  • 3 Curtains installation into concrete wall + 4 ceiling lights 1.200 kr.
  • Elektriker 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Underernæret og afkræftet føl???
  • #1   29. mar 2013 Få taget en blodprøve så du kan se hvad han mangler og kan få en status på situationen - hvor er det flot af dig at tage dem begge! Mht. fodring gør du det helt rigtige ved at give flere små måltider om dagen, sørg desuden for at de altid har stråfoder, så bør det gå stille og roligt fremad hvis ellers den er rask

• #2   29. mar 2013 få en dyrlæge ud , lyder bestemt ikke godt

• #3   29. mar 2013 Har de haft dyrlæge???

• #5   29. mar 2013 Få en dyrlæge ud og undersøge dem og så se at få meldt sælgeren til hestens værn eller lignende.

• #6   29. mar 2013 et godt foder til føl/plage og hvis det er muligt fodring mange gange så den får foder i små potioner men ialt mere end den skulle have hvis den havde været normalvægtig

• #7   29. mar 2013 har den fået dækken på nu hvor den er blevet klippet.... for så skal den ikke bruge energi på at holde varmen . og som andre også siger få den tjekket for orm , for det kan både gøre dem meget syge og tynde .

• #8   29. mar 2013 Skal ringe til dyrlægen tirsdag da de slet ikke er blevet vaci i deres liv, så må de lige hjælpe med en vudering..

• #9   29. mar 2013 De har fået uld og et vinter dækken på begge 2.. En meget afkræftet lille fyr i mit skød..

profilbillede
  • #10   29. mar 2013 Hvis den sorte er så dårlig, ville jeg ikke turde vente til tirsdag.

• #11   29. mar 2013 hvis det er så galt som du siger det står til med den , forstår jeg ikke du først venter med at ringe til dyrlæge tirsdag

• #12   29. mar 2013 giv den olie der er mange foderenheder i uden at det mætter.

• #14   29. mar 2013 En zink-kur skulle være rigtig godt for alle "hud-problemer" som mug og skæl, skal prøve det på min for første gang. men andre har haft rigtig gode resultater.

• #15   29. mar 2013 er ved at ligge billeder og video ind af dem.

• #16   29. mar 2013 Jeg blir helt rørt over det du gør for de to små - sikke dog et trist liv de har haft ;´( Dejligt du redder dem fra det usle liv de havde.

Det er rigtig at den sorte ser død ud i øjnene - men jeg tænker den måske nyder dine kærtegn og små-sover hos dig?

Jeg kan godt forstå den virker slap og afkræftet - men det tar tid at komme sig og ta på. Det er godt du har lagt varme dækkener på dem begge.

Jeg ville nok ikke tage dem så meget ud i denne kulde vi har iøjeblikket - for det vil da yderligere på kræfterne.

Nogen gange skal man heller ikke igang sætte 100 ting på en gang....netop fordi den er så afkræftet. Men jeg synes du skal vurdere om den er træt og alligevel klar nok - eller om den virker total sløv og dårlig, for hvis det sidste er tilfældet ville jeg nok heller ikke vente til på tirsdag.

Men du skal ha et kæmpe skuldreklap - det er så flot det du gør for de to ponyer smiley Du er en dejlig person smiley

Kiggede på profilen på din lille fyr, som du har måtte tage afsked med ;`( Stakkels dig, hvad er der dog kommet til den lille fyr, han var jo ikke ret gammel. Kan se på billederne at I havde det fantastisk sammen - og hvor var han dygtig smiley

Held og lykke med de to nye små smiley

• #17   29. mar 2013 Mit første råd ville også klart være at få fat på din dyrlæge... og det hurtigst muligt. Det vil være nødvendigt med en grundig undersøgelse af begge ponyer. Bl.a. vil jeg anbefale, at du får taget blodprøver, således du kan finde ud af præcist, hvad de mangler, og sammensætte deres foderplan derefter. Og hvis den sorte er så dårlig, som du beskriver den, så ville jeg ikke turde vente helt til tirsdag med dyrlægen...

Stakkels små hypper! smiley Jeg kan blive SÅ vred over den slags, og jeg håber faktisk, du vælger at anmelde salgsstedet til politiet og Dyrenes Beskyttelse!!

• #18   29. mar 2013 Dorte : Lille mand ( castello´s Choice ) viste sig at have væske der trykket på hjernen som gjorde at han havde det der heder kuller?

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=829/sprog=1/grp=7/menu=12/

• #19   29. mar 2013 Stakkels lille mand - R.I.P

• #20   29. mar 2013 Så er der billeder og video af dem på min profil... Tak Dorte..

• #21   29. mar 2013 Ja lille mand kom op til hans mor i mandags :´-(

• #22   29. mar 2013 Det er ikke ponyen der er tale om i forumet der er blevet aflivet, men hendes tidligere pony smiley bare lige så intet bliver misforstået:-)

R.I.P lille mand<3

• #24   29. mar 2013 Jeg ville nok ikke lade dem lege alt for meget, især når den sorte bliver så afkræftet/er meget afkræftet..

Men det er meget normalt at så snart afkræftede dyr/mennesker osv får lidt mad og vand og rare omgivelser, så falder de udmattede om..

Jeg ved ikke, om jeg ville tilkalde dyrlægen nu her, det kommer an på hvordan den sorte reagere på at få mad og vand.. Men en dyrlæge skal i hvert fald ud snarest

• #26   2. apr 2013 Er ikke så bekymret for knold mest Tot (den sorte) Igår da de havde været lidt ude i solen og græsse var han så træt at jeg måtte bære ham helt ind i stalden da han nægtet at gå.. Ringer til dyrlægen her kl 8 og skal nok opdatere løbene.. Der er også et nyt album med dem (Nu uden pels)

• #28   2. apr 2013 Har snakket med dyrlægen her til morgen, dyrlægen vil ikke vacinnerer dem nå den ene er så svag som den er og bedte mig om at ringe til det som heder dyrenes vagtcentral 1812 og snakke med dem omk hvad der evt skulle gøres mm

• #30   2. apr 2013 Håber det bedst for den lille sorte trold. Jeg ville nok slet ikke tage ham ud af boksen overhovedet eller gå med ham, for han har tydeligvis overhovedet ikke kræfterne til det - den stakkel. La han brug den smule krudt han har på at tage foder til sig, og stille og roligt få energi, som det nok kommer til at tage et stykke tid...

Lad ham få fuldstændig ro til at komme sig - alting tager jo på kræfterne på en så svækket pony...ingen fold...ingen ture...bare ro..ro..ro og atter ro til at komme til kræfterne igen....spiser han fint? og hvad gir du ham at spise?

• #32   2. apr 2013 Ved godt du nok ved det smiley Men husk ikke for meget mad , kun ganske lidt af gangen men så skal den have 4-5 gange om dagen.

Den ser godt nok sløj ud ! jeg ville få den tjekket af dyrlægen uanset hvad. Så må du ringe til en anden.

• #33   2. apr 2013 Ro og føde er den bedste kur, tror jeg. Du skal nok heller ikke sætte ind med meget stærke midler mod lopper. Tror det aller vigtigste lige nu er ro og foder. Den kan godt tåle hø - så meget den kan spise men ikke krybbefoder i store mængder, det skal være meget meget små potioner fordelt over mange gange. Men spiser han fint med hø?

• #34   2. apr 2013 Jeg tror også at du skal droppe at lave nogen aktivitet med dem især den sorte..
    Lad den blive i boksen til den er mere frisk.

• #35   2. apr 2013 Jeg er vist enig med flertallet... Giv de 2 små fyre ALT det hø, de orker at æde, men vær forsigtig med kraftfoderet her til at begynde med. Der ud over skal lillemanden bare holdes varm og have masser af ro.

Men ville dyrlægen slet ikke ud at se på de små? Det, må jeg indrømme, undrer mig. Da jeg fik min lille Kaspian hjem, var han også frygteligt misrøgtet; radmager, med "snabelsko" i stedet for hove og fuld af snot og lus (dog knapt så afkræftet som din lille sorte). Jeg hentede ham hjem nytårsaftensdag, og nytårsdag kom dyrlægen ud - han kom med det samme, jeg bad om det. Dog ville han heller ikke vaccinere, før Kaspian var i bedre stand og havde mere modstandskraft mod vaccinen. Men han fik behandling med penicillin (for hoste og snot) og fik taget en blodprøve for at finde ud af, hvad han manglede.

Smeden kom dagen efter igen og fik styr på hans skrækkelige hove.

Derefter satte vi ind med vitaminkur, godt kvalitetskraftfoder i små mængder og MASSER af hø og selvfølgelig kærlig omsorg.

Det tog cirka 6 måneder at få ham til at ligne en "almindelig" pony under pelsen. Men den dag i dag er han en sund og trivelig lille fyr, så det KAN lade sig gøre. smiley

Vil din lillemand spise sit foder uden vrøvl?

• #36   2. apr 2013 Jeg har selv haft en vandrøgtet føl hjem 5 måneder og kunne knapt skridte(hans mor var død ved fødslen).. overhoved.. Vi fik dyrlægen ud og kigge på det samme for at høre hvad han sagde..

Men sys godt nok den sorte ser meget forkert ud i sin bagpart og må sige jeg frugter den ikke bliver normalt igen.. Selv min som var meget mere underernærret end din og den stod ordenligt på sine ben. Ville virkelig få dyrlægen ud og vurdere om der er noget galt med den storte og om det kan rettes på..? for ellers er det måske bedre for ham og sige farvel..

Min fik vi fodret op med grov fodre og lidt krybbe fodre i han blev helt okey og kigge på da foråret kom. (fik ham i dec)

• #37   4. apr 2013 Nu er det 10 dage siden at knold og tot kom til mig og der er allerede sket meget, ny video fra i dag er ved at blive lagt ind på min profil men der er ved at blive kodet her inde,,, Der er stor forskæld og livsglædehos dem nu..

• #38   4. apr 2013 Det lyder da fantastisk smiley Jeg forstår det som du skriver at der sket stort fremskridt og at der nu er livsglæde hos dem begge ??

• #39   18. apr 2013 Der er sket noget på de 3 uger knold og tot har været hos mig smiley

Der er da kommet lidt fylde på tot på ca 3 uger smiley

profilbillede
  • #40   18. apr 2013 og et efter billed smiley

profilbillede
  • #41   18. apr 2013 Der kommer heste fys/akupungtør på mandag til tot som jeg håber kan hjælpe ham..

• #42   18. apr 2013 Det ser godt ud smiley
    Men hans knæ på bagbenene ser stadig underlige/misdannede ud..
    Er det det fys'en skal kigge på?

• #43   18. apr 2013 Dejligt at se, at de to små "totter" har fået mere huld og virker mere veltilpasse. smiley Rigtig flot arbejde. smiley

Men lillemandens bagknæ ser godt nok ikke helt godt ud - det bliver spændende at høre, hvad hestefyssen siger til ham. Du må endelig opdatere os bagefter, ikke?

• #44   18. apr 2013 Tak tak... det er senerene der er slappe men håber vi kan hjælpe ham på mandag når fyssen kommer til ham..
    Opdater løbene smiley

• #45   18. apr 2013 Fik du dem tjekket for orm med larvedyrkning? Ellers vil jeg stærkt anbefale det med tanke på deres historie smiley

Håber de begge klarer den! smiley

• #48   19. apr 2013 Det går meget beder med energien på Tot (den sorte) han står bare og slapper af efter at have været kommet ind fra fold, de går ude 4-6 timer på græs..
    Gødningeprøve er sendt af sted på dem begge...

• #49   20. apr 2013 Ja igen idag var der super energi i begge to.
    Og en ny video er ved at blive lagt ind fra da de skulle ind fra folden smiley

• #50   22. apr 2013 Tot var så dygtig idag da vi havde besøg af Claus Christian Toftgaard som skulle gå ham igennem så vi kunne få et skub i den rigtige retning mm. Selv om at han syndes at det var træls at stå stille så længe og få sat nåle i tog han det i stiv arm på tros af at han kun er 11 mdr gammel smiley

Han er stiv i hoved og nakken i højder side og ryg/lænd/bagpart i venstre side. Der er en del der skal arbejdes med men det viste jeg godt men rigtig rart at få et skub i den rigtigt retning... Han syndes at både knold og tot var sååå søde og at der var sket meget på de 4 uger de har været hos mig da han så billederene fra da de kom..

• #51   22. apr 2013 tot som nåle pude...

profilbillede
  • #52   22. apr 2013 Åh, det var dejligt med ros fra dyrlægen! smiley Men ja, der er da helt klart noget at arbejde med... Stakkels lille fyr. Hvad var så diagnosen på hans bagben?

• #53   5. maj 2013 Så er der lavet et album med tot og hans udvikling der kan i følge med i hvad der sker mm smiley

• #54   27. apr 2015 Ved godt at det er længe siden jeg har skrevet noget her, men vil lige komme med en opdatering omk knold og tot.. Knold måtte jeg desværre sige fra vel til i august 2013 efter et besøg på kvl smiley Tot har jeg i nu og er så glad or ham at han skal blive 100 år, på tros af sine skæve bagben som vi ikke kan gøre mere for og de er som de er ELSKER jeg ham over hele jorden sammen med de andre jeg har fået i mellem tiden. Tot elsker livet og en løbe tur hvor han få lov til at tage et lille spring i ny og næ, ud over det elsker han sammen været med de andre miner (Ludvig, frede og diederik) Han har haft vogn på 3-4 gange uden problemer hvor han er blevet trukket med den og seletøj på uden at vippe på et øre, som om det var noget han har prøvet hele livet smiley I få lige et billed af tot 2 år efter at han kom til mig, der er stor forskel. han har taget 70 kg på og er vokset 13 cm i højden smiley

profilbillede
  • #55   28. apr 2015 Det var trist, at du måtte sige farvel til Knold. smiley

Men dejligt at høre, at Tot er vokset og blevet til en glad og trivelig lille pony. Godt, han havnede hos dig. smiley

Kommentér på:
Underernæret og afkræftet føl???

Annonce