{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
679 visninger | Oprettet:

"Hesteejer" {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder her og tænker alle ting igennem, jeg har jo passet heste for rigtige mange efter hånden.
Men det som jeg mest sidder og tænker på er faktisk, du/jer som der er hestejer og har part/passer til jeres hest/heste, holder i nogen sinde hemmelig om f.eks hvis hesten har en skade og parten ikke må få det afvide og kun får afvide hvad der er sket og den ikke må rides, men ikke får afvide hvad dyrlægerne siger?
Eller hvis i ville flytte jeres hest ville i så nogen sinde holde det hemmeligt for parten?
Eller hvis hesten skulle aflives, måtte parten så gerne være der på dagen hvor hesten blev eller bliver aflivet?

Altså nogen af dem som jeg passer hest for, har jeg oplevet rigtige mange gange faktisk at ejeren har holdt nogen af de her ting hemmeligt.. og så har jeg fået det afvide af nogen andre....

Ærligt talt, så mig som part/passer synes jeg altså jeg burde næsten have første ret til at få det afvide?

For at være helt ærlig, følger jeg mig ret så dum når jeg ikke får en skid afvide, og at så andre så kommer hen til mig og fortæller det mig eller spørger mig ad, og at jeg er helt blank...

Så har je to spørgsmål et til hver

Hesteejer:
Hvad er din holdning til dette? Fortæller i parten tingene først som det er eller holder i det hemmeligt og fortæller det til de andre oppe på gården?

Partryttere:
Hvordan har i det med at ejeren gør det, hvis de gør det? Hvordan er raktionen? Hvad er din holdning til dette?'

Undskyld det blev så langt, men har bare længe tænkt over det smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Hesteejer"
  • #1   14. apr 2013 Jeg ville helt klart fortælle det, men jeg tror jeg ville vente med at sige vis den skulle aflives. Jeg ville være bange for, at parten ville blive ked af det. Ville vente til det rigtige tidspunkt. smiley

• #2   14. apr 2013 Jeg ville fortælle parten det, da jeg også mener det kan have betydning for partens omgang med hesten, hvis den f.eks. er skadet. En part skal inddrages i hesten efter min mening - også når den er syg.

Med hensyn til aflivning, så har jeg det lidt svært ved det. Parten ville selvfølgelig få at vide hvis hesten skulle aflives, og ville også få chance for at sige farvel til hesten. Men umiddelbart tror jeg ikke at jeg ville have parten der, imens hesten blev aflivet.

• #3   14. apr 2013 Jeg er hesteejer og har altid været ærlig omkring hvad der sker, da Chelsea skulle flyttes var hun den første der fik det afvide hvornår det skete, og hun fik hende de sidste 4 dage op til så hun kunne få så meget tid med hende som muligt.
    Ligeledes når hun fik tandlæge, sadelmager, kiopraktor eller hvad der nu ellers høre til det at have hest, fik hun altid afvide hvornår det skulle ske og var velkommen til at komme at kigge hvis hun ville.
    Det er vigtigt at informere om hvad der sker, ville også altid sige hvis hun blev syg eller skadet og i værste fald hvis hun skulle aflives måtte hun selvfølgelig være med hvis hun havde lyst smiley

• #4   14. apr 2013 Zjakke: Ja, selvfølgelig, men hvis det er 100 % sikker på tingene så siger man det til parten først ikke, det vil jeg i hvert fald gøre smiley

Limserne & sovs: Se det er lige sådan en hesteejer som jeg ville være stolt af at passe hest for! smiley

For jeg har det på den måde, at hesteejer forventer at man er ærlig over for ejeren og det er man jo selvfølgelig! jeg er i hvert fald 100 % ærlig over for de heste ejer som jeg passer heste for. Men så FORVENTER jeg også at få det hele tilbage af samme skuffe smiley

• #5   14. apr 2013 Smut: Nej altså selvfølgelig skal ejeren selv have lov til at være der når hesten skal væk, men så som en hest som jeg passet, da den skulle væk og jeg havde passet den i mange år, der måtte jeg ikke være der oppe da den blev kørt på hospitalet jeg måtte inden gang komme over på hospitalet når den var aflivet, for at se om at den havde fået fred... hun tog en anden med...

• #6   14. apr 2013 Hald, chelsa & lille elektra: Se det er lige præcis sådan en heste ejer som jeg ville være stolt af at passe hest for, at man får tingene afvide først, at man har først ret til at få det afvide smiley

• #8   14. apr 2013 Altså jeg ville altid lade parten sige farvel inden hesten blev aflivet. Jeg ved dog ikke hvordan jeg ville have det hvis parten kom efter. Men parten skulle helt sikkert have lov at sige farvel inden, ingen tvivl der.

• #9   14. apr 2013 Vi har haft en part til vores heste. Hun har været guld værd! Jeg har været ærlig lige fra første dag. Også så hun kan holde øje med evt. skader osv.

Den første af vores heste hun passede var Bruno. Han kunne ikke rides mere på det tidspunkt på trods af hans unge alder, så hun gik ture med ham i stedet. Hn var der hele morgenen den dag vi kørte til slagteren. Jeg blev enormt glad, selvom det var en utrolig hård dag for mig, men at vie hn var så glad for ham, det varmede.

Derefter fik hun part på vores hingst Boy, som min kæreste tog med til nordjylland, her var hun også ude ved ham hele morgenen for at sige farvel.

Jeg synes det er enormt vigtigt at ærlighed og åbenhed går begge veje.

• #10   14. apr 2013 Jeg har part i en hest.
    Jeg ville helt kalrt fortrække at vide alt der er relevant for mig. Ting som at hesten er skadet vil jeg rigtig gerne vide, hvis hun har fået underligt af ukendte årsager men ikke skulle være skadet vil ejg også gerne vide for at være opmærksom på det.
    Ting som aflivning eller salg vil jeg selvfølgelig også gerne vide hvis det skulle ske. Om jeg så ville være der ved aflivning ved jeg ikke men jeg vil da gerne ha muligheden

• #11   14. apr 2013 Det blev lige lidt rodet det jeg fik skrevet, men det er selvfølgelig Chelseas forhenværende part jeg snakker om smiley

• #13   14. apr 2013 Jeg er godt nok glad for at det ikke kun er mig som der er "dum" her, for nu har jeg passet så mange heste og oplevet så mange ting!

F.eks at blive brugt som staldpige uden at skulle ride hesten, og ikke fået fortalt af selve ejeren at hesten skulle flyttes osv....

Jeg synes selv at det vigtigt som partrytter at kunne være 100% ærlig over for ejeren, men så forventer jeg også at få tilbage 100% af samme skuffe! smiley

• #15   14. apr 2013 Lotte: Lad os nu at sige hesten først skal blive kørt væk levende, ville du så heller ikke have at parten måtte være der oppe? altså på selv gården, og hesten blive læsset og kørt væk på hospitalet?

• #16   14. apr 2013 Nu er jeg hesteejer, men har aldrig haft parter på nogle af mine heste, men tillader mig at svare alligevel smiley Jeg forstår bare ikke helt hvad idéen skulle være i at holde noget hemmeligt? Hvis man har dyrlæge til den, er det vel fordi den har haft ondt, og så er det da netop vigtigt for en part at vide det? Men på den anden side, hvordan kan man have part på en hest, og så ikke opdage, hvis den har ondt? Det er selvfølgelig en undtagelse, hvis man ikke var ved hesten på det pågældende tidspunkt.

men, men, men skulle jeg endelig have en part på en af mine heste, så skulle det også være en part, som var indforstået med, at det var mig, der trak i trådende. Og jeg kunne da godt finde på at tie om f.eks. et dyrlægebesøg, hvis det var uklart, hvad hesten evt. fejlede - og ikke mindst, hvis jeg mistænkte det for at være parten, der evt. havde været skyld i tilstanden. Så ville jeg have en diagnose og derefter snakke med parten smiley Og med hensyn til aflivning, så ville jeg under ingen omstændigheder have parten var der. Det er min hest, ergo er det kun mig, der skal være der til det sidste. Så kan jeg snakke med parten dagen før eller dagen efter, men ikke på dagen.

• #17   14. apr 2013 Lea: tror lidt at du har misforstået mig, jeg mener selvfølgelig at jeg har altid fået afvide hvad skade hesten har fået eller om at den er halt, for besked på det, men at man ikke får afvide hvad den fejler og hvad tilstanden står til nu og at man så høre bag ved ens ryg at hesten skal aflives eller hvad det nu kan være smiley

• #19   14. apr 2013 Lotte: okay, så misforstod jeg det bare smiley
    Jeg synes det er helt fair det som du siger! smiley

• #20   14. apr 2013 Nåh, haha, kunne virkelig heller ikke forstå, hvordan man skulle kunne holde det hemmeligt, eller bare hvordan parten ikke skulle kunne opdage det smiley

• #21   14. apr 2013 Lea: Haha, nej nemlig, jeg opdager den mindste skramme på hesten, så hvis hesten er halt eller sådan noget jamen så holder man det heller ikke hemmeligt, men at forstælle andre det oppe på gården det først og ikke fortælle parten det, jeg må ærligt talt være rimelig skuffet, for jeg tror jo at ejeren fortæller mig alt om hesten, så jeg er informeret om tingene smiley
    for jeg er jo så glad for de heste som jeg har passet eller passer smiley

• #22   14. apr 2013 Det kan jeg godt forsåt. Synes bare et eller andet sted også, at det er vigtigst, at du får det at vide? Hvis du skal tilpasse et eller andet i forhold til ridningen, så nytter det da ingenting, at man ikke får noget at vide - og når du kommer så tæt på hesten, som man jo gør som part, så bekymrer man sig jo også, hvis der er noget med den. Så det kan jeg ikke lige følge som hesteejer! smiley

• #23   14. apr 2013 Lea: Ja, altså hvis jeg får afvide at hesten har fået en skade, jamen så spørger jeg så ind til det smiley

Altså jeg ved ikke om at det er for meget af forvente af en part, hvis jeg en dag skulle komme til at søge part her inde eller et andet sted, at ejeren er til at stole på, ejeren er ærlig og fortæller ting?

så man får det hele tilbage a samme skuffe? for synes ærligt talt nogen af de heste som jeg har passet for, er jeg faktisk blevet skuffet nogen gange desværre og synes faktisk selv og det har jeg også fået afvide af mange folk at jeg er ærlig over for ejeren, da jeg sagde min part op oppe på min gamle gård, stod næsten alle sammen i kø for at spørger mig ad om at jeg havde lyst til få part på deres hest, men jeg sagde kun ja til en fordi jeg har et rigtig godt forhold til ejeren og jeg kan rigtig godt lide hesten smiley

• #24   14. apr 2013 Haha, jov tak limserne & sovs men tror bare lige nu at jeg holder mig til mine dejlige passer heste smiley

• #25   14. apr 2013 Aldrig om min part fik lov til at være der på dagen som hesten skal aflives.
    Hesten er min og det er alt for intimt til jeg ville have parten stående der.

Jeg kan faktisk heller ikke se hvad det rager min part hvilken skade og hvorfor og hvordan hesten ikke kan rides. Det er nok at fortælle at hesten ikke kan rides pga skade.
    Men at direkte holde det hemligt ville jeg ikke gøre, der er vel intet at lægge skjul på.

• #26   14. apr 2013 Min part passer eller hvad hun nu er, hun ved alt om mine heste, jeg overlader dem i hendes varetægt, så selvfølgelig skal hun vide hvad der foregår med dem.

Natasha som min hun hedder, passer mine heste ofte flere dage i træk uden at jeg selv er i stalden, og hun er nødt til at have kendskab til feks skader der kan give en speciel adfærd.

Natasha har været med til alt i forhold til, mine heste, dog ikke en foling da jeg ikke har haft føl i de sidste mange år. men ellers deltager Natasha i alt, om det er foder indkøb, tandraspning, sygdom, smed, sadelmager, kiropraktor, medier og hvad jeg nu ellers har haft af ting og sager til hestene. og ja hun deltager også i aflivning... faktisk var det Natasha der holdte Skjona da hun blev skudt.

kort sagt hvis jeg vil at hun passer mine heste og gør det ordentligt og som jeg vil det, er hun også nødt til at have viden og kendskab, og jeg ser bestemt ingen grund til at hemmeligholde noget som helst for hende. og hvis jeg gør det hvad skulle så gøre at hun ikke hemmeligholder vigtige oplysninger om mine heste for mig.

og da jeg jo mener at min måde at håndtere hestene på er den rigtige er det vigtigt for mig at lære Natasha hvordan.

så nej intet hemmeligholdes ved mig og Natasha elsker mine heste lige så højt som jeg gør.

• #27   14. apr 2013 Hey rikke! manlger du part? griner smiley
    - Du lyder lige som den heste ejer som der virkelig har styr på tingene og ved hvordan man skal lave på tingene og håndtere dem! smiley
    Virkelig en hest ejer som jeg ville være TOTAL stolt af at passe hest for! smiley

• #28   14. apr 2013 ja jeg mangler faktisk en part.....

• #29   14. apr 2013 Ja jeg tager den med det samme! griner! smiley
    - men kan se at du bor i jylland.... smiley

Kommentér på:
"Hesteejer"

Annonce