{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.274 visninger | Oprettet:

Hvor meget skal der til ... {{forumTopicSubject}}

.... Før at i blander jer i andres måder at træne på?

Jeg har en bekendt der netop har smidt billeder fra sin daglige træning på facebook - det er 42 billeder ud af 44 hvor hesten er hevet så hårdt ind at munden står åben + den går så meget bag lod at mulen er 10-15 centimeter fra bringen ...

Jeg har taget et af billederne og sat en streg hvor hestens hoved ville være hvis den gik i lod - det er MEGET voldsomt hvor stor forskel der er!

Min veninde og jeg har overvejet at skrive til hende - ikke begge to, men en af os i en privat besked. Vi er dog i tvivl om vi kan tillade os det?

Hun skriver selv at den var pisse lækker - og folk komplimenterer hendes ridning, men det ser virkelig forfærdeligt ud. Hendes hånd ser ud til at være så hård at hun ville kunne blive påtalt for det til stævner.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget skal der til ...
  • #1   23. apr 2013 Jeg ville nok sende en venlig besked, eventuelt med links til et par undersøgelser om hvor skadeligt det er, og sige at du synes hun har en lækker hest men at hun nok bør overveje om det er sundt for den at gå der i længere tid af gangen. smiley

  • #2   23. apr 2013 Kan du lægge billed op, og strege rytterens hoved ud?

  • #5   23. apr 2013 Hun har haft hesten i næsten 1 år mener jeg smiley . Men hun rider på samme måde på de andre heste hun har lagt billeder ind af smiley .

    Julie - det kunne jeg godt, men jeg tror stadig at hun ville kunne genkendes og det synes jeg ikke er okay smiley .


  • #6   23. apr 2013 Hvis det er så slemt, som du giver udtryk for, ville jeg helt klart vælge at skrive til hende. Formuler dig på en pæn og konstruktiv måde og find evt. link til noget kildemateriale, som underbygger det, du skriver. smiley

    Så håber jeg, personen vil tage imod din kritik.. for det lyder slemt. smiley


  • #7   23. apr 2013 Ja det er svært, jeg har selv en veninde som jeg egentlig holder meget af, men hvis ridning bare bevæger sig i en helt forkert retning. Hun får undervisning af professionelle topryttere der score høje karaktere til stævnerne, så det er jo svært at argumentere imod.
    Jeg kan bare se at hun rider med et jerngreb i tøjlen og stangbid, så selvom benene nok flyver højt og nakken er bøjet, så ser det ELENDIGT UD! Man kan se at hesten spænder og stiver sig af smerte..
    Samtidig kommentere alle de andre hestepiger i store rosende og positive ord, SELVOM de selv rider pænt og burde kunne se det..

    Ja, jeg er ligsom dig i vildrede. Deler dagligt videoer, artikler og alt muligt materiale på min facebook væg, jeg men tror ikke hun ser noget af det.

    Du skal nok overveje hvor meget du sætter pris på jeres venskab, for det bliver generelt modtager rigtig dårligt når man kritisere folks ridning. uanset hvor pænt man så gør det..


  • #9   23. apr 2013 Hvor godt kender du personen? smiley

  • #10   23. apr 2013 Jeg havde helt sikkert skrevet til hende..
    Bare på en pæn måde og lagt billedet ved som du har lavet med stregen..


  • #11   23. apr 2013 jeg ville nok lade vær, folk rider forskelligt og det bliver man nød til at respektere. Dog ikke hvis det er så slet at det kan kaldes mishandling smiley

  • #12   23. apr 2013 Altså hestens hale pisker også bare på størstedelen af billederne, det ser virkelig ikke særlig godt ud overhovedet ...

    Jeg er bare rigtig konfliktsky og har det derfor rigtig dårligt med ligesom at opsøge "løvemor i hulen" som vi ryttere ofte bliver hvis folk kritiserer vores ridning.
    Vi er ikke decideret veninder, hun har gået i klasse med min kæreste på landbrugsskole og udover det har jeg kun snakket en smule med hende i stalden, så det frygter jeg nu ikke så meget for ...


  • #13   23. apr 2013 Jeg har gjort det og vil altid gøre det, hvis det er en af mine veninder.

    Men har også mistet en ven på det... Men det kan jeg nemmere leve med end at blive spammet med skrækkelige billeder.

    Men gør op med dig selv om du er villig til at miste hende på baggrund af jeres forskellige mål og holdning til hestehold...


  • #14   23. apr 2013 Måske du kan invitere hende med hvis du skal ud til et foredrag eller kursus fx. Så kommer det ikke fra dig, men fra en rigtig underviser, og så er hun måske mere villig til at lytte.

  • #15   23. apr 2013 Så du ser hende ofte i stalden?
    For hvis du gør, så snak med hende der. Ville personligt meget hellere have nogen kom og spurgte mig 'hvorfor rider du din hest bag lod?' face to face end i en besked smiley Så virker det ikke så udhængende..


  • #16   23. apr 2013 Jeg snakker ikke rigtig med hende, så det ville være mærkeligt at inviterer hende med til sådan noget smiley . Tror desuden at hun rider mere undervisning end jeg selv gør, dog har jeg altid haft et problem med at være for blød i hånden - ikke for hård.

  • #17   23. apr 2013 Uh, du kunne prøve at sende dette link til hende: http://bidtilpasning.kajabi.com/fe/40978-video-1 Det er video foredrag fra hende fra bidtilpasning. Hun fortæller om hvordan hun selv har været igennem en ændring og begyndt at få et bedre forhold til sin hest. Det er gratis at se, man skal bare opgive sin e-mail adresse, og det er helt spamfrit! Man bliver kun tilsendt relevante og informative ting.
    Det guld værd!


  • #18   23. apr 2013 Har taget en kopi af det billede jeg har tegnet på, hvor alt der kan genkendes (udover hesten ...) er fjernet.
    Kan sende det over PB hvis nogen vil se hvad jeg anser for så slemt at jeg overvejer at blande mig smiley


  • #19   23. apr 2013 Vil meget gerne se det

  • #20   23. apr 2013 Har sendt et link Maria smiley

  • #21   23. apr 2013 Jeg ville nok sige det, hvis jeg var dig.
    Jeg vil også gerne se billedet.


  • #22   23. apr 2013 Det er sendt smiley

  • #23   23. apr 2013 Vil gerne se billedet.

  • #24   23. apr 2013 Er også nysgerrig smiley

  • #25   23. apr 2013 Har også prøvet sådan noget, bare med en god veninde.
    Man ved bare ikke hvad man skal gøre, men det er heldigvis stoppet nu! smiley
    Vil også godt se billedet, hvis jeg må? smiley


  • #26   23. apr 2013 Har sendt et link til jer smiley

  • #27   23. apr 2013 Også mig

  • #28   23. apr 2013 Hvordan ville i komponere beskeden?

    Jeg er nemlig lidt i tvivl om hvordan den skal være ...


  • #29   23. apr 2013 Jeg ville skrive noget i stil af
    " Hej .....
    Jeg så dine billeder, du lagde op af *****. Det er bestemt en smuk hest og forstå godt at du er stolt. Men det gør mig en smule bekymret at den søger så langt under lod. Jeg har nogle undersøgelser som jeg begrunder min bekymring med:
    "Sætte undersøgelser ind"
    Er sikker på du er så dygtig en rytter, at du i samarbejde med din træner kan få hesten i pæn stilling med en blød hånd og roligt bid. Håber ikke du opfatter dette som et angreb, da jeg blot udtrykker min mening. Jeg vælger at gøre det privat, det det ikke kommer andre ved og derfor skriver jeg ikke under dine billeder.
    Men dejlig hest, drøft evt. ændring i træning med din kompetente træner smiley

    Mvh. Aless


  • #30   23. apr 2013 Det var faktisk en god besked - er dog ikke sikker på at hun får undervisning smiley

  • #31   23. apr 2013 Jeg vil også gerne se billedet smiley

  • #32   23. apr 2013 "Hej xxx,

    Jeg har set dine billeder fra igår og føler at jeg bliver nødt til at sige noget. Din hest er uden tvivl utrolig smuk og rigtig lækker at se på, men den holdning hvorpå hans hoved er, er virkelig skadelige for ham.
    Ved at gå så meget oppe og inde, knækker han i nakken, hvilket bestemt ikke er godt for ham og han viser tydelige stresstegn (piskende hale, åben mund etc.).
    Jeg er sikker på at du vil det bedste for din hest, hvilket også er derfor jeg skriver til dig.

    Jeg har taget et af dine billeder, og "tegnet" lidt på det, bare for at illustrerer hvad jeg mener. Den røde streg viser hvor hovedet bør være i en lodret position, at være så meget bag lod som din skønne hest er på billederne, er skadeligt og det er synd at en så skøn hest, som jeg er sikker på han er, ender med at gå med smerter på grund af noget der nemt ville kunne ændres.

    Jeg håber ikke du tager det som et angreb, for det er det bestemt ikke ment som!
    Jeg skriver til dig, da jeg vil det bedste for hestene og da en hel bunke af undersøgelser viser at det er skadeligt for hesten at gå i en sådan holdning, er det noget der skærer i hjertet.

    Mvh. Alessandra"

    Kan man godt skrive det?


  • #33   23. apr 2013 Jeg synes det er en rigtig fin besked smiley

  • #34   23. apr 2013 Vil også gerne lige se det smiley

  • #35   23. apr 2013 Nu har jeg i hvert fald sendt den der besked til hende - så må jeg jo se hvordan hun tager i mod det ...

  • #36   23. apr 2013 Ja, hvis hun bliver fornærmet, kunne det jo være du ramte et ømt punkt smiley

  • #37   23. apr 2013 Ja - synes bare det er utroligt at folk har rost billeder hvor hesten går ligeså meget bag lod, pisker med halen og har åben mund! Både min veninde og jeg er rystede over det ...

  • #38   23. apr 2013 Det kan jeg godt forstå. Men det heel handler om hesten skal "bøje af", så roser man det.

  • #40   23. apr 2013 Ja, men der er forskel på at bøje hesten af, også hive den bag lod på samtlige billeder ...
    Også vil jeg da også mene at man bøjer hesten af enten til siderne, eller rider den dyb - i stedet for op og ind smiley


  • #42   23. apr 2013 Hold da op, havde du ikke total hjertebanken!? smiley

  • #45   23. apr 2013 Vil også gerne se billede smiley

  • #46   23. apr 2013 Vil gerne se billedet.. Selv ville jeg nok ikke blande mig hvis det er første gang hun poster billeder..

  • #47   23. apr 2013 Jeg vil også gerne se billedet.. Synes det er modigt af dig at skrive til personen, selvom det er lidt grænseoverskridende smiley Og en rigtig god besked du har formuleret smiley

  • #49   23. apr 2013 Jeg har set billedet og hvis der er 42 andre af samme karakter ville jeg helt sikkert også reagere. smiley

  • #50   23. apr 2013 Nu har alle vidst fået det! smiley . Rendte lige ind i en spansktime og dem kan jeg, i modsætning til samfundsfag, ikke køre i frigear i smiley

  • #51   23. apr 2013 Jeg har også lige set billedet, og jeg ville også have reageret hvis det var mig smiley Det er rimelig ekstremt.

  • #52   23. apr 2013 gerne et billed evt i PB ? smiley

  • #53   23. apr 2013 Nu har jeg lige kigget billederne igennem igen, og der er faktisk få hvor den går lidt mindre bag lod en på det jeg har sendt til jer, men det er meget få billeder. Og selv på dem kan det ses at der er en MEGET hård hånd.

    Jeg kan se at hun har læst beskederne med billedet og den tekst jeg sendte, men hun har overhovedet ikke reageret. Jeg ved ikke om det er positivt eller negativt smiley


  • #54   23. apr 2013 Jeg vil gerne se billedet smiley

  • #55   23. apr 2013
    Ofte er den type en " Det ved du ikke en skid om, jeg har underviser " eller en " den gør det altså selv ".
    Og derfor gør det desværre ikke meget nytte og åbne munden.

    Havde dog nok gjort det, hvis det ikke var en jeg omgås normalt.


  • #56   23. apr 2013 puha sikke et dilemma.. Men sådan som jeg ser det - sådan som du har beskrevet det, er hun ikke en af dine tætte veninder og en som du ikke vil miste, forstå mig ret. Det virker ikke som om det ville gøre dig meget ondt at miste hende i dit liv. At skrive sådan en besked virker ofte meget anklagende, på trods af jeg syntes pænt du uddyber at du skriver fordi du ved hun vil hesten det bedste, så virker det tit som en anklage af "du gør din hest ondt!". Som heste elsker er det værste at få at vide man gør sin dybeste skat smerte og påfører den ubehag med "vilje", og det kommer desværre ofte til at lyde sådan i vedkommendes ører ):

    Havde hun været en tæt ven havde jeg sagt no go, måske lige smide en hentydning om at den måske lige gik spændt nok eller lignende, men aldrig decideret påpege at du syntes hendes ridning er forkert. Men nu når hun ikke er en du holder vildt meget af syntes jeg godt du kan tillade dig at skrive den besked du har skrevet her til hende, uden problem smiley
    Enten bliver hun stiktosset, fornærmet eller lytter måske til det du har at sige, man kan jo håbe på det sidste. Det er uden tvivl et forsøg værd hvis det gør ondt at se på det fra din side af - for så er et eller andet galt!

    Jeg syntes du skal vedlægge noget der understøtter det du skriver, nogen professionelle der kan fortælle om det, evt. på video. Det er nemlig svært når man har en underviser i ryggen der fortæller man gør tingene rigtigt og at det skal se sådan ud, at der så kommer en "almindelig" person og siger det er forkert.
    Det kan lidt sammenlignes med hvis din matematik lærer siger at et regnestykke skal regnes på en bestemt måde, og en af dine venner derefter siger du gør det helt forkert - altså man stoler mere på din faglærte fordi det er det de kan! smiley
    Det er bare min mening! smiley

    Dertil vil jeg selvfølgelig gerne se billedet, og om det er så slemt at jeg føler jeg ville have sagt noget.


  • #58   24. apr 2013 evt mulighed for at se biledet?

  • #59   26. apr 2013 Jeg vil også gerne se billedet. smiley

  • #60   26. apr 2013 Jeg vil også gerne se det (:

  • #61   26. apr 2013 Der er forskel på en bekendt og en ven. Du kan sagtens sige det på en pæn måde, hvis det er en ven. Hvis det er en bekendt kan man jo i flæng nævne, at undervisning er super godt smiley

  • #62   26. apr 2013 Synes du skal blande dig uden om.
    I bedste fald ignorerer hun din besked.
    I værste fald, får du møgfald tilbage.

    Uanset vil hun være pisseligeglad, for vi kan ikke motivere andre til at ændre adfærd ved at løfte vores pegefingre.
    Hun er nødt til selv at opdage, at det ikke er i orden.
    Hvis du begynder at påpege hendes fejl - og det er fuldstændig ligegyldigt hvor pænt ud siger det, og hvor meget forskning du har bag dig - vil hun bare sætte alle barrikaderne op, og det vil flyve lige hen over hovedet på hende. Hun vil måske endda få endnu mere modstand overfor det du siger.

    Så hellere sætte et godt eksempel, og uploade nogle billeder af dig selv og din egen ridning, eller poste nogle gode artikler osv. ... Hvis du er heldig, bliver hun måske interesseret i din hesteanskuelse.

    Personligt gør jeg meget ud af, at poste gode citater eller artikler fra ryttere som jeg ser op til (Bent Branderup, Marijke Di Jong, EponaTV, osv. ...), og jeg skriver meget op, hvad jeg går og pusler med. Det er selvfølgelig ikke ret mange, men jeg har da fået nogle få med på vognen af mine venner/bekendte, som ikke vidste noget om Akademisk før, og måske har redet deres heste lidt for hårdt tidligere.

    So practice what you preach og vis hele verden det.
    Hvis din veninde/bekendte så en dag selv begynder at vise interesse for det du laver og spørge ind til det, SÅ kan du begynde at fortælle om alt det gode, og vise hende alle artiklerne osv. etc., ...



  • #63   26. apr 2013 Har hun reageret? Vil gerne se billede også smiley

  • #64   27. apr 2013 Hov, det var da mange der alligevel lige ville se det smiley . Kan i ikke lige sende en PB til mig, så skal jeg nok sende det? smiley

    Ja, hun skrev dagen efter at hun havde kæmpet med den i et år og jeg skulle da være velkommen til at komme og prøve den. Det havde jeg gladelig gjort hvis ikke det var fordi at jeg synes hun er rigtig skræmmende smiley .

    Vi skrev lidt frem og tilbage - jeg spurgte ind til nogen ting som før havde virket på en hest der var rigtig højstillet og bestemt ikke ville frem og ned - hvortil hun svarede at det ingen effekt havde selvom billederne tydeligt viste at når hun gjorde det kom hesten frem i lod og så mere afslappet ud end når hun hev den ind via tøjlen.

    Så min veninde og jeg blev enige om at hvis hun ikke selv kan se en forskel - så vil hun ikke se en forskel og jamen, så er det ærgerligt, men vi kan ikke redde hendes hest fra træningsrelaterede skader - det kan kun hun.


  • #65   28. apr 2013 Det er da næsten lige før du skal tage imod tilbuddet, og komme ud og ride den. smiley Så kan du jo vise hende, at man ikke behøver hive i munden.

    Fortalte du hende, at hesten ser mere afslappet ud, når hun gør de ting, som hun ikke mener virker?


  • #66   28. apr 2013 Som sagt, havde jeg ikke været pisse bange for hende, så havde jeg også sat mig ud i min bil, kørt ned til hende og vist hende hvordan jeg synes den burde rides smiley

    Ja, da hun skrev at det ingen effekt havde påpegede jeg at hesten kom i en lodret position og så mere afslappet ud på de billeder hvor hun rent faktisk gjorde det.
    Det var der samtalen stoppede.


  • #67   28. apr 2013 <i>'Jeg bedst vide'</i> længe leve.

  • #68   28. apr 2013 det var et forsøg værd vel, tror bare hun selv er nødt til at åbne øjnene før der sker noget desværre ): Men billedet var ret slemt!

  • #69   28. apr 2013 Jeg synes seriøst den der "så prøv da selv at ride hesten bedre!!" er så morsom. Har også fået den et par gange herinde hvor jeg bare tænker: "søde ven.. Jeg forsøgte at give dig konstruktiv kritik, nogle småting du kan arbejde med for at gøre det bedst muligt for dig og din sikkert højtelskede hest.. Jeg bad ikke om at få lov at ride den.."

  • #70   28. apr 2013 puha ja, den kommentar er simpelthen til at grine over - hvad skulle det i øvrigt hjælpe ejer at man selv sætter sig op på hesten? smiley rådene er jo netop rettet mod dem, ikke hesten d:

  • #71   28. apr 2013 Jamen altså, jeg ville da ikke have noget i mod det hvis ikke det var fordi at hun skræmte mig smiley . Jeg ved godt at jeg ikke er verdens bedste rytter og der er mange ting jeg skal lære endnu, men jeg har ALDRIG(!!!!!) redet en hest i en sådan position - og bestemt ikke ved at hive den i munden!!
    Jeg har altid fået at vide at jeg er for blid ved hesten smiley .

    Jeg prøver bestemt ikke at gøre mig bedre end hende, men det er virkelig grim ridning hun stolt viser frem. At hun har kæmpet med den i et år gør det ikke bedre, og slet ikke hvis man ser sammenhængen mellem hendes hænder og hestens mund.


  • #72   28. apr 2013 Eifos&Shoots - Fordi det jo i det her tilfælde er hesten der går sådan af sig selv smiley . Du har set billedet, ville du tro på det?

  • #73   28. apr 2013 Ja, det er jo tydeligt at hesten går der af sig selv, det er åbenlyst at hun gør alt for at undgå det. smiley Stramme tøjler er klart vejen frem, for at få hesten i/foran lod, det ved alle...

  • #74   28. apr 2013 Ja, og hvis man holder hænderne 10 cm. over sadlen så giver man den jo også rigtig meget plads til søge ned og frem (; .

  • #75   28. apr 2013 Uden tvivl. smiley

  • #76   28. apr 2013 Helt klart hesten selv, det er jo helt umuligt at få det hoved ud i en lodret position, den eneste løsning må være stramme tøjler ;D

  • #77   28. apr 2013 Jep, det er lige netop den opmuntring den har behov smiley

Kommentér på:
Hvor meget skal der til ...

Annonce