{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.695 visninger | Oprettet:

Den sidste tid op til foling.. {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley
Idag har hoppen som er ifol ude på gården (Scarlett på min profil) termin, jeg var lige derude fra morgenen af, hun har ikke sat vokspropper endnu, men yveret er virkelig stort og spændt! smiley
Men jeg har ikke rigtig så meget forstand på folinger og den sidste tid op til foling, men jeg er virkelig nysgerrig på emnet, så jeg håber I vil hjælpe mig på et par spørgsmål smiley

1) Hvor lang tid inden foling kommer vokspropper?
2) Kan en hoppe fole uden at have sat vokspropper?
3) Plejer heste at holde termin ?
4) Hvornår på dagen er det mest normalt at de foler?
5) Hvis de går på fold hele dagen, vil hesten så normalt vente til at komme i boksen før den foler eller?

ja.. Det var lige dem jeg kunne komme i tanke om smiley
Håber jeg kan få svar smiley
- Cecillie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den sidste tid op til foling..
  • #1   26. apr 2013 MIV, det er IKKE alle hopper der danner vokspropper før foling, så det er forkert information!

    TS du kan læse en god del om det heri smiley

    (link fjernet)


  • #2   26. apr 2013 Team Miracle: Tuuuusind tak! smiley Det tror jeg at jeg vil bruge lidt tid på at læse, synes det er simpelthen så spændende smiley

  • #3   26. apr 2013 der står det her om folings tidspunkter men kan samme hoppe ikk godt fole på forskellige tidspunkter

    53,3% af hopperne foler mellem kl. 18.00 - 24.00.
    23,4% af hopperne foler mellem kl. 24.00 - 06.00.
    16,8% af hopperne foler i løbet af dagen

    fx første gang foler den mellem 24.00 - 06.00. men
    anden gang den foler kan den ikke godt finde på at fole i løbet af dagen

    eller foler den i samme tidsperiode hvergang


  • #4   26. apr 2013 Ikke alle hopper sætter yver. De kan godt gå året ud, altså 12 måneder. Min er næsten to uger over termin nu. Hun skal blive blød i lødningen (langs krydset mod haleroden) så føllet kan passere. Blævrer blød. Jeg har et par billeder af min hoppe sky i et fotoalbum, hun satte ikke voks og folede på det yver som der er billeder af. De fleste foler mellem kl 22-06 men ingen regl uden undtagelse, de kan sagtens vælge at fole på fold mellem andre heste, min er fjernet fra flokken og går med en ældre erfaren hoppe

  • #5   26. apr 2013 Hvor er det man kan mærke de skal være bløde? smiley

  • #6   26. apr 2013 Jeg har lige skrevet med ejeren af hesten, og han siger hun har været ligesom vand der i lødningen i 10-14 dage nu smiley Er hun så tæt på?? smiley

  • #7   26. apr 2013 Hun er mere klar så. Om hun er tæt på er svært at sige uden at se hesten

  • #8   26. apr 2013 Ikke alle heste får vokspropper vokspropper kommer efter mælkeløb. Har hoppen sat vokspropper kan der gå op til ca 2 døgn inden den foler. De fleste hetrse foler om natten, men ellers hvor hoppen synes der er mest roligt og trygt.

  • #9   26. apr 2013 Tusind tak for jeres svar! smiley
    Jeg håber sådan at føllet kommer her i weekenden, sådan jeg har ordentlig tid til at komme ud og se det smiley


  • #10   26. apr 2013 Uden selv at have erfaringer eller sådan noget, så har jeg hørt at hopper med tidlig termin ofte går over termin, og hopper med sen termin ofte foler lidt tidligere...
    Held og lykke med det!


  • #12   26. apr 2013 Vores hoppe gik en uge over termin, satte vokspropper 4 dage før, fik mælkeløb på dagen og folede kl.19.45 om aftenen.
    Det er anden gang hun foler...sidst var det om natten...
    Efterbyrden ville ikke komme, men noget af den hang bare ud af hoppen, så vi måtte have masseret den ud ved dyrlægen....den kom så hel ud, efter et stykke tid hvor dyrlægen fik den løsnet...hun mente hoppens alder kunne være skyld i det, 17 år...det er også sidste gang..
    Vi fik et skønt hoppeføl....lige haft en omgang føl diarre, det var ikke så sjovt,pga hoppens følbrunst, det gik i mælken...hun fik produkt -mælkesyrebakterie produkt fra dyrlægen og er nu fin igen...det gjorde bare avs i tarmene...så synd...


  • #13   26. apr 2013 Jeg har fået føl på 2 forskellige hopper, og ingen af dem havde vokspropper.

Kommentér på:
Den sidste tid op til foling..

Annonce