Resistente orm. :( {{forumTopicSubject}}
Jeg havde allerede sidste år, en brokke tråd herinde, hvor jeg uddelte skriftlige øretæver til folk, der bare kastede en ormekur i krikken hver sommer, den en forudgående gødningsprøve.
Her skrev jeg blandt andet, at hvis jeg en dag stod med en af mine heste, der blev syge pga. deres uansvarlige handlemåde, så ville jeg i den grad blive rigtig godt gal.
Ironisk nok, så stod en af mine dejlige heste med kolik symptomer i går eftermiddags. Desværre var det ikke kolik, men orm, der forårsagede at min hest står i ubeskrivelige smerter, en tarm, der er spændt så hårdt ud, at dyrlægen er bange for at berøre tarmvæggen af frygt for at den springer. Han er røget direkte ind i en forgiftning. Og for at det ikke skal være nok, så hænger hans liv i en tynd tråd de næste 3-4 dage.
Og hvorfor? Pga. nogle mennesker's uansvarlige handlemåde. Min hest står med orm, der lige nu ser ud til at være resistente!
Min hest's liv er alvorlig fare, fordi nogle mennesker ikke tjekker, inden de kaster en ormekur i krikken!
Jeg står tilbage med en rigtig dårlig samvittighed og er meget undrende, for han har ikke vist de mindste tegn på at have orm. Han er ikke tynd, han har været sit normale glade jeg, indtil i går eftermiddags, han har ikke haft diarre, han har ikke mistet glans i pelsen, vi har ikke lagt mærke til orm i afføringen, ikke det mindste har der været. Han har virket helt sund og rask.
Dyrlægen var oprigtig overrasket, da hun fandt orm i ham, for han ligner overhovedet ikke en hest med orm. Og så er han prop fyldt med dem. Hendes handske var dækket i orm da hun tog hånden ud af ham!
Så jeg har kun forargelse tilovers, og jeg håber de af Jer, der før har givet ormekure uden forudgående gødningsprøve vil tænke jer rigtig godt om næste gang, for hvad hvis det var jeres hest, der stod som min.
Vi har gjort alt, hvad vi kan for ham nu, og nu må hans vilje og kampgejst slå igennem og få ham over de næste 3-4 dage.
Bagefter skal vi igennem mange test, der skal vise hvad han er underskud af, for så mange orm har helt sikkert drænet ham ofr mange vigtige mineraler og vitaminer.
Jeg håber og ber til, at de ikke resistente, for hvis de er, så må vi prøve på må og få, for at få ham rask og ormefri.
Jeg er så skuffet, for det er kun os mennesker, der har skabt resistensen!
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.356
jul 2005
Men resistente orm opstår, fordi folk giver deres heste ormekure, uden at vide hvilke orm, eller hvor mange orm, deres hest har. Eller om den overhovedet har orm.
Resistente orm opstår også, når folks heste har orm, og går på fold A. -Hesten får ormekuren, og bliver at ud på fold A igen. På den måde optager hesten de samme orm, igen. Ikke alle orm dør, når der gives en ormekur, og nogle svækkes kraftigt. De svækkede orm reproducerer så videre, bare med et antigen, der gør dem resistente.
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1262 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.438
Ber' til din dreng klarer den!<3
aug 2008
Følger: 67 Følgere: 67 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 590
vi tæstede systemet og sendte to gødningsprøver ind af den samme prøve
og den kom altså tilbage med to forskellige svar
i den ene havede den ingen orm og i den anden havede den frygtelig mange orm
der for kan det altså være rigtig svært at være sikker...
(link fjernet) læs evt dette
aug 2008
Følger: 67 Følgere: 67 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 590
det er noget rigtig lort og kan godt forstå du er ked af det og det er rigtig træls men det er et rigtig noget træls noget med de dumme orm
jul 2005
I en gødnings prøve ses der på, hvor mange æg, der er per Gram fæces (lort). Derfor kan den samme gødningsprøve komme tilbage 2 forskellige svar. Desværre.
Der er også bestemte tider på året, hvor gødningsprøver skal tages, der parasitterne går i dvale.
De skal tages i April/Maj, da parasitterne vågner af deres dvale her. De næste 2 måneder er Sep/Okt. Her begynder temp. at falde, og der skal testes inden parasitterne går i dvale igen.
jul 2005
Jeg lukkede dem ud i går morges, hvor alt var fint, og kommer hjem til en hest, der er rigtig, rigtig syg.
Dyrlægen siger han er kritisk syg, og er i overhængende livsfare.
Vi skal ringe ved det mindste tegn på forværring, og ellers kommer hun i morgen eftermiddag og tjekker op på ham.
Indtil da skal der kigges til hver time.
jul 2005
jul 2005
Arbejder med dyr, og jeg er den eneste på min arbejdsplads, udover chefen, der kan kende forskel på de dyr, der er i min afdeling.
sep 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 105
jul 2005
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.902
Håber virkelig at din hest kommer sig!
Og så er jeg derudover HELT enig med dig i at det er SÅ uansvarligt T give ormekur uden ormeprøve.
Men altså min egen har lige fået kur da prøven viste orm og han viste heller INGEN tegn på orm. Ingen mat pels, ingen tyndhed ej heller oppustethed osv..
Så af og til viser de det bare ikke.
Jeg håber og tror på at det ikke ses fordi min hest bkiver fodret ordenligt..
jul 2005
jul 2005
Jeg er så træt af, at vi ofrer temmelig mange penge om året, for at holde hestene sunde, og så render vi alligevel ind i sådan noget.
Han ser frisk ud, men lige pludselig, ud af det blå, så står han bare g hænger og ser død ud i øjnene.
dec 2009
jeg kan simpelthen ikke fatte at folk er for nærrige til at beskytte deres egne og ikke mindst andres heste imod resistente orm og andet utøj!
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
Jeg er selv HYS med gødningsprøver med larvedyrkning, flere gange om året, sidst fandt de store blodorm hos min plag i marts... Det er noget værre møg med de orm og folk der ikke er pernitten nok med at få tjekket dyret ordentligt inden de kaster en kur i hovedet på den....
dec 2009
jeg er SÅ(!!!) uenig med dig! øv hvor gør det ondt at nogle mennesker kan være SÅ tåbelige!
nov 2008
sep 2007
Og bremselarver ryger indenbords når hesten slikker/klør sig hvor de gule æg sidder på pelsen, så de kommer altså med ind den vej....
nov 2008
jul 2005
Og jo, I er med til at konstruere resistente orm!
Jeg håber ikke for jeres heste, at de får det som, men jeg håber og beder til, at I vågner op ser virkeligheden i øjnene!
Min kære uskyldige hest er kritisk syg, og skal kæmpe for sit liv de næste 3-4 dage, fordi der er nogle, der vil spare en 50'er pr. hest. Jep, 50 Danske kroner er hvad en gødnings prøve koster.
Han har fået den ormekur, der virker aller dårligst, for hvis hans orm IKKE er resistente, får han en voldsom forstoppelse, der kan tage livet af ham.
Alligevel er han i fare for forstoppelse, for hvis bare en 1/3 af ormene IKKE er resistente, er der stadig rigtig, rigtig mange orm, der dør i minuttet.
De orm han har, strongolider er 6 uger om at nå voksen stadie. Det går bare rigtig stærkt.
Det her ligeså meget en advarsel, om at få tjekket jeres heste, inden de ender sådan her!
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Whatever, frosten slår faktisk ikke altid ormene ihjel. De kan godt ligge og overvintre har jeg hørt. Til gengæld kan de ikke tåle UV-lys fra solen, så det jeg gør er simpelthen at køre mine lorteområdet over med en havetraktor og få det spredt så godt som muligt.
Jeg gør mit for at være en god hesteejer på den front og har gerne 1-2 folde liggende brak hele vinteren og til nu, ligesom at mine heste ikke får ormekur før en uge eller to cirka, før de skal på den fold der ligger brak i et halv år og hvor alt andet end græsset gerne skulle være dødt.
Og når vi får høns bliver de sendt ud i lorteområderne. Jeg har læst mig til at hønsene nemlig er rigtig gode til at æde parasitterne, men ikke selv blive syge af det. Win win!
jul 2005
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 10 Emner: 7 Svar: 83
Frost slår ikke orm ihjel! Det eneste der slår dem ihjel er udtørring - og det kan tage tid med det klima vi har i DK. Så man skal samle klatter og klippe græsset ned de steder hestene gøder. Ikke sprede pærerne ud heller, det vil bare gøre det umuligt for hesten at græsse steder der ikke er "inficeret"
jul 2005
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Nu spørger jeg måske dumt.. Men så vidt jeg har forstået så anbefaler nogle dyrlæger at hesten kommer ud og gå på samme fold 2 dage efter for at skide de orm ud, de har?
Også ny fold derefter.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
jul 2005
Eller han er mere sammenkneben og indsunken end i går, men dyrlægen kommer hertil aften, for at tjekke ham igen.
Og nu er det jo heller ikke sikkert, der er resistens, det var bare en sandsynlighed, når det er så voldsomt.
Og jeg er stadig chokeret over, at han ingen symptomer har haft.
nov 2008
apr 2010
Følger: 63 Følgere: 55 Heste: 4 Emner: 86 Svar: 608
sep 2007
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 504
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.391
jul 2005