{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.467 visninger | Oprettet:

Resistente orm. :( {{forumTopicSubject}}

Jeg havde allerede sidste år, en brokke tråd herinde, hvor jeg uddelte skriftlige øretæver til folk, der bare kastede en ormekur i krikken hver sommer, den en forudgående gødningsprøve.

Her skrev jeg blandt andet, at hvis jeg en dag stod med en af mine heste, der blev syge pga. deres uansvarlige handlemåde, så ville jeg i den grad blive rigtig godt gal.

Ironisk nok, så stod en af mine dejlige heste med kolik symptomer i går eftermiddags. Desværre var det ikke kolik, men orm, der forårsagede at min hest står i ubeskrivelige smerter, en tarm, der er spændt så hårdt ud, at dyrlægen er bange for at berøre tarmvæggen af frygt for at den springer. Han er røget direkte ind i en forgiftning. Og for at det ikke skal være nok, så hænger hans liv i en tynd tråd de næste 3-4 dage.

Og hvorfor? Pga. nogle mennesker's uansvarlige handlemåde. Min hest står med orm, der lige nu ser ud til at være resistente!
Min hest's liv er alvorlig fare, fordi nogle mennesker ikke tjekker, inden de kaster en ormekur i krikken!

Jeg står tilbage med en rigtig dårlig samvittighed og er meget undrende, for han har ikke vist de mindste tegn på at have orm. Han er ikke tynd, han har været sit normale glade jeg, indtil i går eftermiddags, han har ikke haft diarre, han har ikke mistet glans i pelsen, vi har ikke lagt mærke til orm i afføringen, ikke det mindste har der været. Han har virket helt sund og rask.

Dyrlægen var oprigtig overrasket, da hun fandt orm i ham, for han ligner overhovedet ikke en hest med orm. Og så er han prop fyldt med dem. Hendes handske var dækket i orm da hun tog hånden ud af ham!

Så jeg har kun forargelse tilovers, og jeg håber de af Jer, der før har givet ormekure uden forudgående gødningsprøve vil tænke jer rigtig godt om næste gang, for hvad hvis det var jeres hest, der stod som min.

Vi har gjort alt, hvad vi kan for ham nu, og nu må hans vilje og kampgejst slå igennem og få ham over de næste 3-4 dage.
Bagefter skal vi igennem mange test, der skal vise hvad han er underskud af, for så mange orm har helt sikkert drænet ham ofr mange vigtige mineraler og vitaminer.

Jeg håber og ber til, at de ikke resistente, for hvis de er, så må vi prøve på må og få, for at få ham rask og ormefri.

Jeg er så skuffet, for det er kun os mennesker, der har skabt resistensen!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Resistente orm. :(
  • #1   9. maj 2013 Beklager den negative tone. Tror vidst at alle mine frustrationer fra de sidste 24 timer kom ud på en gang. Undskyld.

• #2   9. maj 2013 Han har hos mig ikke fået en ormekur, før i går.

Men resistente orm opstår, fordi folk giver deres heste ormekure, uden at vide hvilke orm, eller hvor mange orm, deres hest har. Eller om den overhovedet har orm.
    Resistente orm opstår også, når folks heste har orm, og går på fold A. -Hesten får ormekuren, og bliver at ud på fold A igen. På den måde optager hesten de samme orm, igen. Ikke alle orm dør, når der gives en ormekur, og nogle svækkes kraftigt. De svækkede orm reproducerer så videre, bare med et antigen, der gør dem resistente.

• #3   9. maj 2013 Øv noget møg :(.
    Ber' til din dreng klarer den!<3

• #4   9. maj 2013 er på en måde enig med dig og en måde ikke vi har haft sendt gødnings prøve ind

vi tæstede systemet og sendte to gødningsprøver ind af den samme prøve
    og den kom altså tilbage med to forskellige svar
    i den ene havede den ingen orm og i den anden havede den frygtelig mange orm

der for kan det altså være rigtig svært at være sikker...

(link fjernet) læs evt dette

• #5   9. maj 2013 håber din hypper fåer det okay igen men der dør mange flere heste pga fejl tæst af gødningsprøver end af heste der er resistente
    det er noget rigtig lort og kan godt forstå du er ked af det og det er rigtig træls men det er et rigtig noget træls noget med de dumme orm

• #6   9. maj 2013 Jeg er 3 måneder fra at være udlært i et fag, hvor gødnings prøver næsten er hverdag.
    I en gødnings prøve ses der på, hvor mange æg, der er per Gram fæces (lort). Derfor kan den samme gødningsprøve komme tilbage 2 forskellige svar. Desværre.
    Der er også bestemte tider på året, hvor gødningsprøver skal tages, der parasitterne går i dvale.
    De skal tages i April/Maj, da parasitterne vågner af deres dvale her. De næste 2 måneder er Sep/Okt. Her begynder temp. at falde, og der skal testes inden parasitterne går i dvale igen.

• #8   9. maj 2013 Jeg er nok mest chokeret over, at de er kommet så hurtigt! Og han har overhovedet ikke haft nogle symptomer.
    Jeg lukkede dem ud i går morges, hvor alt var fint, og kommer hjem til en hest, der er rigtig, rigtig syg.
    Dyrlægen siger han er kritisk syg, og er i overhængende livsfare.
    Vi skal ringe ved det mindste tegn på forværring, og ellers kommer hun i morgen eftermiddag og tjekker op på ham.
    Indtil da skal der kigges til hver time.

• #9   9. maj 2013 Katja: Fold A skal have ro, indtil næste sæson for at metoden virker. Vinteren og frosten slår derved de resistente orm ihjel. smiley

• #11   9. maj 2013 Ja. Jeg er helt... Slået ud, er nok den bedste beskrivelse. Og oveni det er jeg nødt til at tage på arbejde i morgen formiddag.
    Arbejder med dyr, og jeg er den eneste på min arbejdsplads, udover chefen, der kan kende forskel på de dyr, der er i min afdeling.

• #12   9. maj 2013 Åh... rigtig god bedring

• #13   9. maj 2013 Mange tak.

• #14   9. maj 2013 Uff. Det er sådan noget her der får mig tim at have lyst til at holde min hest i hans boks eller på en ene-fold for evigt!

Håber virkelig at din hest kommer sig!
    Og så er jeg derudover HELT enig med dig i at det er SÅ uansvarligt T give ormekur uden ormeprøve.

Men altså min egen har lige fået kur da prøven viste orm og han viste heller INGEN tegn på orm. Ingen mat pels, ingen tyndhed ej heller oppustethed osv..
    Så af og til viser de det bare ikke.
    Jeg håber og tror på at det ikke ses fordi min hest bkiver fodret ordenligt..

• #16   9. maj 2013 Bettemus: Ved fra den tråd jeg lavede sidste år, at RIGTIG mange tager til Tyskland, hvor de stadig udleveres uden positiv gødningsprøve. smiley

• #18   9. maj 2013 Ja.
    Jeg er så træt af, at vi ofrer temmelig mange penge om året, for at holde hestene sunde, og så render vi alligevel ind i sådan noget.

Han ser frisk ud, men lige pludselig, ud af det blå, så står han bare g hænger og ser død ud i øjnene.

• #21   9. maj 2013 Winni M: Ved du godt at din hest kan DØ af at få en forkert ormekur? eller at den kan DØ hvis den får fjernet for mange orm på een gang?!

jeg kan simpelthen ikke fatte at folk er for nærrige til at beskytte deres egne og ikke mindst andres heste imod resistente orm og andet utøj!

• #23   9. maj 2013 Håber din hest klarer den!!!

Jeg er selv HYS med gødningsprøver med larvedyrkning, flere gange om året, sidst fandt de store blodorm hos min plag i marts... Det er noget værre møg med de orm og folk der ikke er pernitten nok med at få tjekket dyret ordentligt inden de kaster en kur i hovedet på den....

• #24   9. maj 2013 Winni:
    jeg er SÅ(!!!) uenig med dig! øv hvor gør det ondt at nogle mennesker kan være SÅ tåbelige!

• #27   9. maj 2013 Bette - Ej, nu får jeg jo mareridt! Fy for POKKER med de bremselarver!

• #28   9. maj 2013 Bettemus: Kommer an på hvilken kur der er givet, for der findes selvfølgelig nogle der tager bremse"larver" smiley
    Og bremselarver ryger indenbords når hesten slikker/klør sig hvor de gule æg sidder på pelsen, så de kommer altså med ind den vej....

• #32   9. maj 2013 Luna - Nej tak :(.

• #33   9. maj 2013 Til de personer, der her i tråden ikke skjuler, at de ikke får lavet en gødningsprøve, vil jeg lige indformere, at det faktisk er bund ulovligt.

Og jo, I er med til at konstruere resistente orm!
    Jeg håber ikke for jeres heste, at de får det som, men jeg håber og beder til, at I vågner op ser virkeligheden i øjnene!
    Min kære uskyldige hest er kritisk syg, og skal kæmpe for sit liv de næste 3-4 dage, fordi der er nogle, der vil spare en 50'er pr. hest. Jep, 50 Danske kroner er hvad en gødnings prøve koster.

Han har fået den ormekur, der virker aller dårligst, for hvis hans orm IKKE er resistente, får han en voldsom forstoppelse, der kan tage livet af ham.
    Alligevel er han i fare for forstoppelse, for hvis bare en 1/3 af ormene IKKE er resistente, er der stadig rigtig, rigtig mange orm, der dør i minuttet.

De orm han har, strongolider er 6 uger om at nå voksen stadie. Det går bare rigtig stærkt.
    Det her ligeså meget en advarsel, om at få tjekket jeres heste, inden de ender sådan her!

• #34   9. maj 2013 En 50'er er langt fra hvad gødningsprøve og ormekur koster i mit område :b

Whatever, frosten slår faktisk ikke altid ormene ihjel. De kan godt ligge og overvintre har jeg hørt. Til gengæld kan de ikke tåle UV-lys fra solen, så det jeg gør er simpelthen at køre mine lorteområdet over med en havetraktor og få det spredt så godt som muligt.
    Jeg gør mit for at være en god hesteejer på den front og har gerne 1-2 folde liggende brak hele vinteren og til nu, ligesom at mine heste ikke får ormekur før en uge eller to cirka, før de skal på den fold der ligger brak i et halv år og hvor alt andet end græsset gerne skulle være dødt.

Og når vi får høns bliver de sendt ud i lorteområderne. Jeg har læst mig til at hønsene nemlig er rigtig gode til at æde parasitterne, men ikke selv blive syge af det. Win win!

• #35   9. maj 2013 Vi giver 50 kr. pr. gødningsprøve, og alt efter hvilke orm, og hvor mange, så 100-300 kr. for en ormekur.

• #36   9. maj 2013 Jeg kan godt forstå din frustration Pernille smiley Håber din hest klarer det!

Frost slår ikke orm ihjel! Det eneste der slår dem ihjel er udtørring - og det kan tage tid med det klima vi har i DK. Så man skal samle klatter og klippe græsset ned de steder hestene gøder. Ikke sprede pærerne ud heller, det vil bare gøre det umuligt for hesten at græsse steder der ikke er "inficeret" smiley

• #38   9. maj 2013 Dyrlægen fortalte faktisk, at det er kraftigt stigende problem, og flere og flere heste dør af resistente orm hvert år.

• #39   9. maj 2013
    Nu spørger jeg måske dumt.. Men så vidt jeg har forstået så anbefaler nogle dyrlæger at hesten kommer ud og gå på samme fold 2 dage efter for at skide de orm ud, de har?

Også ny fold derefter.

• #40   9. maj 2013 Sidst jeg undersøgte det var det en uges tid Krikken, for at være sikker på at det var alt der var kommet ud. Men sådan nogle anbefalinger ændrer sig vidst hele tiden . :o)

• #44   10. maj 2013 Der er ingen forandring fra i går.
    Eller han er mere sammenkneben og indsunken end i går, men dyrlægen kommer hertil aften, for at tjekke ham igen.

Og nu er det jo heller ikke sikkert, der er resistens, det var bare en sandsynlighed, når det er så voldsomt.

Og jeg er stadig chokeret over, at han ingen symptomer har haft.

• #45   10. maj 2013 Krydser hvad der krydses kan for ham <3.

• #46   15. maj 2013 Min veninde giver også bare alle sine 7 heste ormekur, uden at få tjekket det først. Og de er langt fra fattige.. smiley

• #47   15. maj 2013 Noget nyt med ham??

• #48   17. maj 2013 Er der noget nyt? Håber på det bedste..

• #49   15. jun 2013 Gik det med ham?

• #50   15. jun 2013 Han klarede heldigvis skærene. Dog vil det tage ham noget tid, at komme tilbage i sund tilstand af mineraler og vitaminer. Men han er glad og frisk. Der skal tages en kontrollerende gødnings prøve om 2 uger, for at at være sikker på, at vi får dem alle nu.

• #51   15. jun 2013 Årh godt at høre (:

god bedring med ham

• #52   16. jun 2013 Godt med en opdatering! smiley

Kommentér på:
Resistente orm. :(

Annonce