{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opbevaring af mødding og regler?
  • #2   12. maj 2013 Vi har vores liggende ved siden af folden, og der bliver den så hentet.

• #3   12. maj 2013 De forskellige kommuner har lidt forskellige regler, så tag kontakt til dem og hør ad:)

• #4   12. maj 2013 En mødding som ik skal fungere som kompost (dvs. er indpakket med plastik) skal altid ligge på beton og der er flere krav om afløb osv.
    Anden mulighed er at mødding altid bliver kørt væk eller solgt ( i tilfælde af at man kan sælge smiley ) Ellers tror jeg ik rigtig man må ha en mødding ellers, i nogle tilfælde desværre....
    Det er det jeg ved og arbejder inden for landbruget derfor ved jeg lidt. Men det er forskelligt fra kommune til kommune.

• #5   12. maj 2013 Møddingen skal ligge på en bettong bund så der ikke løber væske ned i jorden. Møddingen skal ikke stå op ved siden af naboens skæl (eks antal meter fra skæl) og så mener jeg der skal være så møddingen kan løbe ned i et afløb i en separat beholder. Men er også ret sikker på at det med beholder kommer an på hvor mange dyreenheter man har. Men tjek med kommunen....

• #6   12. maj 2013 Du skal tjekke det med din kommune.

Der er forskellige regler om man har erhverv eller hobby. Reglerne er meget mere strikse hvis man er erhverv.
    Mener også der er noget med max 5 heste ? . Men tjek det op med din kommune, så du får de rigtige svar smiley

• #7   12. maj 2013
    Kommer an på kommunen.

Fx. i Esbjerg: http://www.esbjergkommune.dk/Files/Filer/Erhverv/Affald,%20energi,%20milj%C3%B8/Milj%C3%B8/Landbrug/Hestehold.pdf

" Ikke erhvervsmæssigt dyrehold
    Ved et ikke erhvervsmæssigt dyrehold
    forstås et dyrehold på højest 3 DE. Et ikke
    erhvervsmæssigt dyrehold skal ikke
    anmeldelses til kommunen. Og der føres
    ikke regelmæssigt tilsyn hermed.
    Erhvervsmæssigt dyrehold
    Dyrehold på 3 – 15 DE er erhvervsmæssigt
    dyrehold, og det er anmeldelsespligtigt. Der føres desuden regelmæssigt tilsyn med
    erhvervsmæssigt dyrehold. Dyrehold over 15 DE kræver en miljøgodkendelse/tilladelse. Der
    kan kun drives erhvervsmæssigt dyrehold på en ejendom med 2 hektar (ha) eller mere.
    Derudover gælder et harmonikrav, hvor det er tilladt at have hvad der svarer til 1,4 DE pr. ha. "

" Stalde og møddingspladser for husdyrbrug med mere end 3 DE må ikke etableres inden for
    følgende afstande:
    - 25 m til ikke almene vandforsyningsanlæg.
    - 50 m til almene vandforsyningsanlæg.
    - 15 m til vandløb (herunder dræn) og søer.
    - 15 m til offentlig vej og privat fællesvej.
    - 25 m til levnedsmiddelvirksomhed.
    - 15 m til beboelse på samme ejendom.
    - 30 m til naboskel. "

" Hestegødning blandet med halm betegnes som fast gødning. Opbevaring af fast gødning må
    kun ske
    - på møddinger, der er indrettet så overfladevand fra omliggende arealer og tage ikke
    kan løbe ind på møddingsarealet. Møddingsaft skal bortledes til en beholder gennem
    et dertil indrettet afløb.
    - eller i en lukket container, placeret på et befæstet areal med tæthed, som angivet i det
    understående afsnit, og afløb til en møddingsaftbeholder eller lignende. "

" Møddingens sider skal
    som minimum bestå
    af en 1 m høj mur
    eller en 2 m bred
    randbelægning (areal
    omkring mødding).
    Møddingbund og
    randbelægning samt
    belægning ved
    indkørsel i møddingen
    skal som minimum
    have 3 pct. fald mod
    afløb. Møddingbund
    og siderne skal være
    udført af et materiale der er vanskeligt gennemtrængeligt for fugtighed (fx beton) og skal
    udføres så at det kan modstå påvirkningerne, dels fra køretøjer og redskaber ved fyldning og
    tømning, dels fra den oplagrede gødning.
    Lagre af fast gødning uden daglig tilførsel skal overdækkes med kompostdug eller lufttæt
    materiale straks efter udlægning.
    Markstak
    Som hovedregel skal fast husdyrgødning (incl. dybstrøelse) opbevares i en mødding med fast
    bund og afløb. (Dybstrøelse er fast gødning, hvor urin m.v. er opsuget af rigeligt med halm
    eller anden strøelse) Dybstrøelse der har ligget i en stald i mindst 3 måneder betragtes som
    kompost. Kompost må opbevares i marken såfremt tørstofprocenten er mindst 30 %.
    Markstakken skal overdækkes med kompost dug eller lufttæt materiale. I forbindelse med
    etablering af markstak og udbringning fra markstak, må markstakken i en kort periode på 1-2
    uger være uoverdækket. Der må ikke være daglig tilførsel af gødning til en markstak.
    Stakkene må højest ligge samme sted i 12 måneder og må ikke placeres samme sted igen før
    efter 5 år."

Så det er forskelligt, men det ens vil jeg mene er at hvis man har over x antal heste så skal der beton bund under og evt. overdækkes.

• #8   12. maj 2013
    Så i følge fx. Esbjergs, så vil jeg mene at hvis man fx. har 7 heste, så ses man som erhverv og skal derved overholde alle de kringlede regler.

• #9   12. maj 2013 Krikken

Kan du evt finde njoget om Tønder kommune og havd det kræver med 5 eller 6 ponyer gående hjemme?

• #10   12. maj 2013
    Med mødding kommer det an på dyreenheder, ikke om de er ude eller hjemme ;o).
    Men jeg kan ikke umiddelbart finde noget, kun en masse godkendelser hvor reglerne for den ejendom er nedskrevet, men det er kvægbrug.

Så det er nok lettest og ringe :o)

• #11   12. maj 2013 Okay tak smiley

• #12   12. maj 2013 Her står noget med dyreenheder pr hektar osv men syntes det er vildt kompliceret o.O

https://www.landbrugsinfo.dk/Heste/Sider/Ny_husdyrgoedningsbekendtgoerelse.aspx

Kommentér på:
Opbevaring af mødding og regler?

Annonce