{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.881 visninger | Oprettet:

Hest vil ikke med ind fra fold.. {{forumTopicSubject}}

Jeg har det problem med min hest, at hun simpelthen ikke vil med ind fra folden, nu hvor de går på døgnfold.

Hun går sammen med to andre på folden, og den ene af dem er hun ret tæt knyttet til, de går helt tæt op af hinanden. I første omgang var problemet, at jeg ikke kunne få hende ud af folden, fordi den anden stod klods op ad hende, og gerne ville med hende ud. Nu får jeg en til at holde den anden hest væk, så jeg kan få min egen væk - men nu nægter hun så at gå ud ad leddet.

Jeg kan godt få hende op til leddet, men når jeg åbner og vil trække hende ud, så stritter hun imod, løfter hovedet og bakker hurtigt.

Det er et problem jeg har haft, i de 4 år jeg har haft hende. De første par år kunne jeg slet ikke komme til hende på folden. Det næste år, kunne jeg ikke rykke hende ud ad flækken, når jeg så fik fat på hende. Så fandt jeg metoden med at trække hende i zig-zag, og på den måde fik jeg hende helt op til leddet. De sidste to år har denne metode fungeret rigtig godt, og jeg har kunnet få hende ud af folden, når vi kom op til leddet. Men i år, hvor vi står et nyt sted, kan jeg simpelthen ikke få hende ud. Hun vil som sagt godt gå med op til leddet (jeg bruger stadig zig-zag metoden, hvis hun nægter at gå), men når vi først er ved leddet, og jeg åbner, så virker den her metode overhovedet ikke.

Så nu er jeg ret tom for idéer. Nogen der har stået i min situation, og har en idé til hvad man kan gøre?
Jeg har selv én enkelt idé tilbage, nemlig at den anden hest bliver holdt lidt væk, og så er der en der åbner leddet helt op, mens jeg forsøger at zig-zagge hende ud. Vi har ikke fået det afprøvet endnu. Andre idéer modtages gerne! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hest vil ikke med ind fra fold..
  • #2   20. maj 2013 Jeg ved bare ikke hvor jeg skal have pisken henne, når jeg har hesten i den ene hånd og leddet i den anden. smiley
    Men det kunne selvfølgelig være en idé, hvis jeg kan få en anden til at holde leddet.

Pisken har ihvertfald hjulpet os før, på gåture, men jeg havde faktisk slet ikke tænkt på, at jeg kunne bruge den. smiley så tak for det!

• #3   20. maj 2013 Cecilie - Jeg kan desværre ikke trække den anden med ind, da de jo går tre sammen. Og jeg ved, at den sidste ville løbe med ind også, for han kan ikke stå alene. Han er før gået igennem hegnet, når de andre er kommet ind uden ham.
    Jeg kan heller ikke tage ham med ind også, så de alle tre kommer ind, da der på folden ved siden af går en hoppe med et føl, og så ville de to bare flippe, over ikke at komme med ind. Og jeg synes ikke det dur at skulle have alle 5 heste med ind, det ville blive kaos, med heste der løber gennem hegnet osv. smiley

• #4   20. maj 2013 Detn har jeg prøvet før, og det er bare træls! Vi trak den anden pony med, og så trak vi den tilbage da den anden kom ind i boksen, dårlig metode i know! (:
    Så begyndte den at finde ud af det ikke nyttede noget, og vi begyndte at lokke den ind, så den fik en godbid når den kom ind, når går dne lige ind.. Og ja det er virkelig kompliceret, og ikke så lige til, hvis den anden ikke er din hest ^^.
    Problemet med denne var at hvis jeg tog en pisk frem, stod han pludselig i den anden ende af folden, og det er en STOR fold -.-

• #5   20. maj 2013 Som sagt, så har jeg ikke mulighed for at få den anden med ind også. smiley

Hun er heldigvis ikke bange for pisken, så den tror jeg, at jeg tager med i morgen smiley

• #6   20. maj 2013 Nu er jeg et 'dovent' menneske der ikke finder sig i specielt meget pis fra hestene - især ikke hvis de ikke gider med ind fra fold!
    Jeg havde nok taget en kæde på den og holdt presset til den gik for derefter med det samme at løsne og rose til den til sidst forstod at der ikke er andre veje end ud og at presset betyder gå hvorefter at det afløses af noget rart. Jeg HADER sådan nogle heste, og har absolut ingen tålmodighed til det, så hatten af for at du har levet med det i 4 år smiley

• #7   20. maj 2013 Lady - Hvor havde du pisken, når leddet er i den ene hånd, og hesten i den anden? smiley

Astrid - Hun ville stejle, hvis jeg gjorde den slags. smiley
    Jeg har ikke levet med det i 4 år, på den måde. Det plejer kun at være de første par dage der er problemet, men i år er det rigtig slemt. smiley

• #10   20. maj 2013 Lady - Leddet er en jerntråd og en snor. smiley

Men jeg prøver det med pisken. Hun er ikke bange for den, men reagerer på den - så jeg tvivler på at hun ville flygte op i den anden ende. smiley

• #12   20. maj 2013 Ja, det kan godt være det er lidt nemmere, end jeg lige forestiller mig det. smiley

• #13   20. maj 2013 Hvorfor ikke prøve med at have en spand fodre uden for ledet ?
    Syntes det med pisk slet ikke er nødvendigt! Især hvis du ikke har prøvet med fodre.

• #14   20. maj 2013 Du kan heller ikke trække sen anden hest med op til ledet, og ud af ledet, og når du så har fået din med ud, så lukke den anden ind på folden igen ? smiley

Jeg har en hest som ikke ville fanges sidste år, kunne bruge en time på at rende rund for at fange ham ! Det er virkelig også træls, håber ikke det bliver sådan i år også smiley

• #15   20. maj 2013 (V)engel - Jeg kan ikke se hvorfor pisken skulle være unødvendig? smiley
    Jeg kunne selvfølgelig prøve med foder også. smiley

Ditte - Nej, hvis jeg trækker den anden ud, så går den tredje amok. smiley Jeg tror også at min egen ville blive tosset, hvis den anden hest blev sat ud på folden igen, og hun selv skulle blive i stalden. smiley
    Ja, det er virkelig noget bøvl sådan noget. Men hvis det bare var det der var problemet her, så skulle det nok gå. smiley

• #16   20. maj 2013 Fordi at det kan ikke være rigtigt at man skal bruge pisk for at "guide" sin hest på, hvis man fx kan sætte en spand ude foran folden og hesten så går ud.
    Har desværre set for mange misbruge pisken ude på folden, og istedet tæsket hesten og ikke bruge den som sin forlængede arm.
    Hvis det var min egen hest, så ville jeg bruge fodret så den forbinder det med at komme ud for folden til at være okay.

Kende engang en hest som slet ikke ville med inde fra fold. Med stædighed og tålmodighed fik jeg hesten med ind for fold. Dette var overhoved ikke med vold, men med tålmodighed og ét æble.

• #17   20. maj 2013 (V)engel - Altså hvordan tror du jeg har tænkt mig at bruge pisken, og hvordan tror du jeg behandler hende? Tror du jeg slår hende, og lader være med at rose når hun gør det godt?

Min hest vil jo ikke gå ud ad folden, bare fordi der står en spand foder. smiley
    Hun ved jo godt at der er både wrap og lidt foder i krybben når hun kommer ind, men hun vil stadig ikke med ind. Jeg har også godbiddet med, som hun får når hun går frem. Så hun ved jo godt, at hun får noget lækkert når hun gør noget rigtigt. Så jeg tror desværre ikke at det vil hjælpe. smiley Og tror du ikke, at jeg har tænkt mig at rose hende til skyerne, når hun går med? Så hun skal skam nok få noget rart når hun kommer ind, det kan du være HELT sikker på.

Og du kan være ganske rolig, jeg har ikke tænkt mig at tæske min hest ude på folden, kan da slet ikke se hvorfor du dog tror det. smiley
    Jeg bruger pisk i min daglige træning af hende, så kan ikke se hvorfor det 'ikke kan være rigtigt' at jeg bruger den på folden? Når jeg træner hende, lokker jeg hende jo heller ikke med foder, men guider hende med pisken.

Der er jo ingen der har nævnt noget som helst om vold, så synes lidt du overdriver det. smiley

• #18   20. maj 2013 Jeg har aldrig sagt at du ville tæske hende, men bare at jeg selv har set mange som har gjort det smiley
    Har ikke sagt at du ville behandle hende dårligt overhoved!.
    Det er så trist at folk ikke læser hvad med skriver helt præcis.
    Men bare glem alt hvad jeg har sagt, for det er åbenbart ikke "rigtigt".
    Jeg siger bare MIN mening og mit råd..

• #19   20. maj 2013 Argh hvor træls smiley ja så kan jeg godt se det heller ikke hjælper noget smiley
    Ihh nej det er virkelig irriterende, når man skSl rende rundt en time, og så ikke når at ride fordi man skal nå på arbejde også smiley

(V)engel:
    Fodret er også kun en kort frist, for lige så snart hesten har fundet ud af det bare er lokkemad, kan du godt glemme alt om det, så er hesten ligeglad uanset hvad der er i den spand smiley

• #20   20. maj 2013 (V)engel - Du får det bare til at lyde som om, at det er forkert at bruge pisk, fordi du har set nogen der slår deres hest. Så det lyder som om, at du regner med at jeg vil bruge den til at tæske hende, og når du så også siger at foderet vil være noget rart når hun kommer ind, så lyder det som om, at du ikke regner med at jeg vil gøre det rart for hende at gå med mig.

Du skriver jo til mig, at du ikke synes jeg skal gøre det, og din begrundelse for det er, at du har set folk misbruge det. Med det siger du jo også, at du ikke synes jeg skal gøre det, fordi du tror jeg vil misbruge det. Derfor min reaktion. smiley

Ditte - Ja, det er rigtig nok. smiley Men jeg vil hellere rende rundt efter hende, end at stå med en hest der er på nippet til at stejle, fordi hun simpelthen bare ikke vil ind. smiley

• #21   25. maj 2013 Her den anden dag prøvede jeg med en pisk i hånden, hvilket hun slet ikke reagerede på. Til gengæld fandt jeg ud af, at hun allerede reagerer (hovedet op og bakke voldsomt) så snart hun hører at jeg åbner leddet. Så lige nu er vi ved at træne, at jeg godt må åbne leddet, mens vi står deroppe, og det går fint indtil videre. smiley

I dag fik jeg min kæreste til at stå ved leddet, da jeg gik ud på folden. Da jeg så trak hende tilbage, åbnede han leddet et stykke tid før vi kom derop, så hun ikke hørte lyden/lagde mærke til det. Han blev stående ved åbningen, som om leddet stadig var lukket, og da vi var helt tæt på, åbnede han langsomt op for os, og så kunne vi mere eller mindre gå ud uden problemer. Hun var lige ved at bakke en enkelt gang, men fulgte fint med. Vi kom kun lige uden for leddet, før vi stoppede, og hun fik masser af ros og et par gulerødder. Vi stod der et par minutter, hvor hun slappede af, og kunne se de andre, og så kom hun ud på folden igen. De næste par dage gør vi det samme igen, samtidig med at jeg også træner, at vi godt kan åbne leddet uden at hun går i baglås. Og så håber jeg, at jeg snart kan trække hende ud selv. smiley

• #22   25. maj 2013 Ved ikke om det er nævnt, men evt en ny foldkammerat som hun ikke knytter sig sådan til. Min hest er lige pt helt tosset med en lille pony, de vil helst ikke skilles. Men nu har hun skiftet fold og fået nye foldkammerater. Det viser sig så at hun knytter sig mere til hopper end til vallaker, og nu går hun kun med vallaker. Det har virket meget på at de ikke går og vrinsker sådan efter hinanden smiley

Jeg havde så ikke problem med at trække fra folden osv. Min hest gik bare og vrinskede og blev urolig uden ponyen smiley

Så måske en ny foldkammerat kunne gøre det?

• #23   25. maj 2013 Hun kan ikke få andre foldkammerater, og hun vil knytte sig til enhver hest hun går med, for hun er meget afhængig af sin flok. smiley Der er 5 heste på stedet. Min, de to heste hun går med, og hoppen med føllet, der går på folden ved siden af. Så der kan ikke ændres i foldkammerater..

Men problemet er nok, at de går så få sammen, så de knytter sig endnu mere til hinanden, end hvis de var fx 10, som hun før har været vant til.

• #24   25. maj 2013 Ja okay, træls der ikke er flere heste der så smiley

• #25   25. maj 2013 Ja, det er lidt træls, men sådan er det jo. smiley
    Jeg siger til mig selv, at det betyder at hun har det godt, og det er jo trods alt det vigtigste. smiley

• #26   25. maj 2013 Ja hellere det end den ligesom min venindes hest, løber under og springer over hegnet -.-
    Tro mig, så vil du hellere en hest der ikke helt vil med ind! smiley

• #27   25. maj 2013 Du bliver nød til at lære den et bedre "frem" signal.

Tag en pisk med. Begynd lige så stille og tappe på skulderen imens du giver "frem" signal i grimen. Øg presset indtil den træder ét skridt frem. Ikke til siden, ikke baglæns... Frem. Slip med det samme smiley

Hurtigt vil den lærer den lige så godt kan reagerer for det blide pres og gå med. Det er faktisk "kureret" ret hurtigt med den her metode.

• #28   25. maj 2013 Glem alt om hjælpemidler.
    Det er dig hesten skal stole på og følge.

• #29   25. maj 2013 Lisa-Maria - Haha, ja det kan jeg sgu godt forestille mig! smiley

Sofie - Hun kan godt fremsignalet normalt. Men jeg har jo ikke rigtig mulighed for at træne det, da jeg jo ikke kan få hende ud fra folden. smiley Og på folden kan jeg ikke få fred for de andre heste, til at træne noget som helst.

US - Bare rolig, hun stoler skam på mig og følger mig også normalt. smiley Men hun er enormt knyttet til sin flok, hvilket hun altid har været. Når jeg kommer ud på folden til hende, kommer hun mig altid i møde, og hun føler mig overalt på folden. Men så snart vi står ved leddet, vil hun ikke.

Men hvis I (begge to) læser lidt længere oppe, så har jeg for det første fundet ud af hvorfor hun ikke vil ud af folden og for det andet fundet ud af hvordan jeg får hende ud. smiley

• #30   25. maj 2013 Har haft det samme problem - min forstod også ganske fint frem normalt - men det eneste der virkede var den metode jeg beskrev, så må du træne det på folden med de andre heste smiley

Nu gør han det ikke mere.

• #31   25. maj 2013 Det er ikke til på folden - de andre står fuldstændig klistret op ad hende, så det er ikke muligt.

Men som sagt - jeg har fundet ud af hvorfor hun gør det, og jeg har fundet en løsning. smiley Så det vil højst sandsynligt ikke være det eneste der virker for mig.

Kommentér på:
Hest vil ikke med ind fra fold..

Annonce