Hest vil ikke med ind fra fold.. {{forumTopicSubject}}
Jeg har det problem med min hest, at hun simpelthen ikke vil med ind fra folden, nu hvor de går på døgnfold.
Hun går sammen med to andre på folden, og den ene af dem er hun ret tæt knyttet til, de går helt tæt op af hinanden. I første omgang var problemet, at jeg ikke kunne få hende ud af folden, fordi den anden stod klods op ad hende, og gerne ville med hende ud. Nu får jeg en til at holde den anden hest væk, så jeg kan få min egen væk - men nu nægter hun så at gå ud ad leddet.
Jeg kan godt få hende op til leddet, men når jeg åbner og vil trække hende ud, så stritter hun imod, løfter hovedet og bakker hurtigt.
Det er et problem jeg har haft, i de 4 år jeg har haft hende. De første par år kunne jeg slet ikke komme til hende på folden. Det næste år, kunne jeg ikke rykke hende ud ad flækken, når jeg så fik fat på hende. Så fandt jeg metoden med at trække hende i zig-zag, og på den måde fik jeg hende helt op til leddet. De sidste to år har denne metode fungeret rigtig godt, og jeg har kunnet få hende ud af folden, når vi kom op til leddet. Men i år, hvor vi står et nyt sted, kan jeg simpelthen ikke få hende ud. Hun vil som sagt godt gå med op til leddet (jeg bruger stadig zig-zag metoden, hvis hun nægter at gå), men når vi først er ved leddet, og jeg åbner, så virker den her metode overhovedet ikke.
Så nu er jeg ret tom for idéer. Nogen der har stået i min situation, og har en idé til hvad man kan gøre?
Jeg har selv én enkelt idé tilbage, nemlig at den anden hest bliver holdt lidt væk, og så er der en der åbner leddet helt op, mens jeg forsøger at zig-zagge hende ud. Vi har ikke fået det afprøvet endnu. Andre idéer modtages gerne!
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Men det kunne selvfølgelig være en idé, hvis jeg kan få en anden til at holde leddet.
Pisken har ihvertfald hjulpet os før, på gåture, men jeg havde faktisk slet ikke tænkt på, at jeg kunne bruge den.
okt 2004
Jeg kan heller ikke tage ham med ind også, så de alle tre kommer ind, da der på folden ved siden af går en hoppe med et føl, og så ville de to bare flippe, over ikke at komme med ind. Og jeg synes ikke det dur at skulle have alle 5 heste med ind, det ville blive kaos, med heste der løber gennem hegnet osv.
sep 2012
Følger: 48 Følgere: 67 Heste: 15 Emner: 15 Svar: 260
Så begyndte den at finde ud af det ikke nyttede noget, og vi begyndte at lokke den ind, så den fik en godbid når den kom ind, når går dne lige ind.. Og ja det er virkelig kompliceret, og ikke så lige til, hvis den anden ikke er din hest ^^.
Problemet med denne var at hvis jeg tog en pisk frem, stod han pludselig i den anden ende af folden, og det er en STOR fold -.-
okt 2004
Hun er heldigvis ikke bange for pisken, så den tror jeg, at jeg tager med i morgen
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 916
Jeg havde nok taget en kæde på den og holdt presset til den gik for derefter med det samme at løsne og rose til den til sidst forstod at der ikke er andre veje end ud og at presset betyder gå hvorefter at det afløses af noget rart. Jeg HADER sådan nogle heste, og har absolut ingen tålmodighed til det, så hatten af for at du har levet med det i 4 år
okt 2004
Astrid - Hun ville stejle, hvis jeg gjorde den slags.
Jeg har ikke levet med det i 4 år, på den måde. Det plejer kun at være de første par dage der er problemet, men i år er det rigtig slemt.
okt 2004
Men jeg prøver det med pisken. Hun er ikke bange for den, men reagerer på den - så jeg tvivler på at hun ville flygte op i den anden ende.
okt 2004
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.890
Syntes det med pisk slet ikke er nødvendigt! Især hvis du ikke har prøvet med fodre.
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.919
Jeg har en hest som ikke ville fanges sidste år, kunne bruge en time på at rende rund for at fange ham ! Det er virkelig også træls, håber ikke det bliver sådan i år også
okt 2004
Jeg kunne selvfølgelig prøve med foder også.
Ditte - Nej, hvis jeg trækker den anden ud, så går den tredje amok.
Ja, det er virkelig noget bøvl sådan noget. Men hvis det bare var det der var problemet her, så skulle det nok gå.
sep 2008
Har desværre set for mange misbruge pisken ude på folden, og istedet tæsket hesten og ikke bruge den som sin forlængede arm.
Hvis det var min egen hest, så ville jeg bruge fodret så den forbinder det med at komme ud for folden til at være okay.
Kende engang en hest som slet ikke ville med inde fra fold. Med stædighed og tålmodighed fik jeg hesten med ind for fold. Dette var overhoved ikke med vold, men med tålmodighed og ét æble.
okt 2004
Min hest vil jo ikke gå ud ad folden, bare fordi der står en spand foder.
Hun ved jo godt at der er både wrap og lidt foder i krybben når hun kommer ind, men hun vil stadig ikke med ind. Jeg har også godbiddet med, som hun får når hun går frem. Så hun ved jo godt, at hun får noget lækkert når hun gør noget rigtigt. Så jeg tror desværre ikke at det vil hjælpe.
Og du kan være ganske rolig, jeg har ikke tænkt mig at tæske min hest ude på folden, kan da slet ikke se hvorfor du dog tror det.
Jeg bruger pisk i min daglige træning af hende, så kan ikke se hvorfor det 'ikke kan være rigtigt' at jeg bruger den på folden? Når jeg træner hende, lokker jeg hende jo heller ikke med foder, men guider hende med pisken.
Der er jo ingen der har nævnt noget som helst om vold, så synes lidt du overdriver det.
sep 2008
Har ikke sagt at du ville behandle hende dårligt overhoved!.
Det er så trist at folk ikke læser hvad med skriver helt præcis.
Men bare glem alt hvad jeg har sagt, for det er åbenbart ikke "rigtigt".
Jeg siger bare MIN mening og mit råd..
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.919
Ihh nej det er virkelig irriterende, når man skSl rende rundt en time, og så ikke når at ride fordi man skal nå på arbejde også
(V)engel:
Fodret er også kun en kort frist, for lige så snart hesten har fundet ud af det bare er lokkemad, kan du godt glemme alt om det, så er hesten ligeglad uanset hvad der er i den spand
okt 2004
Du skriver jo til mig, at du ikke synes jeg skal gøre det, og din begrundelse for det er, at du har set folk misbruge det. Med det siger du jo også, at du ikke synes jeg skal gøre det, fordi du tror jeg vil misbruge det. Derfor min reaktion.
Ditte - Ja, det er rigtig nok.
okt 2004
I dag fik jeg min kæreste til at stå ved leddet, da jeg gik ud på folden. Da jeg så trak hende tilbage, åbnede han leddet et stykke tid før vi kom derop, så hun ikke hørte lyden/lagde mærke til det. Han blev stående ved åbningen, som om leddet stadig var lukket, og da vi var helt tæt på, åbnede han langsomt op for os, og så kunne vi mere eller mindre gå ud uden problemer. Hun var lige ved at bakke en enkelt gang, men fulgte fint med. Vi kom kun lige uden for leddet, før vi stoppede, og hun fik masser af ros og et par gulerødder. Vi stod der et par minutter, hvor hun slappede af, og kunne se de andre, og så kom hun ud på folden igen. De næste par dage gør vi det samme igen, samtidig med at jeg også træner, at vi godt kan åbne leddet uden at hun går i baglås. Og så håber jeg, at jeg snart kan trække hende ud selv.
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Jeg havde så ikke problem med at trække fra folden osv. Min hest gik bare og vrinskede og blev urolig uden ponyen
Så måske en ny foldkammerat kunne gøre det?
okt 2004
Men problemet er nok, at de går så få sammen, så de knytter sig endnu mere til hinanden, end hvis de var fx 10, som hun før har været vant til.
dec 2006
okt 2004
Jeg siger til mig selv, at det betyder at hun har det godt, og det er jo trods alt det vigtigste.
dec 2006
Tro mig, så vil du hellere en hest der ikke helt vil med ind!
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Tag en pisk med. Begynd lige så stille og tappe på skulderen imens du giver "frem" signal i grimen. Øg presset indtil den træder ét skridt frem. Ikke til siden, ikke baglæns... Frem. Slip med det samme
Hurtigt vil den lærer den lige så godt kan reagerer for det blide pres og gå med. Det er faktisk "kureret" ret hurtigt med den her metode.
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 16 Emner: 138 Svar: 1.642
Det er dig hesten skal stole på og følge.
okt 2004
Sofie - Hun kan godt fremsignalet normalt. Men jeg har jo ikke rigtig mulighed for at træne det, da jeg jo ikke kan få hende ud fra folden.
US - Bare rolig, hun stoler skam på mig og følger mig også normalt.
Men hvis I (begge to) læser lidt længere oppe, så har jeg for det første fundet ud af hvorfor hun ikke vil ud af folden og for det andet fundet ud af hvordan jeg får hende ud.
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Nu gør han det ikke mere.
okt 2004
Men som sagt - jeg har fundet ud af hvorfor hun gør det, og jeg har fundet en løsning.
Hest vil ikke med ind fra fold..