{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
890 visninger | Oprettet:

Min hest vil ikke rides {{forumTopicSubject}}

Hej hestefolk smiley
Jeg står pt. i nogle udfordringer med min hest som jeg har haft i 3 måneder nu. Hver gang vi skal ride oppe på banen tager han tøjlerne og går ud af banen. Han drejer hovedet til højre og ligemeget hvad jeg gør, kan jeg ikke få ham til at gå til venstre smiley Han har fået kiroprakter så det har ikke noget med det at gøre... Men jeg er rider ham meget anderledes end hans tidligere ejer, så jeg ved ikke om han bare er signalforvirret eller ikke forstår hvad han skal? Han gjorde det ikke med tidligere ejer og heller ikke da jeg prøvede ham. Sadlen har strammet lidt, men han gør det også uden sadel, og han har ikke ondt nogen steder... ?

Nogen der har et råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest vil ikke rides
  • #1   17. jun 2022 Jeg vil overveje om han gør det fordi noget er træls, det kan være smerter af en art, kedsomhed eller som du selv er inde på signalforvirring.

    Han fortæller at der er noget galt, så er det din opgave at finde ud af hvad der er galt.

    Du nævner at sadlen strammer, det kan jo godt stadig være ømt eller ubehageligt uden sadel.

    Min veninde har lige fået en hest som var træt af at gå til ridning, den ville ikke gå på bane med tidligere ejer.
    hun kunne mærke at den har været enormt presset og derfor ikke havde lyst. min veninde har redet den stille og roligt og givet den plads og ro til at være med i det og nu har hun en skøn hest som gerne vil gå til ridning.

    Så det kan være at du forlanger for meget af ham, at han ikke er klar til det du beder om, enten i form, hovedet eller muskulatur.

    Hvordan er han på tur?


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #2   18. jun 2022 Meget enig i @Maria E's betragtninger - men derudover, så er det noget nær umuligt at rådgive om adfærd, uden at have set den konkrete situation eller kendskab til hest og rytter...

    Har du kontakt til tidligere ejer, og kunne det være en mulighed at få denne til at hjælpe/rådgive i første omgang?
    Ellers må "rådet" være kvalificeret undervisning og/eller udredning, hvis der ikke er nogen umiddelbar håndterings-relateret forklaring...

    Held og lykke med ham - og jer! smiley


  • #3   18. jun 2022 Dorte, det glemte jeg at skrive, undervisning! smiley



  • #4   18. jun 2022 Jeg tror også at han keder sig... Han er mega god på tur og elsker at trave over bomme i longe. Jeg tør bare ikke springe overhoved, så jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre ved det smiley

  • #5   18. jun 2022 hvis du er 100 % sikker på at han ikke er smerteplaget, så ville jeg finde en dygtig underviser som kan hjælpe jer med at finde melodien sammen smiley

  • #6   18. jun 2022 Jeg er 100% sikker på at han ikke er smerteplaget. Han har lige haft kiroprakter/dyrelæge smiley Jeg tror også jeg vil finde en anden underviser.

  • #7   18. jun 2022 Du skal, i en periode, droppe dressur. rid tur (man kan også træne dressurøvelser på tur smiley ) lav en masse sjovt på banen; longe, bomarbejde, forskellige lege fra jorden, løsspring mm.
    og så om noget tid skal du ligge 10 min dressur ind og slut af med en god tur, så han finder ud af at han bliver belønnet for det kedelige.
    øg tiden du rider dressur hver uge/14 dag, alt efter hvad han kan håndtere.

    Når du går i gang med dressur igen, så få en dygtig underviser til at hjælpe dig, en som er god til at se hestens signaler, så i fanger det inden det går galt igen ??


  • #8   20. jun 2022 Jeg er enig med Maria E. Hvis jeg var dig, ville jeg benytte mig af årstidens muligheder for nogle fantastiske rideture. En slags sommerferie fra ridebanen smiley Og så få det lige så stille ind, nogle minutter ad gangen. Og slut af med en skridttur eller galop eller hvad der nu er sjovt. Det drejer sig om at få hesten til at være afslappet og nyde sit arbejde smiley

  • #9   20. jun 2022 Ann C
    Det ville jeg også gøre hvis jeg kunne, men det tror jeg bare bliver lidt svært fordi han skal tabe 50 kg smiley Jeg kunne selvfølgelig godt longere ham på banen efter vi har redet smiley


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #10   20. jun 2022 @Cecilie - ikke forstået, han kan da fint motioneres på tur?
    Longering kan naturligvis også være et bud, men der er jo ingen garanti for, at han finder der mere underholdende, end at blive redet på banen...


  • #11   20. jun 2022 Nogle lange traveture skal nok rive nogle kilo af. Du regner da ikke med det er bare hyggeskridtture, jeg mener? smiley


  • #12   20. jun 2022 Jeg vil også mene at det er en god måde at få ham ned i vægt, at komme ud og ride nogle ture, det er bedre slankekur end dressur smiley

  • #13   21. jun 2022 Jeg tror også at du misforstår Ann C.

    Turridning er altså MINDST ligeså godt til at slanke og give kondi, som almindelig baneridning, og meget sjovere for hesten.

    Vekslende underlag, lidt kuperet terræn og lidt vind i ansigtet - det kan noget som en ridebane slet ikke formår smiley


  • #14   22. jun 2022 Der er ret dårlige tur muligheder der hvor vi står nu, så det kan desværre godt blive lidt svært smiley

  • #15   22. jun 2022 Har i evt. en tom fold, hvor du kan ride rundt, nogen gange er Det bare den pokkers sandkasse de er træt af.

  • #16   23. jun 2022 Du har allerede fået mange gode forslag.
    Afvelslende træning kunne være en hjælp, men jeg vil nok mene at en god og kvalificeret undervisning er vejen frem.

    Jeg har lige selv haft en hest der var super stresset pga af opstaldnings stedet, og jeg kunne dårligt ride hende rundt i ridehuset...
    Hesten er nu flyttet til et sted, hvor de ved hvad de laver og passer min hest til UG.

    Jeg er startet op med undervisning hos en dygtig berider, som virkelig har hjulpet os meget - jeg har næsten fået ny hest smiley smiley smiley

    (jeg har kun haft denne hest siden nytår)


Kommentér på:
Min hest vil ikke rides

Annonce