{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.196 visninger | Oprettet:

Min hest vil ikke gå {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har næsten lige købt en islænder dreng. Har haft ham lidt over en måned nu. Vi får af vide at han er ridevant og er blevet brugt som skovturshest og at børn kan ride ham.
Det skal nok også passe, men det er helt sikkert med en trækker. Med det samme personen var jorden slipper ham og han skal gå selv med rytter, stopper han og han går IKKE før der er en der trækker ham. Har aldrig set det før. Han reagere slet ikke på rytteren. Han er utilfreds med bidet, og bliver en smule i utilfreds når man vil styre ham eller trækker stille i tøjlerne, for at vise ham signalet "stop". Når jeg træner ham fra jorden er han super sød, men han bliver nervøs når han har rytter på ryggen. Han bliver lettere bange og bliver stædig. Ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre for at få han til at gå frem ad, så man kan ride på ham.

Kan nogle af jer give mig nogle træningsmetoder til hvordan vi kan træne ham, og gøre ham tryg ved situationen. Vi har været en del på ham, og vi kan ikke få ham til at gå et skridt, han står bom stille og rykker sig ikke ud af flækken. Hjælp!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest vil ikke gå
  • #1   8. nov 2017 det lyder mærkeligt... jeg ville nok prøve at ''lege'' lidt med det. starte fra jorden uden rytter, og se om du ka få ham til at følge med dig, uden at du har ved ham, sådan at du bar står ved siden af ham, og når du går fremad ska han følge med uden at du ska ta ved ham. så vil jeg sætte rytter på og gøre det samme, derefter udvide det lidt ved at rytter prøver at dreje hesten væk fra dig, og se om ikk rytter lisså stille ka tage styringen på den måde. men tænker du ska gå forholdsvis langsomt fremad, og husk at ros ham hver gang han gør det rigtigt, så fanger han det muligvis oss hurtigere

    håber det måske ku hjælpe eller give lidt inspiration smiley


  • #3   9. nov 2017 Trine B - det lyder som en god ide ???? Vil prøve mig frem. smiley Tak!

    Thomine - prøvede ham ikke inden jeg købte ham. Han er egentlig købt som selvskabshest til min anden hest, som jeg normalt rider på smiley Men kunne være dejligt at få rytter på ham, så jeg kan gå tur med ham og evt. en veninde smiley Købte ham til MEGET billige penge, da det hastede at han skulle have nyt hjem. smiley


  • #5   9. nov 2017 Back to basics.

    Rid ham til fra start.
    I kan jo udnytte, at han er god fra jorden.
    Hvis personen på jorden giver x signal, og rytter gør det samme lærer han sikkert hurtigt at koble det.
    Så trapper i ledsager ned, og til sidst rides han selvstændigt


  • #6   9. nov 2017 Den ældre islænder, glotti, som er på min profil. Han gjorde akkurat det samme, uanset hvad jeg gjorde, ville han intet. Han havde slem sommereksem, og havde ham mistænkt for nogetmed stofskiftet, pga hans pels, hvor der var strit hår, der var længere end sommerpels, det så næsten ud som om han havde fået stød.
    Fik ham endelig ud på en meget kort tur, og han var utroligt ømtået. Valgte at opsige lånet, dajeg var sikker på, at der var noget galt, der gjorde ham sådan. Mit råd vil være, at få dyrelæge og behandler til at tjekke den helt igennem, også for sygdomme der ligger til racen.


  • #7   9. nov 2017 Er du sikker på, at hesten er tilredet? Hvis den bare har gået som plæneklipper, er det måske ikke vægtet? At hesten har været så sød og rar, at man har kunnet læsse et barn op og trække en tur, gør den jo ikke tilredet/uddannet smiley


  • #8   9. nov 2017 Jeg tænker også, at hesten slet ikke er tilredet - nærmere "tilsiddet" smiley

    Heste forstår jo ikke fra naturens side de signaler vi giver dem under ridning. Det skal de lære. Man kan ikke bare trykke med schenklerne eller trække i tøjlen og forvente, at de ved, hvad de skal, hvis ingen har lært dem det.

    Hvis du ikke har erfaring med tilridning eller nogen idé om, hvordan du kommer i gang - så ville jeg enten finde mig en hjælper, der har erfaring, eller sende den i ridning i en måneds tid eller to. Det er meget vigtigt, at ridning bliver en positiv oplevelse for hesten fra starten af, hvis du fortsat vil have en glad og rar hest.


  • #9   9. nov 2017 Tror ikke den er tilredet. Sådan reagerer en ikke tilredet hest, der kun er vant til at bære rytter med trækker.
    Start forfra med tilridning, longering osv.


  • #10   12. nov 2017 Såfremt der ikke er noget fysisk galt med den, så tænker jeg også, at du har en hest, som simpelthen ikke et uddannet til det du beder den om. 'Sjovt' nok, har jeg hørt om netop dette problem mange gange efterhånden med islændere, og min egen var også sådan i sin tid - det kunne IKKE lade sig gøre at få hende frem, medmindre hun blev trukket eller fulgte en anden hest på tur. Jeg mistænker, at der findes lidt for mange islænderryttere derude (selvfølgelig langt fra alle), som mener, at hesten er redet til, når den kan gå bag ved en anden hest på tur eller trækkes på tur med et barn.
    Jeg brugte klikkertræning først fra jorden og sidenhen ryggen (grundet godbidderne fungerer det bedst med et hovedtøj uden bid). Startede fuldstændig forfra med hende og med denne metode, så hun forbandt ridningen med noget godt. Det fungerede rigtig fint. Efter indlæring af signalerne er jeg skiftet til almindelig ridning.
    Katla kan ind i mellem stadig have et 'jeg-går-ingen-steder'-flip, hvis hun kan mærke, at der er en utrænet rytter på hende. Hun har utrolig meget personlighed, og det har din hest måske også. Men det er noget af det, jeg elsker allermest ved min hest.


Kommentér på:
Min hest vil ikke gå

Annonce