{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
422 visninger | Oprettet:

Spiser ikke foderet i krybben? {{forumTopicSubject}}

Vi er løbet ind i et problem med min søsters hest. Den er rigtig tynd, så vi fodrer den godt med havre og lucerner, men han vil ikke spise ikke lucernen, og skubber derfor bare alt indholdet i krybben ud over krybbekanten (vi blander havre og lucerner). Vi har også prøvet at dele det op, så der er havre i krybben og lucerner i en spand i boksen, for han vil gerne spise havren. Han spiste det hele en overgang, men fandt så på at vælte spanden. Vi er tilbage hvor vi startede.. Han spiser ikke lucernen
Han har ikke appetit.
Hvad skal vi gøre? Vil det hjælpe at sætte ekstra høje kanter på krybben?
Hvad vil i forslå?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et simpelt vandhane armatur skift i køkken 500 kr.
  • Elektriker 1.200 kr.
  • Montering af induktionskogeplade 500 kr.
  • Hjælp til at ligge gulv og samle køkken 205 kr.
  • Opsætning af pendel lampe i loft 700 kr.
  • Nedtagning og opsætning af gardiner - to lameller og en rullegardin 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spiser ikke foderet i krybben?
  • #1   6. jun 2013 Blande noget velsmagende i lucernen smiley

• #2   6. jun 2013 Kan i ikke give den noget foder den gider æde i stedet for? Tror ikke det hjælper med kanter, hvis den ikke kan li det vil den jo bare gå fra foderet til sidst... smiley

• #3   6. jun 2013
    Hvorfor får den havre, hvis den er tynd? :o)

• #4   6. jun 2013 prøv og køb lucerne med melasse i eller køb noget flydende melasse og hæld over smiley ellers skift foder til noget den godt vil æde, der kan købes adskillige rigtig fine foderblandinger smiley

• #5   6. jun 2013 Krikken
    Havre er faktisk forbavsende fedende smiley

• #6   6. jun 2013 Jeg tænker også hvorfor den får korn hvis den er slank??

Det kunne også tænkes at den er tynd fordi der måske er lidt mave problemer?? (måske begyndende mavesår??)...

Prøv at fodre den med nogle fiberpiller istedet for havren.. Eller en muesli til heste som skal tage på smiley

• #7   6. jun 2013 Le coeur - hvad skulle det være? Jeg tror den er ligeglad. Den har bare sat sig for ikke at spise det.

Majbrit - jeg tænker at den vil spise det af ren kedsomhed? Den kommer til at glo på det hele natten så?

• #8   6. jun 2013 hvorfor ikke finde et godt musli-produkt i stedet? det kunne fx være equifirst basic omega3 evt med noget linamix i..

min vil i perioder ikke spise sine vitaminer og så er der ikke andet for end at skifte til et andet mærke i en periode..

Hvad får den udover havre og lucerne?

• #9   6. jun 2013 Det gjorde min også på et tidspunkt hvor hun kun ville spise havren. Jeg prøved noget andet foder + havre og så ville hun gerne spise. hun kunne bare ikke lide det andet. smiley

• #10   6. jun 2013 kan anbefale st. hyppolyt natur müsli smiley (staves)

• #11   6. jun 2013 Hvilket foder vil i anbefale? Det skal være noget den tager på af, og så som sagt også noget den kan lide..

• #12   6. jun 2013 Min har lige haft næsten samme problem ..
    Den ville lige pludselig ikke æde sit foder, men gerne betfor, mash, hø og gulerødder. Det endte med at jeg måtte skifte foder og nu æder den med fuld lyst igen. Det skal dog siges at vi både fik taget blodprøver og tjekket den for mavesår inden at vi skiftede foder smiley

Så få den evt tjekket ved en dyrlæge smiley

• #13   6. jun 2013
    Hø/wrap - ad libitum, sørge for at hesten ikke har orm, tænderne er i orden mm. så den har gode muligheder for at tage på.

Også undgå alt den stivelse og havre, det er ikke typisk det man bruger til at fede en hest op med. Kunne fx. være fiberpiller, som en anden nævner.

• #14   6. jun 2013 Har arbejdet på rideskole og set en del heste som ikke ville æde maden, og selvom du lod det ligge blev det IKKE spist.. Så synes næsten du skal prøve med noget andet foder... smiley Mange heste synes lucerne er kedeligt.. Prøv som andre foreslår noget musli blanding eller lign. Har selv en pony som var ret tynd en periode for nogle måneder siden, hun fik horsespeed, det hjalp godt.. : Og det synes hun smagte fantastisk... smiley Hun er nemlig også en kræsendpind.. smiley Held og lykke.. smiley

• #15   6. jun 2013 Jeg fik af vide af den foder konsulent jeg snakkede med at jeg skulle starte med at give hende små portioner foder så det var nemt at overskue for hende, og så skulle jeg foder hende godt med mash ved siden af smiley

Min fik 300 gram High energi müsli og 300 gram frugt müsli, 3 gange om dagen i den først uge og så satte jeg hende op med 200 gram så hun altså fik 500 gram af hver . Nu får hun 1 kg High energi müsli blandet med en håndfuld lucerne 3 gange om dagen smiley og så betfor .. Det er det bedste jeg har gjort for min hest

• #16   6. jun 2013 jeg er klart tilhænger af equifirst til heste der skal tage på..
    det er fyldt ´med de gode olier!

og hvis du bruger linamix oven i får du endnu flere olier.. smiley

du kan også dække din hest på vitaminer på det foder, det vil jeg ikke mene du kan på havre og lucerne alene..

og som krikken siger maaasser af hø og wrap!!!

og husk at tjekke orm og tænder hvis ikke det er gjort smiley

• #17   6. jun 2013 Tilskudsfoder Linamix er fantastisk til tynde heste smiley
    Eller equijewel (møg dyrt, men er også godt)..
    Jeg ville også prøve at se om man kan lokke noget andet foder i den, et nyt mærke eller sådan.
    Har selv en kræsen og meget tynd hest, så har været hele møllen igennem smiley Det er besværligt. Men har investeret i en krybbe med kanter, og der er altså smart. Tit er de ikke så sultne at de spiser det hele, og uden at blive frustreret og smide det hele på gulvet, så kan de vende tilbage i løbet af aftenen smiley Har virkelig virket for min hest.. smiley

• #19   7. jun 2013 Nu har de andre jo nævnt en masse forskellige fodertyper. Jeg vil anbefale dig at få nogle smagsprøver med hjem til din hest. Så kan du hurtigt finde ud af, hvad den kan lide.
    Hæld varm mash over foderet - gerne iblandet kamille. Det dulmer, hvis maven er problemet.
    Tilsæt ekstra olie til foderet. Giv poppede majs. De feder godt og er nærmest slik for de kræsne.
    Giv rigelig hø og halm.
    Eftersom vi nu har den rigtige årstid til de tynde heste, så giv den rigelig med græs. Græs er den bedste og hurtigste måde, at fede en tynd hest op på. Vær dog varsom lige nu, da sukkerindholdet i græsset er meget højt. Væn den langsomt til græsset og øg tiden for hver uge.

Vi har også en gammel og alt for tynd pony opstaldet, som vi er i fuld gang med at fede op. I starten var hun også meget småtspisende. Men nu er appetitten pludselig kommet, i takt med at hun får mere og mere græs.

Vi holder hende inde om natten med fleecetæppe på, så hun ikke skal bruge unødig energi på at holde varmen. Brug regndækken på dage, hvor det blæser, regner eller temperaturen er lavere.

Det er ok at pyldre om dem. Jo hurtigere, får de huld smiley

Kommentér på:
Spiser ikke foderet i krybben?

Annonce