{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.347 visninger | Oprettet:

Kan jeg som førstegangskøber håndterer en 4'årig? {{forumTopicSubject}}

Hej alle!
Nu det så min tur til at få hest! Spørgsmålet er s bare:
Kan jeg håndterer en 4'årig? Dog vil jeg sige oddsene er mod mig da jeg aldrig har haft part før og jeg har redet i 5 år, kun engang om ugen.
Og da jeg først har fri klokken halv fire fra skolen vil jeg være ret sent ude hos hesten.

Jeg har dog læst i de 5 år jeg har fået lovet mig en hest, om hvordan man håndterer ungheste osv. Min idé er at lave tillidsøvelser med hesten fra start så det bliver nemmere for mig selv (: Jeg ved meget om hestens adfærd og så videre, så tror selv det vil gå.

Det eneste der bekymre mig er da jeg kom til at ride 2 gange om ugen døde jeg ret hurtigt i det, men jeg var også kun 11-12 år der og jeg har siden ændret meget min ridning og gået i dybden med det hele - jeg er mere interesseret i det nu, forhåbenligt.

Men hvad synes/tror I? Kan jeg klare det med den viden jeg har fra bøgerne og har lært de gange jeg har passet hest? (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan jeg som førstegangskøber håndterer en 4'årig?
  • #1   25. jun 2013 Lyder som en meget dårlig idé..

  • #2   25. jun 2013 Helt klart!. min første hest var 3 år, og jeg var kun 9 år. han var hingst da jeg fik ham og han har altid været blid som en flue efter han kom hos mig. så jeg vil sige du klart kan tage en 4 årig - en 4 årig kan sagtens opføre sig som en 10 årig så sagtens smiley

    OG jeg havde kun redet et par måneder der :-9


  • #3   25. jun 2013 Og det er min menning

  • #4   25. jun 2013 Da jeg fik Safir, var hun 4 år. Jeg var kun 11, så jeg tror sagtens det kan lade sig gøre. Jeg havde kun redet på rideskole et par år, og var rimelig uerfaren. Det krævede meget undervisning, og stor tålmodighed, men det gik! smiley

  • #6   25. jun 2013 Det vil jeg sige kommer meget an på hestens temperament og hvordan den er opdraget og også om du kommer til at få undervisning fremover på den.

  • #7   25. jun 2013 Jeg vil få undervisning fremover og jeg søger primært en fornuftig hest som er meget blid og følsom. Men den må gerne være lidt "tændt" i det (;

  • #8   25. jun 2013 Jeg købte min første hest som 18 årig, og det var en plag på 1 år. Det var flere år siden jeg havde gået til ridning og jeg havde aldrig haft part eller egen hest. Nada. Jeg blev bare forelsket smiley Og hvem kan ikke falde for en stor baby på 1 år?!
    Jeg har det mest fantastiske forhold til ham i dag, og han er super velopdragen fra jorden pga. jeg bevidst (og ubevidst) har arbejdet så meget med ham. Dog er han en varm hest, som er en udfordring, men det er hans temperament og ikke alderen smiley Så jeg vil mene ja.
    Dog skal du nok lige være helt sikker i din sag at du ikke kører død i det, som du selv skriver. smiley


  • #9   25. jun 2013 Lykke Theis: Jeg må desværre ikke få part. Jeg har prøvet at forklare mine bedsteforældre det, men.. Så jeg må tage det i stiv arm.

  • #10   25. jun 2013 Så fremt du har nogen du kan "alliere" dig med hvis nu noget ikke er som regnet, eller du får svært ved at håndtere hesten, syntes jeg godt du kan prøve. Altså med en der har forstand på ungheste.
    Men i bund og grund kommer det MEGET an på hvad hesten kan og hvordan hesten er smiley Jeg har haft part på to 4 års, den ene var virkeligt unghestet, kunne ikke særligt meget (det vil sige basis tingene slet ikke var på plads, ting som stop og frem signal osv.), var slet ikke opdraget osv. mens den anden var stille og rolig, meget veltrænet og generelt meget "moden" at ride på og omgåes.

    Så et hvis det er fordi du er faldet pladask for en 4 års, så kan du jo godt tage ud og kigge på den, og se hvordan den er. Vær SIKKER på det ikke er en for stor mundfold, for det er en rigtigt øv måde at starte livet som hesteejer hvis intet fungerer smiley Og sørg for at have en der kender til ungheste der er villig til at hjælpe dig hvis dit hjerte er smeltet helt på en vildbasse smiley


  • #11   25. jun 2013 Nu kan man ikke altid læse sig til håndtering af heste, én ting er hvad der står i bogen, noget helt andet er hvad hesten gør smiley

    Men 4 års kan være lige så pålidelige som ældre heste og omvendt så alderen ville jeg ikke bekymre mig om, nok nærmere om du kører død i det igen? smiley


  • #12   25. jun 2013 Kommer an på hesten og dine forældre..
    Som jeg helt klart synes skal bakke dig op og tag med dig i stalden...


  • #13   25. jun 2013
    Nej, nej og neeeeej.

    Få fat i en hest med en god stabil personlighed, der er godt opdraget og har benene plantet solidt på jorden. Ikke en 4 års der ikke er opdraget, bliver bange og som du iøvrigt skal hen og tilpasse sadelen på 117 gange fordi den danner muskler.
    Og du så let kan ende med ikke at kunne håndtere eller blive bange for, fordi du mangler viden om opdragelse og hestens hjerne og indlæring.

    Det er sagt meget direkte, men nu har jeg set lidt for mange dumme forsøg på at købe sig en hest man ikke kunne klare alligevel.


  • #14   25. jun 2013 jeg vil sige ja til det, HVIS du har en kyndig person omkring dig, til at støtte og hjælpe dig.. det er ikke bare såen lige noget man gør!
    min egen hest (den første) er 2½år ved køb.. hun er nu snart 3år.. og hold da kæft, det er hårdt at have ung hest.. det hedder træning træning træning og så opdragelse opdragelse og lidt mere opdragelse! normalt har "voksne" heste dårlige dage, men ung heste har disideret dårlige perioder!! har været i en periode med min, hvor hun stak af, stejlede og rendte alt og alle ned!! og jeg havde sku givet op, hvis det ikke var fordi min veninde sagde til mig, at det var bare "fis".. hun var frustreret, var i brunst for anden. gang i sit liv, og så var der lige en herre lækker vallak.. smiley



  • #15   25. jun 2013 Dengang du kun var 11-12 år kørte du død i at ride 2 gange om ugen. Du er 13 nu...
    Jeg tilkobler mig dem der mener det er en dårlig idé...


  • #16   25. jun 2013 Det er ikke fordi at ungheste ikke kan være søde og dejlige, men man gør bare ALTING så meget lettere for sig selv ved at købe en ældre hest der kan det meste og naturligvis er nemmere at skifte miljø ved end en unghest der ikke har prøvet noget.
    Jeg er selv en dygtig rytter med flere m-heste bag mig som jeg selv har redet op fordi jeg ikke har haft råd til en virkelig god hest, og gud hvor ville jeg ønske at jeg kunne købe en gammel garvet stævne hest der for en gangs skyld kan hjælpe mig på vej og forbedre min ridning - derfor er jeg da stadig vild med min unghest, men skal jeg have hest igen bliver det en ældre en af slagsen..


  • #17   25. jun 2013 Start med en part, find ud af om du har tid til det, og om du kan holde lysten oppe, gerne en du kan komme hos min. 3-4gange om ugen gerne mere, om det bare er et par måneder du prøver er bedre end dette..
    Du kan jo ikke bare smide hesten ud til højre hvis du ikke gider alligevel, og en unghest kræver altså en hel del, og nøj der kan komme mange tårer, og nedturer..

    Jeg havde egentlig kun selv redet omkring 5-6år da jeg købte min egen 4års, men i al den tid havde jeg en helpart, det vil sige jeg havde den som min egen 7dage om ugen når jeg havde lyst, og vidste derfor hvad det indebar at have sin egen, plus jeg ved siden af den tilred, uddannede og en hel del andet..

    Så ja, jeg vil sige få en part først eller køb en ældre rutineret hest.. i mit hoved har du for lidt erfaring til at klare en unghest


  • #19   25. jun 2013 Jeg kan sige, jeg glæder mig forfærdelig meget! Jeg starter to gange til ridning igen efter sommerferien og er begyndt at virkelig gå op i det hele, så tror det går (:

  • #20   25. jun 2013 Lykke Theis: Det er sandt - men i løbet af det år fra jeg var 12 til jeg blev 13 og derover, er jeg blevet meget mere interesseret og seriøs i min ridning (: Det står der også.

  • #21   25. jun 2013 Som sagt køb en ældre rutineret hest (ældre som i måske 8-10år), i stedet for en unghest, for virker til du let køre død i ting og så lover jeg dig for at når du møder modgang med din unghest, fordi den er signalforvirret eller andet, så kommer det til at koste sved og tårer og måske også blod..
    Self. kan man få en sød unghest, men har endnu ikke mødt en eneste der ikke har mødt modgang på en helt anden måde end man har med en ældre redet hest..

    Og ja husk det er 7dage om ugen ikke bare 3 eller 4 det er 7..


  • #22   25. jun 2013 Så er du kun 13... Jøsses

  • #23   25. jun 2013 Det kommer jo meget an på hesten.. En 4års som min ville du sagtens kunne håndtere..
    Hvor andre 4års ikke ville være så nemme..

    Man skal ikke kigg så meget på alder når man kigger hest, men på temp. Og hvordan man klikker med hesten..


  • #24   25. jun 2013 TRO er for folk i kirken! at have hest er ikke en hobby, som det er for dig nu, men en livsstil!!
    jeg bruger mellem 1-4 timer på min hest HVER dag.. (og det er første gang jeg ikke kommer derud idag i flere måneder pga sygdom.. tager normalt også derud med feber osv.. men lige når det er "begge ender" syge.. må jeg nok lige tage den med ro)

    en ung hest kræver dig i hvert fald 6 dage om ugen.. og det er 1-2 timer som minimum pr dag.

    men enten sys jeg allerede inden du køber hesten skal finde dig en mulig part med erfaring + en ridelærer.. samt et meget hest kyndigt sted, som kan hjælpe og guide dig..
    men ja, jeg er nok som de andre lidt skeptisk nu.. hvis du bare for et år siden gik død i det med ridning.. så frygter jeg altså "ung hestens" fremtid..


  • #25   25. jun 2013 Jeg fornemmer nogle af jer ikke giver mig en chance, hehe (: Men tak for jeres råd, jeg tror jeg finder et kompromis mellem ældre og ung.

  • #27   25. jun 2013 Missen Selvfølgelig vil jeg bruge tid på min hest, passe den og sådan! Der er ikke noget med at frygte da jeg elsker dyr og vil gøre det bedste for at passe hesten (:

    OG selvom jeg gjorde det engang, stoppede jeg jo ikke med at ride og jeg er jo HELT VILD med at ride nu, så det betyder jo ikke jeg gør det igen? Jeg havde også en dum periode på det tidspunkt.


  • #28   25. jun 2013 Min veninde gjorde det og det fortrød hun ikke smiley hun fik dog hjælp af en beridder og vil råde dig til at gøre det samme hvis du vælger og købe sådn en ung hest smiley

  • #29   25. jun 2013 Hvis du måske ikke er så go på at komme ud til hesten, så synes jeg måske ikke en unghest, som kan give en del problemer og udfordringer er en god idé. Så tror jeg det vil passe dig bedre, at få en ældre hest som har noget erfaring og kan give en god tur hver gang. Så skal du heller ikke bruge en masse tid på at lære den noget, når du i forvejen ikke har super meget tid til det.

  • #30   25. jun 2013 Undre mig over du må få hest og ikke part???

    syntes det er dumt at du får egen hest hvis du syntes 2 gange om ugen er for meget at komme til en hest og ride... en hest er dit ansvar det vil sige 7 dage om ugen 365 dage om året. No mercy der og ingen undskyldninger for ikke at komme.

    Jeg ville starte med en part hvis jeg var dig så du kunne se hvad det indebar istedet for du køber en hest evt. ung også sælger den kort tid efter fordi du ikke magtede at tage ud til den.... Det kan en hest sagtens undvære... så hellere den kommer et blivende hjem


  • #31   25. jun 2013 og Nicoline du er 13, vent til fyrene og festerne kommer når du bliver ældre, der kommer også en periode der....

  • #32   25. jun 2013 Tina: Det var dengang jeg synes det var og siden da, har jeg rykket mig (: Det synes jeg ikke mere og jeg begynder jo igen, to gange om ugen.

  • #33   25. jun 2013 Stadigvæk - jeg har ventet på hest i 5 år og jeg glæder mig sindssygt, jeg tror nu nok jeg klarer det (:

  • #34   25. jun 2013 Nicoline så du vil kun se din hest 2 gange om ugen??? hvad er så meningen med at have den?

    dengang det 1 år siden, puha den gang jeg fik hest er 10 år siden, det er dengang smiley


  • #35   25. jun 2013 Nicoline:

    Du har ventet på det i 5 år, men for 1-2 år siden "døde du i det" trods du kun red 2 dage om ugen, jeg tror ikke du inderligt ønsker, at have din egen hest med alt der hører dertil... Og slet ikke når du gerne vil have en 4 års, og når du samtidig siger du tror du nok klare det, må jeg sige får for mig til, at lyde som om du slet ikke er klar, det er ikke en kortvarig prøve der skal bestås.


  • #36   25. jun 2013 Heste er jo så pokkers forskellige, så det kommer jo rigtig meget an på hvilken 4 års du vælger. En 4 års kan sagtens være nemmere end en 17 års. Men det er også en del 4 års der er lidt åndsvage og umodne endnu. Jeg har lige købt en 4 års, og det havde jeg aldrig gjort hvis ikke det var fordi jeg have en 4 års pony også. Den gav mig 'modet' til at klø på med en 4 års, og jeg har endda reddet hele mit liv.

    Så hvis du ikke ved hvad det vil sige at have hest hver dag, og sådan. Så ville jeg uanset alder gå efter den du passer bedst med og har det bedste temperament. Heste kan være pisse irriterende, urolige, nervepirrende og ja de kan altså være en kæmpe mundfuld. Så jeg ville vælge en rigtig god førstegangs hest med hjertet det rette sted. Måske en gammel konkurrence hest? De er for det meste meget velopdragene og nemme at omgåes.


  • #37   25. jun 2013 Personligt ville jeg aldrig købe en 4 års som førstegangshest. Jeg købte selv en 2 års, som jeg så selv tilred som 3 års. Godt nok er den godt gående den dag i dag, og er nået rigtig langt. Men det var i langt fra min skyld. Jeg havde ingen erfaring. Det er et stort projekt og ansvar at få sådan en ung hest, og det kræver ERFARING.

    Find dig istedet en part - så kan du også altid hoppe fra igen hvis du mister interessen.


  • #38   25. jun 2013 Jeg ønsker mig inderligt en hest.. Jeg tror bare jeg stopper her da jeg ikke rigtig får lov til at sige noget uden der kommer kritikere fra alle sider - det er det der er ulempen ved HG (:

    Man kan rykke sig meget på et år. Og ja, jeg døde idet på grund af en dum periode og fordi jeg havde 5 minutter til at skifte til ridetøj når jeg om hjem fra skole for at kunne nå min time - det stressede mig. Det var derfor jeg døde idet.

    Men efter noget tid savnede jeg det også og nu har jeg endelig fået lov til at begynde igen, 2 gange om ugen og jeg elsker hvert sekund når jeg sidder op en hest. Selvom jeg døde engang, så betyder det ikke, jeg gør det igen.
    Det her er min eneste chance for at få en hest som jeg har ønsket meget længe og den tar jeg, selvom det lyder som om nogle af jer ikke giver det en chance (: Også selvom det kræver jeg er ude hos hesten 7 gange om ugen i over 3 timer - og ved i hvad? Tanken får mig til at elske det mere!


  • #39   25. jun 2013 Forstår slet ikke hvorfor du spørger, for du har jo besluttet dig, og går bare i forsvar når vi forsøger at hjælpe dig..

  • #40   25. jun 2013 Og lover dig for at du kommer os kun til at have 5minutter til at skifte, for du skal skynde der ud, hjem og spise og lave lektier, og det er ikke kun 2 dage om ugen men 7dage om ugen..

  • #41   25. jun 2013 det her handler ikke om at give dig en chance, men hesten en chance!
    ved du hvad surstråle er, hvordan det behandles osv? hvad gør du når hesten får et sår? har du lært at pille en sko af, i tilfælde den kun smider den halvt? hvad er forskellen på en varm og kold hov?
    Hvordan lærer du en hest at holde balancen? hvordan støtter du den korrekt op? hvordan laver man et changement? hvordan laver man shcenkelvigninger.. hvordan træner du bedst hestens muskler op.. hvordan finder du ud af om sadlen ligger korrekt? passer bidet til hesten.. hvordan tjekker du om den har ondt i ryggen?

    det er ikke noget man lærer på en rideskole, men det er noget der kommer af erfaring og hjælp fra dygtige mennesker. og har du "kun" en rideskole bag dig som hjælp.. ja så.. ..........! det behøver vidst ikke uddybes nærmere..

    Du har behov for en hest, der kan lære dig noget.. da jeg ikke tror du ride godt nok endnu, til at kunne lære en hest noget.. og jeg siger ikke dette for at gøre dig sur og ked.. men det er bare sådan landet ligger!


  • #42   25. jun 2013 Maria C: Fordi I lyder så bebrejdende (:

  • #43   25. jun 2013 Missen: Jeg ved faktisk nogle af de ting der. Og ja, man lærer det af erfaring - det er også det jeg glæder mig til (:

  • #44   25. jun 2013 der er kun 3-4år til du skal i gymnasiet.. hvad gør du så der? der er endnu flere lektier og endnu mindre tid? det er ikke en her og nu beslutning, som jeg skriver.. det er en livsstil.. inden længe så er drenge og druk også interessant..

    du drømmer om en hest.. men nogen gange skal man virkelig gennemtænke, hvad man ønsker sig!


  • #45   25. jun 2013 Nicoline..
    du skal ikke ha unghest!! du fattede absolut ikke budskabet i min besked! du skal finde dig en god hest på minimum 8.. en som er stabil og god ad natur.. en, som kan lære dig en hel masse.. og så kan du begynde at se dig om efter en unghest bagefter.!


  • #46   25. jun 2013 NEJ! Køb en ældre hest som du kan lære en masse af. Så kan din næste hest blive en ung du selv kan forme. Så har du også en bedre idé om hvad der kræves af dig. Du kan ikke læse dig til erfaring. Selvom dine intentioner vil være gode, kan du gøre mere skade end godt.

    Du skal også have med i overvejelserne, at det at have hest ikke kun handler om at ride 2 gange om ugen. Med mindre du står et sted med fuldpas, så skal hesten altså have blandet foder, muget ud, givet hø/wrap og hentes ind fra fold. Måske også ud. Så skal den strigles og hygges om også. Og så kommer ridningen. Allerede der har du brugt meeeget længere tid end du bruger på rideskolen for at ride en time.

    Tænk dig godt om. Og folk skriver ikke det her til dig for at være efter dig, men for at hjælpe dig smiley


  • #47   25. jun 2013 The berry.. SPOT ON!!!

  • #48   25. jun 2013 Og folk er ikke bebrejdende. Men det er super ærgerligt for både dig og hest hvis du køber en unghest og så skal sælge den igen fordi du indser, at de der irriterende tosser inde på HG havde ret!

  • #49   25. jun 2013
    Det er ofte stressende og have hest. Du skal nå veninder, lektier, pligter, skolen og evt. job samt familie arrangementer. Så nogle gange er det at skynde sig.

    Det har jeg ofte gjort, skiftet på 10 min når jeg landede også ned til bussen, ud i stalden og være en time for at muge ud og blande foder også hjem igen.

    Folk kommer med kritik af dit valg fordi du spurgte hvad de syntes, så kommer de med deres mening som du så ikke er enig i.

    Jeg siger det ret direkte når jeg siger; Lad nu være, lad være med at blive en af dem der anskaffer sig den forkerte heste også de næste fem år eller mere bruger HG som livlinje og hjælp til opdragelse også ender ud i at hesten alligevel ikke bliver opdraget ordentligt og bliver en for stor mundfuld og derfor solgt.


  • #50   25. jun 2013 Når du selv er i tvivl om hvor vidt det skal være den 4 års så nej dum ide køb dig heller noget som har nogle år på bagen og kan lære dig noget en unghest kan være en KÆMPE mundfuld taler af erfaring og især hvis man ikke har trænet indheste før det er ikke noget man "bare" lige gøre så køb dig hellere noget som du kan lære af istedet for og købe noget du skal lære ting

  • #52   25. jun 2013 Altså jeg havde ikke haft med heste at gøre i 15 år, da jeg købte min dreng, som var 3 1/2 år dengang smiley
    Hvis du får en masse hjælp skal det nok gå - det er i hvert fald gået fint med min ponse, han er en skøn ridehest i dag hvor han er knap 5 år.


  • #53   25. jun 2013 Det her er så absolut ikke kritik.. Det er ERFARINGER! Der er nu engang en væsentlig forskel.
    Sikke nogen pæne svar du får, bare ærgerligt at du mener alle andre tager fejl og.du har det eneste rigtige svar, så er det her ikke stedet at spørge dig til råds hvis du gerne vil have ret og klappes på ryggen


  • #55   25. jun 2013 hopper på vognen med den dårlige idé..

    jeg ved godt at mange herinde siger at du kan få ungheste som er rolige som en ældre hest, men det er kun fordi du er heldig hvis du får fat i sådan en.
    Hvorfor tage chancen og kan risikere at få en svær unghest, istedet for at købe en lidt ældre hest, som er god førstegangshest. En hest hvor du får mange gode ture og hesten kan lære dig.
    Det giver bare det der mere overskud med en lidt ældre rutineret hest. Ungheste kræver MEGET træning, opdragelse, tid og ikke mindst fuld opbakning fra forældre eller nogen som har erfaring med ungheste. Det er min mening og erfaring...
    - Har selv en ung dv hoppe og selvom hun er god som dagen er lang, kommer du altså bare ind i en periode, hvor de er knap så sjove at have med at gøre.. min begyndte at angribe på folden og kunne ligepludselig ikke stå i kæder på staldgangen. Ungheste får ligepludseligt underlige ideer, hvor du bliver prøvet af på det ypperste smiley

    Alt dette gælder alle ugens 7 dage....



  • #56   25. jun 2013 Altså der er jo også meget mere i at have hest end at ride! Har du fx. Nogensinde prøvet at muge ud? Og hvad er grunden til at det skal være en unghest? Tro mig! Når du først kommer i gang bliver du meget mere glad for en på 8-14 eller noget i den stil:) jeg dømmer dig ikke på din alder eller skælder dig ud over at du gik død i det, for jeg er selv 13 og jeg har selv udviklet mig meget på det sidste år der er gået:) håber det kommer til at gå godt med din hest! ( som forhåbentlig er lidt ældre end 4) og dig:)

    Ps. Er det dine bedsteforældre der vil give dig en hest?

    Pps. Hvilken slags stald er det?


  • #57   25. jun 2013 Nej det syndes jeg ikke du skal smiley Jeg fik en 5 årig for et halvt år siden og på et tidspunkt var jeg ved at give op smiley Man skal ALDRIG købe en unghest som første hest smiley

  • #58   25. jun 2013 vi angriber ikke eller noget, vi prøver at hjælpe dig efter vores egne erfaringer smiley

  • #59   25. jun 2013 Jeg købte selv min første hest som 3-årig (ham, ikke mig smiley ).
    Jeg fik meget hjælp af en professionel og havde læst en masse + haft part før.....og selvom jeg ikke har fortrudt det, så kan jeg se, at jeg ville have haft meget nemmere ved at sætte mig selv op til succes ved at have valgt en 8-16-årig hest, der allerede havde det meste på plads.
    Med det sagt; så bliver succeserne større når det er en unghest, fordi der er så kontant afregning når man laver en fejl.
    Ud fra din hestehistorik og alder vil jeg anbefale - for din og hestens skyld - at du leder efter en ældre hest, da du så med langt større sandsynlighed vil få en masse gode oplevelser, færre kampe og en masse gode rideture smiley
    Tænk også over; HVIS! du nu ikke kan håndtere en unghest, så skal den sælges, og så risikerer man at hesten bliver kastebold (pga. den har fået unoder), og du vil blive rigtig ked af det, og måske vil dine forældre/bedsteforældre ikke lade dig få en anden hest i stedet.
    Held og lykke med det, og få endelig så meget professionel hjælp som muligt smiley


  • #61   25. jun 2013 Jeg synes slet ikke det lyder som om du skal have hest endnu, uanset om det er en 4års eller en 15års.
    At have part har lært mig 95% af alt det jeg ved om hestehold i dag - ja, undervisning, kuser, mm har hjulpet mig med det tekniske i ridningen (hvordan du skal sidde, hvor schenklerne skal placeres i et anspring, osv), men bare det at "have en hest" i dagligdagen, lave mad, wrap, muge, ordne stald/fold og alt muligt andet - det lærer man ikke på en rideskole. Og nej, det er ikke svært at lære, men det kræver meget mere tid og dedikation end man lige regner med og jeg vil stærkt fraråde dig at anskaffe dig en hest når du ikke engang har prøvet at stå med sådan et dagligdags-ansvar i hænderne endnu..

    Hvad så om tre år når du starter på gymnasiet? Der bliver tiden endnu mere knap, lektiemængden bliver gigantisk, du får nok flere timer, du skal nok have et job, mere pres på dig. Mindre tid til hesten, men det skal sgu presses ind.

    Når du starter i 8.-9. og festerne begynder, klassen begynder at hænge ud efter skole og i weekenderne og i gymnasiet bliver der kun 100 gange flere klassearrangementer.. hvor du bliver nødt til at sige nej til halvdelen af dem fordi du skal passe hest.


  • #62   25. jun 2013 Okay, folks - eg vil lige sige:

    - Min far har selv tilredet sine heste og jeg har en berider i min familie. Min faster har heste og min mor har redet hele sin barndom.

    - Jeg har passet heste før, men ikke haft decideret part. Men jeg har muget ud og sådan noget og jeg VED GODT hvad en pasning indebærer.

    - Jeg får undervisning og hjælp, blandt andet af to ridelærer (den ene er hende jeg rider hos.)

    - Siden ejg var lille har jeg redet, dog begyndte jeg først rigtigt for 5 år siden (:

    - Og ja, jeg ved faktisk ret meget om hestens sygdomme, hvordan det skal behandles hvad dit og dat - det er irriterende i undervurdere mig sådan.

    Jeg er klar til at få hest, dog ved jeg godt det ikke lyder sådan umiddelbart - men om det er en ældre eller ej, så er jeg klar (: OG teknisk spurgte jeg bare om jeg kunne. Men udenset hvad vil hesten være under 8.


  • #63   25. jun 2013
    " Men hvad synes/tror I? Kan jeg klare det med den viden jeg har fra bøgerne og har lært de gange jeg har passet hest? "

    Det er hvad folk svare fra og ud fra det, du skriver så nej.


  • #64   25. jun 2013 Jeg kan ikke forstå, hvorfor der er så mange mennesker, der mener at en hest over 8 år er gammel. Jeg tror faktisk helst, jeg vil vælge en hest på +8 år, hvis det skulle være en førstegangshest, så nogle af unghestenykkerne er ude af systemet. Ofte har de deres bedste periode mht. stævner mm. omkring 10-12 år efter mine erfaringer. Her er hovedet lidt mere køligt.
    Anywho, folk svarer bare på dit spørgsmål. Det er helt klart en fordel med den hesterelaterede familie, men hvis der kun bedømmes ud fra, hvad du fortæller om dig selv, så må jeg også hælde til et nej. Men som der også er blevet sagt, så er der ingen 4 årige, der er ens af sind. Tænker bare at det kunne være sjovere for dig som førstegangskøber med en hest, der havde lidt mere erfaring bag sig - hermed ikke sagt "gammel"!


  • #65   25. jun 2013 Hvorfor opretter du et emne om hvor barske folk er her i en gruppe, når du spørger efter deres mening?

    Jeg giver folk ret, nej du bør ikke få en 4 års.


  • #66   25. jun 2013 Fordi jeg gerne ville sige min mening uden ejg blev hakket ned fra alle sider.. Men jeg ville bare have en mening uden det lød så.. Bebrejdende ):

  • #67   25. jun 2013 Jeg tror, det altid vil lyde lidt hårdt og offensivt for dig, fordi det er noget, som du gerne vil og har indstillet dig på smiley
    Så er det hårdt at få at vide, at det ikke vil være så god en idé. Men hvis du læser lidt efter, så siger folk heller ikke at det vil være umuligt. De siger bare, at ud fra de oplysninger, som du giver, kunne det have et uheldigt udfald. Det er jo lige præcis for at undgå, at du mister interessen igen, fordi hesten bliver for stor en mundfuld. Der er en del flere ting knyttet til en unghest, og derfor også behov for flere ressourcer (og blod, sved og tårer nogle gange også)
    Der er jo heller ingen der siger, at du ikke kan få en hest. Det er jo ikke vores beslutning, men et godt råd lyder på, at en (hel-) part kunne være værd at prøve først, så du har en lidt klarer opfattelse af alle de ting, som en hest på fuldtid kræver. Og skal du have hest, bliver der så igen foreslået, at du får en, der er nogle år ældre end 4, så du ikke kommer til at fortryde det, hvis det bliver for hårdt et arbejde. Så går det nemlig ud over både dig og hesten smiley


  • #68   25. jun 2013 Husk du bare på, ligegyldigt hvad folk siger her inde, så er det dit valg og du skal gøre hvad DU vil smiley

  • #69   25. jun 2013 Mit råd: LAD VÆRE!
    Jeg startede selv med en 4 års. Jeg havde haft halvpart 1 år inden. Nu har jeg 1 stk problemhest fordi jeg ikke var klar.


  • #70   25. jun 2013 Jeg synes, som de fleste andre også, at du skulle vælge en ældre hest.

    Når du nu spørger, om du er klar til en 4-års; regner du så med at den er tilredet, ryttervant eller helt rå?


  • #71   25. jun 2013 Selvom jeg synes nogle af svarene gik lidt over gevind, så tak for jeres meninger og svar! Jeg tror jeg satser på en lidt ældre hest (: Men ja, hvis den fremtidige 4'årige virker rolig og faktisk meget moden, så går det vel nok? xD

  • #72   25. jun 2013 Simone: Tilredet! smiley


  • #73   25. jun 2013 Altså, jeg troede faktisk, det var fordi, du havde fundet en 4-årig, som du var interesseret i, siden du spurgte smiley
    Jeg har det lidt med alderen på heste som med kærligheden: Alderen betyder intet, så længe det er nøjagtig det, som er rigtig for dig.


  • #74   25. jun 2013 Tenna: Jeg har faktisk forelsket mig i en 4årig, men jeg har ikke mødt den endnu (: Kun set den osv.


  • #75   25. jun 2013 Det er også derfor jeg ikke er så overbevidst.

  • #76   25. jun 2013 Jeg tror nu stadig, at du ville få mere ud af en mere erfaren hest smiley

    Min egen er lige blevet 4 i år - og ja, han kan vist stadig ikke helt betegnes som tilredet, selv om vi efterhånden kan ride alle tre gangarter.
    Han skal stadig hjælpes rundt - og så er det jo rigtig vigtigt at du har styr på hvad du laver. En rideskolehest kan bare ikke sammenlignes med en "privat-hest"/unghest!
    (Og det er kun under ridning; på stald og fold prøver han konstant grænser af - på folden kan han begynde at galopere/hoppe/danse, når man trækker med ham osv. Du skal kunne give nogle klare retningslinier for, hvad der er i orden og hvad der ikke er - og det er mere arbejde, end man lige regner med)

    Længere oppe var der en der skrev noget med sadler. Det kender jeg også alt til - siden tilridningen begyndte, har vi haft brugt 4-5 forskellige sadler, efterhånden som han satte musker. Det er dyrt i længden.


  • #77   25. jun 2013 Tina A - Det må jeg lige kommentere. Ikke alle kommer ind i en sådan periode med fyre og fester. Jeg er 17, og går ikke op i den slags, og har aldrig gjort det. Og når/hvis jeg så får en kæreste, må han tage med mig hen til hesten ligesom jeg må tage med ham til fodboldtræning f.eks. hvis han beder mig om det.



    Nicoline - Jeg vil ikke sige om du er klar eller ikke. For jeg kender dig kun fra nettet hvor vi har skrevet sammen, og kender dig derfor ikke som person.
    Men jeg er med på Tenna's "Alderen betyder intet, så længe det er nøjagtig det, som er rigtig for dig."
    Ellers, tag ud og kig på MANGE heste. Lad være med at tænke på alderen. Tænk på om der er kemi mellem jer og du kan håndtere den.
    Jeg tror godt, at du vil kunne håndtere en 4 års, hvis du får hjælp. Og noget tyder jo på at du har familie som ved en ting eller to om heste. Så hvis du kunne få hjælp, tror jeg godt du kan klare det. Men skal ikke kunne gøre mig klog på det.
    Mit råd: Tag ud og kig på mange heste og find den HELT rigtige.
    Held og lykke med det, ved hvor meget du har glædet dig :).


  • #78   25. jun 2013 Du spørg om vores (HGs) mening. Den hører du så, men er ikke enig i den og begynder at gå i forsvarsposition - hvorfor så spørge? Du har jo åbenbart allerede besluttet dig og vil faktisk ikke høre på vores mening da den er "forkert".

    Jeg ville bestemt råde dig til IKKE at købe en unghest.
    Det er et ubeskriveligt stort arbejde, det kræver man virkelig ved hvordan hulan tingene fungere, og ja, man kan lære nogle meget basiske ting ved at læse sig frem til det, men meget af det kommer sørme også fra erfaringer og oplevelser eller hørt andre have prøvet/været ude for et eller andet.
    Du nævner intet om noget opbakning fra nogle hverken familie eller beridder eller lignende.
    Du har været gået død på ridningen ved at ride 2 gange om ugen. Det her er altså flere timer dagligt 7 dage om ugen 365 dage om året. Man vil helt sikkert ved en unghest møde udfordringer som er hårde og svære at komme igennem. Så det kræver man VIRKELIG vil.

    Jeg ville ikke råde dig til det. Og forstår virkelig ikke at du ikke må få part, men du må gerne få din egen hest? Det er et så meget større job at have sin egen. Og hvilken pige på 5 år som elsker heste har ikke også haft et ønske om at få sin egen. Det ønske har rigtig mange haft, men de ved ikke hvor meget det kræver og indebærer - ikke at du ikke ved det, men det kan bare være så meget svære og hårde med en unghest smiley


  • #80   26. jun 2013 Okay den er svær.
    Umiddelbart ville jeg sige nej, du er ikke klar. Jeg selv er et godt eksempel, jeg var 14 da jeg fik min hest på 5, og det første år kunne jeg ikke ride ham. Han kastede mig af som det passede han, gik præcis de veje han havde lyst til og gjorde hvad der passede ham - til trods for at jeg altså både havde redet rideskole og haft halvpart på 4 forskellige heste. Ham kunne jeg ikke styre det første år, nu har jeg haft ham i 6 år og NU er han en drøm. Jeg har kæmpet så meget for ham og jeg, både fordi han er en opmærksom og vågen hest, men også fordi jeg slet ikke var så erfaren og god som jeg troede.
    Jeg er glad for mit valg faldt på ham, og jeg ville ikke kunne se mig selv med en anden hest - han er min drømmehest og har været det fra første dag jeg så ham. Men det første år vi havde sammen var ret trist. Det er klart det er fedt nu, hvor jeg véd at det er MIG der har fået ham til at være den han er - men det kunne være gået så meget anderledes, og det ved jeg!


  • #82   26. jun 2013 Køb en på 8-9 år istedet.

  • #83   26. jun 2013 Man siger: uerfaren rytter til erfaren hest og erfaren rytter til uerfaren hest.

    Den passer i den grad.
    Der er stor forskel på at gå til ridning, og på at have ansvaret for sin egen hest.


  • #84   26. jun 2013 Både og...
    Man kan være heldig og finde den rette med det skønneste sind og opførsel som en på 20 år:) men man kan også havne i den forkerte ende med en vildbasse der er bange for de mindste ting og ikke vil lytte til en på nogen måde;)

    Nu er der mange der skriver at de fik en på 4 da de var 11 os.v, jeg fik min første hest da jeg var 5 og min første hest var 3 år..:) ikke fordi at det SKULLE være en ung en, men fordi det var hende jeg ville have;)

    Så skulle jeg have nr. 2 pony vi fandt en blid pony på 9 år, det kom så senere ud at han var som en på 4 vild og ikke særlig erfaren, så som en 4 års ka opføre sig som n på 15 kan en på 15 også opføre sig som n på 4, det kommer an på hvem du falder for;)

    Nårh du skal ud og kigge på hest så lyt til dit hjerte, måske finder du en på 10 år der skal være din makker, måske en på 4 år. Men gør det som du føler rigtigt og giv ikke op:(

    //Stephanie N M Poulsen


  • #85   26. jun 2013 Tak for alle de dejlige svar! Jeg vil nok lytte til mit hjerte og se hvilken hest det er - for ja, der er nogle 4'års der er ligesom ældre og det er lidt dem jeg fisker efter! Men jeg vil klart kigge på de ældre, da det ville være et godt sted ligeledes (:

  • #86   27. jun 2013 Puha.. Jeg synes desværre at det lyder uansvarligt.. Hvorfor er det du ikke må få part, og prøve at have "din egen hest"? Det lyder ikke særlig godt, at du kørte surt i det, da du red to gange i ugen. Og nu overvejer du en unghest. Ja ungheste er forskellige. MEN der ligger stadig meget arbejde i sådan en ung en, uanset hvilken unghest du vælger. Men tror da heller ikke det er umuligt for dig, hvis du får nok undervisning og hjælp. Jeg synes måske bare, at det vil være bedre for dig, at købe en der er noget ældre og som har gået LA øvelser i dressur, så du har en hest at lære de ting på, og ikke en du selv skal lære op. Det tror jeg bliver svært for dig.

    Tænk dig godt om, og være kritisk ingen du vælger hest...


  • #87   29. jun 2013 Nej, nej, nej.

    At købe unghest som 13-årig kun med rideskoleerfaing én gang om ugen, lyder altså ualmindelig dumt. Jeg undrer mig helt vildt over, at folk skriver, at man sagtens kan finde 4årige heste, der agerer som 20årige - for det har jeg vitterlig aldrig oplevet. Som unghest har man jo ingen erfaring eller opdragelse og kender ikke grænserne, så lige meget hvor godmodig en hest måtte være, vil den altid kræve langt, langt mere end en ældre hest da den jo er så rå og uerfaren, og skal formes helt fra begyndelsen.

    Unghesteperioden er træningsmæssigt den vigtigste i hele hestens liv, og danner grundlag for al senere ridning - hvor mange gange har jeg dog ikke stået med problemheste, hvor det hele egentlig kunne spores tilbage til tilridningen eller fejlhåndtering i de unge år.. Det synes jeg ikke er et punkt, hvorpå man kan tillade sig at tage chancer, for så leger man simpelthen kispus med et dyrs velfærd - og det er bare alt andet end acceptabelt, samt ikke at forglemme utrolig synd for dig.

    Så mit råd er helt klart at lade være. Find en rolig og stabil hest, som du kan lære af og blive dygtig sammen med - det er heller ikke lige så risikabelt, hvis nu du skulle gå død i det, pludselig komme i en uforudset situation hvor du bliver nødt til at sælge, eller måske komme til at lave nogle "begynderfejl" i håndteringen/opdragelsen - den ældre og erfarne hest vil bedre kunne indordne sig dette.

    Uanset hvad du vælger, ønsker jeg dig held og lykke. Det er skønt at have egen hest, og fantastisk at du har fået lov smiley


  • #88   2. jul 2013 Tråden er efterhånden et par dage gammel, men jeg må bare lige give mit indput.
    Jeg fik min første heste da jeg var 10 år, og kun havde redet i et år. Mine forældre vidste meget om heste og daglig pasning, men INTET om ridning. Derfor gik vi efter en KOMPLET idiotsikker hest, og det var hvad jeg fik. 12 år gammel, redet godt, stille og rolig, og gjorde virkelig ikke en flue fortræd. Det er det bedste køb nogensinde. Så fik jeg meget forstand på hestene på en god måde gennem årene. Da jeg så skulle have hest, købte jeg en 5 års, for jeg var jo dygtig. Men åh gud hvor tog jeg fejl...
    Den hest er det dummeste køb jeg nogensinde har gjort - og nu siger jeg det simpelthen bare som det er.
    Der vil ALTID være mere arbejde i at uddanne en 4 års. Den har ikke fået løbet unghestenykkerne af sig endnu. Den kan sagtens være sød og rar, men den vil altid lige have sine perioder. Jeg vil derfor råde dig til at købe en der i hvert fald er 8 år, gerne mere. 8 år er altså ikke en gammel hest, det er en hest der har lært en del, og kan lære dig rigtig meget om korrekt hestehold.
    Så for din egen skyld, lad være. Ellers vil jeg næsten vædde med, at vi om et par måneder kan komme med et indlæg der siger "hvad sagde jeg".
    Der er ingen der gør noget for at håne herinde, alle gør hvad de kan for at hjælpe dig, og jeg håber du vil lytte smiley


Kommentér på:
Kan jeg som førstegangskøber håndterer en 4'årig?

Annonce