{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
466 visninger | Oprettet:

føl {{forumTopicSubject}}

Heei HG, da jeg næsten har købt et føl, mangler kun svar fra min SU, men ved ikke helt hvordan man skal håndterer et føl.

skal det være med blid eller hår hånd når man sutter dem?? så dan de kan mærke det??

hvor meget kan man starte på når føllet kun er 1½ måned gammelt??.

jeg kunne godt bruge en masse små tips smiley

tak på forhånd.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  føl
  • #2   10. jul 2013 Undskyld, men hvorfor har du købt et føl, når du ikke ved hvordan du skal håndterer det?... smiley

• #3   10. jul 2013 Rikke jeg har heller ikke købt det endnu, men der for jeg spøger, er fordi dem som eger ham, de mener at han skal kæledes med hår hånd, og ville bare høre om det er rigtigt at man gør sådan eller forkert

• #4   10. jul 2013 Den skal jo slet ikke væk fra dens mor før om mange måneder.

• #6   10. jul 2013 ja ved jeg godt, men køber ham nu sådan han er mig, også får jeg ham det december, når han er gammel nok:-D¨

• #7   10. jul 2013 Nååår smiley

• #9   10. jul 2013 Jeg vil så stille mig på tværs af det hvad VEG siger og foreslå ham en ældre hest at gå med.

Der er enda blevet lavet undersøgelser på at gå unge heste med ældre heste, så opdrager de ældre heste dem en del mere.

Min egen dreng startede med at dele fold med min pony på 16 år (nu 17). Og hold da op en forskel. Han havde hele det første år kun gået med andre åringer, og efter 4 måneder med min var han så meget nemmere i omgang, han havde via min hest lært at holde afstand og hvornår man må være 'fræk' og hvornår det er nok.

I dag er han 2 år og går pt med min 4 års frisk kastrede vallak. I staren var de lige 'frække' med tien har min 4 års dog overtaget opdragelsen.
    De leger super fint, men opdragelsen og grænserne er med, hvilket de ikke har en chance for at lære hvis de udelukkende går med jævnaldrede, så vil de få et kultur schock når de kommer ud blandt ældre senere hen smiley

• #11   10. jul 2013 Jeg er nu glad ved at have hest der bliver opdraget og dermed ikke for kultur shock over det virkelige heste liv når de kommer på fold med ældre, for det fik han godt nok allerede da han kom på fold med min og han troede han kunne tillade sig alt smiley

Personligt holder jeg på at en blanding mellem unge og ældre er bedst, så er der lidt af vært.

Spørger lige Krikken om undersøgelsen, mener det var hende der fandt den.

• #13   10. jul 2013 Jeg holder på at træning er godt fra start. I USA starter de fra dag 1 med træning, og de to heste jeg har haft/har fra USA, har været de to mest velopdragene heste jeg har mødt.
    Jeg snakker ikke fysisk/psykisk hård eller svær træning eller træning i lang tid (5-10 minutter), men berøring, grime, trækketov, løfte ben, vaske, nye ting osv. fra dag 1.
    Føl er meget nysgerrige, og ikke så nervøse. Specielt ikke hvis mor er rolig med div. ting. Derfor er det nemmere at vænne et føl til nye ting uden stress, end en 1 års (eller ældre). Hesten er både større stærkere og chancen for at den stresser/bliver bange for nye ting, er væsentlig større.
    Så jeg foretrækker altså let træning af føl uden stress, frem for "lad føl være føl" og så risikere stress senere hen.

Vi havde vores føl i bad som 12 dages, og hun var kold. Vi havde hende så ikke i bad i de følgende 16 dage, og pludselig var vandet farligt. Havde vi holdt det ved lige blot med en tur ind i vandspieltovet og tændt vandet engang imellem - måske skyllet hovene, havde det nok set ganske anderledes ud.

Jeg er enig i at et føl har rigtig godt af legekammerater. Voksne er gode til opdragelsen, men føl og ungheste er godt til leg, hvilket jeg ser som ligeså vigtigt.
    Vi har desværre ikke haft den mulighed, og nu står vi med en forkælet møgunge, hvis mor ikke opdrager på hende, så pludselig står vi med en lille dominerende diva, da stejler og sparker efter os på fold og når vi laver groundwork med mor.

Vi håndterer med konsekvent hånd. Hård vil jeg ikke sige, men vi er heller ikke blødsødne. Har jeg tov eller longepisk i hånden, får hun et dask hvis hun stejler op af os eller sparker ud efter os. Ikke i form af bank, men som en måde at sige "Nu er det nok!"
    Men det kommer helt an på hvordan følle er? Min venindes hingsteføl gjorde aldrig noget lignende, så han var nem og skulle ikke irettesættes på samme måde som vores. Det handler om det individuelle føl.

Har du fået råd fra avler?

Mange er ikke enige med min holdning, og jeg skal da indrømme at det her er vores første føl, så vi er selv grønne, men jeg synes du skal kigge folks forskellige svar, og se hvad du synes giver mest mening for dig.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #14   10. jul 2013 altså sutte føllet, som i sutte, sutte?? ad.... smiley

• #15   10. jul 2013 Jeg er helt enig med Lykke *Team TWH*
    Alle føl jeg har fået her, er fra første sek. blevet håndteret.
    Jeg træner alt, såsom grime, gå i snor, skylle ben, vask, holde afstand, ja alt man kan med de små, fra start af.
    De bliver meget nemmere at håndtere på sigt, hvis de får det ind med modermælken.

Alle afkom som jeg har solgt, har fået enorm ros for deres nemhed. Køberne synes de har været nemme i forhold til de foldkammerater de er kommet sammen med.

Min 2-års som jeg stadig har, kan også meget mere end hvad man normalt høre og dyrlæger, tandlæger mf. bliver alle lige overrasket over at høre at hun kun er 2 år.

Så jeg er helt sikkert til træning fra start.
    Ikke noget voldsomt. Alt med måde.
    Du skal ikke være hård eller blid, men som andre siger, konsekvent.
    Et dask eller et skub ved forkert opførelse og massere af ros ved korrekt opførelse.

Mhs. til foldkammerater, så er jeg også mest til en blandet flok.
    Dette er bare langtfra muligt for de fleste.
    Så du må se hvad dine muligheder er.

• #16   10. jul 2013 Jeg er i tvivl om det er en troll?

Derudover er min eneste kommentar:
    Hvis du skal tage SU lån for at købe, er det 100 gange bedre at vente til du er færdig m at læse, eller har sparet op til det.
    Det billigste er selve hesten, det er alt det andet man knækker nakken på økonomisk, især som studerende!

• #17   10. jul 2013 Vores baby går kun sammen med sin mor og min pony på 21, mor lader følle gøre alt(sparke stejle bide osv...) mens min pony sætte ham på plads på en blid måde og opdrager ham, det sidste føl vi havde kom sammen med min pony som 8måneders(fravending) og tror aldrig nogensinde jeg har mødt en så skøn unghest som han blev, man kunne virkelig alt med ham, og jeg savner ham helt utroligt meget:(

• #18   10. jul 2013 Som al anden opdragelse :
    Konsekvent og kærlig.

• #19   10. jul 2013 Vores blev trænet til at få grime på første dag, udover det sad vi på en skammel henne i hjørnet af boksen og lod ham komme og blive nusset hvis han havde lyst(vi sad derude max 20min.) nu har vi den mest kontakt søgende baby på 3uger:)

• #20   10. jul 2013 Jeg glemte lige en ting. Ros ros ros. Der vil muligvis komme nogle situationer hvor skæld ud bliver nødvendigt, og derfor er det vigtigt at rose hver eneste gang følle gør noget rigtigt, så følle ikke kun bliver opdraget med det negative. Det kan være at give efter på press, med klø og kæl eller verbalt. Jeg bruger alle 3, afhængigt af hvad jeg laver med hende, og bruger altid verbal ros med jeg kløer hende.

Kommentér på:
føl

Annonce