{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.445 visninger | Oprettet:

Forholdsvis ung hest med gigt - fremtids udsigter? {{forumTopicSubject}}

Hej:) min hest på 7 hår fået konstateret gigt i venstre forben.. (kodeled) . Hvad er jeres erfaringer med gigt heste? Pt er vi der i forløbet hvor den har fået sprøjtet binyrebarkhomon ind i leddet... Hvad er næste skridt? Bliver den overhovedet til ridehest igen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af blandingsbatteri i bad 500 kr.
  • Reparation af klippo plæneklipper. “ rekyl” og snor mangler efter sigende. + tjek 900 kr.
  • Reparation af taginddækning / tagfals ved tagvindue (2 små steder) 1.200 kr.
  • udskiftning af lås 530 kr.
  • Rengøring 2.300 kr.
  • Problem with wanshing machine, probably with the door (Bosh, error -61) 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forholdsvis ung hest med gigt - fremtids udsigter?
  • #1   12. jul 2013 Er det konstateret via røntgen, MRI scanning eller?

Har hesten haft problemer med halthed?

• #2   12. jul 2013 nu ved jeg ikke så meget om det gigt, men en hest jeg passede, fik gigt, og havde aldrig fejlet noget før, efter 2 mdr hvor hun bare stod, begyndte jeg at skridte, derefter påbegyndte vi at trave, og 3 mdr. efter kunne hun rides fuldt ud igen, men efter det blev hun halt 3 gange, den ene var smed der havde beskåret hendes hov forkert, men efter 2 gange hvor hun blev halt, kunne hun ikke rides mere smiley men hvis den ikke bliver halt og har smerter hele tiden, tror jeg da godt den kan rides igen smiley

• #3   12. jul 2013 min ene hoppe måtte aflives som 8års. fik konstateret svær gigt i alle 4 kodeled som 7 års. 1 uge inden hun blev aflivet faldt hun på folden pga gigten og brækkede hov ben og kodeben. nogen heste kan gå mange år uden af være mærket af det andre ikke som min.

• #4   12. jul 2013 Min skulle have lettere begyndende slidgigt i højre bagben. Kan også godt mærke det når det er koldt. Men massere af foldtid, og så kan det hjælpe at varme benet op når vi når til de kolde tider (gamacher, bandager osv). Og måske olie i foderet til at få nemmere gang i ledet. Kan ikke sige mere har ikke erfaring med det når det gælder så ung en hest smiley
    Held og lykke. Ønsker hypsen det bedste smiley

• #5   12. jul 2013 Det er konstateret på røntgenbillede:) men bruger i jeres ætyl "hård" dressur eller kun hyggenridning?

• #6   12. jul 2013 Har du billeder fra tidligere til at sammenligne med? Har hesten haft problemer med halthed?

• #7   12. jul 2013 Har ikke billeder fra tidligere. Nej der er ikke tegn på halthed.. Men den stejler og vil ikke samles når jeg rider, derfor tog jeg til dyrlæge.. Den reagerede på bøjeprøven men var ikke synligt halt. De sagde gigten sagtens kunne være grund til denne adfærd... Men kan det alene skyldes gigten?

• #8   12. jul 2013 Min pony har gigt, men gik MA baner til træning og LB-LA til stævner og LB dressur til stævner, kun mærket af det hvis han havde for mange fridage så bliver han halt:)

profilbillede
  • #9   12. jul 2013 Går*

• #10   12. jul 2013 Okey. Røntgenbilleder alene uden sammenligning med billeder fra tidligere er ikke særlig pålidelig. Du kan jo ikke vide, om hesten har gået (uden problemer) med samme røntgenforandringer måske i flere år....

Har du evt prøvet at ride hesten på smertestillende en periode? Fx få langt en lokalblokade i det pågældende led og så se, om hestens problemer under rytter forsvinder?

• #11   12. jul 2013 Nej, som sagt er jeg ikke længere end beskrevet foroven.. Det er først blevet konstateret her i onsdags:)

• #12   12. jul 2013 Jeg har gode erfaringer med Equiforce Matrix fra Havens. To skefulde den første måned, herefter en skefuld dagligt. Dette gav mig to gode år med min gigt-hest. Han blev som en unghest igen... i en alder af 19 år smiley

• #13   12. jul 2013 Okey. Så ville jeg arbejde mere uddybende på at få udredt hesten. Røntgenbilleder er desværre ikke så gode alene, fordi man ikke aner om fundet er ½ år gammelt eller 5 år og dermed ikke ved, om hesten har fungeret med disse fund tidligere.

Jeg kan i den grad anbefale MRI scanning - det er et fantastisk redskab, der giver svar på alt - helt ned til bløddele som slimsække, blodkar osv. Jeg har rigtig gode erfaringer med MRI scanninger smiley

Jeg ser ingen grund til alverdens fodertilskud, BOT gamacher, specialbeslag og lignende førend du er helt sikker på, hvad der generer din hest.

• #14   12. jul 2013 Tak for god respons:) mine tanker falder bare også lidt på hvor længe man skal alle ham behandle og lade dyrlægerne "forsøge" med diverse metoder og midler?

• #15   12. jul 2013 Kan kun sige at gigt gør meget ondt og er sikker på det er det der er grund for adfærden..

• #16   12. jul 2013 Jeg synes - efter mange års erfaring - at det rigtigste for hest og "pengepung'" er at sætte hårdt ind på at finde den præcise årsag til problemet, altså at brude de undersøgelsesmetoder, der skal til for at finde ud af med sikkerhed, hvad der generer hesten. Kun på den måde får man et realistisk billed af hestens fremtidsudsigter og om hvorvidt det kan betale sig at lade dyrlægen behandle hesten. Også kun på den måde undgår man at fejlbehandle (fordi man behandler en forkert/usikker diagnose) og derved smide en masse penge ud til ingen verdens nytte.

• #17   12. jul 2013 PS: Min hvide hest har også nogle "grumme" røntgenforandringer specielt på et forben, som blev opdaget tilfældigt ved undersøgelse for noget andet. Han har gået med disse forandringer stort set hele livet - endda på et ret højt niveau - uden problemer. Først da han blev 12 år, kom der halthed på benet og rgt -billeder viste stadig (de samme!!) forandringer som billederne taget 6 år tidligere. Derved kunne dyrlægen konstatere, at det formentlig ikke var de ellers alvorlige rgt-forandringer, der var problemet. Jeg fik min hest MRI scannet, hvilket gav svar. En betændt slimsæk, som jo ikke kan ses på rtg. Slimsækken blev tømt og behandlet og hesten blev i orden smiley

Havde jeg lyttet til røntgen, så havde vi formentlig behandlet den ud fra gamle og ubetydelige forandringer og formentlig givet hesten den alvorlige diagnose hovsenebensbetændelse. Havde vi behandlet ham efter det, var han formentlig aldrig blevet i orden igen. Hurra for MRI scanning smiley

• #18   29. jul 2013 Min aller første hest fik i en alder af 9 konstateret slidegigt i bagkoderne. Han har gået som hyggehest siden, han er idag 16 år gammel, har ikke været halt siden han blev brugt på konkurrence plan. Han fik for 14 dage siden taget nye røgten billeder for at se om gigten havde udviklet sig, det havde den heldigvis ikke! Så jeg har mig en fantastisk hygge hest som jeg rider skovtur på hver uge. Han går desuden ude året rundt, og jeg giver ham glucoflex og hyben i hans foder, for at hjælpe hans led og knogler. smiley

Kommentér på:
Forholdsvis ung hest med gigt - fremtids udsigter?

Annonce