{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.661 visninger | Oprettet:

Så afliv da de heste?! {{forumTopicSubject}}

Argh jeg blir så vred når jeg gang på gang læser om heste der trods skavanker af den ene eller anden slags blir solgt videre.

Har du en hest der ikke kan rides, ikke må rides osv osv,så er det ejers fornemmeste opgave at beholde dyret og sikre at det får et liv hvor der tages hensyn, eller aflive.

Jeg har snart ikke tal på hvor mange gange en hest solgt som selskabshest/avlshest blir redet alligevel, solgt videre som "lovende springemne" og ender et liv som kastebold.

Hvor ville de heste nok i dag ønske, at der var een der havde sagt tak for denne gang, og aflivet den.

Enten beholder du din uridelige/begrænset i ridning hest, eller afliver den.

Kun sådan sikrer du, at den har det godt nok!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Så afliv da de heste?!
  • #1   13. aug 2013 Jeg er enig. Synes det er så synd for de heste som ender som kastebolde smiley

• #2   13. aug 2013 Jeg har personligt mødt 3 heste der endte som kastebold :-:

• #3   13. aug 2013 enig så bliver vi andre også fri for at blive snydt
    Det vil jeg så glæde mig til
    VH
    Annette

• #4   13. aug 2013 Hm, jeg er nu ikke enig. Hvis du har en hest med god afstamning, som godt kan bruges til alv, men ikke selv har råd til at have den stående så ville jeg da helt klart sælge den videre til en der kan få nogle gode føl ud af den smiley
    Dog ville jeg til hver en tid selv sørge for at have forkøbsret hvis de vil sælge den videre.

• #5   13. aug 2013 Jeg synes det er mere synd at spilde et liv bare fordi man ikke længere selv har brug for det. Hvis hesten har en chance for at få et godt liv et andet sted så skal den også have den chance!
    Så må man være en ansvarlig ejer og give sig tid til at finde det sted selvom det måske er svært. Det er en pligt man har når man anskaffer sig et dyr.

Måske kommer hesten til at skifte hjem nogle gange, ja, men det behøver ikke betyde at den har det skidt og det behøver heller ikke betyde at den ender sit liv i pinsel, dere r stadig en sansynlighed for at den kan ende et godt sted.
    Når det kommer til stykket er langt de fleste hesteejere vil gode ansvarlige mennesker. eller hvad?

• #6   13. aug 2013 Jeg har også bestemt mig for at når Jaki ikke kan bruges mere, så bliver han ved mig lige indtil han begynder at få det dårligt og have ondt. Kan simpelthen ikke byde min hest at sælge ham hvis han får skavanker og har ondt smiley

• #7   13. aug 2013 Like.

Jeg har selv lige aflivet min hest. Den havde stort set ingen minisken tilbage og manglede et øje. Aldrig om jeg ville sælge ham videre. Valget var at aflive eller sætte ham på en fold hvor han ikke ville kunne følge med flokken, da han fik smerter når han løb. Jeg aflivede da jeg synes der må være grænser for hvad et værdigt hesteliv er smiley

• #9   13. aug 2013 Og når det er sagt, så kan jeg også sagtens følge » LadyBlacksheep

Man skal ikke aflive for at aflive og en hest dør heller ikke af at blive solgt videre - overhovedet. At aflive en sund og rask hest fordi man ikke selv kan have den mere og fordi man er overbevist om at der ikke findes andre søde mennesker, som vil kunne give den et helt fantastisk liv, synes jeg er det modsatte af at tage ansvar.
    Selvfølgelig skal man først og fremmest vælge "livet" frem for en aflivning.

• #10   13. aug 2013 Jeg har selv den holdning, at hvis hesten har en chance - så skal den også udnyttes.

En af mine veninder står nu med hendes pony, der skal sælges, men hun vil hellere aflive den da hun mener den ikke kan få det godt andre steder.
    Fair nok - hun bekymre sig for hendes hest, meeeeeen er det ikke lidt egoistisk tænkt når hesten har gået, jeg ved ikke hvor mange stævner, og er det kærligste væsen i hele verden? Den fejler intet, og har aldrig gjort det. Jeg mener det er synd og skam for den hest, for den er i sin allerbedste alder lige nu.
    Hvis den så absolut SKAL sælges så vil jeg da hellere vente måneder - måske år på at finde en god ejer til hesten.
    Selvfølgelig vil det da være umuligt hvis man skal af med hesten nu og her, men man må vel have vidst det bare nogle måneder før, at netop dette ville ske?

Efter min mening er aflivning ikke altid den rette løsning. Finder man en anden perfekt ejer så synes jeg dælme også at man skal sælge hesten til vedkommende og sikre den en endnu længere fremtid end en aflivning.
    Jeg synes det er for egoistisk at tænke "Hesten bliver hos mig resten af dens liv, og når jeg ikke kan have den mere eller HVIS jeg ikke kan have den mere - jamen så skal den aflives."
    Hvis man ikke engang forsøger at finde en ejer, eller et nyt fantastisk hjem til den... Jamen så har jeg virkelig ondt af den hest.

Hvis jeg havde en hest, som jeg var meget glad for, og økonomisk ikke havde pengene til den om måneden, så vil jeg skide på hvor meget den var værd og sælge den til den person jeg mente ville passe på den. Jeg er riiiiiiiiiimelig ligeglad med hvor mange penge jeg har givet for hesten og hvor meget den så bliver værd - den skal bare have et længere og godt liv. smiley

• #11   13. aug 2013 Jeg har aldrig sagt at man skal aflive en sund og rask hest.

Men kan den ik tåle at blive brugt, er det synd at sælge videre.
    Uanset hvor godt du tror du kender folk, og hvad du end skriver i en kontrakt, er det desværre mere reglen end undtagelsen at den blir solgt videre, eller " naboens pige låner den ind imellem til en tur i skoven"

• #12   13. aug 2013 Vi snakker ikke raske heste.

• #13   13. aug 2013 sådan havde jeg det også med min gamle hoppe...

for kasteblodt skulle hun ALDRIG blive, det havde jeg lovet hende... smiley

• #14   13. aug 2013 Enig ! , Jeg fik aflivet en hest sidste år som havde været kastebold . 6-7 ejere indenfor 2 år . Hvad fa.... tænker folk dog på ! .

Når hesten har ondt og der ikke er at gøre så er der EN vej, og det er sgu ikke videre salg .

• #15   13. aug 2013 Jeg tænker ikke kun på raske heste men også heste som bare ikke kan bruges som rideheste. Så længe den kan have et normalt og godt hesteliv uden smerter så mener jeg at det er uetisk at aflive. Hvis den har smerter skal man selvfølgelig aflive, men hvis det kun er ved ridning, så synes jeg det er spild af liv og det er ikke okey..

• #16   13. aug 2013 Hvis man har en syg hest, så er det da klart at man ikke skal sælge den?
    Og HVIS man står med en skadet hest om skal sælges er det vigtigt at fortælle om det ÅBENT og glemme de dumme penge for en gangs skyld.

Står jeg med en hest som er skadet og skal sælges vil jeg være SÅ meget ligeglad med pengene, så længe jeg kan have lov at se til hesten en gang i mellem og holder kontakten til den nye ejer.
    Hvis hesten er skadet sådan, at den ikke kan rides og bliver solgt som selvskabshest, skal den jo bare sælges til de rigtige mennesker. Det er jo nøjagtig det samme med en shetlænder. Det er sjældent den bliver solgt som ridehest fordi den er så lille! Hvad laver man så med den? Jordarbejde, gå ture osv osv.
    Den har jo stadig en chance om den er skadet eller ej, og der er da mennesker der har en hest der ikke kan rides - og de kan da stadig have den? Bliver den bare solgt til én af disse mennesker med forkøbelsesret til nuværende ejer kan det jo ikke gå helt galt?

Hvis den har en meget alvorlig skade der vil gøre mange ting umuligt for den, vil det bedste jo være at aflive den. Ingen tvivl om det! smiley

Men min mening ligger sådan, at hvis den stadig har en chance for at leve, så skal den have den chance. Det er synd at aflive en hest fordi den har en skade der gør at den ikke kan ride. Det er synd og skam....

• #17   13. aug 2013 Lady Black Sheep kom mig i forkøbet. Vi er vist ret enige i denne sag. ^^

• #18   13. aug 2013 Men tænk. Man afliver en hest fordi man TROR den bliver kastebold?
    Hvordan kan man nogensinde vide sig sikker i det? smiley

• #19   13. aug 2013 Jeg gætter på i aldrig har stået og grædt over en misforstået hest, hvor tidligere ejer står hjælpeløs m beviser på hesten er uridelige, og nuværende ejer nægter at lytte.

• #20   13. aug 2013 I må virkelig være naive, når i tror man kan sikre sig mod at en syg hest sælges videre.

Det handler for mig ikke om penge, men det gør det hurtigt for dem der står med en uridelig hest, som ser sund og rask ud. Så øjner folk ofte hurtige penge.

• #21   13. aug 2013 Er enig med Lady BlackSheep smiley

Min pony fik konstateret slidgigt på bagbenene. Hun havde ikke ondt og skulle ikke på medicin resten af livet, hun skulle blot have specielle sko med såler. Dog sagde dyrlægen, at det var meget begrænset hvad hun måtte ridemæssigt. Hun skulle dog stadig holdes igang og skulle helst ikke bare stå stille. Jeg var selv 16 og havde overvejet om jeg skulle videre på hest.
    Jeg blev virkelig overrasket over hvor mange der sagde: "Det er jeg ked af...så skal hun vel aflives?". Nææ det skulle hun da ikke. Hun kom til den sødeste familie (hvor hun stadig er) der passer super godt på hende, og de har en pige der rider hende 3-4 gange om ugen der bare er totalt vild med hende, pusse-nusser om hende og det hele. Hun er afklaret med, at hesten ikke må lave det store, men hun nyder bare at ride og samværet med dem. De mennesker findes - det kan godt være, det tager tid at finde dem, men de er der skam :o)

Synes alle heste, så vidt det er muligt og den ikke fejler noget, burde have chancen for et liv.

• #22   13. aug 2013 Og familien der fik hende skulle ikke betale for hende. De fik hende gratis, og vi lavede en kontrakt hvori der står, at hvis de ikke kan have hende mere, skal vi have hende tilbage eller vi skal i hvert fald kontaktes, før de gør noget som helst smiley

• #23   13. aug 2013 Det er jo ikke noget man kan give et entydigt svar på, for det afhænger vel af hestens gener osv.

Jeg har lige kæmpet for at finde en ældre selskabshest til min welsh hoppe, og hold da op hvor var det svært. Jeg blev tilbudt gamle syge heste, som kostede 5000-6000 kr, og det ville jeg simpelthen ikke betale. Disse heste burde aflives, da de ikke har et godt og smertefrit seniorliv tilbage.

Heldigvis blev jeg kontaktet af en sød pige fra København, som havde en gammel islænder hun gerne ville finde et sidste hjem til. Den orkede ikke at være ridehest mere, men derudover fejler den intet. Jeg fik den foræret, og nu hygger den sig hos os. Den vil ikke blive redet, men skal leve resten af sit liv som kæle-nusse-hyggehest, og det passer den fint:-)

Jeg ved godt at det er et spørgsmål om tillid, når man giver sin seniorhest en ny chance som selskabshest, men vi er altså ikke alle nogen løgnhalse, som udnytter hesten, når vi har modtaget den. Der findes faktisk ærlige hesteejere, som kun vil hesten det bedste.......;-) Og i min islænders tilfælde ville det være forfærdeligt synd at aflive hende, for hun nyder stadig livet. Den dag hun ikke gør det mere, så får hun lov at sove fredeligt ind hjemme hos os......

• #24   13. aug 2013 Joooo, jeg har skam stået med en MEGET misforstået hest endda. Desværre var ejer og jeg ikke enige i hvilke trænningsmetoder osv. der skulle til, og jeg måtte stoppe.
    Men jeg har aldrig stået i en situation hvor tidl. ejer solgte hesten som ridehest når den var uridelig, men jeg kan love dig for at ikke alle mennesker er sådan. Det håber jeg godt nok ikke, for så er denne verden mere gruefuld end jeg troede.
    Jeg er aldrig blevet snydt, men jeg tjekker også tingene hundrede gange igennem inden jeg tør sige at jeg er sikker på mit valg.

At du så var uheldig der, det er godt nok træls, og virkelig synd for dig (Hvis det virkelig skete for dig, som jeg regner med siden du nævner det.). Men jeg er da helt sikker på at hvis du nu valgte ikke at aflive hesten selvom den var uridelig og at du var nød til at sælge den - så ville du da gøre alt hvad der stod i din magt for at sælge den til den rigtige ejer uanset pris?

Der er nogle lede svin (undskyld sproget...) der er så dumme at skjule hestens fejl, og de tænker jo kun på penge, og behandler hesten som en genstand. Dem har jeg intet tilovers for. Jeg synes de er respektløse og fatter ikke hvad de egentlig har gang i.

Men du ville da ikke aflive en hest der var uridelig men havde mulighed for at bo et perfekt sted, og få et fantastisk liv, istedet for at ende sit korte liv på den måde?

Nu snakker jeg ikke om at købe en hest og så finde ud af at den er uridelig..
    Men hvis DU skulle sælge en hest, som var uridelig men alligevel kunne få et fantastisk hjem - ville du så ikke give/sælge den dertil, og være ret så ligeglad med pengene? Også selvom du havde ofret mere på den end du solgte den for?

Det havde jeg gjort uden at tøve. Om jeg så skulle give den væk. Så længe jeg kunne være 100% sikker på at hesten ville få et fantastisk og langt liv hos dem, og hvis jeg kunne få første forkøbsret på den. Så ville mit liv, og dens liv være reddet.

• #25   13. aug 2013 Nej ik mig personligt, men en hest i stalden. Tidligere ejer havde solgt den som selskab for 5000kr.
    Den blev solgt videre, og nuværende ejer var ligeglad. Hun måtte gerne købe den tilbage, men de holdt fast i at den sku koste 15.000kr. Det havde hun ikke råd til. Så den røg endnu engang videre i systemet.

• #26   13. aug 2013 Sådanne mennesker har jeg intet tilovers for, som tidl. skrevet.

Men det er jo egentlig ikke rigtig det jeg sådan snakker om som sådan. Det er mere det der, at aflive en hest der kan få et godt liv et andet sted. Efter mit hoved er det bare "no-go" ^^'

• #27   13. aug 2013 Jeg har denne fjordhest, en dejlig lille hoppe. Hun har dsv en skade..
    Jeg har lånt hende ud til en pige jeg kender som manglede en foldkammerat til hendes unghest.
    Nu har pigen fundet en anden foldkammerat som hun hellere vil have. Jeg har ikke råd til at beholde min fjordhest. Jeg tør ikke give hende væk, til fremmede mennesker i frygt for de rider på hende selvom hun har smerter under ridning.
    Så nu skal hun aflives. Det er en hård beslutning, men jeg føler også det er det eneste rigtige..

-Grøndahl smiley

• #28   13. aug 2013 Man kan sikre sig at hesten ikke bliver solgt vidre hvis man får nyt hesteliv til at tage den.

• #29   13. aug 2013 Vil også lige give ros til nyt hesteliv! hvis man virkelig elsker sin hest og gerne vil give den en sidste chance, er det helt klart værd at bruge penge på! Overvejede det selv en overgang til min gamle pony (som vi heldigvis kan beholde) smiley

• #31   13. aug 2013 Lige så mange gode historier der er , lige så mange dårlige. Og self er det kun de dårlige vi høre..

Tidligere på året sagde jeg stop for min 6 års, tid/økomin/overskud osv var der ikke. Han var den skønneste hest, men en ikke så heldig kropsbygning(rigtig fedtmule hest) spat i begge haser, konglenydanelser i/på haserne, slidgigt i forknæene, svær og holde huld på. Og han kunne ikke gå som fold bums., vi prøvede ...

Han havde været lånt ud 3 gange, hvor den ene var en uge, og de to andre et par mdr. Hvorfor skal jeg udsætte ham for mere? Når livet som ofte for sådan en hest, ender med at blive aflivet, så kan jeg som ejer lige så godt sige stop, mens legen er "god"..

• #33   13. aug 2013 Min tidl hest gav jeg væk, da hun blev erkleret uridelig efter en voldsom omgang forfangenhed. Hun lever i dag i bedste velgående og nyder livet som selvskabshest og hjælpe mor til div. Føl smiley jeg besøgte hende meget i begyndelsen, men tiden er der desværre ikke så meget mere, så ser hende kun et par gange om året. Jeg fortryder på ingen måde at jeg gav hende væk, da jeg ikke selv havde muligheden for at beholde hende. Hun har et godt liv, og ny ejer er inforstået med at hun aldrig må rides, skal have speciel sko på og aldrig må få græs . Så jeg er meget glad for at jeg ikke bare valgte at aflive hende, når hun sagtens kunne gå som selvskab uden smerter smiley

• #34   18. aug 2013 Jeg kunne god finde på at købe en hest der ikke kunne rides, da det ikke er ridning der siger mig mest. Jeg elsker at arbejde med heste fra jorden, trække ture, lære dem tricks osv. Synes at alle heste fortjener en chance. Dog er det sælgers ansvar at sørge for godt og blivende hjem, og selvfølgelig tjekke op på det til dens dages ende:) Har hesten uheldbredelige smerter er det en anden sag, så må man tage ansvar og ende dens lidelser

• #35   18. aug 2013 nu hvor i snakker "syge" og "raske" heste og pony'er. hvad mener i så en pony der æder jord er? jeg har selv en af slagsen og vil self beholde ham lige så længe det er i min magt, og så længe han selv ikke fejler noget videre alvorligt... men jeg må nok sige jeg ikke er meget for at sælge en pony videre som spiser jord... mest fordi jeg ikke selv vil kunne garantere at pony'en lever mange år frem, men også fordi der skal "special" foder til, i et forsøg på at holde tarme osv fri for jord... ja jeg ved virklig ikke hvad jeg gør hvis ikke selv jeg kan have ham mere, min mor har heldigvis lovet at tage ham hvis jeg ikke selv kan have ham der hvor jeg skal hen... men hvad så hvis hun ikke kan have ham? hvad ville i gøre?

• #36   18. aug 2013 Beholde den og sørge for at den går på en fold der ik nødvendiggør at den spiser jord.

Den er sund og rask, men fejlernæret.

• #37   18. aug 2013 den går et sted der ikke lægger op til at spise jord, han har meget græs at spise, men alligevel går han hen og spiser jord, hvilket jeg ikke rigtig kan forhindre, har forsøgt at give ham noget at lege med, men det virker ikke smiley

• #38   18. aug 2013 Hvad får han at spise?

• #39   18. aug 2013 horselux grow rugbrød, og græs, skal have hø her om ikke så længe også

• #40   18. aug 2013 Så den får vitaminer og rugbrød?

Skift over på lødigt fuldfoder og masser af hø/wrap

Den mangler helt basale mineraler i sin kost, derfor spiser den jord.
    Giv en kur microvital samtidig NU. smiley

• #41   18. aug 2013 okay super tak, jeg prøver det, men ja han bliver hos mig! kan ikke undvære den lille pony. han har sat sig i hjertet på både mig og min mor og vi kæmper for at beholde ham smiley

• #42   18. aug 2013 Heste der spiser jord gør det som regel fordi de mangler noget vitamin. Prøv men en god vitaminkur i pulverform, de der kiks som mange bruger virker ikke særligt godt.
    Hvis man er nervøs for at den får kolik så put loppefrøskaller i foderet, de kan købes til en rimelig pris de fleste steder og kan som regel gøre det.

• #43   18. aug 2013 har løst mig til at hørfrø skulle gøre det samme som loppefrøskaller så vi tager ned på et forderstof i morgen og køber hørfrø og så får han det oven i sit foder,

• #44   18. aug 2013 Det løser kun symptomerne.

Den skal have hø og ordentlig foder.
    Og giv en microvitalkur oveni.

• #45   18. aug 2013 Hørfrø skaller kan måske også gøre det, men det er kun til midlertidigt brug. Du bør også starte på en vitaminkur samtidig. Hesten har det bedst når den er dækket ind med alt hvad den har brug for.

• #46   18. aug 2013 han burde være dækket ind, og det er ret svært at vide hvad han mangler... hvordan vil du kunne se om det er det ene eller andet han mangler?

• #47   18. aug 2013 Du kan få dyrlægen til at tage en blodprøve og teste for vitaminmangel. Men det er lettere og sikker også billedere bare at tage en allround vitaminkur.
    Jeg bruger selv havens urtemix, har aldrig haft en hest der manglede noget mens jeg brugte det. Det er pulver og skal blandes i foderet.

• #48   18. aug 2013 " Min" Rachila kan heller ikke rides eller lignende, da hun i 2010 brækkede hovbenet, men hun skal bestemt heller ikke sælges! Hun er jo en skøn hest, selv om at hun ikke kan rides:) Og hun kan jo stadig godt lide at blive striglet, og longeret af og til, og jeg elsker hende jo stadig!

• #49   19. aug 2013 Jeg har netop foræret min hest til en ældre dame, hvor han skal gå som fold og hyggehest med nogle enkelte ture i skoven ind i mellem. Jeg kan mærke at det er den bedste beslutning jeg nogensinde har taget! Han ville aldrig blive springhest igen pga en forandring på hans sene, men hvis den nye ejer giver ham den ro, som han har brug for, kunne hun godt være heldig at have en fin hygge-ridehest fra næste år smiley

Kommentér på:
Så afliv da de heste?!

Annonce