{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.384 visninger | Oprettet:

Svage hove - lucerne? {{forumTopicSubject}}

Her til aften sad jeg i stalden med min ride veninde, og snakkede lidt. Vi kom ind på at min hest har svage hove. Der er en revne i den højre baghov, som starter midt på, og kører lidt op.(har hørt det kunne tyde på en hovbyld?) hendes hove flosser, revner, og jeg kan smuldre i dem når jeg renser dem.

Min veninde sagde så at lucerne ville styrke hovene og give dem en pæn, fin pels, man og hale - selvom det kun er hovene den er gal med. Hun har næsten lige haft smed, og de skal kigges på igen d. 3 september. Hun slider dem flot selv, intet problem der. Hun går uden sko.

Jeg er så lige kommet hjem og har Googlet det lidt, og har ikke fundet noget om lucerne skulle styrke hovene, men at biotin gør - dette producerer de jo så selv hvis de fodres korrekt, kan jeg regne ud at hun så ikke bliver. Lige nu får hun hø, byg og vitaminer.
- Men er det rigtigt at lucerne skulle hjælpe på hovene??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Svage hove - lucerne?
  • #1   20. aug 2013 Rapsolie hjælper også, men det kan virke i et par måneder senere. Det virkede på en af mine gamle heste. (:

• #2   20. aug 2013 Tror lucerne hjælper fordi der er olie i (ihvertfald i lucerne omega) ´
    Ellers skal du give den biotin eller ølgær smiley
    Min får ølgær, og hans smed roser hans hove rigtig meget smiley

• #3   20. aug 2013 Har ikke hørt om lucerne mod dårlige hove. Men vil da anbefale at du bruger biotin

• #4   20. aug 2013 Lucerne i sig selv gør ikke meget ift hornkvalitet og vækst. Men lucerne er godt for mange andre ting bla giver det lang tyggetid og er en god proteinkilde. Lucerne passer også rigtig godt ind i en simpel og altdækkende foderplan smiley Jeg har brugt det i snart 10 år. Vær dog opmærksom på, at lucerneprodukter ofte er tilsat melasse eller olier for at binde støvet og gøre det mere lækkert. Jeg går altid uden om melasse (sukker), og køber kun de produkter, der indeholder olie.

Hvis du har problemer med hovene, bør du se på din samlede foderplan. Hornvækst og kvalitet er betinget af mange faktorer - ikke bare en enkelt som fx biotin (vitamin H). Hvis du vil købe et tilskud i den retning, så bør du gå efter et bredspektret produkt som fx farriers formular, hoomaker, hoofpak eller lign, der indeholder en sammensætning af stoffer, der alle er en betingelse for gode hove.

Husk at forhold på mark, i boks og hyppig beskæring også er yderst vigtige.

• #5   20. aug 2013 Hej for mig lyder det ikke somom den har dårlige hove, det er ret normalt en hest i ny og næ har en revne også som der kan se voldsom ud, men det sker der ikke noget ved, og det der smuldre det er ikke fordi det er dårligt eller råddent eller sådan noget det er bare det sål der er i over skud som smeden tager når han kommer, når det er helt tørt underlag så kan det flække af i skorper men har de så stået i fugt nogle dage bliver det helt porøst og man kan skrabe det ud af hoven:) ps nej lucerne er godt men ikke til hovene:) håber du kan bruge mit svar:)

• #6   20. aug 2013 jeg ville aldrig aldrig aldrig give min hest byg helt alene. Skal de have byg skal det være i mindre mængder og iblandet andet foder! smiley

De optager slet ikke nok af næringen i byggen og forstyrre deres fordøjelses system. Så kommer der diaré (måske endda mavesår) og eftersom de ikke får nok næring bliver hovene dårlige og hesten kan slet ikke yde lige så meget i ridningen. Ligesom os mennesker skal de have en masse god energi! smiley

Det er vigtigt man giver en god blandet version af proteiner og stivelse. En god müsli blanding fra f.eks. Marstall eller St. Hyppolyt vil jeg anbefale. Også noget lucerne ved siden. Du kan sagtens stadig smide noget byg eller havre med i fodret. Jeg giver min havre og i hans müsli er der en smule byg. Men ikke meget smiley Så skal din hest nok være i meget bedre stand ift. hovene.

• #7   20. aug 2013 Har ikke hørt noget om at lucerne skulle hjælpe på hovene. Men Biotin hjælper på hovene! bruger det selv på min hoppe, og kan kun anbefale det! det har været rigtig godt for hendes hove, men udover biotin får hun færdig blandet müslig og lucerne der indholder olie. Men andre jeg kender der også har givet deres heste Biotin har jeg også kun hørt godt om det! smiley

• #8   20. aug 2013 Mange tak for jeres svar! Så må min veninde vist have byttet rundt på lucerne og biotin :).
    Ang. Hendes foder, så fungerer hun rigtig godt på det, så det fortsætter vi med indtil andet bliver nødvendigt. Jeg er af den holdning at heste skal holdes så naturlige som muligt, og det er korn, og stråfoder, andet må suppleres hvis det bliver nødvendigt :). Hun har ikke diarré, og hvad jeg ved har hun været på byg i mindst 1,5 år, og har aldrig haft problemer :).

• #9   20. aug 2013 Rikke: Jeg fodrer også efter en simpel og "gammeldags" tankegang med udgangspunkt i, at hesten er skabt til at spise store mængder grovfoder fx græs, blade, grene, hø, lucerne og wrap og ikke fine og fancy muslieprodukter.

Jeg fodrer med udgangspunkt i fri adgang til kvalitetshø, lucerne, roepiller og valset havre efter behov. Dog er det ikke dækkende ft hestens behov for mineraler/vitaminer, hvorfor jeg anvender salvimin grøn, som afstemmer min foderplan 100%.

Måske skulle du overveje, om din hest er dækket fuld ud - og evt tildele den et vitamin/mineralproukt som fx salvimin grøn, salvana mineral eller lign.

• #10   20. aug 2013 Undskyld men der står da i hendes tekst den får vitaminer:)

• #11   20. aug 2013 Jeg er helt ny inde for foder verdenen da jeg kun har haft hende i små 3 uger, og finder dine svar meget nyttige k A! Jeg giver hende 1 L valset byg, også får hun 75 g, Racing Minerals, morgen og aften. Hun er en smule tynd, men lige pt. Har hun heller ikke fri adgang til hø - det vil hun dog få i næste uge, også regner jeg med at hun vil tage lidt på igen. Man kan kun lige ane det bagerste ribben.
    Jeg har overvejet at starte hende på hvidløgsflager, og komme lidt olie i hendes mad, også et eller andet produkt, til hendes hove. Om lucerne så skal indgå alligevel, har jeg ikke besluttet mig for endnu :).
    Personligt vil jeg sige at hun er dækket ind, eller bliver det inden længe, men om det så er rigtigt, aner jeg ærligt ikke en dyt om.

Susie, det gør hun også? smiley

• #12   20. aug 2013 Mine heste har os hø a libitum og så self vitaminer og mineraler, de lever sku i bedste velgående med blank pels og fine hove uden 300 forskellige produkter hold det simpelt:D

• #13   20. aug 2013 Vil også have det så simpelt som muligt, min vurdering af hovene er bare at de ikke er specielt stærke. De flækker hyppigt, der mangler stort set et nyt stykke hov, ellers er der en ny 'stor' flænge, hver anden til tredje dag, og det syntes jeg er lidt voldsomt :).

• #14   20. aug 2013 hvor tit har du smed, ps må de gerne flække, også hele tiden, det kan heller ikke undgås hvis den går uden sko på hårdt underlag. men har ingen betydning, ligesom dem der smør hovene ind i hovfedt hele sommeren fordi man tror hesten ikke må have tørre hove, det må den godt der sker intet ved det.

• #15   20. aug 2013 Jeg har jo ikke haft hende så længe, men hos tidligere ejer havde hun engang i januar, også i slutningen af juni, eller starten af juli (kan ikke helt huske det). Mit indtryk er bare at de har brug for lidt mere kærlig pleje, end de får i forvejen :).

• #16   20. aug 2013 det kan godt være de har det, har jo ikke set dem:) men kan bare godt genkende alle bekymringerne da mine heste skulle være Barfods, spørg din smed når han kommer om de godt må se sådan ud:) så siger han sikker de ser fine ud.;)

• #17   20. aug 2013 b-vitamin er osse godt, men det giver osse hesten mere energi.. smiley

• #18   21. aug 2013 Rikke: Lucerne ca 1-1½ kg ville være super ift din foderplan i øvrigt. Jeg havde ikke lige fået med i første omgang, at du giver Racing mineral smiley Men med ca 150 g dagligt af dette, burde hesten få, hvad den skal have af vitaminer/mineraler.

I vinterperioder eller til mine lidt ældre heste, har jeg været specielt glad for denne olie http://www.staldenbutik.dk/hest/fodertilskud/omega-3-6-9-olie.html , der giver en dejlig pels samt åbenlyst hos min hvide trakehner, understøtter leddenes bevægelighed.

Jeg har været meget glad for denne side:

http://www.foderplan.dk/2008/08/olie-i-foderet-for-at-tilfre-ekstra.html

hvor der er en masse nyttig viden at hente.

Jeg har også brugt dette foder :

http://www.brogaarden.eu/media/FarriersFormula_0907.pdf

som længerevarende tilskud til små skøre hove med succes.

• #19   21. aug 2013 Lucerne er godt for maven og har maven det godt fordøjer og optager den bedre det der er i foderet og så kan den selv nemmere danne vitamin h og derved får den bedre hove!
    Husk biotin er et tilskud som må tages over en kortere periode da den ellers ophører med selv at danne det!

• #20   21. aug 2013 Lucerne har ikke rigtig virket på min hests hove blev nød til at smide et par forsko på da de revnede og hun gik og ømmede sig på forhovene og hun får det hverdag og det har ikke rigtigt hjulpet smiley

• #21   21. aug 2013 Jeg vil anbefale lucerne i foderet - Lucerne uden melasse, vel at mærke, da sukker ikke gør noget godt, ud over at smagen skulle være bedre.
    Lucerne forlænger tyggetiden,hvilket er ekstremt vigtigt for hestens fordøjelse, grundet den øgede spytudvikling. Denne spyt kommer med ned i hestens mave og fortynder derved mavesyren og formindsker bl. andet risikoen for mavesår. Men hvad har det med hovene at gøre, kan nogen tænke, men hesten er jo en helhed og alt hænger sammen - man kan købe en masse produkter til forskellige specifikke "steder" på hesten - og bruge en masse penge på det - I stedet skal man tænke - den hele hest - og handle ud fra det.
    -
    Min Dulle var lettere forfangen, da jeg fik hende i foråret, og ret overvægtig. Hun gik fra kornfodring til ren lucerne -diæt - dvs. hun er på totalt kornfri diæt - Fri adgang til hø/wrap - begrænset græsning. Plus godt med motion, så den indre hov/blodomløbet, bliver stimuleret.

- hendes forfangenhed er væk
    - hendes hove er begyndt at gro igen. OG er blevet meget stærkere !! igen
    - hun har enorm energi
    - flot muskelsætning

På min profil kan man se Før/nu- billeder, der viser hvad jeg mener -

- Nu har jeg læst at din hest er tynd, men en mager hoppe i stalden har fået sin huld tilbage, også på denne lucerne-diæt.

• #22   21. aug 2013 Kieselgur giver øget hornvæst. Så slider hesten hovene korte kan det anbefaldes.
    For at styrke hovene kan tørgær/ølgær anbefaldes da det er fyldt med b-vitaminer (deri blandt biotin).
    Jeg vil aldrig selv kun bruge tilskud af biotin, da der kommer underskud af de andre b-vitaminer.

• #23   21. aug 2013 Så må jeg jo få fat i noget lucerne, uden sukker, med olie.
    - Hun rides hver dag, men har selvfølgelig 1-3 fri dage pr. uge. Har kun haft hende i 3-4 uger, og før det havde hun haft 2 måneders sommerferie, så ridningen er ikke hård. Det er en masse skridt, og noget trav. Ind i mellem en lille galop tur, og en af dagene skridter vi gerne bare rundt, og laver øvelser.

Jeg køber mit foder hos www.sandgaarden-foder.dk, og der fik jeg set Brogaardens Lucerne Mix, som (af hvad jeg kan forstå) er uden sukker, og med olie. Jeg googlede navnet, og kom ind på deres hjemmeside, hvor der står at lucerne kan helt eller delvist erstatte korn.
    - Betyder det så at jeg skal skære ned på hendes korn, når hun får det? I sårfald vil det kun skulle være delvist :). Også må jeg jo få fat i noget ølgær, eller noget i den stil.

• #25   11. sep 2013 Tja, jeg ved ikke om lucerne har en decideret virkning på hovene, men min vallak fik skoene af i februar, og havde virkelig dårlig hornkvalitet. Siden da er han udelukkende blevet fodret med wrap og lucerne + tilskud (ingen biotin), og så selvfølgelig græs, og hans hove er blevet mere mere stærke end de var. Havde før problemer med at de flækkede mm, men det sker næsten aldrig nu. Fodrer med Brogaardens lucerne uden sukker. Er også selv uddannet inden for emnet, og stor fortaler for kornfri fodring smiley

• #26   12. sep 2013 Tak for jeres indlæg! Jeg købte noget lucerne, men tog det fra hende igen da hun reagerede allergisk på det, og har i stedet tilsat lidt olie.
    - Hun har fået smed og har fået for sko. Smeden sagde at hun var blevet beskåret forkert, og efter hun har haft smed, så er hendes hove faktisk ikke så slemme igen, heldigvis! smiley

Kommentér på:
Svage hove - lucerne?

Annonce