Svage hove - lucerne? {{forumTopicSubject}}
Her til aften sad jeg i stalden med min ride veninde, og snakkede lidt. Vi kom ind på at min hest har svage hove. Der er en revne i den højre baghov, som starter midt på, og kører lidt op.(har hørt det kunne tyde på en hovbyld?) hendes hove flosser, revner, og jeg kan smuldre i dem når jeg renser dem.
Min veninde sagde så at lucerne ville styrke hovene og give dem en pæn, fin pels, man og hale - selvom det kun er hovene den er gal med. Hun har næsten lige haft smed, og de skal kigges på igen d. 3 september. Hun slider dem flot selv, intet problem der. Hun går uden sko.
Jeg er så lige kommet hjem og har Googlet det lidt, og har ikke fundet noget om lucerne skulle styrke hovene, men at biotin gør - dette producerer de jo så selv hvis de fodres korrekt, kan jeg regne ud at hun så ikke bliver. Lige nu får hun hø, byg og vitaminer.
- Men er det rigtigt at lucerne skulle hjælpe på hovene??
jun 2011
Følger: 60 Følgere: 59 Heste: 10 Emner: 34 Svar: 167
sep 2011
Følger: 30 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 346 Svar: 986
Ellers skal du give den biotin eller ølgær
Min får ølgær, og hans smed roser hans hove rigtig meget
nov 2005
Følger: 26 Følgere: 30 Heste: 8 Emner: 83 Svar: 410
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Hvis du har problemer med hovene, bør du se på din samlede foderplan. Hornvækst og kvalitet er betinget af mange faktorer - ikke bare en enkelt som fx biotin (vitamin H). Hvis du vil købe et tilskud i den retning, så bør du gå efter et bredspektret produkt som fx farriers formular, hoomaker, hoofpak eller lign, der indeholder en sammensætning af stoffer, der alle er en betingelse for gode hove.
Husk at forhold på mark, i boks og hyppig beskæring også er yderst vigtige.
sep 2011
Følger: 20 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 325
sep 2009
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 4 Emner: 48 Svar: 1.228
De optager slet ikke nok af næringen i byggen og forstyrre deres fordøjelses system. Så kommer der diaré (måske endda mavesår) og eftersom de ikke får nok næring bliver hovene dårlige og hesten kan slet ikke yde lige så meget i ridningen. Ligesom os mennesker skal de have en masse god energi!
Det er vigtigt man giver en god blandet version af proteiner og stivelse. En god müsli blanding fra f.eks. Marstall eller St. Hyppolyt vil jeg anbefale. Også noget lucerne ved siden. Du kan sagtens stadig smide noget byg eller havre med i fodret. Jeg giver min havre og i hans müsli er der en smule byg. Men ikke meget
jul 2009
Følger: 117 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 78
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.282
Ang. Hendes foder, så fungerer hun rigtig godt på det, så det fortsætter vi med indtil andet bliver nødvendigt. Jeg er af den holdning at heste skal holdes så naturlige som muligt, og det er korn, og stråfoder, andet må suppleres hvis det bliver nødvendigt :). Hun har ikke diarré, og hvad jeg ved har hun været på byg i mindst 1,5 år, og har aldrig haft problemer :).
apr 2008
Jeg fodrer med udgangspunkt i fri adgang til kvalitetshø, lucerne, roepiller og valset havre efter behov. Dog er det ikke dækkende ft hestens behov for mineraler/vitaminer, hvorfor jeg anvender salvimin grøn, som afstemmer min foderplan 100%.
Måske skulle du overveje, om din hest er dækket fuld ud - og evt tildele den et vitamin/mineralproukt som fx salvimin grøn, salvana mineral eller lign.
sep 2011
feb 2009
Jeg har overvejet at starte hende på hvidløgsflager, og komme lidt olie i hendes mad, også et eller andet produkt, til hendes hove. Om lucerne så skal indgå alligevel, har jeg ikke besluttet mig for endnu :).
Personligt vil jeg sige at hun er dækket ind, eller bliver det inden længe, men om det så er rigtigt, aner jeg ærligt ikke en dyt om.
Susie, det gør hun også?
sep 2011
feb 2009
sep 2011
feb 2009
sep 2011
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.792
apr 2008
I vinterperioder eller til mine lidt ældre heste, har jeg været specielt glad for denne olie http://www.staldenbutik.dk/hest/fodertilskud/omega-3-6-9-olie.html , der giver en dejlig pels samt åbenlyst hos min hvide trakehner, understøtter leddenes bevægelighed.
Jeg har været meget glad for denne side:
http://www.foderplan.dk/2008/08/olie-i-foderet-for-at-tilfre-ekstra.html
hvor der er en masse nyttig viden at hente.
Jeg har også brugt dette foder :
http://www.brogaarden.eu/media/FarriersFormula_0907.pdf
som længerevarende tilskud til små skøre hove med succes.
mar 2005
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 222
Husk biotin er et tilskud som må tages over en kortere periode da den ellers ophører med selv at danne det!
jan 2012
Følger: 49 Følgere: 48 Heste: 4 Emner: 90 Svar: 757
maj 2013
Følger: 7 Følgere: 8 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 26
Lucerne forlænger tyggetiden,hvilket er ekstremt vigtigt for hestens fordøjelse, grundet den øgede spytudvikling. Denne spyt kommer med ned i hestens mave og fortynder derved mavesyren og formindsker bl. andet risikoen for mavesår. Men hvad har det med hovene at gøre, kan nogen tænke, men hesten er jo en helhed og alt hænger sammen - man kan købe en masse produkter til forskellige specifikke "steder" på hesten - og bruge en masse penge på det - I stedet skal man tænke - den hele hest - og handle ud fra det.
-
Min Dulle var lettere forfangen, da jeg fik hende i foråret, og ret overvægtig. Hun gik fra kornfodring til ren lucerne -diæt - dvs. hun er på totalt kornfri diæt - Fri adgang til hø/wrap - begrænset græsning. Plus godt med motion, så den indre hov/blodomløbet, bliver stimuleret.
- hendes forfangenhed er væk
- hendes hove er begyndt at gro igen. OG er blevet meget stærkere !! igen
- hun har enorm energi
- flot muskelsætning
På min profil kan man se Før/nu- billeder, der viser hvad jeg mener -
- Nu har jeg læst at din hest er tynd, men en mager hoppe i stalden har fået sin huld tilbage, også på denne lucerne-diæt.
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.007
For at styrke hovene kan tørgær/ølgær anbefaldes da det er fyldt med b-vitaminer (deri blandt biotin).
Jeg vil aldrig selv kun bruge tilskud af biotin, da der kommer underskud af de andre b-vitaminer.
feb 2009
- Hun rides hver dag, men har selvfølgelig 1-3 fri dage pr. uge. Har kun haft hende i 3-4 uger, og før det havde hun haft 2 måneders sommerferie, så ridningen er ikke hård. Det er en masse skridt, og noget trav. Ind i mellem en lille galop tur, og en af dagene skridter vi gerne bare rundt, og laver øvelser.
Jeg køber mit foder hos www.sandgaarden-foder.dk, og der fik jeg set Brogaardens Lucerne Mix, som (af hvad jeg kan forstå) er uden sukker, og med olie. Jeg googlede navnet, og kom ind på deres hjemmeside, hvor der står at lucerne kan helt eller delvist erstatte korn.
- Betyder det så at jeg skal skære ned på hendes korn, når hun får det? I sårfald vil det kun skulle være delvist :). Også må jeg jo få fat i noget ølgær, eller noget i den stil.
jul 2012
Følger: 15 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 486
feb 2009
- Hun har fået smed og har fået for sko. Smeden sagde at hun var blevet beskåret forkert, og efter hun har haft smed, så er hendes hove faktisk ikke så slemme igen, heldigvis!
Svage hove - lucerne?