{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.176 visninger | Oprettet:

Leje af hest {{forumTopicSubject}}

Må sige at jeg blev lidt paf da jeg skrev til en der ønskede at låne sin hest ud, hun ønskede nemlig at få månedlig leje for hesten. Altså udover jeg selvfølgelig skal betale alt: opstaldning, smed, dyrlæge m.m
Det er helt fint og jeg kan jo bare sige nej tak, men har aldrig før oplevet eller set at der skulle falde en månedlig leje..
Er der normalt? Er det bare noget jeg ikke har ser før.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Leje af hest
  • #1   21. aug 2013 Jeg har set det flere gange før, men det er jo ikke hvilke som helst heste! Det har været heste der har været godt med på landsplan, nordiske stævner, og heste der virkelig kan noget og har kapacitet.

    Så vil mene det er unormalt, for ikke mange af de heste der bliver lejet/lånt ud, og folk der mener de kan tage leje-mål for en "standard" hest, er vist lidt griske.


  • #2   21. aug 2013 Det har jeg aldrig selv stødt på, men jeg har hørt andre nævne at de er stødt på det. Men må ærligt indrømme at jeg ville ikke selv betale ekstra leje for en hest jeg osse skulleb etale alt andet for.

    MEN et depositum derimod har jeg selv stødt på og synes er fair nok alt efter hvad hest det er smiley


  • #3   21. aug 2013 Her var der tale om en pony til mindre børn, den har gået stævner men ikke noget vildt.
    Men hun får den nok ik lejet ud og det må hun så selv om.


  • #4   21. aug 2013 En mindre børnepony til udlejning.. smiley Jamen i længden er det sgu da mere praktisk for en potentiel låne, at købe sin egen pony. Det er der mere fornuft i, end at give penge for en pony, man ikke ejer og som kun er en middelmodig børnepony.

    Hun skal være heldig hvis hun finder en der er for dum til at give en månedlig leje. smiley


  • #5   21. aug 2013 En bundstabil børnepony kan sagtens findes til en rimelig og overkommelig pris.
    Undskyld mig, men jeg kan virkelig ikke se fornuften i at skulle leje en børnepony.
    Stod jeg og skulle udvælge min kommende hest (en hest der kan og er mere værd end en børnepony), ville jeg aldrig leje en hest og kaste det månedlige leje efter en hest der aldrig bliver min, men i stedet ligge pengene i en opsparing (+ de penge jeg ikke bruge til udgifter på den ekstra hest, medmindre jeg låne en "gratis") og vente, og så senere købe min egen af samme egenskaber.

    Det skulle da kun være hvis jeg virkelig skal ud og præstere i stævner og mesterskaber, at jeg ville tænke over at leje en hest, da sådan en hest er en investering man ikke lige får råd til inden for en årrække, og denne evt. lejet hest ville kunne føre mig videre i ridningen og karrieren., i stedet for ingen hest at have og sidde fast.
    Vil dog aldrig blive den store stævnerytter, der kæmper for en karriere i ridesporten, men først her kan jeg se fornuften i det.


  • #6   21. aug 2013 Jeg er ikke stødt på det før, det lyder da lidt mærkeligt.
    Jeg ville kun kunne gå med til sådan en ordning, hvis den månedlige leje betragtes som betaling af hesten, således at man ejer hesten, når et x beløb er betalt, gennem den månedlige 'leje'. Men det er jo nok ikke det, der er tale om her. smiley


  • #7   21. aug 2013 DeCoyit - Enig. Alt andet er latterligt....Tænke sig at låne ud en børne pony og forvente månedlig leje...Ha ha....

  • #8   21. aug 2013 Team Tindur: Jamen det er direkte latterligt!! Hvis jeg søgte efter en børnepony til mit barn (hvis jeg engang får et), så ville jeg selvfølgelig fortrække at købe en selv, men kan godt se fordele i at man "prøver barnet af" et års tid, og se om han/hun beholder sin interesse, og derfor vente med at investere i en pony.
    Så hedder det enten lån, hvor jeg kun betaler udgifter for ponyen, eller part til barnet.
    Det er jo at betale dobbelt for en pony man ikke har nogen direkte aktiver i, og det er der bare ingen fornuft i!!!

    Pointen er, at jeg tror rigtig mange forældre tænker sådan.
    Der er mange andre muligheder for at barnet kan have en børnepony at ride på, så hvorfor dælen kan man tro at man kan få lejet den ud, medmindre man finde nogle uvidne forældre.


  • #9   21. aug 2013 Ja men desværre er ikke den sidste Idiot født;-)

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   21. aug 2013 Det er vel i princippet det samme som når folk leaser en bil??

    Du stiller en ydelse til leje, og ud over at skulle betale ydelsen (månedlig beløb på hesten), så betales der også for div. Månedlige udgifter..

    Jeg syntes faktisk det er smart. Det sikre ofte en 100% reel lejer.

    Om hesten har værdi eller ej, så er det da fedt hvis man kan tjene påat leje den ud, hvilket jeg syntes er fair nok.


  • #11   21. aug 2013 Astrid - Blot fordi lejer betaler et vis beløb, gør det da ikke vedkommende til en 100% reel lejer. Folk der køber heste, behandler dem da heller ikke altid særlig godt, selvom de har givet et vis beløb for dem?

  • #12   21. aug 2013 Team Tindur: Kunne ikke have sagt det bedre selv smiley

    Astrid: Ved da ikke om det er fair, når den ikke er mere værd eller har potentiale til fin fremtid. Ejeren "slipper" for udgifterne, som låner overtager, og det burde være rigeligt, i og med der må være en grund til at de ikke selv ønsker at bruge den på nu værende tidspunkt. Hvis de vil have penge for hesten, kan de sælge den, men som regel ønsker man den til senere brug igen.
    I denne situation er det ikke fair, men var den en hest med potentiale og kapacitet og god/høj uddannelse, til værdi af 150.000 (et eksempel), så er det fair i mine øjne. Men at leje en børnepony, er stadig ikke fornuftigt set fra lejerens/lånerens side, uanset hvordan man set det fra ejerens side.


  • #13   21. aug 2013 DeCoyit - Enig.:-)

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   21. aug 2013 ved ikke om jeg er helt gal på den, mend et virker nærmest til at det sætter jeres pis totalt i kog, at folk kan finde på det smiley

    jeg mener ikke at man bare bør købe hest, og slet ikke til børn.. de ved ofte ikke havd de vil i starten, og skal derfor afprøve en masse forskellige sportsgrene inden de finder den rigtige smiley

    nej, måske kan du godt risikere at lejer er en idiot, men folk der har i sinde at ''snyde'', og som måske ikke har den helt store forstand på heste, tror jeg ikke ville vælge en hest, som havde en månedlig pris smiley


  • #15   21. aug 2013 Astrid: Overhovedet ikke. smiley Kan virkelig bare ikke se fornuften i det, og slet ikke se at det skulle være fair. Men folk må gøre hvad de vil, og kan de finde en der vil leje ponyen, så fred være med det, det er bare spild af penge for lejeren, set fra mine øjne. Fordi jeg ikke vil bruge unødvendige penge, skal jeg da ikke blande mig i hvad andre gør, så længe man tager sine forholdsregler omkring hesten ve og vel.

    Og som jeg skriver, så er der masser af andre muligheder for at ungerne kan udforske hesteverden, og forældrene kan se om interessen holder i længden, så hvorfor bruge den ekstra sum penge oveni udgifterne, når der er andre muligheder der er billigere og giver noget mere for pengene.
    Som sagt er der mulighed for part, undervisning og endda flere gange i ugen, ellers kan man sagtens finde ponyer til gratis udlån på markedet.
    Og man ved ikke om barnet måske har redet i nogle år, og de nu søger en egen pony, så han/hun ikke kan ride på elevpony længere, så ville det give mere meningen at købe en pony, end at leje den, så barnet har den længere frem i tiden.

    Og uanset om man vælger udlån, udlejning, salg, part, mm., så er der risiko for at støde på idioterne, som der er at finde og man er uheldige at støde på med jævne mellemrum.

    Så nej, det sætter i hvert fald ikke mit pis i kog. smiley Jeg argumenterer bare og giver mine meninger, som man nu gør i en debat.


  • #16   21. aug 2013 Astrid - Men folk der har i sinde at snyde og være onde ved hesten, de kan sagtens købe en hest, der i sidste ende vil koste dem det samme, som den månedlige pris? smiley
    Det er jo det samme.

    Kan ikke helt se, hvorfor den slags folk ikke skulle kunne finde på at vælge en hest, man giver et månedligt beløb for, når de kan finde på at vælge en hest, de giver et større beløb, end det månedlige for.

    Desuden kan jeg ikke helt se, at det er det samme som at lease en bil. For det er det jo ikke. Når du har en hest - om den så er lånt eller købt - så vil den som oftest udvikle sig og ændre sig, mens man har den. Så hvis man låner den, så betaler man for at ride en hest, hvilket jo i sig selv er fint, for det gør de fleste med halvparter jo også. Men man betaler samtidig også alle udgifter på den og har den derfor som sin egen - men skal altså betale for, at have den som sin egen, men uden at få det fulde udbytte af den, da den jo skal hjem til ejer igen på et tidspunkt. Køber man sin egen hest, er det noget andet - man har samme udgifter, og giver måske også det samme beløb, som det månedlige beløb ville løbe op i - men man får til gengæld også lov til at beholde hesten, og få noget ud af den træning man lægger i den.

    Når du leaser en bil, lægger du jo ikke noget arbejde eller træning i den - den forbedre sig ikke, men bliver derimod kun dårligere for hver dag der gør. Ergo er der fornuft i, at betale månedlige beløb, da udlejer for en bil tilbage, der er i dårlige stand, end da han lånte den ud.
    Hvis vi går tilbage til udlejningen af hesten, så vil hesteejeren i de fleste tilfælde få en hest tilbage, der er mere værd eller det samme værd, som da hesten blev lejet ud. Ergo har man fået penge for, at få sin hest uddannet.


  • #17   21. aug 2013 Er faktisk ret glad for jeg ikke er den eneste der tænker det er grisk at holde hest, for at leje den ud. tænker også der er en grund til de ikke kan have den lige nu, så burde de da være mere end glade hvis der er en der vil overtage samtlige udgifter på den og tilmed holde den i form.
    begge parter gør jo hinanden en tjeneste. det virker bare som om udlejeren lige vil se om det går at få lidt penge ind for den.
    hun sagde dog at hvis hun ikke kunne finde nogen der ville betale for at låne den kunne jeg evt. låne den. men vil ikke have kontakt i form at lån af hest, hos en der tænker primært på finanser (og så bliver jeg nok også lidt forundret og dermed stædig- hehe-)


  • #18   21. aug 2013 Altså jeg forstår fint princippet i, at man fx har en masse heste, og så lejer dem ud til fx ture osv. - men så er det jo oftest også én tur, man lejer dem ud. Det giver mere mening, end at man får nogen til at betale alle udgifter for den, og så ovenikøbet også skal betale for at leje den - og så får ejer så en hest tilbage, der faktisk er mere værd, end da h*n kom af med den.

    Men fair nok at man prøver - det skal man jo have lov til. Måske der er nogen der går med til det, og så er det jo bare fedt for ejer. smiley


  • #19   21. aug 2013 CTS- følger helt din tankegang der, du er vidst bare bedre til at forklare det. lidt ligesom at det ikke er det samme som at lease en bil, hvilket jeg også kort havde tænk på.

  • #20   21. aug 2013 Så er det godt, at man kan hjælpe hinanden smiley smiley

Kommentér på:
Leje af hest

Annonce