{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.486 visninger | Oprettet:

Det her bid til spring? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Da Landeur trækker meget i tøjlen har vi snakket om et lidt andet bid. Det skal ikke være MEGET stærk, men gerne lidt stærkere end det vi har nu.
Jeg er ikke den der river hesten i munden så biddet vil i hvert fald ikke blive misbrugt!

Men her er et link
http://www.horze.dk/Sprenger-Kimblewick-springbid%2C-rustfrit-stål/13465,da_DK,pd.html

Er der nogen der har erfaringer med det, gerne både gode og dårlige, og virker det fint til en hest der hiver lidt og er frisk under springning.
Ja han tager tøjlen og løber mod springet, største delen af gangene får han kastet os ud af sadlen og smidt os af.

Så please, kom frisk med jeres meninger. Men lad være med at skæld ud over at jeg tænker et andet bid ville hjælpe, for jeg har prøvet samtlige træningsmetoder, og ingen af dem virker! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det her bid til spring?
  • #1   28. aug 2013 Har RIGTIG god erfaring med og har brugt det på min gamle pony der var ENORMT stærk og bruger det til jagt nu på min store hest... Har kun godt at sige om det.

• #2   28. aug 2013 Hvad med et pelham :)? Kender ikke til det bid du linker til . Men et pelham er effektivt

• #3   28. aug 2013 Jeg har redet med et lignende til min hidsige røde hoppe. Det fungerede fint - jeg skulle bare ride med en blødere hånd, og vi fik en langt bedre tur, fordi vi ikke skulle slås hele vejen rundt på banen.....

• #4   28. aug 2013 Bruger et Kimblewick på min shetlænder Kurt, og det virker rigtig fint smiley

Har også brugt det på Maggie en enkelt gang, men hun kunne slet slet ikke have det, bl.a. fordi det var udelt, og så er hun alt for følsom til sådan et bid som den.

• #5   28. aug 2013 Karina: hvor stærkt er et pelham. Da det jo ikke skal være alt for stærkt, men bare have en bedre indvirkning på ham smiley

• #6   28. aug 2013 Den fås jo og med knæk midt på eller i gummi hvis det er...!

• #7   28. aug 2013 Jeg har samme problem med min hest. ..
    Jeg har prøvet dette bid og det virker overhovedet ikke! Det er næsten ligesom at have alm bid på...

Jeg bruger et tredelt pelhambid da man kan løsne og stramme kæden som det passer hver enkelt hest og på den måde gøre det skarpere og mildere (:

Men har redet med billøst de sidste to dage og det virkernoverdrevent godt !

Håber du finder noget som passer (:

• #8   28. aug 2013 Fordelen ved Kimblewick er jo, at du har tre indstillinger du kan bruge smiley Du kan bruge den som alm. udelt bid, som en mellemting mellem alm. og stang, og så kan du bruge den med stangeffekt smiley

• #9   28. aug 2013 Christina:
    Ja det kunne nemlig være rart med en spring time uden af hænge på halsen af hesten fordi den bare springer over og tager tøjlen. Og man slet ikke kan holde ham tilbage!
    Det bliver lidt dyrt i flødeboller for hver gang jeg ryger af i spring!

• #10   28. aug 2013 Den alm pelham har jeg erfaringer med KAN virker lidt voldsomt på nogle heste.
    Men derimod, har jeg brugt MEGET pelhamstang i gummi, hvilket jeg har igen rigtig gode erfaringer med og virker knapt så "skarpt" som alm pelham.

• #11   28. aug 2013 Jeg brugte det i stang. Det var stærkt men så stærkt syntes jeg ikke det er. Hesten reagerer på det. Uden at du skal bruge alle dine kræfter på at holde hesten smiley

• #12   28. aug 2013 Stald. Mange tak. Ja jeg håber det os snart!

• #13   28. aug 2013 Synes det lyder som om at det er riiiimelig galt hvis du ryger af hele tiden?
    Bruger du fortøj??

• #14   28. aug 2013 Karina&athos: tak. Det er klart noget jeg lige vil lufte for min ridelærer, hvad hun siger. Da hun virkelig har prøvet med 30 forskellige træningsmetoder, vilter og halve parader og jeg ved ikke hvad, men i spring ignorere han bare hans almindelige bid, hvor han i dressur går mega godt på det almindelige smiley

• #15   28. aug 2013 Stald: argh måske lidt overdrevet. Men det sker i hvert fald hver 3-4 gang at han får kastet mig ud af sadlen.
    Jeg bruger martingal på ham. smiley

• #16   28. aug 2013 Jeg rider med to delt gummi pelham uden kæde på min hest som også bliver lige stor nok engang i mellem for mig og løber også en del. Dog vil jeg sige træning er vejen frem - kan godt skrive under på det af egen erfaring smiley

Det bid du linker til er et jagt kandar og det er et af de stærkeste bid af hvad jeg kender til - det er sådan et de rider med på de vildeste g stærkeste jagt heste smiley

• #17   28. aug 2013 Stine: okay!
    Har dj et link til det bid du snakker om. Jeg vil meget gerne have link så jeg kan vise dem til underviseren så vi kan finde ud af det sammen smiley

• #18   28. aug 2013 Jeg har prøvet både pelham gummi stang, og pelham delt...

Fordelen ved stangen er at den ligger meget roligt i hestens mund og det gør ofte at springhestebaccepterer det bedre.... Ulempen er så bare at det er en anelse mere vanskeligt at få hesten korrekt stillet og skulderne på plads i vendinger osv. Men den hæver generelt halsen bedre og er derfor lettere ved at få "spændt fjederen" i bagparten.....

Ved det delte pelham kan hesten godt komme til at "falde lidt på næsen" men du kan meget nemmere få den stillet korrekt og skulderne på plads i vendinger.....

Håber du kan bruge det i din overvejelse, da jeg har god erfaring med begge bid hvis man netop kan håndtere det og ikke begynder at rykke i munden på den osv (:

• #19   28. aug 2013 Jagt kandar har fordelen at du kan indstille den i styrke... Sætter du tøjlen bare alm i bidringen, har den ikke den vilde virkning, i det øverste hul i ringen, er den lidt skarpere og det nederste er det skarpest.
    Så er der nogle der sætter en deltatøjle i de to huller og tøjlen i den, så den har en mellem virkning af de to huller...!

• #20   28. aug 2013 Spørgsmål til Stald Skovvang: Jeg rider pt en hidsig fuldblod, der ikke som min egen kan håndtere for meget pres og stress. Den tænder også meget op, men er generelt meget, meget følsom - også i munden. Derfor har jeg ikke turdet bruge det samme bid, som jeg har brugt til min egen hidsigprop. Den er svær at holde på plads i vendingerne, og den skyder skulderen, men mest pga tempoet. Ville du anbefale gummi-stang eller delt gummi-bid?

• #21   28. aug 2013 Ej altså med mange dejlige og forskellige meninger der er. Det gjorde ikke valget nemmere. De er i hvert fald allesammen nogle jeg vil kigge nærmere på og læse lidt om, og så må jeg derfra bedømme hvad han går bedst med smiley

• #22   28. aug 2013 Jeg mener jo at det i 95% af tilfældene kan ændre ved at ændre ridningen smiley
    Træning træning træning. Men det selvfølgelig er det ikk ALTID at det kan ændres sådan

• #23   28. aug 2013 Team. Som jeg har skrevet længere oppe, har vi prøvet i lang tid med ren og skær 20-30 cm spring, hvor han os løber og er stærk for mig, men simpelhen at træne det væk, med mange forskellige metoder og desværre har vi ikke fundet en, og der bliver selvfølgelig stadig arbejdet med det, men for at han og jeg skal have en god springtur er jeg måske nødt til at prøve et bid der kan hjælpe både ham og jeg lidt på vej her smiley

• #24   29. aug 2013 Det lyder fuldstændig som min hoppe! Og har prøvet det samme med en masse små kryds osv. men uden virkning. Har så købt et Myler bid MB06 med hooks - og det fungere bare. Et lille tag i tøjlen og hun reagere. Du må gerne skrive PB hvis du vil vide noget mere smiley

• #25   29. aug 2013 Jeg har præcis to af netop sådanne heste som du beskriver der...
    Min den ene blev meget lettere at have med at gøre med gummistand pelham'en netop fordi den accepterede at det lagde meget roligere i munden end et delt bid, og derved skulle jeg ikke sidde og have så meget fat i tøjlerne som jeg førhen havde for at det hele ikke skulle gå galt i et MEGET højt tempo over 120 - 130 cm forhindringer...
    Men derimod den anden jeg har, går bedst på det delte pelham, det handler meget om hvordan hestens mund er 'bygget'. Man kan tage kurser hvor man lærer alt om hvor lange, brede og skarpe og milde biddet skal være til netop ends egen hest (:

Jeg har fx altid døjet med ikke at kunne styre min anden unghest på et normat to-delt bid... så købte jeg et tre-delt MUFFEBID, og nu er den helt eksemplarisk at have med til træning! (muffebiddet er lidt tungere end normale bid, og den er smal i munden så det tre-delte var perfekt)

Du kan evt. prøve at sætte forhindringerne op, og se om den ikke begynder at "tænke" lidt mere over hvad den laver? (: det hjalp på min den ene samtidig med at jeg skiftede bid...

Ved stangbiddet(gummi) hæver den halsen væsentligt mere når den bliver bedt om at gå til biddet, og derved bruger den meget mere ryggen når den springer og ofte springer de mere "sikkert" over støre forhindringer...

Men husk: det er bedst stadig at arbejde med en form for almindelig bid til hverdag, og så hvis du beslutter dig for et pelhambid, så brug det når du springer... det giver en bedre tur for både dig og hesten. Du kan evt. starte med at have kæden HELT løs, og korte den lidt ind hvis det bliver nødvendigt (:

Mvh. Heidi (:

• #26   29. aug 2013 Synes helt og holdent du selv skal træffe beslutningen (: men igen, ikke alle heste er ens, og nogen er bedre med milde og andre kan godt være rigtig bløde i munden men stadig går bedst på en gummi stang...

• #27   29. aug 2013 Hej Heidi:)
    I dressur bruger jeg faktisk et 3 delt muffebid og han går skide godt på det, det bedste bid jeg har haft.
    Jeg syntes jeg kan fornemme lidt at de fleste har den bedste erfaring med pelhambiddet. Det er jo værd at prøve. Tænk hvis det virker!
    Og på en eller anden måde er det rart at høre at det ikke kun er mig der har en hest der bliver godt ivrig under springningen!
    smiley

• #28   29. aug 2013 Var til EM her i sidste weekend, og flere af rytterne sprang også med pelham (:

• #29   29. aug 2013 Ja. Åh det eneste jeg er bange for er bare hvis det bliver for stærkt til ham. Men det sker der vel ikke noget ved hvis jeg bare prøver det en enkelt gang, og stopper hvis det er for stærkt til ham? Eller hvad smiley

• #30   29. aug 2013 Jeg bruger det på min distancehest, og er enormt glad for det. Har det kun i første hooks da det er mere end rigeligt for ham smiley

• #31   29. aug 2013 Team grafik: er det pelham bidet du snakker om eller det bid jeg har linket til smiley

• #32   29. aug 2013 Også vil jeg lige sige at et pelham er stærkere end et kimberwick som TS linker til. Et pelham har langt mere stangeffekt da der netop er en rigtig stang, et kimberwick fungere ligesom et braucher (staves?), men har så lige en kæde til at gøre det en smugle skrabere. Og hvis man kun har tøjlen i første hook så er det altså minimalt hvor meget stangeffekt bidet har smiley
    Om det er delt eller udelt har ingen betydning for hårdheden af bidet.

• #33   29. aug 2013 TS: Det bid du linker til smiley Mit er dog bare 3-delt
    Kimberwick ligger i hårdhed mellem et ringsbid og pelham smiley men det er mere stabilt i munden end et ringbid

• #34   29. aug 2013 Team: okay så hvis man sætter den i første hooks så skulle det ikke være så skarpt som pelham! Da jeg jo gerne skulle bruge det som en lille hjælp og ikke til at gøre min hest hård i munden så den dårligt vil reagere smiley

• #35   29. aug 2013 Selv i nederste hooks er det ikke så skabt som et pelham smiley Men på min var det rigeligt at bare have tøjlen i øverste hooks.

• #36   29. aug 2013 Okay. Tror at det bliver det bid jeg køber først, så må jeg prøve det og se om det virker smiley

Tak for hjælpen alle sammen. Rart med nogle delte meninger om det hele smiley

• #37   29. aug 2013 Heidi (Stald Skovvang) - Den hest, der fungerede bedst på gummi-stang, var den meget urolig på biddet før? Det er min fuldblod nemlig, og derfor tænker jeg også, at en stang vil være bedst.

Samtidig er det en tidligere galophest, der ikke er vant til at bruge ryggen rigtigt, så det kunne måske også være en fordel....? Vil naturligvis ikke arbejde med det i dressuren - der er han nem at tøjle, og jeg rider meget med sæde for at få ham samlet korrekt....Det er kun i springningen, at han hidser sig op...

Kan i øvrigt fortælle, at min gamle hoppe skal have jagtkandar på, hvis vi rider i terræn, men hun rider med et stille og roligt muffebid i dressuren. Det er altid et spørgsmål om kun at bruge det, der er nødvendigt - og ikke mere end det. smiley

• #38   30. aug 2013 Jeg har spurgt rund om i forskellige butikker som har meget forstand på det.. og en af dem skriver følgenden:

"Det er enormt svært at svare på, da effekten af et bid er en kombination af mange ting og forskelligt fra hest til hest.
    Men der er nogle generelle ting. Jo tyndere et bid er, jo skabere er det. Jo flere gange et bid er delt jo skabere er det.
    Derfor vil det 3-delte bid være skabere end stangen, men kun meget lidt, da stangen ofte er tyndere…
    Dertil kommer at biddet ikke må være skabere end at hesten acceptere det, så den ikke går imod bidet.

Jeg rider med gummi stangen på min UDEN delta-tøjle da jeg så selv kan regulere og gøre det stærkere og mildere(når du løsner den nederste får den jo mere frihed)

Håber du kan bruge det (:

• #39   30. aug 2013 Skovvang: Ej det er altså ikke rigtig, hverken det med hvor mange led og hvor tyndt bidet.
    Har en hest kun plads til et 14mm bid, så vil et 14mm irriterer mere end et 12 mm. Der da ved 14mm ikke er ekstra plads omkring bidet. Om bidet er leddelt eller ej har heller ikke nogen ændring i effekten.

• #40   30. aug 2013 Jeg skriver hvad jeg har fået at vide!
    og du skal ikke bilde mig ind at der ikke er forskel på et stangbid og et delt.
    Og jeg har ikke sagt at du ikke må ride med et 12mm bare fordi der er plads til et 14mm.

Og jo. Skriv til Tenna Thygesen herinde. hun har fået specialvuderet hvilket bid hendes hest skulle bruge. og JO om det er tyndt eller tykt GØR en forskel.

Skriv privat hvis du skal rakke mig ned.
    Mvh. Heidi

• #41   10. sep 2013 Ts:
    Det er et meget meget meget stærkt bid.
    En hest jeg prøved kunne overhodet ikke lide det bid.
    Det var enormt hårdt på den.

• #42   10. sep 2013 HEJ ALLE..

Jeg har faktisk prøvet næsten alle de bid der er blevet skrevet i kommentarerne, og jeg havde en KÆMPE succes med det jeg selv lunkede til! Da jeg ikke er hård i hånden, har det heller ikke gjordt ham hård på nogen måde, og jeg kan nu springe en bane i ro, og jeg kan styre min hest!
    Og jeg kan springe uden at skulle flyve ud af sadlen fordi hesten løber afsted over springene, så MANGE TUSIND TAK til jer alle der har forslået bid til mig, og delt erfaringer og sådan!
    Og sidst men ikke mindst, fordi i har holdt det i en ordentlig tone smiley

• #43   10. sep 2013 Det er nemlig et rigtig godt bid smiley

• #44   10. sep 2013 Team grafik: ja det er så! Og Landeur fungere rigtig fint med det smiley

• #45   10. sep 2013 Lyder rigtig godt! Hvilket bid fandt du ud af var bedst til din? (:

• #46   10. sep 2013 Stald skovvang: jamen jeg startede med at købe pelham, både delte og udelte, og jeg syntes simpelthen den var for hårdt til både og og hesten.
    Så købte jeg Sprenger Kimblewick springbid, som jeg linkede til aller først, og det gik han helt fantastisk på smiley

• #47   10. sep 2013 Jeg har et der ligner lidt, som jeg brugte førhen til min vallak, som jeg rider lidt jagt på. Det er dog til salg nu, da han skal have stang bid, da han ellers får for meget uro. Men det var ellers super. Har redet med det på en anden hest også, hvor der fungerede helt efter hensigten. Det er fremstillet til heste der har tendens til at trække, men hvor det heller ikke skal være for skarpt. Du kan jo evt se min annonce, hvis du vil spare lidt. det er dog en lidt anden type smiley

• #48   10. sep 2013 lyder rigtig godt! som Stald Dunique også nævner, det er meget forskelligt fra hest til hest... Men super godt du fandt ud af det! der er bare ikke noget bedre end når tingene begynder at lykkedes og det går fremad smiley

• #49   10. sep 2013 Jeg har fx lige købt en hackamore til min som jeg sprang med pelham bid på.... Den går SUPER godt helt uden bid.... Hvem som har set min hest springe ville nogen siden have gættet på at den kunne gå uden? (;

• #50   10. sep 2013 Stald: jeg har os en hackamore, men da hverken jeg eller hesten har redet så meget med den, og han reagere ikke helt som jeg ønsker noget gange, vil jeg ikke springe med den, i hvert fald ikke før vi har styr på den begge 2 smiley

Kommentér på:
Det her bid til spring?

Annonce