Det første stævne {{forumTopicSubject}}
Hej HG'er
Efter små 2 år i sadlen skal jeg snart til mit allerførste stævne (jeg glæder mig som en lille pige
)
Ikke fordi jeg tror det kommer til at gå særligt godt eller noget, men det bliver bare fedt at blive shinet op og komme i byen og opleve noget.
Så tænkte jeg at det kunne være fedt at høre jeres oplevelser med jeres første stævne? Hvor gamle var i, hvad red i, hvordan gik det?
Vi skal starte en LC1, og jeg kæmper stadig med nedsidningen, så er RET nervøs for hvordan det kommer til at gå! Håber bare vi kommer igennem programmet uden at folk tænker "Hvad laver den rytter dog der...."
Apropos, må I da også gerne lige dele hvis i nogensinde har tænkt det om en rytter - og hvad der gjorde at i tænkte sådan.
Glæder mig til at læse om jeres oplevelser!
nov 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 6 Emner: 230 Svar: 1.806
Jeg har engang tænkt det om en rytter, som red MB klasserne og ikke kunne ride nedsidning uden at bombe hesten helt vildt i sadlen:/
maj 2010
Følger: 42 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 930
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.404
Vi startede dog kun LD1 og 2, da hun simpelthen intet balance i galoppen havde!
Men vi red da til 60%??? I LD1 og til 66%??? I LD2
Kig evt min video. Den hedder noget med den første placering
jul 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 953
Gøg&gokke - Jeg ville også starte en LD (man siger jo at man skal tage ud og starte lavere end man rider derhjemme, ik) men det er der desværre ikke, og skal afsted med min parts ejer og hendes anden hest, samt en anden pige fra gården hvor jeg rider - så må bare følge trop med de andre så godt jeg nu kan... Kigger lige på din video
Felina - Jeg vil OGSÅ have en roset!! Med henvisning til mit svar til CoDok, kommer jeg nok til at sidde og græde over at jeg ikke har fået en når stævnet er slut!
Gøtterup... Hvis en MB rytter heller ikke kunne sidde pænt, så er jeg liiidt mindre nervøs nu, tak
jul 2012
jun 2008
Følger: 114 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.493
Tror jeg har tænkt sådan en enkelt gang, hvor rytteren havde så urolige/voldsomme hænder, at hele vejen igennem programmet lignede det, at hun gassede op på en motorcykel.
aug 2011
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 920
Jeg kan kun sådan rigtig huske mit andet stævne hvor vi red LC2 og LB1 til 66% C:
Jeg er først lige kommet over min præsentations angst
Jeg har set mange mennesker (børn og voksne) som bare ikke kan side stille på deres heste
apr 2011
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 6 Emner: 151 Svar: 1.897
Nu skal vi til vores fjerde stævne her i oktober - stadig nervøs xD
Her til vores andet stævne -
apr 2012
Følger: 8 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 624
Jeg red et program kaldet "skridt-trav-og-galop" og var nok på et niveau mellem LD og LC. Procenten kan jeg ikke huske, men jeg kan da huske at jeg fik en fjerdeplads af ret mange ryttere ^^
Et godt tip: Hoved op og smil, så viser du lidt overskud og så tegn ALLE øvelserne (og overgangene) præcist - så skal du nok klare dig!
feb 2010
Følger: 32 Følgere: 25 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 315
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 36 Svar: 751
Men jeg TROR at jeg red en LC uden galop på en af rideskolens heste. Prins eller Fia. Det er jo åbenbart hverken gået helt godt eller skidt siden jeg ikke engang kan huske det.
Mit første springstævne derimod?
Uh jo det kan jeg sagtens huske. Dagen før havde jeg øvet spring på Pernille. De samme spring som til stævnet. Dagen før sprang hun fint, men da vi red på banen havde hun bestemt sig for IKKE at springe. Så vi travede hen til springene, hvorefter hun SKRIDTEDE igennem. Bagefter lå ALLE bomme på jorden, undtagen et eller to spring hvor hun forbarmede sig over mig og sprang.
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
men her er mit første stævne på hest:
http://www.youtube.com/watch?v=RJOh3_pagUE&feature=youtu.be
Tja lad os sige det sådan, hvis du læser beskrivelsen kan du gætte dig til jeg regnede med jeg ikke kunne. Jeg har aldrig redet alt det der, fordi jeg var bange. Alligevel endte vi som nummer 5 ud af 10
Og i en LC3 nr 2 ud af 3, så helt dårlig må vi jo ikke være haha
jan 2012
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 562
Jeg fik en andenplads og jeg har min roset hængene på mit værelse. den er blevet helt en underlig farve og ser meget gammel og slidt ud men det er sjovt at have sådan et minde
jul 2012
Nå, nu må jeg se hvad jeg kan huske.... TAK DD, det var faktisk vildt lærerigt for mig at se din video, og se hvad dommerne sagde om de enkelte øvelser, rigtigt godt lavet! Og flot at du red på Flash, ved godt selv hvordan det er at have angst!
Nathalie - vil det så sige at dommerne ligger rigtigt meget vægt på at øvelserne bliver udført PRÆCIST ud for bogstaverne?
Trænede nedsidning i aften... Vil lige prøve at uploade og vise jer hvordan det gik (hvis I lover IKKE at grine!
Problemet er, jeg kan knapt nok sidde når hun går laaangsooomt, og slet ikke hvis hun får fart på!! Så ved ikke om jeg skal drive på og ligne en sæk kartofler, eller lade hende gå langsomt og se bare lidt pænere ud selv? Det er sådan lidt pest eller kolera, men hvad tror I dommerne vil synes best om
okt 2007
Hvis du sidder bedre når hun går lidt langsomt så lad hende gøre det. Ja det vil trække lidt ned, men så har du bedre mulighed for at give hende de rigtige signaler.
I LC skal overgangene bare laves ca ud for bogstaverne eller mellem 2 bogstaver, så det går nok.
jul 2012
Sådan her ser mit forsøg på at sidde ned i langsom trav ud
http://www.youtube.com/watch?v=okwm_MN5PIM
Og sådan her går hesten når jeg rider letridning (med lidt galop også):
http://www.youtube.com/watch?v=1ZslhDnYe_I
Hun kan gå en del hurtigere end vist i den anden video, men selv i den er det hurtigere/pænere end i den første (synes jeg)
Jeg håber bare på ikke at blive totalt til grin til stævnet, sådan så at folk tænker "Hende der??? Hun hører da på INGEN måde til her!"
okt 2007
Jeg forventede jo nærmest at du hoppede rundt fuldstændig ude af takt med hesten. Det er er da ingen ting. Tag du bare til stævne og nyd en tur på fremmed bane. Du bliver bestemt ikke til grin
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg tror det ville være en del lettere for dig og sidde ned, hvis hesten "oprigtigt" slappede af :o) På klippet bliver den egentligt bare holdt på plads og er ustabil.
Det kunne være værre og det kunne være bedre ;o). Hverken vildt skidt eller vildt godt, man skal start et sted.
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
jul 2012
Ja Krikken, hun spændte meget op i dag - det var bestemt ikke en af vores gode dage. Vi red undervisning i går hvor hun virkeligt var stabil og nem, og så i dag ser det så ud som det gør.. Glad for det ikke er alt for slemt dog, vi må bare træne noget mere! Det har nok også noget at gøre med at der ikke bliver redet nedsidning på hende så tit, så hun synes alt det der bumperi er ubehageligt (+ jeg havde glemt at spænde gjorden, så sadlen bumpede også, flot. Stakkels hest
DD, det tror jeg altså ikke, hun går jo viiildt langsomt der og så er det kun en volte, hvis hun fik mere fart på og jeg skulle ride i længere tid ville jeg ikke kunne holde nedsidningen overhovedet.
jan 2009
Følger: 15 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 117 Svar: 666
Rul med skuldrene engang imellem - dyb vejrtrækning - helt ned i lungerne og så forsøg at følg samme takt - 1 2 1 2 1 2 1 2
Rid denne takt på et kort interval af gangen og så op i let ridning og rid hende frem, så hun er fremme til hånden og fremme for schenklen og så tilbage og rid roligere takt i nedsidning.
ikke sikkert det virker for dig, men måske..
En anden ting er - prøv at forlæng dine tøjler en smule - på video 2 er ser de en anelse længere ud, hvilket giver Selina mulighed for at strække halsen frem og derved og søge biddet, fremfor video 1, der kommer hun ofte baglod (mulen for langt bag ud) og knap så meget ganache frihed...
jul 2012
Nu var det også virkeligt en af vores værste træninger, men omvendt også en af de første gange jeg for alvor forsøger at side på hende, men det kan jo være det går ligeså dårligt til stævnet, og så er det da meget rart med nogle fif.
Jeg er med på at træne det i korte sekvenser derhjemme, men til stævnet skal jeg jo side ned hele volten, hvad gør jeg der? Står lidt i let sæde/let ridning i de vinkler hvor dommeren mindre kan se det og retter ind :-)?
Og er det egentligt bedre at gøre det, og bibeholde energien hos hesten, end absolut at blive siddende og det så ser ud som det gør på videoen?
jul 2012
jan 2009
du har ca. 1,2 uge til du skal starte... det skal nok gå - du må bare træne intervaller i nedsidning.
Lige linje trav nedsidning - cirkelvolte letridning - cirkelvolte nedsidning osv.
Jo mere du får hende frem til hånden og fremme for schenklen, jo nemmere vil du have ved at sidde ned.
En ide er, at få en til at tage dig i longe og så start med at ride med tøjler i en hånd og den anden ned langs siden, så du slapper af i skulder og adskiller arm fra krop - hvis du forstår... og så os den anden arm.
Og så også øv i longe, at sidde korrekt med under arme og hænder uden at have fat i tøjler
På denne måde bliver du "uafhængig" af tøjlen og du undgår at selina hakker i traven, hvilket også gør, at hun bliver mere taktfast
jul 2012
Jeg tænker bare det er sværere hvis hun går hurtigere, men det du siger er nok at når hun bliver redet frem til hånden så løfter hun også ryggen og bliver derfor nemmere at sidde på, selv om det går hurtigere. Må jo bare øve og øve - jeg kunne det heller ikke i galopen til at starte med, så mon ikke traven også kommer på plads med tiden.
Mange tak for de gode råd
okt 2007
Selvom hun ikke kan longeres, kan du sikkert godt ride hende i longe. Det svarer jo bare til at der er en som trækker hende for dig mens du rider. Du sørger for fremdrift og longeholderen sørger for retningen.
Jeg synes du skal gøre forsøget
jul 2012
Var det i dag du skulle/har været til stævne Lotte?
okt 2007
Heldigvis har jeg dog været til så mange prøver og konkurrencer med både hunde og hest, at jeg næsten ikke kender til stævne nerver mere.
aug 2011
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 1.037
Mit første klubstævne... Det er få måneder siden så jeg var 15...
jul 2012
Lotte, held og lykke i weekenden!
aug 2011
jan 2009
Fuck what the others thinks... enjoy the ride and smile
jul 2012
Det eneste som virkede for mig var at finde en hest jeg stolede på, og en hest som var rutineret. Jeg har desværre ikke redet mange af den slags heste, men de få jeg så har redet (og rider nu) så gik det faktisk rigtigt fint!
Julie, jeg kan lige se det får mig, jeg kommer storsmilende ind på banen, hakker sporene ind i Selina og wruuum så går det derudad mens jeg sidder med et kæmpe smil og hoooopper op og ned gennem hele programmet. Ligner lort, men jeg smiler!
aug 2011
Men, ja det glæder enten om at FINDE en hest man tør stole på eller LÆRE at stole på den hest man har fundet.
jul 2012
Eller jo, jeg gav det da også en chance, men da jeg til sidst ikke turde skridte på hende og hun trippede rundt med mig hver gang jeg satte mig op og jeg skulle tvinge mig selv ud til hende, SÅ gad jeg altså ikke mere. Og der var intet i vejen med hende, ham der købte hende satte sig bare op og kunne springe en m på hende og det hele. Ingen problemer der. Så det var udlukkende min nervøsitet hun reagerede på.
Men håber da det lykkeds for dig, men mit råd ville være ikke at vente alt for længe. Inden min egen hest brugte jeg også 6 måneder på at få det til at fungere med en part (fik regelmæssig undervisning og hele lortet) - så alt i alt har jeg "spildt" et år på at trave rundt og ikke komme nogen vegne.
Så kom jeg ud og prøve min nuværende part, og jeg gjorde det fordi der i annoncen stod "nem ridelig, også egnet til begyndere" og første gang jeg var oppe på hende fik jeg galoperet - på begge volter. Kønt så det ikke ud, og jeg bumpede og gyngede som en sæk kartofler, men jeg gjorde det og var IKKE bange!
Det er rigtigt fint at holde af den hest man rider og gøre sig umage og prøve at få det til at fungere, men hvis man samtidig skal lære at ride, så kommer man altså bare ingen veje i længden. Det måtte jeg lære på den hårde måde.
Kan selvfølgeligt godt være at det er noget helt andet med dig det skal jeg ikke kunne sige, men min erfaring siger mig bare at man skal finde en hest man ikke er bange for, for ridning og frygt hører bare IKKE sammen
okt 2007
I alle LD og LC programmer må du godt ride uden sporer. Det bliver først et krav fra LB og op.
jan 2009
Fra og inkl. LB - pisk udelukket, men spore påkrævet
jul 2012
jul 2012
jul 2012
Vi får se, det kommer nok også an på om vi stiller op i klubmesterskab eller de valgfrie klasser.
jan 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 140
sep 2010
Følger: 53 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 197
jul 2012
Nadia - det var da flot, en pæn placering i midten - må også være det jeg går efter
Det fik forresten rigtigt godt med at træne nedsidning i dag, jeg fik hende mere fremad - jeg kan stadig ride stærkere (med mere energi) når jeg rider letridning, men er ret sikker på at det var betydeligt bedre end i videoen.
Lotte, jeg prøvede det der med at drive med sædet, og det fungerede også, men jeg synes min overkrop bliver slatten? Bevægelsen for mig går nemmelig fra mit mellemgulv til mine hofter, i stedet for bare at sidde i hofterne
maj 2006
Følger: 38 Følgere: 60 Heste: 3 Emner: 296 Svar: 1.714
I skal bare ud og have en god oplevelse! :-), så pyt med resultatet, så længe du er tilfreds med hvad i præsterer og i har haft en god dag - det er bedre end en roset på en dårlig dag
Et enkelt råd ud fra dine videoer kunne måske være, at du skulle læne dig lidt mere tilbage. På den måde har du nemmere ved at blive "tung" i sadlen, få fat med både bag- og forside af lårene og følge noget mere takt - det er i hvert fald sådan det virker på mig
jul 2012
Men man bliver da sådan lidt håbefuld når man læser om alle jeres gode oplevelser! Viiil også
En af pigerne på gården har dog lovet mig at jeg må få en af hendes gamle rosetter hvis jeg begynder at græde til stævnet over ikke at have fået en, lol :-D.
Jep, ved det godt, har altid haft den dårlige vane med at falde frem, forsøger at arbejde på det
maj 2006
Følger: 38 Følgere: 60 Heste: 3 Emner: 296 Svar: 1.714
Hvornår skal i afsted?
jul 2012
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 10 Svar: 117
jan 2009
jul 2012
Måske var min opstilling lidt mere...hoppende...end på den video jeg har lagt ud, men hesten gik da pænere.
Jeg red hende godt varm i letridning, og red hende gooodt frem, og så satte jeg mig ned i perioder i gangen, og så fungere det bare. Efter den volte der hvor hun holdte farten og gik i holdning uden jeg havde fat i hende, stoppede vi så også træningen. Er såå stolt
maj 2008
Følger: 43 Følgere: 37 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 959
Men igår startede jeg min første LC3 til et hygge'stævne' til ridelejr og jeg var så nervøs, jeg knne ikke engang programmet.
Men jeg kom ind, jeg red hele programmet ude at glemme noget, selvfølgelig var der fejl, men vi klarede det til 59% trods en tung bane og en rytter der glemmer de vigtigste ting til tider d:
Nu ved jeg hvad jeg skal arbejde med de næste mange måneder og så skal jeg skisme til at starte lc3
jan 2009
Muligt er Trolde og jeg lidt seje, men har aldrig været mere nervøs for at ride på banen, end da jeg skulle ind og springe 80 cm i onsdags... mine ben rystede en halv pelikan - hvilket også gjorde Trolde lidt tøvende på banen, men over kom vi
Det gik bedre (og så bedre ud) på HØS, men vi kom igennem med kun én bom til trods for MANGE mærkelige spring - video ligger ude, hvis du vil ha en go griner hahaha
tilgengæld - de billeder der er taget af Animal-print er super gode (mange af dem)
Ja, det vigtigste på søndag er, at du får et godt ridt - roset eller ej ! - Gode oplevelser er det vigtigste, synes jeg - ellers hvad er meningen så ?
jul 2012
Jamen min parts ejer har også sagt det til mig, arabere er jo heller ikke velset af nogle dressurdommere.. Og så har Selina heller ikke lige en gang der siger spar 2, men hun er øvelsesstærk og stabil, hvilket, i min verden, burde tælle mere (hvis jeg vel og mærke kan ride hende) - men ja... Har set videoer af folk der VANDT(!?) klassen med 70%, hvor hesten både laver fejl i programmet OG hopper til side fordi den bliver bange for et blad der ligger forkert - men den har bare en wruuum gang, og så er alt andet åbenbart ligemeget -.-
Nå, nok om det, som du siger så ja, alt kan være ligemeget hvis man ikke får en god oplevelse!
Dig, nervøs?? Nej da! Og så oven i købet på bøffen! Jeg tror da snildt i sprang 80 en af de gange jeg var ude hos jer. Men fedt at det gik alligevel - kigger lige på videoen
jul 2012
jan 2009
Trolde gik hans LA1 - med få fejl - men stabilt, andre hoppede og dansede = red ikke stabilt program og blev bange mm.. og ALLIGEVEL - hvem ender så som nummer sidst ? Mig og Trolde... Er helt uforstående over for dette !
Jo, jeg var SÅ nervøs... mine lån rystede og ihh jeg synes det så højt ud :s
Var mere sikker på Jackpot, men mig og Trolde er igang med at opbygge gensidig tillid, så vi skal nok blive mere stabile i springning.
Åhh nej, har ALDRIG sprunget 80, når du har været der... Max. 75 cm i træning - 2 gange 90 cm, men KUN et enkelt spring på langsiden og så har vi haft bøvl med de skide oxere :s
jan 2009
Føler jeg hang i luften i mega lang tid, så tror helt bestemt, når sikkerhed og teknik bliver bedre, så har han en enorm kapacitet og styrke til de store spring.
http://www.ap-billedshop.dk/?p=klasse&id=2130 hér er billeder fra 80 cm og på dette billed ACM6437 springer han HELT vildt stort over...
Blev meget overrasket, da jeg så dem...
jul 2012
Jamen jeg forstår det slet ikke, gangarter er jo kun EN DEL af programmet, i min verden burde øvelsernes udførsel og præcision og stabilitet tælle ligeså højt, men det gør det så bare ikke... Ærgeligt ærgeligt.. Så er et godt at I to i det mindste kan springe! Der er ikke så meget at rafle om der, enten røg bommen ned eller også gjorden den ikke, færdig
Jeg ville KLART købe et par billeder hvis jeg var dig, de er rigtigt gode
jan 2009
Ja, det synes jeg også
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.356
Mit første stævne var et elevstævne, hvor jeg red holdridning for begyndere. Tror jeg var 7 eller 8 år. Vi red rundt 6 tøser på hver vores elevpony, i skridt og trav. Selvfølgelig på futtogs manerer. Dvs. at man red lige i rumpen på hinanden og håbede på den forreste havde styr på ponyen.
Jeg blev nr. 4, og min far endte med at klage til klubbens formand, fordi hende der vandt faldt af mit i det hele, så han synes ikke hun kunne vinde, når nu hun faktisk var faldet af. -.-
Dagen efter var der forhindringsridning uden spring.
Her varde npony, der var mit første valg så populær, at jeg måtte finde mig i mit 2. valg af pony, som så desværre var halt, så jeg blev tildelt rideskolens allermest dovne pony. En stor 1'er, hvor jeg næsten ikke kunne nå ned om sadelklapperne. Og det var på tid.
-Det tog mig flere minutter, at komme over startlinien og min ridelærer løb efter med pisk hele vejen rundt.
Jeg stor tudet, da jeg kom ud fra banen, for nu havde jeg slet ikke nogen chance.
-Rideklubben valgte at give mig roset for største fighter vilje.
jul 2012
Årgh jear, roset for største fighter vilje - det må være DEN jeg skal gå efter også - LOL
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.356
Bliver helt pinlig i dag, over min fars opførsel dengang. Haha.
Men kan godt følge ham.
Tror ikke du skal være så nervøs. Det går som det går.
jul 2012
Følger: 13 Følgere: 23 Heste: 5 Svar: 362
okt 2008
Følger: 96 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 60 Svar: 686
Go for it! Og bare tænk på at klæææææbe til sadlen! - nogengange føles det værre end det ser ud. Held og lykke
jul 2012
Dvs. jeg faktisk er den absolut første rytter i HELE stævnet!!!! Ih altså da!
Synes I at jeg skal ringe og spørge om at blive rykket længere ned? Jeg er bange for at jeg rider mega dårligt som den aller første, men jeg er også bange for at det bringer uheld at flytte
Hvad synes I at jeg skal gøre
jan 2009
Hvis du skal til flere stævner i fremtiden, kan du lige så godt vende dig til, at du bliver placeret vidt forskelligt på en starts liste
jan 2009
jul 2012
feb 2012
Følger: 57 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 55 Svar: 676
Som stævnerne er nu glæder jeg mig som et bette barn flere dage før, og ryster stadig af spænding når jeg er på vej ind på banen. Stadig nervøs for at glemme banen..
Dog er jeg ikke bange for at give den gas med korte vendinger og fart, da jeg har lært at stole på ham
jul 2012
I den anden klasse vi red var der desværre endnu flere ting der åd heste på banen, så Selina sprang frem i galop med mig, da vi skulle lave skråt igennem, ville igen ikke over til blomsterne, bukkede i anspringene, ville ikke ud imod barrieren (for der var jo også blomster!) osv. Jeg var ved at række en hånd i vejret og give op flere gange, men tvang mig selv - og hesten - igennem programmet, og var sikker på vi havde redet til 43% eller noget.
Det blev til en sidsteplads, men dog til 58,95% - hvordan, aner jeg ikke, men er ret tilfreds alligevel.
Det skal nok lige siges at det var 2 forskellige dommere i klasserne.
Her er lidt billeder til jer, bl.a. af lidt trav fra programmet, og så dette super kønne billede af mig efter vi har redet vores anden runde - hvor jeg bare tænker, jaaa, hvad kan man gøre...
jul 2012
feb 2012
jul 2012
jul 2012
feb 2012
maj 2010
Følger: 126 Følgere: 102 Heste: 12 Emner: 13 Svar: 77
okt 2007
LF (70cm). For Kiki svarer det så til at hun har startet LC for kat2.
http://www.youtube.com/watch?v=o_maNM1tHyM
Det første stævne