{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.344 visninger | Oprettet:

hvilken strøelse {{forumTopicSubject}}

hej alle sammen smiley

jeg står i et lille problem lige nu står min tre heste på spåner, men jeg er begyndt på stx har lidt svært ved at muge hver dag.
mine heste står hos min far og jeg bor hos min mor

mandag går jeg til boksning og kan ikke nå til hesten
tirsdag går jeg til ridning
onsdag er jeg hos hesten hele dagen (efter skole)
torsdag er jeg på arbejde
fredag:prøver jeg at nå hos hesten
lørdag:to af lørdagen arbejder jeg og kan kun være hos hesten en halv dag, de andre to er jeg der hele dagen
søndag er jeg hos hestene.

så jeg skal have noget strøelse der kan tåle ikke at blive muget hver dag, og det synes jeg ikke helt spåner kan leve op til da min ene hest drikker meget, når der skal noget ind kommer der også noget ud smiley

mine krav til strøelse er
-det ikke skal muges hver dag
-min ene hest lider af kolik så det må ike være halm
-det må ikke være for dyrt
-og det skal være nemt at muge i

hvad synes i er best?

Andre forumemner med "hvilken strøelse"
Hvilken strøelse??
Hvilken strøeklse står jeres hest/pony på??
Skrevet af: >Julie & Nikita< *Tronsø 11/12* -RYTTERGAARDEN- - 4. mar 2009
hvilken strøelse...
hvilken strøelse bruger i?
Skrevet af: Linda Nielsen - 8. feb 2008
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvilken strøelse
  • #1   6. sep 2013 Vil til enhver tid foretrække god gammeldags halm :o)

• #2   6. sep 2013 som jeg lige har skrevet, er det udlukket da mine ene hest lider af kolik smiley

• #3   6. sep 2013 Årh beklager, det havde jeg slet ikke set smiley
    Så har jeg desværre ikke andet, da mine erfaringer med andre underlag er ret begrænset smiley

• #4   6. sep 2013 det er iorden har også kun prøvet halm og spåner

• #6   6. sep 2013 også selvom de tiser meget?

• #7   6. sep 2013 Hmm.. Med de dage du har tror jeg ikke på at der er nogen form for strøelse, der er optimal.
    Der kan jo gå op til 3 dage, hvor du ikke kommer.

Din far kunne ikke hjælpe med mugning de dage du ikke er der? Hvis blot han skal tage klatter? Det tager 5 minutter pr boks.
    Går ud fra at han hjælper dig med fodring og sådan de dage du ikke kommer, og så ville det jo ikke være voldsomt lige at tage klatterne, evt strø med noget rent hvis det er meget vådt

• #8   6. sep 2013 øh det er kun en dag af gangen jeg ikke komme? kommer ikke mandag og torsdag og nogen gange ikke fredag? min far har rigeligt travlt med at fodre de dage jeg ikke er der.

• #9   6. sep 2013 Synes helt ærligt ikke at man kan have hest, uden at have tid til at passe den hver dag!!

Så må man enten betale sig fra at få hesten passet ordentligt, skaffe en part eller sælge den??

Undskyld hvis jeg er for direkte her.. Men har man hest, har man et ansvar for at den bliver passet som den skal..

• #12   6. sep 2013
    Uanset hvilken strøelse du vælger, tror jeg ikke boksen ville blive særligt dejlig. Eller jo, så kræver det at du dagen efter du ikke har været der, muger ALT det ulækre ud.

Vælger du halm, så er det muligt man bare kan strø oven på - men jeg syntes det lugter. Jeg er pernippen og ALT skal ud, så jeg mugede også vådt halm alla tis ud - da jeg ellers syntes det blev for vådt og lugtede. Men når det blev fjernet, så syntes jeg stadig der lugtede. Så jeg bliver aldrig halm fan.

Man kan godt lade være med at muge en dag, men det kræver så længere tid, den næste dag og nok i længden flere penge på strøelse.

• #13   6. sep 2013 sandie det var da en latterlig kommentar? ine heste bliver passet godt! fordi jeg ikke kommer to måske tre dage på en uge står de ikke og sulter!!! de bliver fodret lukket ind og ud på fold og for opmærksomhed hver dag! det er jo ikke flere dage jeg er væk fra mine heste jeg er der ikke mandag og jeg er der ikke torsdag og jeg nåede det ikke idag! men ellers er jeg der hver dag. min far passer aldeles godt på mine heste. sidste år var jeg på efterskole. min far mugede en gang i ugen og jeg i weekenderne og de har bestemt ikke taget skade af det!!!!! synes du skulle tænke dig om en ekstra gang før du lukker sådanne noget lort ud. mine heste har det bedre end en del andre heste (på ride skoler, efeterskoler og stutterier)

• #17   6. sep 2013 Lousie: tusind tak for svaret, jeg er der jo de 5 dage på ugen (undtagen i dag) men var så heller ikke på arbejde i går.
    og undskyld mit rasseri udbrud men synes ikke det sandie skrev passet helt.

• #18   6. sep 2013 Jeg siger heller ikke at dine heste ikke bliver passet godt!!

Jeg siger at hvis man ikke har tid til at passe sine heste - så må man enten betale sig fra hjælp, eller finde en part...

• #19   6. sep 2013 Vi ha bygget boksbunden op med SF-sten der er løst lagt på 2-3 cm afretningssand her under er der udlagt 10-15 cm 16/32 singels.På den bund forsvinder vandet straks og vi strør med halm der bliver muget hver 8-10 dag men hvis du mener din hest får kolik af halm kan du jo ikke bruge det jeg vil da tro der kan strøes med altmuligt andet men det er bare for dyrt for os.

• #20   6. sep 2013 hoppedullen, der stod de to af dem på halm og den tredje havde jeg med. synes i vudere det her lidt forkert! jeg har skrevet jeg ikke kan være der to dage om ugen!!!! har forældre opbakning i det er, men hvis i læser mit indlæg står hesten hos min far, og han har ikke megen tid. det kan ikke komme på tale om at sælge mine heste, mine heste står i privat stald, og flere dyrelæger siger der ser pænere ud hos mig end div. rideskoler. jeg spørger ind til strøelse fordi jeg ville mine heste det bedste.

• #23   6. sep 2013 sandie du siger jo jeg ikke passer mine heste ordentlig fordi jeg ikke kan være der to dage. du ville ha jeg skal finde en part eller sælge dem, pga to dage om ugen?

• #24   6. sep 2013 hoppedullen hvordan ville du selv have det hvis folk sgde til dig du ikke passede dine heste ordentlig?

• #26   6. sep 2013 Du kan jo ikke få andet end halm der kan "tåle" du ikke muger hver dag - og selvom du ikke gør det skal der jo rent halm ind hver dag hvis du ikke muger - hvem gør så det?

med andet strøelse kan du også lade være med at muge i.. men det vil jeg ikke byde nogle heste. De skal have en ren og tør bund hver dag.

Ellers må du nøjes med en hest, så din far kan passe den sammen med dig. Forældre opbakning lyder det ikke til du har meget af.

hvad så med det her svar?

• #27   6. sep 2013 Ok gider ikke bruge mere tid på det her.. Læs nu hvad der bliver skrevet istedet for at fare op i forsvars position og gå til mod angreb..

Skriver ingen steder direkte til dig at dine heste ikke bliver passet ordentligt... De har det garanteret som blommen i et æg..

Men der er en grund til at der er noget som hedder opstaldning med fuld pas - for folk som ikke kan/vil passe deres heste hver dag... At du så ikke kan/vil bede din far om det, det er fair nok.. Det er ikke hans heste, så det er ikke hans ansvar - men dit...

Det er vores ansvar som mennesker at hesten bliver passet dagligt.. Udmugning/strøning er en del af pasningen...

Og ja, jeg mener at hvis man ikke kan passe og tilse/tjekke sin hest dagligt, så bør man få en anden til det...

Der må jeg nok indrømme at jeg er meget sort og hvid.. Enten går man helt ind i det, ellers får man andre til at gøre det for sig..

Og for lige at skære det ud i pap IGEN... NEJ jeg anklager dig ikke for at være dyre mishandler, misrøgte eller andet slemt slemt.. Jeg siger bare at hvis man ikke har tid til at passe sin hest hver dag, så skal man skaffe noget hjælp...

Love - peace and harmoni smiley

• #28   6. sep 2013
    " Så må man enten betale sig fra at få hesten passet ordentligt, skaffe en part eller sælge den?? "

Jeg ved ikke om det er mig, der læser den sætning forkert. Men jeg læser den som hvis ikke trådstarter betaler sig fra at få passet hesten eller skaffer en part, så passes den ikke ordentligt.

• #31   6. sep 2013 Krikken - der står ingen steder DU, som i påpeget til trådstarter... Den er en generalisering af ALLE som ikke kan passe sine heste dagligt smiley Kan man ikke passe sin hest - må man få andre til det...

• #33   6. sep 2013 Som jeg læser det kan du ikke komme mandag, tirsdag, torsdag og nogle gange fredag.. Det er da i hvert fald 2 dage i træk. Og det er for meget for en boks der ikke bliver muget.
    Halm ville kunne klare det, såfremt der blev strøet ovenpå..

Jeg må altså indrømme at jeg delvist erklærer mig enig med Sandie. Man har taget et ansvar ved at anskaffe sg hest, og så må man opfylde det eller finde en løsning.
    En glimrende løsning er fx part.

Grunden til at det ikke er optimalt med manglende mugning så mange gange om ugen er blandt andet grundet ammoniaklugt, som for det første ikke er lækker, men den skader også. Dernæst vil bunden muligvis blive rimelig fugtig at stå i og kan frembringe fx muk og sur stråle. I gralle tilfælde måske skab...
    Og en sidste ting.. Man ville jo ikke selv synes det var rart hverken at spise eller sove i en boks ful af lort - heste er ligesådan.

Og jo kan - ikke huske hvem det var - men jo. Det kan fint lade sig gøre at lægge hestene ind alle dage om ugen.. Hvis ikke man kan det må man finde på en anden løsning. Såsom staldhjælp eller part.

• #35   6. sep 2013 sandie fuldpas, er du helt væk jeg har hestene privat? de bliver ikke efterladt i flere dage uden nogen er hos dem. min heste bliver fodret klokken 8 kommer ud klokken 9 halv ti an på hvor lang tid de er om deres hø, kommer ud på store græsfolder har 10 hektar som folde til 3 heste. de kommer ind klokken 10 halv 11 helt an på vejret og får mad og hø. klokken 12 halv et tjekker min far om de har mere hø ellers får de mere, de dage det er mudret på folden renser han hove og vasker ben inden de kommer ind. så fordi de ikke bliver muget i en dag dø de altså ikke!

• #36   6. sep 2013 Enig med de andre - der skal muges ud hver dag - hvis man ikke kan det, må man få andre til det.
    Min egen må stå hvor der er fuldpas, simpelthen fordi der kan være enkelte dage, hvor jeg ikke kan komme.
    Har ellers altid haft aftaler med de andre på rideskolen om at passe boksen, hvis jeg ikke kom en dag.
    Ellers må du selv tage forbi, for at ordne den, selvom du har andre ting for den dag.

• #37   6. sep 2013 jeannette:jeg går til ridning tirsdag, det kræver en hest. der bruger min egne, for at få fat på dem skal jeg jo op til dem. så jeg er der jo tirsdag! hvilket siger siig selv, jeg muger tirsdag!

• #38   6. sep 2013 Ja nu er jeg i hvertfald væk, for nu går jeg i seng!!... Gider ikke spilde mere tid på en trådstarter som springer i forsvars position, fordi folk ikke lige skriver

"jamen lad du bare være med at muge ud ved din hest"...

Godnat... Og god tur ud til hesten for at muge ud i morgen smiley

• #39   6. sep 2013 Hoppedullen:Vi har mellem 8 og 15.Jeg kan se at jeres buget er fra 1000 til 3000kr/måned til at holde hest min buget er 3000kr/år.
    Du skulle være kommet forbi da vi i sommer holdt åbent hus om emnet (billig staldbygninger)dig kan man da vist ikke forklare noget om byggeri,selfølgeligt smider vi da ikke løse SF-sten ind i hesteboksen med en kartoffelgreb og lader hesten trampe dem ned.Løst lagt betyder at de ikke er klemt sammen og vandet kan sive ned mellem stenene,de ligger så man kan køre med minniged oven på dem.

• #41   6. sep 2013 kærbygård du kan lige så godt droppe det, de forstår ikke rigtig noget, har forklaret tusind gange jeg har hestene privat, men skriver jeg skal få fuldpas på hestene og få et sted med løsdrift?

• #42   6. sep 2013 Om du har hestene privat eller ej har intet at gøre med om du kunne få en part de dage du ikke selv kunne komme smiley

I øvrigt synes jeg at løsdrift er et glimrende bud, hvis man har mulighed for at åbne op for stalden, så de selv kan gå ind og ud.

• #45   6. sep 2013 nå ja jeg bygger da lige om for 4-5 milioner? og det er to dage jeg ikke er der? de dø ikke af ikke at blive muget to dage, som jeg skriver spørger jeg efter noget der måske suger lidt bedre end spåner, fordi jeg netop ville min heste det bedste. men det er ikke fordi min hest står i en vand put og lort til knæene. jeg har en ordentlig tyk bund i boks. så ingen af mine heste har det slemt pga. noget tis i det ene hjørne og lidt lort i det andet. jeg vil bare have e har det endnu bedre end de har det nu

• #46   6. sep 2013
    Jeg tror du misforstår Karoline - der bliver misforstået generelt lidt alle steder vist.

Der er ingen, ingen, ingen der beder dig bygge om for flere millioner. Men mange har muligheden for at lave en løsdrift - det kræver man har et skur på folden, hestene kan gå ind i. Hvis man har det, kræver det jo "bare" at man strøer og holder bunden ved lige og lader hestene gå ude.
    Andre kan lave en løsdrift, ved at sætte et skur op, eller måske de mangler at forbinde fold og stald - så kan hestene bare gå ind i stald, hvis de vil ha læ.

Folk stejler over, at du ikke er der i to dage - ikke fordi det er dyremishandling, men fordi det ikke er optimalt - især hvis det ikke er to dage i træk.
    Nej, hesten dør ikke af det, men det er ikke godt i længden. Uanset hvor meget man strøer, vil det ikke give en god bund for hovene, ikke nogle gode dampe for hestene og stå på.

• #51   6. sep 2013 smiley

• #52   6. sep 2013 haha, i siger du kan jo bare åbne stalden lidt op. jeg er stadig kun væk madag og torsdag og hvis det går helt skævt fradag, hvad der sker hver 4 uge, fordi jeg har fri halv 5= jeg er hjemme halv 7. så nej der er ikke slemt i mine bokse. jeg spørger om i kender noget der er bedre end spåner. og folk begynder at sige jeg skal få mig en part, få fuldpas eller sælge mine heste. det er det jeg bliver sur over. for folk har jo tydeligvis ikke læst mit indlæg siden de ikke forstår havd jeg skriver.

• #53   6. sep 2013
    Jo, folk har læst dine indlæg. Men det er skrevet så de let kan misforstås - især start indlægget med, hvor mange dage du er væk.

• #54   6. sep 2013 så hør her
    mandag boksning
    tirsdag hestene
    onsdag hestene
    torsdag arbejde
    fredag hestene hver 4 uge kan jeg ikke hver der
    lørdag hos hesten
    søndag hos hesten

• #55   6. sep 2013
    Meget bedre og meget mere forståeligt :o)

• #58   6. sep 2013 kommer til at koste 0 kr at lave om på stalden whuuuut?
    jeg ved godt hvad et forslag betyder, men i skriver jo at jeg skal få en part fordi jeg ikke er der i to dage? jeg spørger om hjælp for at optimere forholdene hos mine heste. men du synes jeg skal stå på halm?

• #59   6. sep 2013 Vi har en løsdrift i stalden hvor vores to fjolle bamser går - de går på halm som bliver muget en gang om ugen i bund og ellers får de en kæmpe høhæk fyldt med halm og som regl er det bare alt det der falder på gulvet vi lige ''vælter'' rundt over bunden og ellers er det bare at smide et par trillebør fulde halm der ind om dagen what it - virkelig nemt og enkelt - kun hårdt engang om ugen smiley

Så har vi en hest boende hun har ikke mulighed for at komme hver dag så jeg kommer en smule halm ind til hende hver dag når hun ikke selv kommer, hvis der ikke er en tør bund kommer jeg lidt nyt oven på og ellers passer hun selv boksen som hos fjolle bamserne.

SÅ har vi min - et kæmpe svin som mener boksen skal vendes 25 gange mindst hver nat... Han fungere nogenlunde på spåner men det bliver aldrig rigtig godt for han vender virkelig alt rundt. Så nu prøver vi på halm - Hans boks bliver muget hver dag ALT tis lort osv. kommer ud (cirka en trillebør mega proppet med top dovenskab længe leve....) men ja så kommer der selvfølgelig nyt ind og nyt spise halm.

Så det jeg prøver at forklare dig her er at der er rigtig mange muligheder når hestene fx. står på halm - tænker lidt om dette kunne være en løsning for dig

De to af dine heste står på halm hvilket hvis de er renlige og ikke roder godt kan stå to dage uden rigtig noget pasning bare der kommer lidt spise halm ind og bunden er tør og ren. - hvilket burde kunne fungere - gjorder det for min pony ihvertfald smiley /har dem hjemme så var selvfølgelig i stalden hver dag men der var ingen grund til at gøre noget for hun boede altid som en prinsesse skabt af sig sev bloy hun fik en spise plade halm ind hver anden dag og tømt hver uge.

Den sidst som ikke kan tåle halm lader du stå på spåner et godt tykt lag selvfølgelig og så spørger din far om han ikke gider at tage de tre klatter og komme op i trillebøren eller spanden du har stilt frem - du tømmer den selv bare han lige gider tage dem ud de dage du ikke selv kan komme smiley

Dette er blot en meget lang forklaring og sikkert ikke brugbar - men jeg tror jeg ville løse problemet på denne måde - men sådan er vi jo forskellige og kender jo ikke dine heste / ponyer smiley

• #60   7. sep 2013 Ærlig talt, så synes jeg, at I alle burde gå i seng, for det trænger I da til.
    I er ude i mudderkastning og peditesser og alle vil have ret.

Stop tråden mens tid er....

Godnat folkens!

• #61   7. sep 2013 Hvad med døgnfold og læskur?

• #62   7. sep 2013 Anne - trådstarter vil ikke til at bygge et skur smiley

• #64   7. sep 2013 Sikke en diskusion, Men alle jer der siger de kan stå på halm.. Det var jo lige præsis det de ikke kunne da den ene har kolik..
    Jeg ville ikke blande mig, jeg syntes det er en latterlig diskusion, og har den nogen nytte? Jeg ville også selv gå i forsvars position hvis det var mig.. Da jeg syntes at nogen af det i skriver er lidt misforståne..
    1 person har en måde at holde heste på, og en anden person har en anden måde..

• #65   7. sep 2013 Mine står i kombineret løsdrift/boks, hvilket vil sige de frit kan gå ud og ind, men mellem 23-07 er de lukket inde. Mine står på træpiller og der kan sagtens være en dag jeg ikke lige når det, og den bund fungerer rigtig godt, tror jeg bruger omkring 2- 3 poser, alt efter vejret, om ugen. smiley

• #66   7. sep 2013 hvad med træpiller? smiley

• #69   7. sep 2013 nu har jeg været syg i den her uge og skulle op og muge mine bokse i dag, og de var langt fra klamme, våde eller andet

• #71   7. sep 2013 se det tænkte jeg nok du ville sige, så jeg har taget billeder af det smiley

• #73   7. sep 2013 nej det har jeg ikke

• #78   7. sep 2013 mange tak katja for hjælpen smiley

• #79   9. sep 2013 Det blev et langt emne så måske har jeg overset det; men hvorfor kan du ikke bruge spåner?
    Spåner suger 18 gange bedre end halm, og hvis bunden er tyk nok, suger det tisset godt ned i bunden, så der ikke er ammoniakdampe selvom hesten lægger sig ned (hvilket ikke gælder for halm).

Løsdrift synes jeg lyder som en god idé, selvom jeg også ville fjerne klatter der hver dag, så det forstår jeg ikke du bliver så vred over at folk foreslår; de prøver bare at komme med konstruktive forslag......forslag du i øvrigt selv har bedt om smiley

Selvfølgelig er det ikke optimalt at der ikke bliver muget hver dag, men derfor er det naturligvis ikke mishandling. Hvis det var mig, ville jeg betale en anden (lillesøster, veninde, en ung pige fra området) for at ordne hos hesten de dage jeg ikke selv kunne, da jeg ikke vil byde min hest at stå i sit eget lort længere end højst een dag.

• #81   9. sep 2013 Takker smiley

• #82   9. sep 2013 Hva med træpiller, har samme effekt som
    Spåner idet det også suger smiley vores heste nede på min skole står på dem om vinteren, og der bliver kun fjernet lort derinde, så bliver der mugget helt i bund når det trænger, og afhængig hvilken hest man har, ka der godt tage lang tid imellem, at det bliver udskiftet helt smiley på den måde er det også billigt, og du kan stå med en sæk der holder længe, afhængig af udskiftnings tidspunkt afhængig af hvor rentlig din hest er, dette vil jo afgøre, hvor længe sådan en sæk holder smiley

• Rikke J
    Rikke J Tilmeldt:
    nov 2012

Følger: 1 Svar: 1
    #84   12. sep 2013 Jeg vil også klart anbefale halm. På den måde kan du undgå at muge hver dag og hestene vil samtidig kunne stå forholdsvis tørt og godt. Du skriver godt nok at halm ikke er en mulighed da din ene hest ofte lider af kolik. Så vidt jeg ved kan foder som halm og hø ikke give kolik. Men hvis du før har oplevet at det var et problem vil jeg bare gå langsomt frem. Ofte kommer kolik ved store foderændringer, som nyt sommergræs, for meget korn, eller hvis halm og hø ikke er tilpas tørt når det bliver presset. Så hvis du før har oplevet kolik ved halm ville jeg nok prøve at få halm et andet sted fra. Evt undgå økologisk halm og havrehalm da dette ofte er svært at få helt tørt..Til gengæld kan du risikere at dine heste får lidt rund mave hvis de går og spiser meget af halmen i boksen.. Men så har de også lidt at nippe i de dage de ikke bliver redet... smiley God fornøjelse med eksperimentet!! smiley

• #85   13. sep 2013 Vi bruger snittet raps! Det er vi rigtig glade for! smiley

• "musen"
    "musen" Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 6 Følgere: 9 Svar: 6
    #86   16. sep 2013 jeg bruger tørv til i min stald det fungere rigtig godt tager klatter hver dag, men kan også godt finde på at springe over engang imellem og det sker der ikke noget ved... smiley det er billigt og nemt og giver et godt stald miljø.... smiley

Kommentér på:
hvilken strøelse

Annonce