{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.199 visninger | Oprettet:

ny hest - halt - forbenede dragtbrusk/svær grad. {{forumTopicSubject}}

jeg må simplethen have lettet mit hoved lidt....

står i en lorte situiation for at sige det ligeud... !!


i juli mrd køber jeg min nye hest. parna rosa.. en 14 året hoppe, hun har et føl ved siden, en ganske fin fyr. smiley

enligt er det kun hoppen jeg er intr i, men sælger får mig overtalt og vælger at købe føllet med

jeg køber hende som ridehest, med besked om hun tidligere har gået la2, og prøver hende, hun går nu ganske fint, får afvide hun har stået pga føl osv men været igang sidste sommer..

vælge så, tildels pga hendes alder ikke at handelsundersøge.

MEN DET VAR DUMT....

kommer hjem og begnder efter nogle dage at starte hende op, dygtig lille hest, som har en ganske fornuftig indlæring om, og er positiv omkring fremtidig ridning.. men pludselig begnder hun at være halt.. ;(

vælger at undersøge lidt nærmere omkring hende, og finder frem til tidliger ejer der har solgt hende til hende jeg købte hende af.. det 8 år siden, men hun husker hesten tydligt, dengang fejlede hun nemlig i en handelsundersøgelse, og solgt til hende jeg købte af, som avlshoppe til slagterpris, ovenikøbet med en kontrakt på hun ikke måtte vidresælges, men skulle slagtes/aflives. så hun var tydligvis rystet over jeg lige havde købt hende..

tilkalder selvf dyrelæge/kiroraktor, som finder skævt kryds en nakkehvivl og ryghvivl der skal rettes... derudover finder han prob i forben, som han mener stammer fra hun ikke har været holdt regelmessigt med smed. og aftaler med dyrelægen en smed og noget sko måske er vejen frem..

så ringer efter smeden, som kommer og er ikke længe om at opdage min hoppe har forbenet dragtbrusk i voldsom grad på begge forben.. kan bådes ses og mærkes tydligt...


jeg simplethen så gal og fortvivlede...

imellemtiden er eg blevet vanvittigt glad for føllet, som for øvrigt har en ganske fin afstamning, og skal handlen gå retur er han jo en del af den ;(

årh ja undskyd. men havde bare lige brug for at lette mit hjerte lidt.. ;(;(


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ny hest - halt - forbenede dragtbrusk/svær grad.
  • #1   11. sep 2013 Altså, kan det eller påvises at dine problemer, er de samme som forrige ejer (hende for 8 år siden), så står du jo rigtig godt, også uden handelsundersøgelse.
    Med lidt forhandling kan man måske finde en ordning, hvor hoppe leveres tilbage, men du beholder føl, og så får du selvfølgelig ikke fulde beløb retur fra handlen.


  • #4   11. sep 2013 eg er enorm fustrede. og virkelig gal.. min smed har sagt at det ikke er en problem at påvise. da hendes tilfælde er meget svær grad.. ;(

  • #5   11. sep 2013 puha..
    har ikke forstand på det der forbens-brusk-dragt-noget..
    ved ikke hvad du har givet for Rosa, men ville nok ikke sælge hende tilbage.. jeg ville nok nærmere prøve at få en økonomisk kompentation. så må du tage stilling til om du, vil beholde hende eller give hende fred, derefter..


  • #6   11. sep 2013 men det værste er de allederede har sagt de godt kan tage dem retur.. men der har vi så et nyt prob.. de står og skal på udlandsrejse. 1år, og hvad skæbne giver det lige hestene...

    jeg købte dem og holdte af dem. og nænner ikke at sende dem i "helvede" for at tilfredsstille mig selv..


  • #7   11. sep 2013 normalt kan hesten rides og fungere normalt. men i ENKELTE tilfælde er det slemt... hvilket det så i rosa,s tilfælde er..

    økonomisk er de ikke til at rokke med,, er forsøgt..

    og somt nævnt nænner jeg ikke og sende dem tilbage, de var osse meget tynde da jeg fik dem, ;(


  • #8   11. sep 2013 Der er da ikke noget at diskutere så?
    Du beholder dem og sørger for deres ve og vel......


  • #9   11. sep 2013 Øv øv det er jeg godt nok ked at og høre smiley Min Zürich gik desværre også ned på forbenet dragtebrusk.. føler med dig

  • #10   11. sep 2013 Du har altså dummet dig mht at fravælge handelsundersøgelse, men det bed du nok godt smiley

    Du siger du ik nænner at lade handel gå tilbage
    Du siger den hoppen har det i så svær grad ag den ik kan rides
    Du siger du er glad for føllet og den er i fin afstamning

    Behold dem, og afliv moderen når føllet er fravænnet.


  • #11   11. sep 2013 Hvordan kan din smed se at din hest har forbenet dragtbrusk ?

  • #12   11. sep 2013 Det kan de skam mærke, hvis det er i svær grad smiley

  • #13   11. sep 2013 En direhnose kan kun stilles via røntgen.


    Men for at svare på ts spørgsmål, så har du jo selv svarer på det.
    tidligere ejer er villig til at tage hestene retur men du mener ikke de blev passer ordenlig og er blevet glad for dem og vil ikke sende dem tilbage.

    så er der jo kun muligheden at beholde dem smiley

    Du har sikkert lært noget til næste gange du køber hest smiley

    Pøj pøj med der hele smiley


  • #14   11. sep 2013 Kraftig forbenet dragtbrusk kan nu godt både ses og mærkes smiley

  • #15   12. sep 2013 Ikke iflg den artikel der er udgivet om ny viden ang forbenet dragtbrusk fra landbo højsjolen

  • #17   12. sep 2013 Hvis det kan dokumenteres at hesten fejlede noget allerede da du købte den, er der to muligheder. 1) du sender den retur og får alle dine penge igen. 2) du beholder hesten og får et afslag i prisen som self skal passe til hestens tilstand.
    -så snak med tidl ejer om løsning nummer to ikke kunne komme på tale. Hvis de får den retur, vil de jo uanset ikke kunne sælge den til fuld pris igen, så det vil da osse være i deres interesse at slippe med "kun" at skulle give en del af købsprisen retur


  • #18   12. sep 2013 PY ha den fejl har jeg også lavet får 3 år siden
    Det kosdede mig et godt føl som jeg gav i bytte for hesten
    En Middag som var prisen imellem os
    3600 kr til Ansager som fandt ud af hvad hesten var halt af
    Og afliving
    Du mille man bliver fattig af at være dum og tro på folk
    Stakkels hest og dig
    VH
    Annette


  • #19   12. sep 2013 Hvis ikke der er lavet en handels iundersøgelse, så er det sælger der skal bevise at hesten var rask ved købs tidspunktet.



  • #21   12. sep 2013 Hoppedullen: Præcis.

    Jeg vil mene TS står med en god sag. Men går handlen tilbage gør føllet også. Medmindre der kan laves en ny handel på føllet alene.


  • #22   12. sep 2013 Hoppedullen: Præcis.

    Jeg vil mene TS står med en god sag. Men går handlen tilbage gør føllet også. Medmindre der kan laves en ny handel på føllet alene.


  • #24   12. sep 2013 Jeg ku altså ikke returnere en syg hest, vel vidende at den forsøges solgt videre.
    Jeg ville bide i det sire æble og aflive hoppen når føllet var vænnet fra.


  • #25   12. sep 2013 Alt efter, hvor mange penge, der var tale om, så ville jeg nok også aflive hoppen, når føllet er fravænnet.

    Forbenet dragtbrusk behøver ikke være en hindring for hesten velvære, men når det er i en slem grad, så kan div. sko, såler pakninger og riller ikke hjælpe mere. Og ofte bliver det også værre med alderen.

    Men det kommer an på beløbet. For jeg kan altså ikke plukke penge af mine æbletræer. smiley


  • #27   12. sep 2013 Altså på min hvide hest, der har total og meget voldsom forbenet dragtbrusk kan man se og mærke dragtbrusken, som et benhård og uelastisk fremspring smiley Trods det, så har han været ridehest i mange år på en højt niveau og dragtbrusken har givet minimale problemer. Jeg kender mange heste, der lever et langt og helt problemfrit liv med sportslig karriere



  • #28   12. sep 2013 der ingen spørgsmål omkring om det er forbenede dragtbrusk... desværre.. og det kan både ses og mærkes hvis det slemt nok.. det nemlig rigtigt.. ved godt mange går uden prob, det gør rosa desværre bare ikke.. ;( tak for alle jeres fornuftige foreslag, mange af dem har jeg selv haft vendt, og ja ender nok op i at må se i øjne hoppen ikke er mere end aflivning værd.. det synd hun har ondt. og det holder jo desværre ikke op ved at hun bliver tilbagesendt. smiley

    føllet er efter sonnyboy. og hans morfar er ligeledes en kendt hingst med dressur gener. så vil bestemt mene han er dressurbetonet, og et ganske fint føl.. smiley



  • #29   13. sep 2013 kA: Mange heste kan også få et problemfrit liv med forbenet dragtbrusk, men der er altså bare også mange, hvor det er så slemt, at man ikke kan give den et smertefrit liv.

Kommentér på:
ny hest - halt - forbenede dragtbrusk/svær grad.

Annonce