{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
950 visninger | Oprettet:

At skulle af med sin bedste ven {{forumTopicSubject}}

Det her kommer til at blive lidt langt, så er i advaret smiley

Jeg har jo været så heldig at have fået lov til at låne den her fantstiske pony Eliza! Hun har været min part da jeg red rideskole, så da hun havde tjent sin værnepligt, så var min rideskole så søde at (meget eksklusivt, og aldrig sket før) låne mig hende, så jeg kunne ride mine ponyår færdig på hende, hvorefter hun så ville blive solgt til privat ejer (heldigvis).
Det har jo været fantastisk indtil videre, hun har gået fra at være en småstresset meget sur pony (overfor mennesker) til en rolig og rigtig nusseglad pony. Der er kommet et helt nyt glimt i hendes øjne!
Og ja det lyder som om jeg er lidt selvglad, men jeg synes selv at jeg er kommet rigtig lang på de 4 måneder jeg har haft hende som "min". Hun har så været halt næsten hele sommerferien, og har kun måtte komme på sygefold i 2 timer ad gangen, så jeg har tilbragt meget mere tid med hende, end jeg ellers ville have gjort. Det har jo bare resulteret i at jeg jo er blevet endnu mere forelsket i hende.

Men men, vi har i lang tid ikke haft en lånekontrakt, men det hele er kørt på skinner, da vi har haft et tæt samarbejde med den daglige leder ude på den rideskole hvorfra hun er lånt, som hun også står. Det har vi så lige fået, og der står jo på den lånekontrakt at hun ikke er "min" fra d. 31/12. Det er jo så der hele mit dilemma kommer ind i billedet. For jeg vil jo ikke af med den pony som jeg har elsket i 1,5 år (jeg havde part på hende inden jeg lånte hende). Jeg tror næsten ikke at der er gået en dag hvor jeg ikke har fældet en tåre i stilhed over at min bedste ven skal været "lige om lidt".

For det første har jeg den slemmeste skyldfølelse over at skulle sælge hende til en ny ejer. Jeg synes simpelthen at hun har haft så mange der har redet på hende, at jeg ikke kan bære hvis der kommer en ny. Samtidig har jeg endelig vundet hendes tillid, hvilket tager hundrede år, for hun stoler ikke så nemt på folk! Så der føler jeg også at jeg svigter hende. Men jeg ved heller ikke hvordan jeg skal komme videre med mit liv bagefter.
Det er ikke muligt at købe hende. Jeg går på gymnasie nu, og har ikke tid til både hest og arbejde (jeg skal selv betale hende) med det transport der er her ude på landet. Min far vil ikke købe hende, da han ikke mener at hun er den rette for mig. På sin vis kan jeg godt se hvad han mener med at det måske er tid for mig at komme videre, hvis jeg skal udvikle mig stadig.

Det er så der i kommer ind i billedet. Jeg føler lidt at jeg skal begynde at forberede mig på salget, og ja jeg ved at det er tidligt endnu. Jeg har lang tid med hende endnu, men de sidste 4 måneder er gået så hurtigt, og jeg vil vædde med at de går endnu hurtigere nu hvor jeg går i gymnasie. Men samtidig har jeg bare brug for noget klarhed lige nu! Jeg har ikke den base som jeg havde i folkeskolen med alle mine venner der, som jo kendte hele vores historie sammen.
Hvordan forberedte i jer på at sige farvel til jeres hest/part, og kommer man sig nogensinde over sin første pony? smiley

Mvh Isabella

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At skulle af med sin bedste ven
  • #1   13. sep 2013 Jeg ville overbevise din far om at hesten var den rette. Du må finde ud af om du helst "Bare" vil have en "hyggehest" eller en stævnehest.

Min egen har jeg haft i 4 år nu og jeg er i år ikke ponyryttere mere. Men jeg kunne aldrig finde på at sælge hende, for da jeg fik hende var hun en anden hest end hvad hun er nu.

Det var en hest som man ikke kunne stå inden i boksen når den fik mad, kunne ikke gå forbi med andre heste uden at den bed ud efter dem. Sød nok men meget sur på andre heste.
    Til en hest som nu bare kan stå frit imens andre går forbi. Jeg kan bede hende om at lade vær med at være sur og bide ud efter folk ved blot at følte min finger og sige "nej" i en stille tone. En hest som man kan sidde inde i boksen imens den spiser.
    Jeg ville købe den hvis jeg var dig smiley

• #2   13. sep 2013 Hvis hun er din bedste ven, så er det jo hende du skal have! smiley

• #3   13. sep 2013 Kan du evt ikke købe hende?

Vil sige hvis det var mig, ville jeg prøve ikke at tænke å¨det endnu, men først lidt tættere på, så du mere nyder tiden smiley

• #4   13. sep 2013 Havde lige glemt at det ikke var muligt at købe hende smiley

• #5   13. sep 2013 Det har jeg sørme også prøvet de seneste par uger, men han er ikke til at rokke, desværre... smiley

• #6   13. sep 2013 Altså det første du skal overveje og finde ud af er, HVAD vil DU?...

Vil du gerne videre med din ridning, vil du gerne starte stævner, og hvor vigtigt er det for dig at komme til de ting?

Vil du bare gerne ha denne pony som du har forelsket dig så hovedkulds i, og så bare glemme alt om at være andet end hygge rytter?

Det er helt op til dig at nå frem til hvor du vil ha det bedst i fremtiden. Men det ville være super træls at vælge det ene frem for det andet og så bagefter stå og ærgre dig fordi du har valgt "forkert!"

Personligt er jeg stævnerytter, jeg er ikke "kold og kynisk stævner frem for alt og skide vær med hesten-rytter" men jeg vil gerne noget med min ridning.
    Og derfor solgte jeg osse min pony da jeg fyldte 16. At tingene så bagefter ikke flaskede sig som jeg ønskede de skulle ha gjort er en anden sag.
    Men jeg ELSKEDE min pony, og indimellem savner jeg ham og ville ønske jeg havde haft muligheden for at beholde ham, men det var enten eller.

Den hest jeg har idag er osse noget ganske særligt og jeg knus elsker hende, men skulle valget en dag stå mellem hende, og at komme videre, ville jeg igen vælge at komme videre. Kan jeg beholde hende ved siden af en anden hest der kan mere, så vil jeg ALTID vælge den løsning, men er der intet andet valg end at sælge, så er det det jeg ville gøre. Ganske enkelt for både min og hestens skyld, for jeg ved at selvom jeg elsker den nok så højt, så har jeg nogen ambitioner som jeg gerne vil følge, og jeg ville bare gå rundt og blive mavesur på hesten over at den ikke kunne det jeg ville. Så hellere finde de et hjem hvor den er hos et menneske der har ambitioner der matcher hestens kunnen.

• #7   13. sep 2013 find ud af, hvorfor din far mener hun ikke er god nok?
    find derefter modargumenter... smiley

spørg ham, hvordan han ville have det, hvis der var en, der nægtede ham at se/købe dig.. ville han ikke føle, at han mistede noget af sig selv så? fortæl ham meget specifikt, hvordan du har det..!

• #8   13. sep 2013 Det er også lidt det jeg er bange for vil ske. Jeg har bare ikke mulighed for at have et jo hvor jeg får nok penge til at kunne have en hest opstaldet. Det tager mig 40 min. at komme ud til ponyen, og hvis jeg skal direkte hjem fra gymnasiet, så tager det mig 1. 15 min, og det er en tur der tager 15-20 min i bil...

• #9   13. sep 2013 Hatten af for dig Isabella! Jeg synes du virker rigtig velovervejet. Og jeg kan 100% følge din far i, at det er tid til at komme videre. Du er allerede langbenet, så det vil ikke vare længe inden Eliza bliver for lille. Måske du kan få lov til, at få indflydelse på salget og dermed være med til at vælge din ponys nye ejere smiley Jeg har stadig kontakt til min gamle ponys nye ejere og selvom han ikke er min mere, er det skønt at være med på sidelinjen smiley

• #10   13. sep 2013 Problemet er bare at min far er super god til at argumentere, og jeg er rigtig dårlig til at formulere mig rigtigt, når det omhandler sådan nogle emner...

• #11   13. sep 2013 Tak Sanne, der står heldigvis også i kontrakten at jeg skal så vidt som muligt holde kontakten med den nye ejer i mindst 6 måneder! smiley

• #12   13. sep 2013 Altså du har sket ikke råd til hest eller hvordan?

• #13   13. sep 2013 Jeg synes jo selvfølgelig, at du skal købe hende, men jeg kan også godt se problematikken - og nogle gange er det bare ikke en mulighed, desværre.

Så for at svare på dit spørgsmål - ja, du kommer over din første pony. For nogle går det hurtigt, for andre tager det år. Den første pony er næsten altid noget specielt, men tro mig - du skal nok få andre heste og ponyer, som du vil holde ligeså meget af. Så i stedet for at gå og være ked af det, så glæd dig over, at du i det mindste har en chance for at nyde den sidste tid. Der er mange - inkl. mig selv - der ikke fik den mulighed, fordi ponyen fx pludselig blev aflivet o.lign. Det er om muligt det værste man kan gå igennem, som hesteejer. Jeg ville ønske, at jeg havde stået i dit sted, og kunne sige ordentligt farvel (eller på gensyn).

Det er snart 7 år siden, og jeg savner ham stadig ufatteligt, og jeg fortryder mange ting. I dag har jeg en skøn hoppe, som jeg har haft i 4½ år, og hun er den dejligste jeg kan forestille mig. Jeg elsker hende næsten højere, end min første pony.

Og se det på den lyse side - i det mindste har du mulighed for at se hende igen. Den mulighed havde jeg ikke, og det er enormt smertefuldt! Så op med humøret, det er ikke det værste der kunne ske - og der er altså også positive ting ved det - og du skal nok komme videre! :o)

• #14   14. sep 2013 Jeg tror ikke man kan forberede sig på slags.. Det er så uvirkeligt og man forstår slet ikke hvorfor det skal være sådan, før hesten er væk..

Jeg står med en hest jeg har haft i 2,5 år, hun har givet mig alt hvad jeg behøvede. hun var misrygtet og skadet, og jeg købte hende kun af medlidenhed.. Hun har ændret sig utrolig meget og er blevet til min lille prinsesse, som altid vil have den største plads i mit hjerte. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre uden hende. hun har været meget syg med jævne mellemrum siden jeg fik hende, men nu står hun med en øjenbetændelse som ikke kan gå væk. hun kan opereres, men jeg føler ikke at det er værdigt for hende. hun er hverken til hyggeridning eller noget som helst gavn, men hun har bare betydet alt. Jeg har godt været klar over at det gik den forkerte vej, og jeg har grædt utrolig mange tårer, men jeg har indset at jeg ikke kommer til at hverken kunne forstå eller forestille mig et liv uden hende, før hun er væk .. sådan tror jeg bare at det er....

• #15   14. sep 2013 Jeg har haft min pølse i 7,5 år nu, og han har stået til salg i et halvt år.. Det er jo selvfølgelig meget lang tid, i forhold til jer, men det betyder jo ikke at det er anderledes.

Jeg har forberedt mig på den måde at jeg nyder hvert øjeblik med ham, selvfølgelig spm altid, men at jeg også fortæller mig selv hvor meget vi har opnået sammen, og at jeg synes at han fortjener at opleve at blive en ny piges bedste ven, som han har været og fortsat er min, og at han fortjener at opleve ting, som jeg ikke kan tilbyde ham smiley blandt andet stævner, da jeg er langt over aldersgrænsen smiley

Ved ikke om det kan hjælpe, men det har i hvert fald hjulpet mig, og jeg kan mærke, at jeg er klar til at glæde mig over at se ham sætte smil på en anden pige/dreng smiley

• #16   14. sep 2013 Pu ha... det er det værste når vi skal af med vores elskede dyr igen smiley

Kommer til at tænke om der er en mulighed for om du kunne købe hende og så få en part på hende, så kunne i deles om udgifterne??? det var bare lige en tanke smiley

• #17   14. sep 2013 Det er aldrig nemt at forberede sig på at sige farvel smiley
    Men forhåbentlig kan du holde kontakten med ny ejer - for det betyder altså en hel del.

Solgte min bedste ven sidste år - han var faktisk slet ikke til salg (havde også besluttet at beholde ham, selvom mine ponyår udløb i 2009. Men han har fået verdens bedste hjem - så fortryder på ingen måder! Er ofte i kontakt med nuværende ejer, og besøger ham også ind imellem. Han er tilbage på stævnepladsen, og han elsker det! smiley
    - men salget kom pludseligt, så nåede ikke rigtig at forberede mig, men var sikker på at han ville få det fantastisk - så selvom det stadig gør ondt, og at jeg savner ham - så trøster det virkelig at vide at han har det så godt smiley

- og tro mig, hvis du på et tidspunkt får en ny, så kommer du også til at elske den himmelhøjt smiley

Kommentér på:
At skulle af med sin bedste ven

Annonce