{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.216 visninger | Oprettet:

At skulle sige farvel:'( {{forumTopicSubject}}

Hej alle..

Jeg står i den situation, at men dejlige hest Lappcella som nu er 22 år gammel, vred om på sit bagben for nogle mdr siden. Allerede der var der snak om aflivning, men jeg ville ikke gå med til det.. Hendes ben blev faktisk okay, og jeg red på hende (bare skridt) uden problemer. Her i sidste uge vred hun om på det andet bagben og da hun så havde smed her forleden, kunne hun pludselig ikke støtte på nogen af hendes ben:'( Min mor vil have hende aflivet, og jeg er grædefærdig.. Hun har været i mit liv siden jeg var 6 år!!! Jeg har ikke været så meget ude ved hende siden jeg flyttede hjemme fra, min mor har "overtaget" hende rimelig meget. Dyrlægen mener aflivning er det bedste, men jeg er slf kritisk fordi jeg ikke vil miste hende!! Jeg vil jo altid tro, at der er en vej, også selvom jeg måske burde tænke klarer. Men min mor har lovet, at hun skal have taget røntgen, så vi kan se hvad det er, også håber jeg bare det er noget som kan heale!:'( Min mor er dog ret lukket, og synes alligevel aflivning er den bedste vej.

Hvad skal jeg gøre?:'( Jeg vil slf hen til hende og være sammen med hende inden, men hvad med når hun skal aflives? Hvad ville i gøre?:'( Min mor vil ikke være der, men ville det ikke være bedst for Lappcella jeg var der, en hun kender, når hun går bort?? smiley Jeg ved det ikke, jeg er så tom indeni.. Og jeg håber bare af hele mit hjerte der ikke sker hende noget, havde så mange planer om at skulle komme og være sammen med hende hele sommeren:'(


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At skulle sige farvel:'(
  • #1   16. feb 2014 Sådan noget er og vil altid være svært. Selvfølgelig elsker du din hest, og den virker som en stor selvfølgelighed i dit liv når den har været der så længe.
    I kan selvfølgelig se hvad I kan gøre mht. røngten osv., men du må også spørge dig selv om det er værd at skulle gå og være gammel og have ondt i benene? Er det det bedste for din hest?

    Det er svært at skulle sige farvel, og det er en af de ting som der aldrig rigtigt er nogen der får lært. Håber du finder ud af det.


  • #2   16. feb 2014 jeg sagde farvel til en hest her i december og jeg fortryder ekstremt meget at jeg valgte ikke at være hos ham da han blev aflivet, så jeg synes du skal nyde tiden med hende og hvis du kan klare det ville jeg anbefale at du var hos hende til det sidste smiley men det er altid svært at sige farvel smiley

  • #4   16. feb 2014 Jeg ville også have det forfærdeligt, men man skal huske at man ikke skal holde dyr i live for ens egen skyld. Jeg synes personligt også at de skal have en "værdig" død. Man ville jo heller ikke selv når man bliver gammel. smiley smiley

  • #5   16. feb 2014 Men lige nu er hun jo sådan set kun i live for din skyld. Når nu hun har været i dit liv siden du var 6 skylder du hende så ikke at få fred hvis benene svigter?

    Jeg sagde selv farvel til min allerbedste skat i novembers, til sidst var han her også kun for vores skyld, han burde havde været afsted uger ja egentlig måneder før, men vi prøvede ihærdigt at finde ud af hvad der var galt med ham.
    Det er ikke sjovt at skulle være bøddel over sine kæreste, men på en måde syntes jeg bare man skylde dem at kommer over på den anden side, selvom om det er uendelig hårdt af stå tilbage! smiley


  • #6   16. feb 2014 Nu vil hun ikke have hende til rønden:'(!!!! Det var det eneste lyspunkt for mig!:'( hun siger hun er gammel og det vil være spild af penge:'(

  • #7   16. feb 2014 Det er altid svært at sige fravel til en hest man har kendt så længe, men når hesten er der ude hvor den har ondt så bliver man nok nød til at tænke at den skal have en værdig bortgang. Jeg var hos min gamle hoppe da hun blev aflivet og det har jeg aldrig fortrudt, det var det bedste for hende og mig at vi var sammen indtil hun var væk og det gik rigtig roligt. Så hvis du kan ville det helt sikker være det bedste syntes jeg smiley

  • #8   16. feb 2014 men TS, selvom den kommer i røgten og har fået en diagnose, så kan det komme til at koste kassen. Og har du samvittighed til, at lade din gamle hest leve på eks. medicin i lange baner? Jeg vil sige at det lyder fornuftigt af din mor, den er 'gammel' den har med garanti haft rigtig mange gode stunder. Jeg syntes du skal gøre op med dig selv, om du vil have samvittighed til at lade den leve med ben der svigter af og til. Jeg vil jo heller ikke mene at det er værdigt for hesten.

    Det er svært, jeg ved det, stod der selv for nogle måneder siden, dog var han kun 14 år. Men nogle gange er det altså bare det bedste at lade dem få fred


  • #9   16. feb 2014 Jeg synes altså også at du skal lade hende få fred. Det er ikke et værdigt hesteliv hvis hun har ondt, og det er ikke fair overfor hende at du ikke vil lade hende aflive. Selvom det er svært er det det bedste for din hest, og du bør altid sætte din hests velvære over dine egne behov når det kommer til siturationer som denne,
    Vil også anbefale dig at være til stede under aflivningen. Jeg var ikke med inde da min kanin skulle aflives, jeg havde haft ham i ni år - og det fortryder jeg meget, selv den dag i dag - og det er mange år siden nu.


  • #10   16. feb 2014 jeg vil også sige at du skal tænke på hesten, den har haft et langt og godt liv, og den kommer ikke til at opdage noget smiley

    Ja det er rigtig hårdt at skulle sige farvel til sin bedste ven, men det er jo heller ikke sjovt at se hende gå og have ondt, og måske ligepludselig ikke kan rejse sig eller andet?

    en aflivning foregår stille og rolig, hvor hesten først får noget beroligende, og derefter en slags overdosis der stopper hjertet. Hesten falder faktisk bare i en dyb søvn, og holder så op med at trække vejret smiley

    jeg har været ved mine når de skulle aflives, og det har jeg været glad for, men det er også sindsyg hårdt at blive klar over at de rent faktisk er væk. Og ja, man stortuder selvfølgelig, men samtidig er det også en lettelse over at det er slut og at den ikke har ondt længere smiley

    Og Mht røgten, så ville jeg nok give din mor ret smiley Røgten er meget dyrt, og selvom i måske finder ud af hvad der er galt, er det jo ikke sikkert i kan gøre noget smiley


  • #11   18. feb 2014 OPDATERING!!!!!!!

    Jeg er skide hamrende gal! Jeg tog ud til Lappcelle i søndags, da jeg havde skrevet dette emne, for jeg blev så ked af det, og kunne ikke vente længere!!

    Jeg forventede, at jeg kom ud til en hest, som ikke vendte sig når jeg kom, en hest som stod og hang, og en hest, som IKKE kunne støtte særlig godt på begge bagben..

    Det jeg så kommer ud til, er en hest, som vender sig med et samme hun høre min stemme, en hest der har gnisten 100% og som går direkte med ud af boksen, da jeg tager fat i hendes grime... Hun kan ikke gå på højre bagben særlig godt nej, det er også fuldstændig hævet.. Men det er også kun 3 dage siden hun kom til skade ude på marken med det ben..

    Hun tiggede og lyste om som aldrig før, og kunne endda løfte hove af SIG SELV! Undtagen venstre, for hun havde rigtig ondt i højre.. Nu ligger landet sådan, at Lappcella ALDRIG har fået lov at få ro når hun er kommet til skade! Hun har ikke stået inde i nogle dage, og hun er blevet lukket ud på en mark med 7 andre heste, som jagter hende rundt! Så er det sgu da klart hendes ben IKKE kan blive godt igen!

    Jeg ringede efterfølgende til min mor, og blev rigtig gal... Efter hun havde forsøgt på ikke at forstå hvad jeg mente, fik jeg hende endelig til at forstå det.. Pludselig kunne hun godt se, at tingene vist ikke helt havde været som de skulle være, og at hun burde have fået ro i benet, og at det var fuldstændig hul i hovedet, at hovsmedet havde tvunget hende til at løfte sit venstre ben, når hun havde slået højre og havde rigtig ondt.. Udover det, måtte jeg også lige minde min mor om, at hun IKKE er 23 år, men faktisk er 21 og BLIVER 22 år... Hun er fra 1992...

    Men det var dejligt at min mor endelig ville lytte, men det var en rigtig hård samtale og rigtig svært at skulle snakke sådan til sin mor:-( Men det gav pote, og bagefter skrev hun også "jeg vil gøre alt hvad jeg kan<3" hvorefter jeg skrev at jeg elskede hende uanset hvad, og at vi måtte holde sammen.

    Men i må give mig ret i disse ting:

    1. Bliver en hest jagtet på en mark, som gør, at den kommer til skade, så skal den ikke gå med dem, men med en den kan sammen med.

    2. Kommer en hest til skade, skal den have ro i benet, og BESTEMT ikke sættes på mark med det samme, med nogle som vil jagte den rundt.

    3. Er en hest kommet til skade, skal den helst stå inde nogle dage, så benet kan få ro.

    4. Hvis en hest har ondt, skal en hovsmed IKKE løfte det modsatte ben, hvis hesten knapt kan støtte på det andet, og blive ved, ind til hun springer sin grime..

    DET var nemlig SÅDAN det var gået til, og jeg har så ondt af min lille hest:'( Bare da jeg stod ude på staldgangen, bed en af hestene ud efter hende, og lagde øre hele tiden... Tænk lige hvad hun går igennem ude på den mark:'(


  • #12   18. feb 2014 Nej jeg er ikke enig i det hele. ja kan den ikke støtte på benet så skal den self. have ro, men kan den skal den ud, i min verden i hvert fald. Mange lader dem stå inde ved skade men ofte gør den kun mere skade.
    Når men hvad er status så?


  • #13   19. feb 2014 Tine: Nej, du skal læse alt:-) Jeg mener da bestemt hesten SKAL ud, men den skal gerne stå inde i en dag... Men det skal SLET ikke på mark med nogen som jagter hende og som giver hende skader!

  • #14   19. feb 2014 Status er, at dyrlægen kommer på fredag kl. 15:00... Men han har ikke røntgen med, og da vi ikke kan læsse hende, kan hun desværre ikke få det taget.. Ergo på han bedømme det udefra:/

  • #15   19. feb 2014 Det er i sådan nogle situationer om du må overveje om hun lever for DIN skyld eller for hendes egen?

    Har hun et værdigt sundt og rask godt liv uden smerter?

    Umiddelbart lyder det som om hun kun blir holdt i live for din skyld, vi har kun vores engle til låns, og vi er desværre nød til at give slip på dem før eller siden selvom det gør ufatteligt ondt...
    Hun er heldigvis en "gammel" hest som har haft et langt og godt liv - lad hende slutte med lidt værdighed tilbage


  • #16   19. feb 2014 Ja hør ham ad, det kan jo være han har nogle fif eller gode ideer til hvad det kan være. Men hvis jeg var dig, ville jeg forberede mig på det værste, så du er forberedt hvis det nu skulle være bad news.

  • #17   19. feb 2014 Josefine S: Hun lever bestemt ikke for MIN skyld:-) Hun HAVDE et sundt liv uden smerter ind til for 4 dage siden, hvor hun vred om på højre, fordi hun blev jagtet.. Efterfølgende er hun blevet lukket på mark med de heste, og blevet jagtet endnu mere, så hendes ben ikke kan heale? + en hovsmed synes han skulle løfte hendes venstre ben, selvom hun ikke kunne støtte på højre, blot få dage efter hun kom til skade?!

  • #18   19. feb 2014 TS, skriver du ikke i dit emne, at benene netop har svigtet på benene førhen?

  • #19   19. feb 2014 Tine: NEJ. Hun var skadet på VENSTRE for 5 mdr siden, og det blev GODT igen.. Der var hun OGSÅ vredet om, pga hun var blevet jagtet.... Nu er det så sket igen, bare på HØJRE ben... Hun fik heller ikke lov at få ro i benet dengang, så det tog laaaaaang tid før jeg kunne ride hende lidt igen... smiley

  • #20   19. feb 2014 du skrev bare, at hun ikke kunne stå på nogle af sine ben for leden dag.
    Men hvorfor er den så ikke blevet flyttet hvis den bliver jagtet?


  • #21   19. feb 2014 Tine: JA! Fordi han havde løftet hendes venstre ben, selvom hun ikke kunne stå på det højre, også lænede hun alt vægt over på venstre, også slap han hendes ben og BANG!! Så har hun ondt i begge, også springer hun sin grime.. Idiot var han! Nej, min mor sagde ,at hun ikke kunne, men det fandt jeg jo så ud af hun kunne.. Læs min opdatering, den står længere oppe:-)

  • #22   19. feb 2014 Og ja, hvis du læser min opdatering, så kan du også se, at jeg selv er skide sur over, at ingen har taget initiativ til at flytte hende over på en anden mark!:(

  • #23   19. feb 2014 altså hvis du læser det udefra, så er der ret meget og det er lidt rodet smiley

    Nu ved jeg godt du skriver du ikke har været så meget sammen med den siden du er flyttet, men hvis den er blevet jagtet så har du vel også selv set det i løbet af de sidste måneder?
    Men ud over det, så er det vel ikke værre end at lukke din hest og en anden på fold bare de to, så den ikke bliver jagtet af de 7 heste smiley


  • #24   19. feb 2014 Jamen hvad tror du jeg blev sur over? smiley Lige præcis at det ikke var sket, og at det burde ligge til hestefolk at VIDE disse ting...

  • #25   19. feb 2014 jaja, jeg har forstået at du blev sur over at den ikke var blevet lukket på anden fold. Jeg tænker bare om DU ikke selv har lagt mærke til noget? smiley

  • #26   19. feb 2014 Kald mig kold og kynisk, men have jeg en 21 år gammel hest, som nærmest er gået på pension, og som er blevet skadet igen, så fik jeg nok ik dyrlæge ud for at bruge 4000kr på røntgen og efterfølgende behandling.

    Jeg fik dyrlægen ud for at aflive hesten.

    En gammel hest fortjener ik at blive hevet igennem en masse undersøgelser og behandlinger, for at den igen kan gå på en dødsyg mark, indtil den næste gang blir halt.

    Den fortjener at få fred.

    Jeg ville selv være der, tude øjnene ud, kysse den og sige tak for besøget og på gensyn, og holde den i træktovet mens dyrlægen skyder den.
    Så ville jeg gå i sorg over at JEG savner dyret helt forfærdeligt, men glæde mig over, at hesten løber på de evige sommergræsmarker uden snerter.

    En død hest lider ikke

    Den største kærlighed vi giver vores dyr er når vi siger farvel når tiden er til det.


  • #27   20. feb 2014 Marie-Louise: Altså, jeg har aldrig i mit liv tænkt mig, at hun skulle hives igennem noget som helst.. Det længste jeg ville gå, var røntgen, for at se om det var spat eller andet, så jeg kunne få mere ro i sindet og sige "det er okay", frem for, at hun har fået et spark over benet, som healer igen. Hun skal absolut IKKE på noget medicin eller NOGET som helst, så skal hun aflives.. Men en hest jeg har haft i 15 år, og som jeg har mange følelser for, som var min første hest, lader jeg godt nok heller ikke aflive på, at hun ikke kom på en anden fold!

    Jeg har lagt mærke til hun var på fold med dem, men IKKE at hun blev jagtet, da jeg altid er kommet efter de er blevet lukket ind..... Derfor kunne jeg intet vide.. Men da jeg så kom også hvordan tingene hang sammen, blev jeg skide gal, da enhver ved, at kan hesten ikke med de andre, så skal den på en mark, med en den kan sammen med! Der går 4 hestefolk der over, som lukker ind og ud samt ordner stald engang imellem.. Er skuffet over, at de bare har kunne lade det ske.. Men nå ja, så længe det ikke går ud over deres heste, så er det jo lige meget...


  • #28   20. feb 2014 Men ok, så siger dyrlæge at det er en ledskade som kan blive fin, men kræver ledbehandling og 4 måneders ro .

    Hva så?


  • #29   20. feb 2014 Jeg synes du skal hente din hest hjem, så du selv kan passe den?. Kan godt se du skriver du er flyttet, men du glemte så at tage hesten med smiley
    Tror det er bedst for alle parter at du selv passer den dagligt smiley så får den jo også den behandling som du mener den skal have?

    Mht røntgen, så bestemmer din mor jo ikke? for hesten er jo din? og når du selv betaler? så kan hun jo være ligeglad med hvad du bruger dine penge på?


  • #30   20. feb 2014 Marie-Louise: Så skal hun aflives, hun er alt for gammel til at skulle igennem de ting?

    Dorthe: Jeg "glemte" da IKKE at tage hende med?? Jeg flyttede hjemme fra i lejlighed med min kæreste, så har ikke sådan plads til hende i stuen:-) Hun har jo altid været "vores" hest, det var min mor der købte hende da jeg var 6 år, og på et tidspunkt var dig mig som hele tiden var over ved hende, red hende hver dag og i mange år, og nu er det så min mor der har taget meget over, da jeg bor inde midt i aalborg og er i gang med uddannelse. Selv da jeg foreslog min mor, at jeg ville betale til hende og betale dyrlæge osv, ville hun ikke lade mig... Hun mente det var hendes beslutning og alt det, så hun blev egentlig bare vred.. Hun vil heller ikke have jeg flytter hende tættere på mig, så JEG kan tage mig af hende, hvis det var pga tid hos min mor.. Så jeg kan egentlig ikke gøre så meget kan du vel nok se:-)


  • #31   20. feb 2014 Gør op med dig selv, om du skal ha den i røntgen

    Finder du noget, hvor stor er risikoen for at det du finder blir dødsdommen?
    Er det så ik spild af penge?

    Ellers gi den smertestillende i 10 dage og lad hende stå på sygefold. Er det ik blevet bedre er det sikkert noget der kræver længere behandling. Og så ska den i mine øjne videre.



  • #32   21. feb 2014 Endnu en opdatering

    Vi havde dyrlæge ude i dag, han sagde hun var rendtgående på venstre, men slf ikke på højre, da det jo er det nyligt slået ben. - Dog tog han røntgen på hende, da han mistænker det for at være spat:/ Han begyndte så med, at man kunne give hende sådan en sprøjte imod det, og ellers smertestillende. Det sagde min mor og jeg med det sammen NEJ tak til... Hun er 22 år, hun skal ikke igennem mere, og leve på smertestillende resten af hendes liv... Niks.. Så vi får svar på mandag, og er det spat, så siger vi desværre farvel til min vidunderlige hest:'( Men sådan er livet:/


  • #33   21. feb 2014 Det er jeg ked af at høre

    Men man kan da se de sammenvoksede glideled på et røntgen billede med det samme?


  • #34   21. feb 2014 Håber det bedste for din hest og dejligt at høre du tager ansvar..


  • #35   21. feb 2014 Ligegyldigt hvor gammel min pony bliver, kan han redes bliver han redet. Jeg afliver intet der kan redes, ved mindre det er pengepungen der sætter grænsen.

  • #36   21. feb 2014 Vi har heldigvis alle heste forskelligt smiley

    Når jeg får en syg hest, overvejer jeg sider af sagen

    1) hvor meget bøvl skal hesten trækkes igennem?
    2) blir det nogensinde godt igen?
    3) under behandlingen, hvor meget skal hesten pines og plages? Fx boksro i halve og hele år?
    4) blir hesten ridehest?
    5) gør jeg det for min eller hestens skyld?

    Hvis ovenstående falder positivt ud for hesten, vil jeg om muligt optage livslang gæld, for at gi den behandling.

    Hvis ovenstående gir mig tanken, at det her er synd for hesten, så blir den aflivet, også selvom en evt behandling ik koster 5kr

    Jeg har hest for hestens skyld, ik for egen.
    Og det økonomiske er ikke det primære syn på sagen


  • #37   22. feb 2014 Økonomien sætter ikke grænsen, men det hun er 22 år og har haft to skader på under et halvt år:/ jeg vil ikke min hest skal leve på smertestillende for at leve for min skyld:/

  • #38   22. feb 2014 I januar døde min part/lånehest, som jeg havde som min egen. Han havde fået en kræftknude under haleroden, men dyrlægen mente ikke at det var alvorligt og at han sagtens kunne leve 8-10 år mere. En dag efter (fredag) begyndte han at hoste meget voldsomt og ryste. Om mandagen fik vi dyrlægen ud, som så bekræftede vores mistanke om lungebetændelse. Om torsdagen var dyrlægen ude igen, og fortalte os at han skulle aflives om mandagen hvis ikke der kom nogen form for bedring. Samme aften faldt han om og døde smiley Jeg sad tilbage med en egoistisk følelse af at han var dum fordi han ikke gav mig muligheden til at sige "ordenligt" farvel. Jeg ville enormt gerne have siddet ved hans side, da han trak vejret for sidste gang smiley

  • #39   22. feb 2014 Han havde kun sådan en lille ting med, som kunne tage få billeder med, så han kunne ikke se billederne med det samme nej:s

    Rikke P: Sikke da en trist historie!:( Det var da ikke særlig rart, og kan godt forstå du sad tilbage med den følelse, og jeg vil helt sikkert (fordi jeg har chancen), sidde med hende når hun tager her fra:/


  • #40   23. feb 2014 Jeg ville nu altså også vælge aflivning, hvis det var mig. Hvis din mor har ansvaret for/besværet med/udgifterne for hesten og den ikke bliver redet ret meget, har man jo som sådan ikke nogen fornøjelse ud af den. Hesten er gammel og har smerter, men alligevel vil i vente til på mandag med at få røntgen billederne, bare for at få et svar der sandsynligvis bekræfter at hesten skal aflives?

    Ja undskyld, for jeg ved godt jeg er kynisk når det kommer til det her, men jeg havde altså givet hesten et par dage, set om det blev bedre og hvis ikke så var det op i hestehimlen med den. Som en anden også skriver - død hest lider ikke.

    Jo pengepungen og fornuften er sgu da nødt til at sætte en grænse et eller andet sted! Hvis ingen som sådan har glæde af hesten og du ikke ser den så tit(som du plejede), ja så er det egoistisk og forfængeligt at håbe på at røntgen billeder falder ud til hestens bedste...

    Og i øvrigt forstå mig lige ret, havde vi talt en 15 årig hest som normalt blev brugt til moderat ridning, skal man selvfølgelig gøre hvad man kan (så længe man økonomisk og etisk kan forsvare det) smiley
    Min mening - Peace out, og held og lykke med den, håber da på det bedste! smiley


  • #41   23. feb 2014 Ulle & Elise H: Vi netop ventede et par dage, og det er blevet meget bedre.. Kunne løfte venstre hov igen.. Selvfølgelig vil vi have taget et røntgen, for at se om hesten har spat? Har hun ikke spat, skal hun ikke aflives, da vi NU kan se bedring. Lappcella er ikke "bare" en hest for os, hun er et familiemedlem som har flyttet rundt med os - forstået på den måde, vi har aldrig ladet hende i stikken, og har ikke været i hestetrailer da hun ikke kan li det. Derfor har vi nogle rimelig underlige minder sammen også, og vi vil gøre alt for, at vores bette hest ikke lider eller noget.. Men hvis en hest slår sig, bliver slf halt. Hun har ikke været halt mere end en uge på højre ben, og hun er rentgående på venstre.

Kommentér på:
At skulle sige farvel:'(

Annonce