{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.236 visninger | Oprettet:

Hvordan siger jeg det til ejer? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen. Jeg har et lille problem jeg håber i kan hjælpe mig med at løse.

Sagen er den at jeg har fået en lille 4 års vallak i tilridning, og han er bare sådan en rigtig "Laban-type" hvis i forstår hvad jeg mener?
Han er en kæphøj lille fyr der altid skal være med hvor det sker og ikke er bange for noget som helst. Og så er der det at han bare er MØG uopdragen! Han kender ikke til personligt rum, vader bare ind i én og henover én og går bare lige den retning og det tempo som passer ham bedst. Han har absolut ingen respekt for mennesker.
Så er der det, at jeg har lovet ejeren at når jeg har haft ham lidt tid og kommet igang med at arbejde med ham, så ville jeg skrive til dem med en lille opdatering og en vurdering af hvad der skal arbejdes med med hesten.

Hvordan fortæller jeg ejeren, på en pæn måde, at deres hest er uopdragen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan siger jeg det til ejer?
  • #1   17. sep 2013 den er jo ikke uopdragen . den kender bare ikke til grænser det jo ikke hesten skyld du må jo skrive at det en dejlig hest men at der lægger meget grund arbejde i ham

  • #3   17. sep 2013 Den er sgu svær...
    Følger lige med her, skal nemlig også snakke med min parts ejer om noget svært :3


  • #4   17. sep 2013 Jeg ville bare skrive, at den mangler noget opdragelse, men læg vægt på noget af det gode, så hun/han ikke føler du hader hendes pony! smiley

  • #5   17. sep 2013 Hvis det var mig, ville jeg nok ikke skrive direkte, at deres hest er uopdragen, men i stedet skrive, at han ikke kender til det personlige rum og at der skal opbygges gensidig respekt, eller noget i den stil. smiley

  • #7   17. sep 2013 snak med hende om at den ikke ved hvad det personlige rum er. istedet for at "angribe" hende med det, hvis du forstår?
    f.eks. din hest vadede ind i mig her den anden dag, gør den også det på dig?

    eller noget i den retning? så du ikke lyder som om du er bedre viden, det kan nemlig godt pisse folk af.

    Forstår jeg det rigtigt, at du har den i tilridning? så kan du jo lærer den det?


  • #8   17. sep 2013 Meget enkelt::
    Der skal udvises større konsekvens omkring dyret.

    Ponyen er ikke velopdragen.

    Der er vel en grund til at de har sat den i træning hos dig? Sig det som det er, lad være med at pakke det for meget ind.


  • #9   17. sep 2013 Skriv det som det er, ikke så meget pjat. Det ville jeg som ejer sætte pris på. Desuden sætter det ikke dig i et 'dårligt' lys hvis tingene ikke går helt så hurtigt som de måske kan komme til at forvente hvis du fokusere for meget på at den bare er sød og dejlig.

  • #10   17. sep 2013 Du skal bare sige til ejeren, at hendes hest er uopdragen, men at du selvfølgelig nok skal få rettet op på det. Du skal selvfølgelig også have dine tre piske erstattet, som gik til under sidste uges træning. Og at det selvfølgelig kommer til at tage lidt længere tid, og koste dobbelt så meget.

  • #11   17. sep 2013 Ja det er en som skal tilrides. Men på det ejeren sagde inden jeg fik hesten, lød det som om den var helt klar til at begynde at ride. jeg kan så bare se at der skal en del mere forarbejde til før jeg overhovedet vil overveje at sætte mig i sadlen.

    Tak for input alle sammen, kom endelig med flere smiley


  • #12   17. sep 2013 Altså jeg er lige begyndt at ride en lækker, men vildt stor og skide UOPDRAGEN hest.. Og jeg sagde til hende aller første gang t han bar meget uopdragen og har Ingen respekt..
    Hun har selv kun haft ham siden juni og indrømmede med det samme at han var for stor en mundfuld for hende alene..
    Han er super dejlig at ride, men også halv farlig i omgang på jorden..
    Hun sagde hun vidste det godt og håbede jeg kunne opdrage lidt på ham.. Ergo jeg har frie tøjler. Jeg finder mig ikke i at blive tumlet rundt af så stort et dyr.. Ikke om jeg vil..

    Men sig det som det er, forhør om hun har samme mening.. Vær ærlig, det kommer du længst med!!!


  • #13   17. sep 2013 Skriv som det er. !!

  • #14   17. sep 2013 Du kan jo skrive det som det er at hesten er en laban overfor dig. (måske den bare skal se dig godt an)
    Min ene pony er bestemt ikke total opdragen overfor fremmeden hun er godt ikke ligefrem uartig eller uopdragen men kan godt ske hun nægter og løfte ben eller flytte sin røv eller andet.. Hun skal se en af før hun har vuderet om hun mener man ligesom er hendes tid værd agtigt. for mig og andre som er vant til og håndtere hende der er hun verdens mest opdragne pony...

    Men ellers havde jeg altså bare skrevet det som det er... Værre er det jo ikke..


  • #15   17. sep 2013 Jeg synes du skal fortælle ejeren, hvad du arbejder med pt. Du behøver ikke direkte at skrive, at hesten er uopdragen, men noget i stil med: I øjeblikket arbejder vi med at han skal respektere mit personlige rum. Han er jo en kæk lille drengerøv, så det kniber lidt for ham at forstå, at han ikke må vade ind i folk, men det skal nok komme. Derudover arbejder vi med bla bla bla.......

    Hverken ejer eller du har noget ud af at du smækker det lige i fjæset på hende, så jeg ville pakke det en anelse ind, men ikke "skjule" det....


  • #16   17. sep 2013 Sig det som det er, det er så meget nemmere at få styr på tingene når der ikke er indpakkede "hemmeligheder" imellem jer...
    og så må du jo bare igang med at sætte klare grænser over for "bøllehesten" så du kan komme videre med ham. Det er spild af tid at bruge pædagog tilgang når hesten har brug for en til at vise den den rigtige vej frem. Han er jo ikke porcelæn og du må jo sætte dig hårdt op i starten for at få ham til at respektere dig.


  • #17   17. sep 2013 du skriver det som det er, at du vurdere der skal en del forarbejde til inden selve tilridningen kan begyndes, i form af at hesten skal vide der er grænser for diverse, her kan du evt beskrive en situation. Evt. hvilke problemer du vurdere kan forekomme hvis ikke du gør, så føler ejer der er en grund til at du ikke bare sætter dig op. Fx skal der sættes en grænse i form af at han bare går ind i en, detvil du træne på den og den måde. Så har du ikke skrevet han har uopdragen.

Kommentér på:
Hvordan siger jeg det til ejer?

Annonce