{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
988 visninger | Oprettet:

Foder til ungheste på 2½ og 3½ år {{forumTopicSubject}}

Hej I dejlige mennesker smiley

Jeg håber i kan dele ud af alt jeres erfaring for jeg er lidt i tvivl her smiley

Jeg har lige fået hjem en:

De er begge ponyer.

Welsh cob på 2½ år pt 125 i stang. Ejeren fortalte mig at den mor plejer at avle 1 ponyer.

Blanding race Shetter og araber på 3½( han bliver 4 til marts) år og er 136 i stang

Jeg har læst at de sådan set stadig vokser til de er 5-6 år.

Normalt laver jeg mine egene blandinger. Men vil være 100% sikker på de for de bedste betingelser for at få stærke knogler og voske optimalt ud smiley

Jeg har overvejet at bruge Brogaardens suregrow til dem begge men ved ikke om det måske er overvurderet. I hver fald den den 4 års som jo skal til og i gang med tilridningen stille og rolig.

Er det voveruderdet at bruge det til dem begge?
Og har i ellers et andet godt bud på enten jeres egen blandinger eller en producent i vil anbefale :)?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til ungheste på 2½ og 3½ år
  • #1   4. feb 2014 Hos os bruger vi Besterly Hestefoder, hvilket vi er yderst tilfredse med - blank pels, god huld, lang tyggetid, godt for tænderne.

    Til plage, der vokser, bruger vi Besterly Reprodic, da det styrker knogler og led og mindsker risikoen for OCD.. Men den 3½års, der skal igang nu her, ville jeg give ½ Reprodic og halv Classic, så den også har noget at arbejde på.. smiley


  • #2   4. feb 2014 Jeg har brugt Horselux Grow til min hoppe da jeg fik hende, dengang var hun 2 år 3 måneder - hun voksede 6 cm på 3 måneder, efter hun fik det foder smiley

    Der er et meget lavt indhold af sukker og stivelse, hvilket jeg selv er rigtig glad for smiley

    Et supergodt foder der ikke koster forfærdeligt meget smiley Det koster 169,- for en sæk med 15 kg i smiley


  • #3   4. feb 2014 Det gode ved brogaarden er at man ikke skal give dem kilovis og derfor holder længere :). Men gode bud, undersøger dem lidt nærmere. Men flere bud fra jeg andre modtages med kys hånd ^^

  • #4   4. feb 2014 Altså min hoppe, der nok ender på omkring de 400-450 kg skulle have 1-1,2 kg af Horselux smiley

  • #5   4. feb 2014 Suregrow er et udemærket foder... Jeg har selv brugt lidt forskelligt til mine da de var nogle kræsenpinde, men hvis man gerne vil lidt ned i daglig mængde, så der er bedre plads til grovfoder, kan du kigge på Hippolyt Gemüse krauter mineral... Billigt, sundt og lav daglig mængde, kan bruges til alt fra opdræt til rideheste smiley

  • #6   4. feb 2014 Vi har altid brugt Breeder fra Equisana, god og billigt at fodre med, og hestene elsker det.

  • #7   4. feb 2014 jeg bruger Horsepro pony/islænder til min vallak på 3år og 8 måneder 160 cm. han får en liter (500g) svarende til hans vægt 500 kg, hver anden dag ca eller når han har været ude og lave noget. smiley han elsker det og han vokser godt, og har fået fine muskler og man kan ikk se ribbenene. han er ude og lave noget 2-3 gange om ugen. smiley
    og det er ikk så dyrt 25 kg for 165 kr
    og så for han 1½ L korn morgen og aften hver dag smiley


  • #8   5. feb 2014 Jeg bruger salvana kompakt musli til min dv på 4 1/2, det er helt klart det her foder hun har fungeret bedst på og vi har flere typer heste der går på det i stalden..

  • #9   5. feb 2014 Når så har jeg researched en del.

    Jeg fandt ud af at Horsepro er ret billigt da det også er drøg i brug.
    Jeg sammenlignede deres Junior blanding med deres islæder/pony blanding. De begge er baseret på lav energi pr FE.

    Jeg ville se om ikke jeg kunne tilføje et foder middel der ville kunne øge nogle af de værdier der var manglende i islænder blandingen i forhold til junior blandingen.

    Det var protein, lycin, kalcium og fosfor. Mit alternativ til at øge dette er Lucerne da den indeholder de 4 elementer der mangler at blive forøget. Man skal ikke være bange for at komme til at ødelægge kalcium og fosfor forholdet med lucerne da kalken er bundet i protein molekylet

    Jeg har søgt nette tyndt for en god billig løsning for den snittet lucerne men da jeg støtte på lucernepiller så kan man gå helt ned til 4,8 kr pr kilo. og man kan tildele 500g tørt Har jeg læst på HN men synes det lyder voldsomt. Ville have givet 500g af det snittede lucerne men 500g tørt synes jeg bliver ligevoldsomt nok og jeg vil ikke overdrive da lucerne er en stærk protein kilde.

    Jeg har regnet med at mine skal have 350g pr dag delt over 3 måltider det er 116g. Så er jeg også sikker på de ikke bliver kvalt smiley

    Så en dag ration bliver således for en pony:
    800g islænder horsepro
    350g lucernepiller
    6 kg hø
    halm alibitum

    Hvad synes i om dette :)?


  • #10   6. feb 2014 Hvis du har flere end 4 heste skal du huske at indberette til fødevarestyrrelsen (foderplan) ellers risikerer du en bøde hvis de kommer på besøg smiley
    Altså kun hvis du beslutter dig for at blande foder selv smiley


  • #11   6. feb 2014 a hvad gør de :P?

    Alså den måde jeg blander er jo bare at tage de foder milder vi nu engang har på marked og så blande de relevante komponenter jeg synes er passende smiley Jeg forstår ikke hvorfor fødevarestyrlen ville bekymere sig over et mini sted smiley


  • #12   8. feb 2014 Næ det gør jeg heller ikke, men de er ret nærtagende smiley

Kommentér på:
Foder til ungheste på 2½ og 3½ år

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce