{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.287 visninger | Oprettet:

Fodring med roepiller??? {{forumTopicSubject}}

hej med jer...

jeg har et lille spørgsmål...

nu har jeg hørt flere meninger om opblødte roepiller...

nogle siger at roe piller er en god basis kost og så kan man give tilskud...

nu har jeg så hørt at der kan være en del grus i roepiller...og at man ikk bør give mere end omkrin 500 - 600 gram pr dag.. til en hest som Medea..

hvad er rigtigt?? er virkelig itvivl.... håber i kan hjælpe...

hvor meget ville i mene en 3½ årig traver hoppe på omkring 420 kg bør have?? hvis man det skal bestå af opblødte roepiller, havre og Baileys Economy mix??

håber i kan hjælpe???

lige nu får hun 2 kg opblødt roepille + 600 - 700 g Baileys Economy mix. + ca 75 g salvimin grøn + alt det hø hun kan spise..

det er fordelt på to fodringer...

er det tilpas??? skal der laves om???

håber i vil hjælpe ...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring med roepiller???
  • #1   24. jan 2008 hvis hun ser ordentlig ud i foderstand er tingene jo som de skal være smiley

  • #2   24. jan 2008 hun er lige startet på det der Baileys i går aftes...

    der for jeg spørger med mængden... smiley



  • #3   24. jan 2008 Nu er jeg total tilhænger af grov foder istedet det lette fuldfoder som der ikke er meget tyggetid i..
    Roepiller er rigtigt godt grov foder, forsat at den for HØ el WRAP nok.


  • #4   24. jan 2008 Der er mange meninger om hvor meget en hest/pony skal have.. Men hvis du bruger det som forderenhed skal en pony have mindst 600 g pr dag og en hest mindst 1 kg pr dag ellers har det ingen forderværdi. Men det er også rigtigt godt til pony som har tildens til at blive tykke el forfangen da der ikke er sukker i roepiller.


  • #5   24. jan 2008 hun får masser af hø... venter på at få en af de rigtig store hø baller hjem så kan hun få alt det skal være.. hun får også wrap...


  • #6   24. jan 2008 Jeg har i flere år fodret med roepiller og jeg har aldrig haft problemer med sand osv i mine - og jeg har brugt både de alm (i løsvægt fra DLG), Betfor og Speedi Beet.

    Synes også det lyder af lidt meget med 2 kg roepiller - er det inden de bliver opblødt at de vejer så meget?


  • #7   25. jan 2008 oka..

    nej det er 2 kg efter de er opblødt...


  • #8   25. jan 2008 Så er det jo slet ikke så stor en mængde som jeg troede først hehe.
    Jeg ville nok forsøgsvis sætte det ned til 1½ kg og så se om hun holder huld eller bliver tyndere eller tager på. Og så regulere op og ned på roepillerne alt efter hendesfoderstand.


  • #9   25. jan 2008 hun har tabt sig.. målte hende til 390 kg idag.. så hun skal tage på... hun går med dækken så man ligger ikk så meget mærke til at hun har tabt sig en del...
    man kan se ribbenene lidt... vi har nu skiftet til dte der bailey så håber det hjælper smiley hvad kan man give hesten for at den tager på???

    Knuz smiley


  • #10   25. jan 2008 Det bedste at give er masser af stråfoder (hø og wrap), men der får hun jo ad libitum, så der kan du ikke ændre på det.
    Så kan man give olie - 3 dl svarer til ca 1 kg havre. Start langsomt op med ½ dl pr dag og øg mængden lige så stille.
    Ellers kan man give majs (husk at de skal være varmebehandlet, ellers kan hesten ikke optage det). Men majs er fuld af stivelse, som ikke er godt for hesten.

    I dit tilfælde ville jeg vælge olien, det fylder ikke, og hun får jo en del i forvejen (roepiller fylder jo). Olien er også nem at skære væk igen, hvis den bliver for tyk.


  • #11   25. jan 2008 oka smiley tak smiley vil jeg prøve :-9 hvilke olier kan man bruge??? nogen som er specielt god ???

  • #12   25. jan 2008 Alm rapsolie fra fx Netto er fin =0)

    Nogle vil nok sige at man skal købe specielt olie til heste, men der er ingen videnskabelige beviser for at de skulle være bedre end alm rapsolie.


  • #13   26. jan 2008 roepiller måles altid i tør vægt men når de blir blødt op fylder de 10 eller 20 gange så meget... derfor fylder det godt i maven uden og gi ligesom meget energi ligesom den samme mængde havre vil gøre... da roepiller udvider sig nær det kommer i kontakt med fugt/vand er det MEGET VIGTIGT at det blir opblødt i vand ca et døgn før du fodre med det...

    de roepiller jeg har brugt har jeg oplevet at der har været meget sand og jord i....

    hmm hvis den aldrig har fået roepiller før så er det en god ide at starte lige så stille ud.. fx 50 eller 100 g. i tørt vægt og så øg lige så stille vægten...

    har du spørgsmål er du velkommen til og skrive...


  • #14   26. jan 2008 hun har fået roepiller næsten lige siden de kom på stald smiley
    så hun er vandt til det.. men synes hun har tabt på det sidste... kan det have noget at gøre med at hun ikk er blevet reddet hele januar???


  • #15   26. jan 2008 Den burde ikke tabe sig af ikke at blive redet.
    Måske har hun tandspidser! Hvis de har det kan de ikke tygge foderet ordentligt, og så kan de ikke optage det særlig godt, og så taber de sig.
    Bændelorm kan også være en mulighed. Der skal dyrlægen enten tage en blodprøve eller dyrke en gødningsprøve, og ormekuren skal være en der er beregnet til at tage bændelorm.


  • #16   26. jan 2008 jeg fik taget gødningsprøve efter de kom hjem på stald...
    jeg får besøg af dyrlægen på onsdag.. til sundhedstjek til forsikringsselskabet og til et heste pas smiley så kan om hun er fin nok smiley


Kommentér på:
Fodring med roepiller???

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce