{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.026 visninger | Oprettet:

Barbere hovskægget af {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger .. var det noget I kunne finde på at gøre, i de her våde tider hvor det stort set er umuligt at undgå mudder ..
Har tænkt tanken for at undgå muk og udbrud af skab .. Han har i forevejen nogle små muksår som jeg er ved at behandle, og det hele ville egentlig være nemmere hvis jeg trimmede alt hovskægget af .. Det gror jo ud igen??

Og så den måde er det også nememre at komme til at vaks eog smøre sårene ordentligt

Hvad siger I??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Barbere hovskægget af
  • #1   12. nov 2008 Noo! Jeg ville ikke gøre det.. Tager heller vask af ben hver dag ved indlukning af heste.. men kan se problemet hvis den begynder og få muk osv. men i de 4 vintre jeg har haft sofus har jeg ikke haft problemer med muk. men har også vasket ben hver evig eneste dag!

• #2   12. nov 2008 Det ville også være en del nemmere hvis han kom på boks om natten så det kunne tørre op, men da han er løsdrigtshest er det ret omsondst at vaske ben på ham, da de bliver splattet til igen når jeg sætter ham ud

• #3   12. nov 2008 Jeg har lige måttet klippe noget af hovskægget for at kunne behandle for muk... og det gror ud igen, men det gjorde ondt at gøre det... Ofte vokser det kraftigere ud end det var før - så det skader ikke at klippe det i bund med et par års mellemrum... :o) Jeg ved bare ikke helt om jeg kunne gøre det så galt...

• #4   13. nov 2008 Arg jeg kan nu ikke lige se hvordan det beskytter? det er jo så lang at det konstant suger og leder fugt og i koderne og huden på det nederste af benet, og det er jo deraf at muk kommer, i et fugtigt miljø .. Jeg synes også bare det er så ærgeligt! Men tror nu ærlig talt hesten er ret ligeglad .. Vil ikke sætte mit eget behov for at han "skal" have hovskæg, fremfor at det bliver klippet og han bliver behandlet for sin lidelse

• #5   13. nov 2008 Nej DET har du ret i!.. Jeg mener nu også mest det er et problem fordi de konstant er fugtige i koderne fordi hovskægget aldrig er helt tørt .. og derfor får de tit muk .. men nu er han også løsdriftshest - ved jeg ikke om dine er? Det er ihvertfald svært at holde hans ben rene og tørre

• #6   13. nov 2008 min har aldrig (endnu) haft mug, men vores jyder har, og vi har da snakket om at få dem klippet, men jydernes hovskæg må jo ikke blive for kraftig, så vi gær hvad vi kan for at undgå at klippe dem... der er jo 7 af dem og et par af dem kan ikke lide at blive vasket på benene, så det er utrolig bøvlet...
    tror jeg klipper Royal for vi har ikke nok bokse til dem alle, og hele marken står under vand nu, så det er vist kun et spørgsmål om tid, for alle udehestene har det...

• #7   13. nov 2008 Jeps ! sagtens og har faktisk også gjort det smiley for ca 1mdr siden klippede jeg ALT Sky's Hovskæg af.. nu er vi næsten helt færdig med at behandle hendes muk problemer, og det er næsten 100% væk.. Hovskægget er allerede vokset mere end forventet smiley

Jeg har skrevet klippedatoen i kalenderen, så nu bliver det spændende at se hvor lang tid der går før det hele er vokset ud igen smiley

jeg havde virkelig også prøvet alt ALT! , og havde klippet meget af det inderste hovskæg af, omkring de angrebne steder - ligesom Karina også skriver at hun har..

Jeg tror på at om en hest har muk afhænger også af hårets tykkelse og mængde, Sky havde meget meget tæt hår, og håret var meget tykt i bunden.. så når først det våde mudder var kommet derind, så kom der muk i massevis..

prøv at forestil dig hvordan det ville være at have en våd hånd i en tætlukket plastikpose ??:o.. Eller hvis du har våde fødder i et par våde tillukkede støvler?? - JEPS det kløer meget, og kan ved mennesker give svamp!!!

så jo, heste med hovskæg har STOR tendens til muk, at du/i ikke har haft disse problemer med din/dine heste er held!!!! 7, 9, 13...

mine de 3 andre har heller ikke nogle problemer..

men nu er hun klippet og behandlet i bund smiley så nu håber vi at hun må forblive fri for muk smiley

• #8   14. nov 2008 Hmm..

Jeg vasker kun mine hestes hovskæg når de skal noget, som feks kåring, dyreskue, eller et andet arrangement...
    mineheste lever så naturligt som de kan, inde om natten og ellers ude hele dagen om vinteren.. fra 1April - 1November er de udenfor døgnet rundt..

Så nej, jeg piller ikke i hovskægget.. ( medmindre der skal tjekkes eller behandles for muk smiley )

Til jer der ønsker at høre en effiktiv bhandlingsmåde ( der kræver at man gør det over en længere periode)

alle 4 ben skal have en god tur med højtryksrensernen, derved forsvinder alle skorperne hurtigt og effiktivt og muk-sårene bliver blødt op smiley og derefter behandles der med prob shampooen og når man har tørret benet ( vi bruger gamle stræklagner - du suger super godt) giver man det en gang Prob Olie.. de efterfølgende 2 dage smøres der med Prob olien.. Og så gentages det hele.. super godt smiley

Men uheldighvis kom det igen ved Sky, på venstre bagben, det har højst sansynligt ikke været ordentlig færdigbehandlet, før vi stoppede..

ellers er Marvelserien fra dyrlægen også ret effiktiv.. Ved god rutinebrug..

Vi valgte dog at klippe hendes hovskæg, tildels så det kunne gro pænt og ordentligt ud, og så vi en gang for alle kunne komme helt af med mukken.. smiley

- og helt ærligt, så er det faktisk ligefør det klær' hende nu hvor jeg er vant til at se hende korthåret smiley - ved samme lejlighed røg der 20cm af manen..

Men Anne-Sofie : tror altid vi alle vil have vores egne erfaringer, begrundelser og teorier, sådan er det vel bare smiley

• #9   14. nov 2008 Det er jo lige det smiley

Ved så ikke om man kan det med alle Tinkere.. Men ihvertfald med Sky, hun er da bedøvende ligeglad hvad vi laver, bare hun ikke skal anstrænge sig.. haha..
    Også hvis der kommer en bobcat imod hende og hun ikke gider flytte sig, så flytter hun sig ikke, så det er da sket at man har bumpet til hende, og været nød til at stå af, for at flytte hende ;-/ Skøre hest ...

• #10   4. jan 2009 Jeg har fået klippet hovskægget af min. Så nu ligner hun næsten en fed pinto. Jeg valgte at klippe det pga. muk. Jeg spurgte min dyrlæge hvad jeg skulle gøre mod hendes muk og han mente at det var bedst bare at få klippet hovskægget af. Og det har hjulpet!!
    Grundet til at de ofte får muk derinde under er, at huden ikke kan få luft og så bliver det dejligt lummert. Perfekt grobund for bakterier

• #11   5. jan 2009 nej det ville sku være synd

• #12   5. jan 2009 er det ikke skab de har hvorfor prøver i ikke at vaske det i cebacil

• #13   5. jan 2009 nårh okay ik fedt

Kommentér på:
Barbere hovskægget af

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce