{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.301 visninger | Oprettet:

Monty Roberts. {{forumTopicSubject}}

Jeg har på det sidste lagt mærke til at mange her inde bruge Monty Roberts metoder, og især 'Join ups' bliver brugt en del.
Monty Roberts metoder er ikke tililds trænning, men de fleste af hans metoder er derimod baseret på tvang, og jeg syntes derfor folk bør vide lidt om Monty'r skumle bagside, inden de går for godt i gang med hans metoder.

Monty reklamere imod at binde benene op på heste, men har selv gjort det på Shy Boy bag kameraerne.
Monty har selv har indrømmet at alt hvad der står i hans første bog er opdigtet.
Monty er blevet sagsøgt for mishandling af en hest, hvor han tabte sagen.
Monty har fortalt at han går ind for rodeo.
Monty har selv udtalt at 'Join ups' ikke er nedbryder hesten psykisk.

Af link til spændende læsning omkring Monty Roberts og hans løgne kan anbefales denne bog:
www.horsewhispersandlies.com

På linket herunder kan du læse om 'Join up' og hvad det virkeligt går ved din hest.
(link fjernet)

Jeg tvinger jer ikke til ikke at bruge Montys metoder, jeg syntes bare i skal vide sandheden om ham, også kan i jo selv vælge udfra dette.

- Signe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Monty Roberts.
  • #1   19. jan 2009 *Monty har selv udtalt at 'Join ups' nedbryder hesten psykisk.

  • #2   19. jan 2009 Monty er sgu ikke den skarpeste kniv i skuffen.

  • #3   19. jan 2009 Naaarj xD

  • #5   19. jan 2009 helt enig:) godt med nogle der sætter streg under det, da mange bruger hans metoder:)

  • #6   19. jan 2009 jeg er helt enig i at meget af det han laver er noget være lort.
    men jeg synes ikke at man kan udelukke ham helt ,jeg bruger to af hans metoder, de er dog tilpasset til mig selv og den hest jeg står overfor.

    Men det virker mærkeligt at hvis man nævner hans navn herinde flipper mange ud, og fortæller hvor dårligt det er, jeg kender en hest som slet ikke kan have pat perrelis metoder men monty R funger fint på den. det kommer an på hesten og på hvordan man udførre øvelserne.

    Jeg tror det handler om at lære flest mulige metoder ,fra flest forskelige menesker også bare bruge det der virker på sin hest:)

    Jeg har lavet lidt M R med min hest sakia da hun var plag for hun var ret respect løs, i kan gå ind og kigge på hendes profil og videoer også fortæl mig om hun har taget skade af det ,.,


  • #7   19. jan 2009 jo en russer
    alexander nezero( stav )
    Han er en af de mest geniale sammen med honza..


  • #8   19. jan 2009 Rikke E - Jeg siger jo heller ikke at man overhovedet ikke skal bruge hans metoder, siger bare at man nok lige skal tage dem med et gran salt smiley

    Sara-Marie - Jeg gør bare folk opmærksomme på det, og det har jeg fuldt rettighed til.

    Majken M - Ja, honza er fantastisk smiley


  • #9   19. jan 2009 Monty's "skumle bagside" kender jeg intet til, men der skal efter min mening ikke mange små grå til at gennemskue, at flere af hans metoder bygger på tvang forklædt som et "frivilligt valg"... og jeg kunne af samme årsag f.eks. ikke drømme om at bruge "Join-Up". smiley

    Men med det sagt, så synes jeg altså samtidig, det er værd at bemærke, at selv om mange af Montys metoder har vist sig ikke at være helt, hvad han udgiver dem for, så ER han en revolutionær indenfor hestetræning og en af de første, som præsenterede ideen omkring "ikke-voldelig kommunikation" i forbindelse med træning af heste. Og hans grundlæggende filosofi om ikke-voldelig træning via kommunikation igennem kropssprog er jo udmærket... plus, at jeg vil mene, at der stadig er <b>NOGLE</b> af hans metoder, der kan bruges, omend langt fra dem alle. smiley

    Ret skal være ret. smiley


  • #10   19. jan 2009 jeg synes også det er en værre omgang.
    Monty R har selvfølgelig kæmpet hårdt for ikke-voldelig kommunikation med hesten og den ros skal han alligevel have om han så er løgner om en masse andet eller ej..
    selvfølgelig overvejer jeg lige hans metoder en ekstra omgang før jeg kan finde på at tage noget af det ind i min træning.
    Join-up "syndromet" synes jeg er kørt til at sporet ment på den måde at det bygger på en løgn og er ikke en metode han selv har opfundet hvilket han jo også senere imdrømmede, samtidig med at den aldrig er set udført heste imellem og psykisk nedbryder hesten synes jeg at det er en af de ting han skal have de størst omend ikke i ordets bogstavligste forstand et lav tæsk for.. men follow-up derimod ser jeg ikke bygger på nogen former for tvang hvis hesten går fri og ikke bruges som følge af join-up, så der er en metode som jeg synes er fin..
    men synes man skal sætte sig ind i det før man bruger nogen af hans metoder..


  • #11   19. jan 2009 Louise Lindbøg H - Det er rigtigt at man self. må respektere ham lidt for at have ført konseptet 'Heste trænning baseret på hestens vilkår' igennem. Og ja, der er bestemt nogle af hans metoder der kan bruges :)Men der er bestemt også nogen af dem man ikke kan respektere ham for.




  • #12   19. jan 2009 JA JA JA JA.. Folk snakker og r.... går!!! Man kan skrive alt på nettet jeg kan også hævde lige nu og her at jeg er den heldige ejer af den sorte hingst, bare for at skære det lidt ud. Har selv studeret Monty Roberts metoder og de har alle hjulpet på de heste jeg har trænet. Ja jeg ved hva folk skriver men ofte kommer der grimme artikler og diverse udtaleser fra folk der er misundelige eler ikke fatter hva det hele egentlig handler om. DESUDEN skal det understreges noget så kraftigt at man vælger SELV hvilke metoder man har lyst til at benytte, der er jo ingen der siger man skal gøre det hele 100% for det kan man ikke. En rigtig træner fortæller sine elever at de selvfølgelig selv vælger hva de har lyst til at bruge af redskaber m.m. for at træne sit samarbejde..

    Jeg ku blive ved i uendelighed... Kan sikkert også godt finde div. udtalelser fra en eller anden mand der benytter horsemanship hvor vedkommende siger at det er forkert det de gør.

    Monty Roberts er enormt populær og ville ikke lave så mange træningstimer (opvisninger eller hva det hedder), bøger m.m. hvis det var direkte skadeligt for dyret. Det er der jo ingen der vil... Come on, lad vær med at tro på alt hva der står og hva folk siger...


  • #13   19. jan 2009 VBT & Sif | *Team Snerra * - Jeps.

  • #14   19. jan 2009 Amanda - Der findes optagelser hvor Monty Roberts selv udtaler disse ting.

  • #15   19. jan 2009 Amanda M: du kan godt ha ret i lidt af det du siger men der er altså nogen af tingene som der ligger klare beviser bagved og som derfor ikke står til diskution om en lidt "mørkere side" af Monty R..-

  • #16   19. jan 2009 Sara-Marie - Det er self. rigtigt smiley

  • #17   19. jan 2009 Nej nej overhovedet ikke meningen at sige folk inegn forstand har. Sys bare ikke man skal rakke ham sådan ned når der er SÅ mange andre der er grumme... Har aldrig hørt til denne bagside og håber da aldrig jeg møder nogen.. Men mener virkelig at en go træner og en go elev vælger selv deres metoder ud fra inspiration også må man jo selv vurdere om man virkelig sys vold er nødvendigt... Disse omtalte optagelser kan også manipuleres... Man kan simpelthen lave så meget fusk i dag så det er noget værre svineri. Og noget helt andet vorfor skulle han indrømme på åben skærm at det er psykisk rigtig dårlig for hesten når det er stik mod de metoder han skriver og beretter om...

  • #18   19. jan 2009 Signe Bloch:
    kunne du evt linke eller andet til de optagelser med Monty ??


  • #19   19. jan 2009 Det kommer bare enormt meget bag på mig alt det her at Monty sku være et direkte svin overfor sine heste, det er derfor jeg reagere sådan... Mener selvfølgelig ikke man skal træne med vold det er jo jo klart ingen der vil

  • #20   19. jan 2009 Amanda M: hvordan vil du så bortforklare den domfældelse han fik for mishandlingen af en hest? den er ikke så nem at manipulere med..

  • #21   19. jan 2009 VBT & Sif | *Team Snerra
    Aner jeg virkelig ikke har jo som sagt aldrig hørt om noget alt dette så derfor kommer det bag på mig, men står stadig ved at man selv skal vælge hvordan man træner ud fra inspiration istedet for "bare" at give andre skylden


  • #22   19. jan 2009 Natascha.... øh... Monty R er ikke franskmand! smiley Han er amerikaner. smiley

    Og som sagt; jeg skal ikke argumentere imod en "mørkere side" af Monty, for det er helt klart, at nogle af hans metoder er direkte tvang og ikke har en flyvende fis med et "frit valg" at gøre, sådan som han ellers påstår! smiley

    MEN der er altså også gode øvelser i hans træning, og dem synes jeg også, han skal have cadeau for. smiley


  • #23   19. jan 2009 nej nej men der er mange andre der himler op når man nævner ham,.

    Vicki J - - jeg kender ikke så meget til shane men det jeg kender til ham er jeg stærk modstander af!!


  • #24   19. jan 2009 Sophia&Jolly smiley *HIS* ~ Natural HMS !
    Bar iorden er jeg glad for

    Og selvfølgelig i lige måde alle sammen


  • #25   19. jan 2009 der har du ganske ret.. men jeg ved heller ikk om jeg ligefrem giver ham skylden for alting, men jeg synes bare man skal overveje tingene lidt før man overvejer at tage nogen hans metoder i brug =0)

  • #26   19. jan 2009 VBT & Sif | *Team Snerra *
    Helt 100 men det gør du forhåbentlig generelt når du vil prøv noget nyt ved din hest - altså overvejer det og tænker det igennem osv...;p


  • #27   19. jan 2009 altid.. men for det meste føler jeg mig også frem fremfor at bruge andres metoder fra bøger osv.. =0)

  • #28   19. jan 2009 VBT & Sif | *Team Snerra *
    Enormt go taktik.. Har også erfaret mig at bøger oftest er forvirrende da de tit modsiger hinanden osv..


  • #29   19. jan 2009 Stald damgård - Jeg har dem ikke, men som Louise Lindbøg H Siger:
    jeg skal ikke argumentere imod en "mørkere side" af Monty, for det er helt klart, at nogle af hans metoder er direkte tvang og ikke har en flyvende fis med et "frit valg" at gøre, sådan som han ellers påstår! smiley


  • #30   19. jan 2009 Amanda M: lige præcis.. og man kan alligevel aldrig huske helt hvad der stod i bogen når man står sammen med hesten ;0)..
    det kan jeg i hvert fald ikk..


  • #31   19. jan 2009 Er fuldstændig enig med Rikke R,
    og Amanda M (i hvert fald det første indlæg, har ikke læst de andre).


  • #32   19. jan 2009 Vicki J--
    jo den har jeg set men det er også det eneste jeg har set med ham, men ja det er virkelig amatøragtigt det han laver !!


  • #33   19. jan 2009 Vicky J
    Den optaelse kunne jeg godt tænke mig at se, kan du linke? xD Jeg er en meget nysgerrig person nemlig..


  • #34   19. jan 2009 Jeg synes bare at vi skal droppe debatten om Monty Roberts og join up for ingen af o kommer nogenn vejene.

    Min holdning er eksempelvis at dem der netop nedbryder hesten psygisk brugr det forkert, hvorimod det kan bruges rigtig. Og nu gider jeg simpelthen ikke 100 latterlige kommentarer omkring det for er da ved at være godt træt af det.

    Stop nu bare de her debatter omkring monty roberts og join up - TAK!


  • #35   19. jan 2009 Angelika C - Hvis du ikke gider debattere kan du jo bare lade vær, men vi andre vælger jo selv.

  • #36   19. jan 2009 Angelika C
    Du kan da bare vælge at lade være med at følge med i debatterne om monty? Nogle kan godt lide at få deres meninger frem og diskutere med andre om dem, og nogen kan ikke. Man har jo et valg ;D


  • #37   19. jan 2009 Uha, hvor er det dog nemt at få dårlig omtale igang og ødelægge andres ry.

    Hvor mange kan da lige sige, at de gør ALT rigtigt, og at der ikke er noget som helst negativ at sige om dem.

    INGEN er perfekt !!!
    MR heller ikke, men han har gjort mange gode ting, for RIGTIG mange heste og deres ejer.

    Måske skal man stoppe med at "tilbede" én måde at gøre det på, og bare vælge dem, som passer bedst til lige netop den hest man arbejder med.
    Vores heste er lige så forskellige, som vi mennesker er.

    Men at svine en anset person til, det er for langt ude efter min mening.


  • #38   19. jan 2009 Tanja N

    Super holdning


  • #39   20. jan 2009 Folk må gøre som de finder bedst.. men synes ikke det handler om at nedgøre Monty, men rigtig mange som bruger hans metoder gør det ud fra forkert fakta.. mange tror fx join-up er blidt og noget heste gør ved hinanden.. de bør jo kende sandheden så de kan tage stilling til om de virkeligt ønsker at bruge hans metoder..
    Jeg bryder mig hverken om whip breaking (eller join-up som han kalder det), flooding eller hans dually grime, derfor ville jeg aldrig bruge Montys metoder.. for min skyld må andre godt, bare de har sat ig ind hvad de gør og ikke lave join-up ud fra heartland bøgerne og en romantisk forestilling om at så kommer hesten til at elske dem..


  • #40   20. jan 2009 JUBIIII endny en MR tråd!!

  • #41   20. jan 2009 Addie C: Nu er det jo bare sådan at de metoder han bruger er de samme som hans far brugte.. bla join-up som i virkeligheden er en gammel metode der hedder whip breaking... og det er ikke noget heste bruger på hinanden...
    Og det er absolut ikke godt at lade en hest flygte.. flugt brænder sig fast i hjernen og kan aldrig slettes, så en hest vil altid "huske" en flugt og jo mere den flygter jo "bedre" bliver den til det. så nej det er netop ikke okay at den flygter..


  • #42   20. jan 2009 nu har der efterhånden været utrolig mange tråde omkring Monty Roberts.
    Personligt er jeg bestemt tilhænger af ham, og har set mange positive ting der er kommet ud af hans arbejde, bla oppe hos Majbritt Carter.

    Ville bare gerne se noget konkret dokumentation eller bevis for noget af alt det frygtelige som han gør/har gjort ...
    jeg har været til flere af hans shows, og har selv haft en hest med der har deltaget, og jeg fik KUN positivt ud af det......

    Og hvis man kender til heste, så kan man nu også se på en hest om den er bange - i smerte - angst - panisk mm
    og intet af dette har jeg set.
    har tvært imod set heste der før var usikre tage derfra med selvtillid
    og et dejligt roligt glimt i ølet smiley

    jeg er ikke i tvivl om at Monty Roberts har hjertet på rette sted.

    Men alle har selfølgelig ret til deres mening !!!!!!!!!! husk det!!


  • #43   20. jan 2009 Addie C
    han er ihvertfald dygtig til at gemme det foran 1000 vis af publikum der MEGET NØJE følger hans demonstrationer smiley


  • #44   20. jan 2009 Addie C: der er ingen af de folk som eftersigende skulle have været med MR ude og studere vilde heste som kan bekræfte at sådan en tur rent faktisk skulle have fundet sted.. ydermere synes jeg det er overraskende at han som den eneste nogensiden overhovedet har overværet heste udføre Join-up overfor hinanden og at denne metode minder så utroligt meget om whip-breaking, og ham der nedskrev metoden (kan ikke hukse hans navn) også nævnte at den var psykisk tortur overfor hesten.
    Derudover er heste ikke i stand til at vælge en leder. Den kan ikke tænkte rassionelt og dermed vide hvem der er dens leder eller ej ligesom en hund kan. Hesten kan ikke tænke rassionelt da den er et byttedyr, den har ikke tid til at overveje sine beslutninger og derfor vil det også være yderst upraktisk for den at tænke rassionelt da det kan koste den livet.
    hvis man observere en flok heste så skiftes de som regel til at bestemme og en hoppe man tror er "fører-hoppen" jages pludselig væk af den man troede lå nederst. Dette er en praktisk overlevelsestaktik og ses hos rigtig mange byttedyr.
    Derfor en en "førerhoppe" heller ikke istand til at smide en unghest ud af flokken til den begynder at forhandle og unghesten vil desuden andre udføre denne forhandling da forhandlinger kræver rassionel tænkning.
    -derfor har Monty aldrig set heste opføre sig som han påstår han har =0)


  • #45   20. jan 2009 STALD DAMGAARD !!! .

    Enig!


  • #46   20. jan 2009 Jeg mener også at Monty Roberts bestemt ikke lige er den, man bød lytte til. For som du ha vist er der en skummel bagside..

  • #47   20. jan 2009 VBT & Sif *: Helt enig.. rigtig godt beskrevet smiley

    Ida I: Fordi hesten ved flooding og jin-up opgiver at vise hvad den føler da dens signaler ignoreres.. det hedder tillært hjælpeløshed og giver rolige heste der skjuler deres "følelser"


Kommentér på:
Monty Roberts.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce