{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
903 visninger | Oprettet:

Endnu en debat-pisken {{forumTopicSubject}}

Hej. Ja nu kører debatterne efterhånden retti godt herinde.
Jeg tager lige en op med pisken.


Hvordan er jeres forhold til en pisk
Hvor tit bruger i den
Hvorn bruger i den
Hvordan ser i på pisken som hjælpemiddel


Bare skriv wha i mener om brug af pisk,. smiley I er jo super gode til at debattere..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Endnu en debat-pisken
  • #2   20. mar 2009 Først og fremmest vil jeg siger at pisken på ingen måde er til skade, hvis den bruges rigtigt. Jeg bruger pisken som hjælp til fremdrift. Dvs hvis hesten ikke reagerer på schekelhjælpen første eller anden gang, dutter jeg den lidt med pisken for på den måde at kunne sidde så stille på hesten som muligt.

  • #4   20. mar 2009 Jeg bruger den også som forlænget arm ved træning fra jorden (;

  • #5   20. mar 2009 Hvordan er jeres forhold til en pisk
    jeg rider ikke med pisk hvis jeg kan undgå det, men rider jeg på en hest der har lidt svært ved at forstå benhjælpen, evt. fordi den ikke er så gammel eller er redet forkert så kan jeg godt tage den med som forstærker.

    Hvor tit bruger i den
    meget meget sjældent. kan godt bruge den lidt til jordarbejde og en smule under ridning som nævnt tidligere

    Hvorn bruger i den
    først er det jo et hjælpemiddel og en forlængelse af armen, så jeg forsøger jo at bruge der som denne ;0)
    jeg kan finde på at bruge den hvis jeg vil flytte min hest, eller have den til at løfte et ben fra afstand eller whatever ikk ;0) og når jeg løslongere og hesten ikke tager mit kropssprog til at gå længere ud kan jeg prikke lidt den, med spidsen på skulderen eller rumpen eller hvad der nu skal ud af =0)

    Hvordan ser i på pisken som hjælpemiddel
    bruges pisken rigtig, er den et fantastisk hjælpemiddel da den kan hjælpe til at fremme forståelsen for de primære hjælpere, men den er en sekundærhjælper og er man istand til at klare sig uden så synes jeg kan man vælge den mulighed =0)


  • #6   20. mar 2009 <b>Hvordan er jeres forhold til en pisk</b>
    jeg syntes det er helt ioden at ride med den hvis man ikke ligefrem mishandler hesten men viser den at nu er det nok.. altså at man ikke behøver at slå 300 gange for at hesten fatter det men én eller to gange er nok! jeg hader at se de topryttere der bare tæsker løs på hestene hvis de lige refuserer eller noget i den stil! de skulle simpelthen diskes! det er jo under al kritik! jeg vil sige at hvis man skal ride med pisk skal man ikke tæske løs.. men alligevel makere at man er der.. jeg kan forstå hvis det er en maget doven hest at man så lige rapper den en. men jeg ser ikke hvad folk skal bruge en pisk til på meget friske heste?
    <b>Hvor tit bruger i den</b>
    altså jeg bruger den når det er nødvendigt.. jeg er ikke speciel vild med at ride med pisk for jeg kan bedre lide at hesten reagerer på ens stemme eller schenkler. jeg kan selvfølgelig godt have en med for en sikkerheds skyld. men jeg bruger den somregelt kun når hesten er fræk eller hvis hesten er luddoven og bare daller rundt og tror den ikke skal lave en dyt. og jeg gør det højst to gange da jeg vil vise at hesten skal have megen respekt over for mig.. men det er dog min ridelærer der normalt siger til hvis jeg skal dappe den en.. jeg vil helst ikke have en med hvis ejg kan undgå det.
    <b>Hvorn bruger i den</b>
    jeg bruger den til at drive bagfra.. jeg ser ikke nogen grund til at dappe den en på skulderen? jeg kan ikke se hvad det skal hjælpe.. jeg ser at hesten skal drives bagfra ikke fra siden.. jeg kan godt trække den om foran hvis jeg skal lave schenkelvigninger men ikke hvis hesten er fræk..
    <b>Hvordan ser i på pisken som hjælpemiddel</b>
    som en lille hjælpende hånd som kommer bagfra og ligesom får en lille smule mere gang i hesten..


  • #7   20. mar 2009 Hvordan er jeres forhold til en pisk
    Jeg har det okay med pise, men ser dem desværre tit misbrugt, i dressur når folk mener deres heste er frække og straffer dem og i spring når de klapper hesten på vej mod springet eller slår den når den refusere.. dette mener jeg er forkert brug af pisken..

    Hvor tit bruger i den
    Jeg bruger pisk ret ofte, både til longering, fra jorden, og til ridning

    Hvorn bruger i den
    I longering til at bede om fremdrift ved at holde den bag hesten og evt lave lidt lyd med.. fra jorden som forlænget arm og til at tabbe let på forben år hesten trænes i at stå.. fra ryggen til at ligge bag schenkeln hvis hesten har svært ved at forstå denne..

    Hvordan ser i på pisken som hjælpemiddel
    Pisken er en forlænget arm, der er til for at tydeligtgøre signalerne, den må aldrig slå, kun berøre eller tabbe let..


  • #8   20. mar 2009 Hvordan er jeres forhold til en pisk
    jeg har det sådan at man har har den med som et hjælpe middel, ikke noget med at tvinge hesten med dem, så som at slå med den.

    Hvor tit bruger i den
    Jeg bruger den når jeg er ude og ride dressur, men det er en spring piske jeg bruger til at ligge på hendes skulder, som hun nemt skyder ud.

    Hvordan bruger i den
    Ligger den bare lige så stille på skulderen, ikke noget med at slå hende med den.

    Hvordan ser i på pisken som hjælpemiddel
    hvis man bruger den som "støtte" er det helt iorden.


  • #9   20. mar 2009 Hvordan er jeres forhold til en pisk
    -, Hvis man IKKE slår med den er det helt okay..

    Hvor tit bruger i den
    Kun ved jordtræning!

    Hvorn bruger i den
    Ved jordtræning som en forlænget arm.!



    Hvordan ser i på pisken som hjælpemiddel

    Hmm, den kan jo bruges på mange måder!
    Jeg har aldrig brugt den til at slå med..
    Men ja hvis hesten er bange for den ville jeg aldrig bruge den!




  • #10   20. mar 2009 Jeg bruger af og til en dressurpisk som "forlænget arm", når jeg arbejder med hestene fra jorden og skal lære dem f.eks. at flytte sig for tryk, men altid kun til lette berøringer; jeg kunne ALDRIG drømme om at daske eller slå med den!

    Og heraf kan man jo så næsten også udlede min holdning til pisken som hjælpemiddel; den er OK som "armforlænger", men har absolut intet at gøre i forbindelse med slag eller afstrafning. Og man bør ALDRIG slå hesten med den. Skal man endelig have en pisk med, bør denne udelukkende benyttes til helt lette berøringer.


  • #11   20. mar 2009 Hvordan er jeres forhold til en pisk
    Kan ikke se problemet - så længe den ikke bruges til straf. Flicka var bange for pisken da jeg fik hende, heldigvis er hun ikke det længere.
    Hvor tit bruger i den
    Stort set hver dag i den daglige træning. Dog ikke når jeg rider - kun som en "forlænget arm"
    Hvorn bruger i den
    Til at forsærke mine signaler - uden at røre hesten. Det er svært at forklare, men jeg bruger den ofte til indlæring af nye øvelser, hvor den viser sig nyttig, hvis man bruger den korrekt.
    Hvordan ser i på pisken som hjælpemiddel
    Meget positivt. Kan dog ikke have, at folk slår deres heste, da intet godt kommer ud af dette. Bruger den selv som forstærkning af signaler. Aldrig som straf.

    Knus F&F


  • #12   20. mar 2009 Hvordan er dit forhold til en pisk:
    jeg syntes den er helt ok. jeg ser intet galt i at bruge den. self. skal man ikke bruge den hvis det ikke er nødvendigt, for at skade hesten eller hvis den er bange.

    Hvor tit bruger du den:
    hvis det er nødvendigt.

    Hvorn bruger i den:
    på måsen eller skulderen. ser jeg intet galt i.

    Hvordan ser i på pisken som hjælpemiddel:
    som pisken xD ? går hesten ikke frem på schenkelen er pisken der for at give den et ekstra dask og den går frem ?

    ^jeg ser INTET OVERHOVDET! i at bruge pisken !


  • #13   20. mar 2009 Jeg bruger kun pisken som en forlænget pegefinger, f.eks når jeg laver sidebevægelser og hesten skal have numsen lidt bedre med sig

  • #14   20. mar 2009 Nogen der har læst den artikel der er i april nummeret af Equipage om pisk? Fy for pokker da!

    Hvor de ser på hvilken effekt piskeslag reelt set har på en hest. Der er billeder af hestens underhud efter den har fået selv blide slag med pisk og huden er ret skadet. Hesten har nemlig kun tynd hud (imodsætningen til hvad mange af os tror/troede), der hvor piskeslag ofte falder og derfr skader det mere end man skulle tro.

    Jeg prøver ikke på at lyde hellig på nogen måde, men jeg er altså ikke fan af pisk! Som et citat i den artikel lyder:

    "Mit bedste råd er nok, at man skal lære at ride ordentligt uden pisk. Og så må man tage den med, når man er blevet dygtig nok, hvis den ikke kan undværes"
    -Kristoffer Mejlhede, berider.

    Læs artiklen smiley Jeg var faktisk chokeret over hvad der stod i den, selvom jeg i forvejen ikke var fan af pisk


  • #15   20. mar 2009 Hvordan er jeres forhold til en pisk:
    Jeg synes det er helt fint så længe man bruger den fornuftigt, til at gi signaler i f.eks longe.
    Hvor tit bruger i den:
    Kun til at gi ham signaler i longe, eller hvis jeg skal op uden sadel, og han ikke vil gå over til skamlen, så vifter jeg lidt med den ved hans bagbart.
    Hvorn bruger i den:
    Som ovenfor ^
    Hvordan ser i på pisken som hjælpemiddel:
    Som ovenfor^



  • #16   20. mar 2009 -> JaLaFe <- Latino du er savnet og elsket! smiley .: du skal da ikke have lort i hovdet. selvom man ikke burde bruge pisken som afstraffelse, kan jehg godt se hvad du mener..

  • #17   20. mar 2009 Hvordan er jeres forhold til en pisk

    jeg er glad for at pisken er opfundet, da jeg ligesom mange andre, skal bruge den som en forlænget arm. Bruger den aldrig til afstraffelse.

    Hvor tit bruger i den

    jeg bruger altid under ridning, så den er med mig. bruger den dog ikke på heste som er meget friske.

    Hvorn bruger i den

    jeg bruger den til at tydeliggøre hjælperne, hvis hesten ikke reagere på schenkler. Bruger den også til mere fremdrift bagfra, så jeg ikke skal sidde og sparke altid.

    Hvordan ser i på pisken som hjælpemiddel

    den skal (lige præcist) bruges som hjælpe middel smiley





  • #18   20. mar 2009 Hvordan er jeres forhold til en pisk:
    Pisken er ikke noget du slår med, det er en hjælper, som eks. kan være en forlænget arm.

    Hvor tit bruger i den:
    Jeg bruger nærmest aldrig pisk, da det ikke er nødvendigt til Snubber.

    Hvornår bruger i den:
    Hvis jeg endelig bruger den, er det til eks. kompadsøvelser og div. - men det er sjældent.

    Hvordan ser i på pisken som hjælpemiddel:
    Mange misbruger pisken til at slå eller straffe hesten. Men den bør kun bruges som en forlænget arm til at lede hesten eller fortælle den hvad den skal.


  • #19   20. mar 2009 Hvordan er jeres forhold til en pisk
    Splittet...., den kan være et fantastisk hjælpemiddel, HVIS DEN BRUGES SOM EN FORLÆNGET ARM, ellers er den næsten altid kun røv og nøgler xD
    - dog skal det tilføjes, at den er super god til som opsamlingsgenstand, når man udfordrer hestens hjerne frem for fysik smiley

    Hvor tit bruger i den
    Sjældent, kun når jeg i sjældne tilfælde svinger lidt med den (for at hendes forhenværende angst for piske bliver mindre) og når jeg beder hende om at samle den op smiley

    Hvorn bruger i den
    Svinger den... æhh... uden på Nogen måde at kunne ramme hende..
    Og... æhh...., siger "pick it up" eller "tag pisken" mens jeg endten peger på pisken eller holder den foran hende xD

    Hvordan ser i på pisken som hjælpemiddel
    Den bliver misbrugt af alt for mange. Overvej ordet HJÆLPEmiddel smiley Alt for mange bruger pisken som afstraffelse, om det så er ment således eller ej. Så snart man putter smerte ind i hestens verden (gætter på vi er enige om, at piske, selv et lille tap, giver smerte?), så går vi væk fra "hjælp" til en form for "afstraffelse".
    For mange år siden gik vi jo oss væk fra at måtte slå børn, fordi det kun har en negativ effekt på dem. Jeg mener man kan sammenligne heste med børn smiley

    MEN som hjælpemiddel kan det være Fantastisk! - dem som bruger den korrekt (altså hvor det ALDRIG giver smerte, angst, frygt eller lign) kan få en dejlig hjælpende hånd ud af det (:


  • #20   20. mar 2009 jaah jeg bruger tit pisk for ellers gder figaro slet ikke høre efter ret irreterne, men jeg ser pisken som et ret gopdt hjælpemiddel.
    hilsen Louise


  • #21   20. mar 2009 Hvordan er jeres forhold til en pisk: Den er et hjælpemiddel
    Hvor tit bruger i den: Altid
    Hvornår bruger i den: som forlænget arm fremad drift, og jeg ved ikke hvorfor men min hånd er opstillet pænerene når jeg holder pisken
    Hvordan ser i på pisken som hjælpemiddel: Jeg mener at mange ikke skal udstyres med en pisk hvis de ikke kan bruge den ordentligt


  • #22   20. mar 2009 Jeg synes, pisken kan være en super hjælper, til at "vise" hesten vejen med, og støtte op. Jeg rider tit med pisk, og bruger også altid pisken fra jorden, men jeg kunne selvfølgelig aldrig finde på at slå med den. Jeg bruger den for det meste til at lægge på skulderen, hvis Coco skyder skulder, eller når vi rider versade / traversade / laver versade fra jorden, for at placere bagparten rigtigt:) Men markerer aldrig mere, end ved at lægge pisken, eller som forlængelse af armen.

  • #24   21. mar 2009 helt det samme som Signe *spider-pig* L og Mathilde Brønden!, HJR x) . :


    Hvordan er jeres forhold til en pisk:
    Synes det er i orden hvis man bruger den med omtanke.

    Hvor tit bruger i den
    Hver dag, når jeg rider, også når jeg longere (dog ikk hver dag, men som en forlænget arm)

    Hvornår bruger i den
    Når jeg rider og longere

    Hvordan ser i på pisken som hjælpemiddel
    Hvis man bare kilder hesten med den på bagparten og bruger den som en "Vej viser" så er det i orden, også i longering som en forlænget arm dog rør jeg aldrig hesten i longsen med pisken .


  • #25   21. mar 2009 Jeg bruger aldrig pisk.. Min pony er fremadgående nok. Men pisken er et ude mærket hjælpe middel, syntes jeg..

  • #26   21. mar 2009 Det er godt hjælpemiddel hvis jeg formår at bruge det korrekt

  • #27   21. mar 2009 jeg bliver virkelig meget brug for en pisk

  • #28   22. mar 2009 Som jeg har sagt er den udemærket, men jeg synses ikke at man skal slå med den. Kun hvis det virkelig bliver nødvendigt. Kun daske..

  • #29   22. mar 2009 Jeg accepterer at andre rider med pisk, så længe den bruges korrekt. Men et indlær herinde får mig til at tænke lidt.
    Nu vil jeg meget nødigt kritisere nogen og jeg kan jo se at du ikke er så gammel Louise I, men jeg studser altså lidt over at du i din profil skriver om din hest "han er ikke så vild med piske så nogle gange begynder han at lave buksprig og alt muli8gt sjovt " og så skriver at du bruger pisk meget og at den er strengt nødvendig.
    Bruges pisken korrekt bør hesten ikke være bange for pisken eller begynde at bukke når den bruges. Jeg ville nok anbefale at du prøver at træne at ride din hest uden pisk lidt.. For både heste og din skyld..

    Håber ikke det fornærmer nogen at jeg påpeger andres træningsmetoder.. At hesten er bange for pisken får bare mine alarmklokker op at ringe..


  • #30   22. mar 2009 Signe B, jeg har tænkt nøjagtigt det samme som dig. smiley

  • #31   24. mar 2009 Uden det er henvendt til nogen bestemt vil jeg mene, at man skal kunne ride hesten uden pisk, før man begynder at ride med pisk, så pisken kun bliver en forfinelse af hjælperne og til at præcisere øvelserne:)

  • #32   24. mar 2009 Kamille B: enig..

  • #33   24. mar 2009 Kamille B: Jeg er faktisk ikke helt enig.. hvis hesten fx ikke kender schenklerne (fx ved tilridning) men den reagere på pisken, så er det da at foretrække at bruge pisken til at forklare hvad schenklen betyder frem for at skulle sparke mere og mere til hesten..
    FX min unghest aner selvfølgelig ikke hvad schenklen betyder, så først trykker jeg let med schenklerne, så slår jeg klik med tungen, virker dette ikke så ligger jeg pisken bag schenklen, det forstår hun fra longering og jord arbejde.. det samme gjorde jeg med min tidligere unghest..


  • #34   24. mar 2009 jeg har fundet ud af at jeg ikke tror at jeg kan lade være med at bruge den men jeg er ikke meget for det jeg gør det kun fordi at ellers kan jeg ikke få ham igang han er heller ikke så glad for den så behøver bare at have den uden at bruge den.

    Hilsen Louise I


Kommentér på:
Endnu en debat-pisken

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce