{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.858 visninger | Oprettet:

Hypnose for "angst" til heste {{forumTopicSubject}}

Vi har 7 heste på gården - både plage og voksne - og jeg ville ikke undvære dem.
- Som barn har jeg altid været bange for heste og når jeg var med min storesøster på rideskolen sad jeg og snakkede med deres hund imen de andre red ... jeg var facineret af hestene med turde ikke at have dem i hænder ...
Som årene er gået og jeg selv har fået børn, ville min datter til at gå til ridning og jeg måtte overvinde min "angst" for at kunne hjælpe hende.
Jeg blev meget glad for hestene og her, 10 år senere, efter min datter har mistet interessen, har min interesse holdt ved.
Min mand har selv arbejdet med heste siden han var barn og han ved hvad han har med at gøre ... sagen er den, at jeg til stadighed oplever mig selv trække mig i situationer hvar jeg bliver urolig - og det har resulteret i at han har måttet overtage noget jeg egentligt gerne selv ville kunne gøre. Jeg arbejder selv som terapeut og har også arbejdet sammen med rideterapeut Ute Lehmann på mit arbejde og kender godt denne metode til at komme den her frygt til livs - men har i dag prøvet hypnose og jeg er meget spændt på om det kommer til at hjælpe mig til at få en "sund respekt" for hestene så jeg ikke til stadighed vil komme til at lade mig styre af angst, når hestene er "sprælske".
Hvis der er nogen der har erfaringer med dette vil jeg meget gerne høre om det...
Lotte.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hypnose for "angst" til heste
  • #1   6. nov 2009 TFT Tankefelts terapi kan hjælpe dig.

    Google det og find en udd. terapeut tæt på hvor du bor.


  • #2   6. nov 2009 Ok - undersøger det lige... min overbevisning er at det kun er et terapeutisk forløb som kan løsne det her op - det er jeg uddannet til at tro ... på den anden side - der må være noget om hypnose ... ellers ville det vel ikke eksistere .. jeg ser tiden an ... men undersøger også lige dit foreslag - Tak.

  • #3   6. nov 2009 Hypnose og TFT er meget ala det samme.

    TFT er dog en tand mere terapeutisk.
    Begge overnævnt handler jo om skemata og omlæring af gammel information.


  • #4   6. nov 2009 Ja der kan man se - har lige undersøgt TFT og fandt frem til ham jeg har været inde ved ... vidste bare ikke at det hed det ... Super ...

    Til Kijofreg: Jeg skal nok give en tilbagemelding, hvis det har eftersøgte virkning smiley


  • #5   6. nov 2009 Læs evt. bogen Væk tigeren af peter lewine.
    Her får du super forklaring på hvorfor traumer opstår og hvordan disse bedst behandles.



  • #7   6. nov 2009 Yepp Truels er super til TFT. Han har hjulpet mig engang.




  • #8   6. nov 2009 Den der gruppe tur smiley hvor ligger Ruds Vedby, hvor Truels har sin praksis?

  • #10   6. nov 2009 Det er lige langt nok for mig at køre ... jeg forsøger mig herovre i det mørke Jylland ... og virker det ikke må jeg give mig og tage den lange vej ... nu skal jeg det til livs smiley

  • #12   6. nov 2009 Det er helt fint Jannie ... Jeg har en god bekendt som hedder Ute Lehmann (gammel kollega) og hende kan jeg benytte til den del - der er hun super - nej det er selve de "omrokeringer" inden i mig, jeg er nysgerrig på ... fordi mine tanker/følelser for heste står i kontrast til at jeg får denne angst - folk der kender mig "fatter minus" af at jeg kan få det idet heste er så stor en del af mit liv og har været det i nogle år ... Det lyder hul i hovedet ... men gør det ikke mindre sandt - nej, jeg vil mene at det er "barneskabt" - fakta er - jeg har ingen ubehagelige oplevelser at læne mig op af, så det må findes i det "ubevidste" ...

  • #13   7. nov 2009 Nu melder jeg mig lige på banen her som en, der har haft store problemer med angst i forbindelse med heste... en angst, der nu heldigvis i det omfang, jeg har brug for det, er dæmpet til en "nervøsitet"; dvs. at jeg stadig KAN oplevel angst i bestemte sammenhænge, men min dagligdag med hestene fungerer fint, fordi jeg har arbejdet med mig selv og lært mine begrænsninger at kende, samt overvundet nogle af dem. smiley

    Imidlertid har jeg ikke brugt hverken hypnose eller terapeut... Ville gerne have postet pengene ud på terapi, hypnose, tankefeltsterapi og whatever har vi ellers, hvis jeg havde haft råd til det, men det havde og har jeg ikke (dyrene kommer før mig), så derfor har jeg knoklet løs på egen hånd. smiley

    Det, jeg har gjort, er dels at tilegne mig AL den viden, jeg overhovedet har kunnet komme i nærheden af om hestens adfærd og psykologi. Der ud over har jeg sat mig ind i diverse træningsmetoder og lært at arbejde med hesten fra jorden = et godt sted at starte, når angsten (som i mit tilfælde) først og fremmest er tilknyttet ridning.

    Samtidig har jeg taget ridningen i små bidder... altid presset mig selv en lillebitte smule for at nå et skridt videre i forhold til min angst, men aldrig presset mig selv der ud, hvor jeg er blevet bange, og på den måde har jeg lært, at jeg faktisk kan magte mere, end jeg tror. smiley

    Angst bunder ofte i andet og mere end det, vi er bange for... For mig handler det om kontrol... jeg er frygteligt bange for at miste kontrollen; ikke bare i forbindelse med hestene, men i stort set alle situationer. Måske, fordi tidligere erfaringer har fortalt mig, at når situationen er ude af min kontrol, bliver den let ubehagelig? Who knows? Jeg har endnu ikke fundet frem til "roden" bag det hele, men ved, det er mit kontrolbehov, der afføder angsten. Og med heste mister man MEGET let kontrollen, fordi en hest stort set aldrig reagerer 110% forudsigeligt... man ved aldrig, hvornår hesten bliver forskrækket og gør et eller andet = det er udenfor mit kontrolfeldt = farligt. smiley Så det er det, jeg i høj grad arbejder med nu. Ikke bare sammen med hestene, men i høj grad også i andre situationer. smiley

    Hvad er så min pointe med alt dette her, når nu tråden her handler om hypnose, som jeg ikke engang har prøvet? Jo, min pointe er, at jeg bestemt tror, hypnose, terapi, healing og hvad der nu ellers er derude af hjælpemidler til at overkomme angst og nervøsitet er gode hjælpere... men samtidig tror jeg, at vil man overvinde sin angst, så er det i bund og grund nødt til at komme fra én selv. smiley


  • #14   7. nov 2009 Til Louise: Fedt at du melder dig smiley At arbejde terapeutisk kommer fra en selv og ikke terapeuten ... Og der skal man kunne "smide" kontrollen (jeg er selv uddannet psykoterapeut/misbrugsbehandler) ... absolut - jeg vil give dig ret i at det kan være svært ... jeg arbejder med misbrugere og der har jeg ikke kontrol over deres følelser - men redskaber til at hjælpe dem ... ¨
    Det er rigtig at man mister kontrollen når man arbejder med sine heste og det kan være ubehageligt - også for mig ... men det skal selvfølgelig genvindes så hesten ikke står der forladt.
    Jeg kan slippe kontrollen, men jeg kan ikke slippe angsten og de forestillinger der kommer i kølvandet af det ...
    Tro mig - jeg har flyttet grænser og er kommet langt på det praktiske ... jeg har læst, studeret, snakket og undersøgt - det er ikke hovedet/viden der er problemet, men kroppen der ikke samarbejder ...


  • #15   7. nov 2009 Dejligt bekræftende at høre ... jeg prøver at tænke udover "boksen" her ... Og hvis man kan bliver hjulpet denne vej for edderkopper, flyskræk, fobier af forskellig art, hvorfor så ikke det her også ...
    mit dilemma er at folk som fx er bange for edderkopper ejer ikke nogle og elsker dyret i forvejen - folk som fx har flyskræk er ikke facineret af dem - så her ser jeg konflikten anderledes i min problematik ... og ved ikke om det er en fordel eller ulempe ved den her metode ... eller om det ikke har nogen betydning ...


  • #16   8. nov 2009 Det er sørme svært at få fundet ind til ... ingen tvivl om det er noget jeg har fortrængt ... Jeg skal afsted igen - jeg syntes ikke at have fundet ind til kernen smiley

  • #17   9. nov 2009 Jeg mærker klart en forandring - men har endnu ikke den ønskede effekt ... så jeg ser tiden an og lader det arbejde for mig her i 14 dage/ en måned - ellers må jeg afsted igen ... nu er jeg igang på denne her måde og så vil jeg holde fast i det som løsning ...

    jamen der kan du se hvordan mit hoved arbejder - kan det klares uden årsag ... jeg er total grøn her ... så ser det jo straks ikke så håbløs ud som det har gjort smiley


  • #18   10. nov 2009 Ja og det med at mærke efter kan jeg da smiley

    Du skal have tusind tak - det her du har skrevet, kunne jeg godt have brugt af oplysning fra ham jeg var inde ved.
    Min forestilling og fornemmelse er at han er dygtig og det var helt specielt ... den del var i orden - men han mente at jeg kun havde brug for den ene session og skulle så efterfølgende have kontakt til mine heste (hvilket jeg har i forvejen ... så det var fint nok) og derefter sende ham en mail om hvordan det går 14 dage efter sessionen ...

    Så jeg har ikke vidst hvad jeg kunne forvente og har sat med en del spørgsmål - som jeg så småt begynder at få besvaret ...

    Mange tak


  • #19   10. nov 2009 Det kan du ikke nej - men på den anden side er det en af de steder hvor man kan tjene en smule på reklame i stedet for at betale smiley Dog er man træt efter at have arbejdet intens ... det er jeg, når jeg kører gruppeterapien ... så det forstår jeg.

    anyway ... jeg skal det her til livs ... jeg bryder mig ikke om at lade stå til ... og så er det jo efterfølgende tilfredsstillende at have udviklet sig efter det "hårde" arbejde ... og det tager noget energi - men det har det da så absolut også gjort med alle de frustrationer som der har været hidtil ... pyyy ...


  • #20   11. nov 2009 tak skal du have


Kommentér på:
Hypnose for "angst" til heste

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce