{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
693 visninger | Oprettet:

Hvad skulle jeg ha' gjort? {{forumTopicSubject}}

Dav.

Lige her, for en uge siden stoppede jeg på min gamle part. (Leopold, på mit display.)
Grunden til at jeg stoppede var, at min mor havde givet mig forbud mod at ride ham, fordi han var for farlig; Han sparkede ud efter både mennesker og heste selvom de bare ville forbi, eller gik med god afstand bagved. + han var BEGYNDT at gå ind i mig, skubbe til mig osv.

Det gjorde han ikke da jeg startede; Okay, den første uge var han lidt af en tosse, men da jeg lige fandt ud af hvordan man red ham ordenligt, blev han straks mere disciplinær. Det var så i 'moderne' dressur, men da jeg kunne mærke og se at det kedede ham, tog jeg ham ned på jorden og trænede derfra. Lige da jeg startede gjorde han PRÆCIS hvad jeg ville have; fulgte med uden torv, i både trav og skridt, drejede, stoppede osv. når jeg ville have det, eller gjorde det.
På et tidspunkt ville en af de andre piger der var derude, 'lege lidt fra jorden' med sin hest, og da vi havede redet sammen, var Leopold så med. Hun lavede så join up med dem, og han gjorde sådan set som han skulle; men da jeg senere prøvede at træne (alene) med ham fra jorden, fulgte han ikke med mere, og han blev bange ligeså snart jeg tog pisken/stick'en op fra jorden, og begyndte at cirkulere rundt om mig - til sidst begyndte han endda og galoperer rundt og bukke, endda at styrte mod mig med hovedet nede!

Han bukkede mindst én gang hver gang jeg red ham, og ejeren sagde at han både var blevet tjekket i ryg og ben, men der var intet dér.
Jeg red ham efter 'remontepricipper' i dressur. I skoven princippet også, men man skulle lige ha' lidt mere fat i ham.

Så nu er det nu jeg så undrer mig.. hvad SKULLE jeg ha' gjort, da han begyndte at ''jage'' mig på ridebanen, eller da han ikke ville følge efter mere. Da han sparkede mig og en anden og hesten der skridtede med god afstand bag os?
Og hver gang han bukkede, når vi red?

De andre sagde jo bare ''gi' den et los i røven og rid videre, når den bukker'' Men da jeg ikke synes det er en særlig fed opdragelses måde, vil jeg bare gerne høre JER hvad I synes jeg skulle ha' gjort. ( jeg kan jo komme ud for det igen )

Undskyld det blev lidt langt!

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skulle jeg ha' gjort?
  • #1   21. nov 2009 Du skulle nok aldrig have ladet hende den anden lave join-up med den(hvad sagde ejeren til det).. det er meget stressende og kan gøre skade (psykisk) på hesten.. hvilket det jo tydeligt har gjort her når du skriver det kom efter det..
    Er enig med Marie.. med bukken ville jeg prøve at finde ud af hvorfor, smerte/forvirring/tillært adfærd.. og så ville jeg stoppe den op hver gang jeg mærkede at den skulle til det..
    Med hensyn til at den angreb, ja der havde jeg også stået fast.. også selv om det evt var fordi den var stresset over join-up.. men det er livsfarligt og der ville jeg altså have sagt nej den går ikke.. og så havde jeg så samtidigt trænet en masse for at få den til at stole på mig igen og føle sig tryg.. jeg har haft en hest der gik til angreb hvis man havde en longe pisk.. grunden var sandsynligvis at nogle tidligere havde gjort ham bange for denne.. men han stillede sig op i et hjørne og skrabede som en arrig tyr.. vi kunne ikke komme i nærheden af ham og han slog ud med forbenet efter en.. der tog jeg en dressur pisk i hånden og hver gang han løftede forbenet fik han et dap på det med pisken (ikke sådan direkte slå, men så han kunne mærke det) efter et par dap kunne jeg komme hen til ham og berolige ham.. og efter kunne jeg som den eneste have en longepisk i nærheden af ham samt flytte ham for kropssprog.. gjorde andre det angreb han..


  • #2   22. nov 2009 Ejeren var fuldtsændig ligeglad med hvad jeg gjorde med ham (også en af grundene til at jeg stoppede)

    Altså, det med bukken må jeg indrømme jeg også synes var meget mærkeligt. Jeg spurgte jo ejeren, og hun sagde at han var blevet tjekket i ryg og ben og at der intet var der.
    Problemet med at stoppe den inden den bukkede var, at jeg aldrig vidste hvornår han gjorde det. Vi kunne skridte ligeså roligt og pludselig var han i vejret. Eller i galop, kunne han pludselig slå benene op. Jeg prøvede også hvor vi bare skulle op af en bakke (i skridt) og dér tog han sku' til!
    Han gjorde det også hvis jeg bare skulle sætte ham i trav, nogen gange. Min pointe er, at han aldrig viste hvornår han skulle til at bukke, ergo er det lidt svært at stoppe ham inden..

    Altså, nu var det jo sådan at han løb rundt og mod mig, med sænket hovede (i hurtig galop) og langede benene ud efter mig nogen gange. Så det vil sige jeg skulle stå og vifte med en pisk mod ham, så han kunne blvie endnu mere kørt op, eller hvad? Jeg kunne jo lgiesom ikke komme bare LIDT tæt på ham, så jernede han afsted igen, imens han sparkede..


  • #3   22. nov 2009 Mini Buchholtz :'D : Enten er den msåke slet ikke tjekket godt nok og havde faktisk ondt (kan du jo ikke vide når det ikke er din hest) eller også har den lært at slippe for pres ved at bukke..
    Nej hvis den løber rundt og sparker bag ud ville jeg bestemt ikke drive på den og øge flugten.. kun hvis den direkte angreb så ville jeg gøre hvad der var nødvendigt for at den ikke rørte mig..
    Jeg ville slet ikke slippe den løs hvis den reagerede sådan, for flugt lagres i hestens hjerne og jo mere den får lov at flygte jo "bedre" bliver den til det.. så jeg ville have trænet en masse rolige ting med reb i den for at undgå løberiet..


  • #4   2. dec 2009 Jaa, det fandt jeg jo så ud af, senere.. Lige dér vidste jeg ikke han ville reagere SÅ voldsomt.. Oo

Kommentér på:
Hvad skulle jeg ha' gjort?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce