{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
981 visninger | Oprettet:

Hvad skulle jeg ha' gjort? {{forumTopicSubject}}

Dav.

Lige her, for en uge siden stoppede jeg på min gamle part. (Leopold, på mit display.)
Grunden til at jeg stoppede var, at min mor havde givet mig forbud mod at ride ham, fordi han var for farlig; Han sparkede ud efter både mennesker og heste selvom de bare ville forbi, eller gik med god afstand bagved. + han var BEGYNDT at gå ind i mig, skubbe til mig osv.

Det gjorde han ikke da jeg startede; Okay, den første uge var han lidt af en tosse, men da jeg lige fandt ud af hvordan man red ham ordenligt, blev han straks mere disciplinær. Det var så i 'moderne' dressur, men da jeg kunne mærke og se at det kedede ham, tog jeg ham ned på jorden og trænede derfra. Lige da jeg startede gjorde han PRÆCIS hvad jeg ville have; fulgte med uden torv, i både trav og skridt, drejede, stoppede osv. når jeg ville have det, eller gjorde det.
På et tidspunkt ville en af de andre piger der var derude, 'lege lidt fra jorden' med sin hest, og da vi havede redet sammen, var Leopold så med. Hun lavede så join up med dem, og han gjorde sådan set som han skulle; men da jeg senere prøvede at træne (alene) med ham fra jorden, fulgte han ikke med mere, og han blev bange ligeså snart jeg tog pisken/stick'en op fra jorden, og begyndte at cirkulere rundt om mig - til sidst begyndte han endda og galoperer rundt og bukke, endda at styrte mod mig med hovedet nede!

Han bukkede mindst én gang hver gang jeg red ham, og ejeren sagde at han både var blevet tjekket i ryg og ben, men der var intet dér.
Jeg red ham efter 'remontepricipper' i dressur. I skoven princippet også, men man skulle lige ha' lidt mere fat i ham.

Så nu er det nu jeg så undrer mig.. hvad SKULLE jeg ha' gjort, da han begyndte at ''jage'' mig på ridebanen, eller da han ikke ville følge efter mere. Da han sparkede mig og en anden og hesten der skridtede med god afstand bag os?
Og hver gang han bukkede, når vi red?

De andre sagde jo bare ''gi' den et los i røven og rid videre, når den bukker'' Men da jeg ikke synes det er en særlig fed opdragelses måde, vil jeg bare gerne høre JER hvad I synes jeg skulle ha' gjort. ( jeg kan jo komme ud for det igen )

Undskyld det blev lidt langt!

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skulle jeg ha' gjort?
  • #1   21. nov 2009 Først og fremmest skulle du have ladet være med at lave Join Up med den, da jeg er sikker på at det er derfor han begyndte på det.
    Det er det værste du kan udsætte en hest for. Det er psykisk mishandling.


  • #2   21. nov 2009 undskyld men hvad er join up??

  • #3   21. nov 2009 TeamPonyPower: Du jager hesten rundt i en roundpen indtil den sænker hovedet og betragter dig som en leder ved at gå ind til dig, når du så stopper med at jage den. Efter dem der bruger den metode som opdragning, skulel den være rigtig effektiv, men jeg ville nu også mene det er sådan lidt.. skørt.

    CTS: det var min veninde der gjorde det, og bukkeriet kom før, hvis det var det xb men det med at han ikke fulgte med og blev bange for pisken og sådan, var sikekrt det.. desværre. smiley


  • #4   21. nov 2009 PonyPower - Hvis du har læst Heartland, er et dét gør deri for at "knytte bånd". Totalt misforstået.

  • #5   21. nov 2009 Ved at bruge Join Up, skal hesten vælge mellem at være sammen med dig, eller være alene, hvilket i hesteverdenen er lig med pumaføde = død.
    Ergo tvinger du hesten til at vælge dig.


  • #6   21. nov 2009 Om man går ind for joinup eller ej er det da TOTALT HUL I HOVEDET at lade en veninde gøre noget med sin hest man enten ikke går ind for eller ikke ved hvad er !!!!

  • #8   21. nov 2009 Den bidløse vegetar: hun var gået igang inden jeg kunne nå at sige at jeg ikke synes det var fedt :]

  • #9   21. nov 2009 Mini:
    Det er da vildt uansvarligt af dig, så at lade hende fortsætte og overhovedet at have givet hende muligheden!


  • #10   21. nov 2009 Lacugo: Det gjorde det da ikke på ham?

    Bidløse vegetar: Jeg havde ikke læst så meget om det, så jeg havd eikke helt fattet pointet af det, da hun gjorde det. + jeg tænkte, hun havde fået undervisning af en der gjorde det, så jeg ville gerne se, hvad det mon egentlig gjorde med ham. Det er så noget jeg ikke gør igen ;]


  • #11   21. nov 2009 Man lader STADIG ikke nogen gøre noget ved ens hest man ikke ved hvad er!
    Så går man hjem, undersøger det OG SÅ kan man få vedkommende til at gøre det, hvis man er kommet frem til at det er noget man vil udsætte sin hest for.
    TOTALT UANSVARLIGT!


  • #12   21. nov 2009 Vil altid frarøve folk at bruge Join Up - medmindre man gerne vil give sin hest en dødstrussel.

  • #13   21. nov 2009 Jeg har ikke SÅÅ meget forstand på Join up, men nok til at vide man ''tvinger'' den mere eller mindre til at løbe rundt om sig(evt i en roundpen).

    Brugte du en pisk/stick til at dricve den frem og få den til at løbe omkring dig ?? smiley


  • #14   21. nov 2009 Lacugo - Har du læst noget om det? Ved du overhovedet hvad det går ud på?

  • #15   21. nov 2009 Jeg bruger selv nogle! af principperne fra Join up og så min egen intuition...

    Har aldrig oplevet at jeg har "Knækket" en hest ved dette, og jeg har gjort det med en vildhest(4 år, aldrig været i hænder) og mange alm heste med mistro til mennesker...
    Alle er blevet sociale og kærlige heste, og Crimson(vildhesten) blev efter få dage en kærlig og social hest der nød at være i nærheden af mennesker...

    Er enig i at Join up kan være skadeligt, hvis personen ikke ved hvordan man gør det korrekt...


  • #16   21. nov 2009 Når man bruger Join Up er det det samme som at give hesten en dødstrussel. Du spørger hesten om den vil være hos dig eller være alene, og du bliver ved til den giver dig signalerne om 'tillid'. men du giver den egentlig ikke noget valg. Deb har ikke mulighed for rent faktisk at vælge andet end dig. For hvis den gør det, så vil den i naturen dø, for det siger dens instinkter.

    Du kan se det sådan her:
    Hvis nu jeg trak en ladt pistol, pejede på dig med den og sagde at du skulle følge efter mig. Efterfølgende ligger jeg den ind under min jakke, og du ved den stadig er der - ville du så ikke følge efter? Det ville du nok, for du ved ar jeg til hver en tid kunne finde den frem og true dig igen.


  • #17   21. nov 2009 hmm, ved at din veninde har trænet join-up med den, og det fungerede for den, så har HUN taget rollen som leder, dvs. du er faldet i hierakiet, og den faktisk gået et trin op.. Derfor bliver du undermineret af den.. Den ser dig simpelthen ikke som en leder længere.

  • #18   21. nov 2009 Lacugo - Nej, det gør jeg ikke. Ville aldrig tvinge min hest til at løbe rundt til den overgiver sig. Jeg sætter den på plads, er konsekvent osv. men jeg tvinger den ikke til noget når jeg træner.

  • #19   21. nov 2009 Lacugo: er på din side med det der, men tror ikke denne diskussion skal være her;-)

    Hun spurgte om hvad hun kunne have gjort anderledes:-)


  • #20   21. nov 2009 Jo selvfølgelig forventer jeg da noget af den. Men jeg vile sgu aldrig tvinge den. Hvis den ikke gør hvad jeg siger, går jeg udfra at jeg giver den de forkerte signaler. Ergo vil jeg ikke blive ved med at tvinge den til noget, da det blot vil forvirre den.

    Så når du siger din hest siger konsekvent nej - stopper du så med Join up? Hvis du gør, hvad er formålet med det så?


  • #21   21. nov 2009 Om jeg var hans leder, skal jeg ikke kunne sige, men jeg skal lige sige at min veninde godt ved hvad hun gjorde, og som jeg har læst, gør hun PRÆCIS det, som join up går ud på.

    Det jeg så efter noget tid, var en hest der gik med sænket hovede og smaskede, men ikke så specielt glad ud - og blev bange, ligeså snart vi løftede pisekn.

    Det var en longepisk vi brugte.

    Men jeg spørger om, hvad i SYNES jeg skulle ha' gjort, ikke om hvor dårligt join up er, og hvor åndssvagt det var at vi gjorde det ;]

    Jeg blander mig lidt lidt i jeres lille diskussion ;b
    Efter det her, har jeg ikke set på join up som en træningsmetode, men meres om en tvangsmetode.
    Og Lacugo, du skriver at hvis Lady ikke ville havde hun sq' sagt nej. Hvordan kan du se om hun siger nej, og hvis hun skal gå ud i ekstremerne og sparke efter dig, for at sige at det ikke er fedt, hvordan ville du så reagere?
    Er det nogensinde faldet dig ind at hun ikke TØR sige nej?



  • #22   21. nov 2009 Måske kunne han ikke li den måde at træne på ?
    Måske tænkte han vær gang han så en pisk ''ÅÅH shit! Nu skal jeg lave det p*s igen!'', det kan man self aldrig få af vide, men msåke ?
    Jeg tænker..
    Hvis du ikke syntes han så special gald ud, og i brugte en longepisk når i lavede det, så var det , måske bare hans måde at sige NEJ på eller, også så gjorde han bare det han TROEDE han skuklkle gøre ? smiley


  • #23   21. nov 2009 Nej, han gjorde jo præcis hvad han skulle UDNER tærningen. Det var EFTER han begyndte at blive mærkelig ;]
    Og når jeg træende alene og jeg skriver at han flygtede ligeså snart jeg løftede en pisk, så var det jo ikke for at få ham til at gå rundt om mig, men for at bruge den som ''min forlængede arm''.


  • #24   21. nov 2009 Der bliver ikke nogen næste gang, kort sagt.
    Og jeg rider helelr ikke på hesten mere x]


  • #25   21. nov 2009 Det skal jeg ikke xD
    Mit syn på det blev lige drejet 180 grader efter jeg så hvad han begyndte på, efter det. Så det har jeg ikke tænkt mig at gøre igen x]


  • #26   21. nov 2009 Du skulle have trænet en masse tillidsøvelser, dominans øvelser osv. De 7 lege feks. Det ville have hjulpet på alle de problemer du beskriver.

  • #27   21. nov 2009 Mia J:
    Jeg trænede faktisk de 7 lege, skal jeg lige hilse at sige ;]
    Eller det var de 9 lege, men der er jo ikke sådan helt vild forskel. Det var dog kun nogle af legene vi nåede..


  • #28   21. nov 2009 *Lacugo* Christina *Team Bak* *: Bare det at du skriver du har arbejdet med det i flere måneder viser at du slet ikke har sat dig ind i join-up.. selv Monty (som jo er stor fortaler for denne metode) skriver at man max må bruge det 3-4 gange i hestens liv..
    Join-up er utroligt stressende for hesten og kan skade den psykisk da man ligger et pres på den som hesten ikke ved hvordan den kan fjerne.. og presset fjernes jo ikke før den viser de tegn vi anser som overgivelse..
    Jeg mener ikke hesten har noget valg.. de fleste fortsætter til den overgiver sig.. enten samme dag eller også forsøger de bare igen og igen indtil den gør.. og hesten kan jo ikke komme væk, så hvor meget valg har den reelt ??
    Sjov nok mener folk altid at dem der er uenige med dem ikke må udtale sig, for det må jo betyde de intet ved om det.. men mange af dem der er imod join-up er faktisk netop fordi de har sat sig meget ind i det..
    Jeg tror slet ikke på at heste kan vælge os som leder.. for det første er vi ikke en hest og det ved de godt.. de kan ikke forudse konsekvensen ved sådan et valg og er derfor ikke istand til at tage det.. samt hvis de kunne så tvivler jeg på at man bliver ven eller leder ved at agere rovdyr (igen Montys egne ord) og jage hesten rund.. men nu vil jeg så også langt hellere samarbejde med min hest end at være diktator..


  • #29   22. nov 2009 Signe - Helt enig. Join Up er en af de mest misfoståede træningsmetoder.

  • #30   22. nov 2009 Tja, så kunne det da være at du ikke havde udsat din hest for dette.
    Men okay, I don't care - det er dit problem. Vil bare aldrig nogensinde give min hest dødstrusler, fordi jeg vil være leder. Aldrig i livet!


  • #31   22. nov 2009 Tja, om jeg er klog eller ej ved jeg ikke - men jeg ved at jeg aldrig har nødt en hest hvor det har virket, hverken irl eller på filmklip. Så synes da det er noget af en verdenssensation at DU åbenbart kan få så gode resultater ud af noget, som næsten alle andre fraråder at bruge.

    Og sjovt som folk tit trækker sig fra en debat, hvis de føler sig truet? hm hm..


  • #32   22. nov 2009 Siger ikke jeg ved mere, men jeg ved åbenbart noget andet end dig.
    Mener du så at det Monty Robert siger er det rene ævl?


  • #33   22. nov 2009 *Lacugo* Christina *Team Bak* *: Du kunne jo også bare selv sætte dig ind i tingene.. og starte med at læse det Monty selv skriver.. det virker ikke som om du faktisk læser hvad jeg har skrevet men bare bliver negativ fordi jeg ikke synes den metode du bruger er fantastisk..
    Lad mig gætte du tror også stadig på at det er naturlig heste adfærd og at de gør sådan mod hinanden ikke ??
    Folk må selv om hvilke metoder de bruger.. bare de sætter sig ind i hvad det reelt er de gør.. og jeg synes det er synd hvis man tror at man bruger en blid og naturlig metode når det ikke er det det reelt er.. men jo det har da ofte en effekt, bare sjældent en særligt positiv en for hesten..


  • #34   22. nov 2009 Men det vidste han ikke ?
    Han troede nok bare at du ville have ham til at løbe rundt om dig selv om du bare ''forlængede'' din arm smiley


  • #35   22. nov 2009 jaja, det ved jeg nu godt. Det var jo også hvad jeg så skulle ha' gjort i stedet for..
    En af grundene til at min mor ikke ville have jeg befandt mig omkring ham til sidst var, at han tog det så bogstaveligt at han begyndte at jerne rundt på ridebanen, bukke og springe mod mig og sådan noget.. Og der skal jeg lige sige, at lige da han begyndte at løbe væk, lagde jeg pisken fra mig..


  • #36   22. nov 2009 *Lacugo* Christina *Team Bak* *: Ingen andre end dig skriver noget om mishandling... så den må stå for egen regning.. som sagt mener jeg det er op til folk selv hvilken metoder de bruger.. bare det sætter sig ind i dem så de ved hvad det er de gør.. og mange der bruger join-up tror de er så blide ved hesten og at de knytter bånd og sådan gør heste.. og det synes jeg er synd for det er forkert og måske ville de ikke bruge det hvis de havde sat sig ordentligt ind i hvad det er..

  • #37   22. nov 2009 Okay .. Ja ja *Lacugo* Christina *Team Bak* *, hun spørger hvad hun skulle have gjort og jeg svarer på det. Okay Mini Buchholtz :'D. Det lyder som en meget nervøs hest, som ikke har været nok i mennenske hænder. Jeg har ikke noget at have det i overhovedet, men i mine ører virker det sådan. Signe *spider-pig* Nu som Jesus L, jeg er 100% enig. Godt skrevet! Jeg har kun lige sat mig ind i hvad join-up er, så jeg er ikke helt sikker i min sag. Men efter hvad jeg har hørt og læst, er jeg også imod.

  • #38   25. nov 2009 Læs indlægget, om hesten kan få deprisioner og læs bogen Væk Tigeren.

    Så ved i præcist hvad Join up gør ved hesten.


    Join up virker komplet ens på alle heste.

    Som vi mennesker er heste også af forskellige personliheder.
    Her kan vi trods alt sammenligne hinanden og dette er nok også det eneste punkt man bør sammen ligne hesten med mennesket.



    Mini Buchholtz :'D .

    Din part hest har sagt stop for totur og ikke fundet det nødvendigt at spille død over for du eller din veninde. Hesten flygter fra jer fordi den ser jer som den farlige Løve, som udgør en dødelig trudsel.

    hesten er hverken farlig, ond eller dum, men ganske fornuftig og reagere 100% naturligt.





  • #39   25. nov 2009 Christina *Laguco* *

    Problemet med forståelsen for join up er at mennesket gerne vil se hurtige resultater.
    Mange kommer til at sammenligne hesten med sig selv og sine realationer og livs erfaringer.

    Det er meget normalt og særdeles menneskeligt.

    Det er vigtigt at forstå hestens naturlige adfærd. Gentagende gange har forskere bevist at join up, overhovedet intet har til fælles med hestens naturlige adfærd.

    Hestens tankegang er meget andreledes end vores. Hesten bære den ikke af over for andre eller bliver sur over at Lotte er overfladisk eller bagtaler.

    hesten handler kontakt og via negativ og positiv forstærkning.

    En forstærkning kan være naturen omkring hesten, hestene i dens folk, et dyr ude fra eller noget fremmede udefra.

    Her handler hesten lyn hurtigt for liv eller død, rent instenktivt.

    En hest planlægger ikke mord, fødselsdage eller ferie ture.
    Hesten bevæger sig rundt de steder den er tryg og i sikkerhed.


    Forskellen mellem os og hesten er så enorm når det gælder tryghed.

    Hvornår kan du se at din hest er tryg???? Og hvordan ved du præcist at den er tryg?
    Hvordan ved du at den er tryg ved dig?

    Ja disse spørgsmål er meget relevante, for når DU omgår din hest har den jo ikke mulighed for at flygte fra det den ikke er tryg ved!!!

    ERGO den bliver nødt til at lære at leve i utryg - måske?

    Når vi så fastslår overnævnt at hesten største ønske i livet er tryghed, sikkerhed fra røvdyr, og vi så tænker hesten i den sammen hæng som den bruges i dag - som ride dyr. Så bliver hesten nødt til at indfinde sin efter vores normer og rammer.

    Nu kan hesten ikke selv finde sin tryghed.

    Når den gør nok modstand og vi bliver bange for den, eller beskylder den for ikke at ville samarbejde, så tvinger vi den til at samarbejde, i stedet for at finde det egentligt problem.

    Join up går ud på at man i en cirkel - hvor hesten IKKE kan stikke af, beder hesten løbe væk fra en indtil den er træt og ikke orker at løbe længere.

    DETTE er helt 110% komplet end uanset hvad slang join up man er tilhænger af.

    Hvis du tog din søster, slæbte hende ud i en rund hal, jagtede hende med en pisk indtil hun i udmattelse opgav og gav din de sko du gerne ville have, ville du så kalde dette tillid?


    Når man jagter en hest, eller såvel beder den vige væk fra dig, så udsætter du den for negativ forstærkning.
    Når du fortsætter med dette, uden at belønne den, vil dette ikke bare blive negativt, men direkte indikere til FLUGT.

    Da hesten ikke kan flygte pga. hegn, er den tvunget til at løbe indtil DU give den lov til at stoppe.

    ERGO du bestemmer hvad hesten bør og skal gøre, og når hesten så gør som du beder den om, stopper du med at bede hesten bevæge sig.

    Når man gentager dette, vil hesten, klog som den er, opdage at når du stopper med at jagte den og den følger dig, så stopper det her helvede.

    Ren og skær indlæring, dog ikke på så pæn en facon.

    I stedet for at tage problemer der hvor det faktisk er, kan man sagtens bare jagte hesten indtil den finder ud af hvem der er stærkest af den og du.

    Finder den dig som den stærkeste, selveste Løven, jamen tillykke, så er din join up lykkedes.


    For dem som ønsker at have et Løve - Hest forhold, er join up helt sikkert fint.


    Så er der andre herunde som ønsker er Menneske - hest forhold, og dette kan KUN skabes når man ser på de faktiske problemer og ikke bare kæmper om hvem der er stærkest i rang.


    Ja jeg er komplet i mod join up, fordi jeg har sat mig ind i en masse viden og forskning og jeg vil undre mig enomt hvis ikke alle som for eks. læse Væk Tingeren, ville afsky join up straks.

    Og denne bog handler ikke engang om heste adfærd, men lighede og forskel mellem menenskets og dyrets måde at takle traumer på.






  • #40   25. nov 2009 Anne: Hvem har skrevet væk tigeren ? for den ville jeg da gerne læse smiley

  • #41   25. nov 2009 Peter Lewine

    Meget spændende bog, dog mest om mennesker.
    Men har får man tydeligt forstået forskellem mellem mennekset og dyret og de små ligheder.... Neocortex hohohohoho


  • #42   25. nov 2009 *Christina *Laguco* *: Nu har Monty jo skrevet mere end 1 bog.. jeg har læst 2 af hans bøger.. og det stod ordret i den ene (husker desværre ikke navnet) der stod også at man agerede rovdyr..
    Jeg har også hørt fra flere at han har sagt det nogle gange på kliniks..
    Desuden hvis det virker så burde der jo ikke være behov for at gøre det mere end 1-2 gange på en hest..
    Som sagt har jeg læst et par af Montys bøger.. men er stadigt imod det... desuden kan hans bøger ikke bruges til ret meget da det meste han skriver er fri fantasi eller direkte løgn.. hvilket man ved hvis man sætter sig ind i forskning omkring hestens adfærd..
    Men man behøver ikke læse Montys bøger for at vælge, man behøver blot sætte sig ind i hestens adfærd og indlæring..


  • #43   25. nov 2009 Jeg har læst montys bog - på engelsk.

    Og meget andet.

    Heldigvis har jeg læst meget andet end monty - heldigvis....


  • #44   25. nov 2009 Problemet med Monty er at ALT for mange forskere har bevist at han har taget fejl og direkte tjener penge på en gigantisk løgn.

    Hvis du læser om whip breaking, og de gamle metoder, som monty desuden i sin bog også taler om, så vil du kunne se denne sammenhæng.

    Jeg er desuden ikke negativ, heller ej negativ over for join up. Var jeg det havde jeg svinet denne træmnings metode til, hvilket jeg faktisk ikke gør. Jeg giver klare beviser og eksempler.



  • #45   26. nov 2009 Anne: Det er bare så ærgeligt at mange af Montys løgne er så udbredte at det visse steder regnes for almen viden og fakta.. men hvis man spørger ind til det så har folk det enten fra Montys bøger eller fra tilhængere af ham.. eller også ved de ikke helt hvorfra men tror at det bare er sådan noget alle ved...

  • #46   26. nov 2009 Join Up er så ufatteligt misforstået, at det er helt grotesk!

    Christina - Så du vil altså kun diskutere med nogen der er eing med dig? Jamen det skal da også nok blive en god diskussion. For mig lyder det som om du ikke vil diskutere med os, fordi vi har en masse beviser for, at Join Up giver mere skade end gavn - det er du åbenbart sur over, og nu vil du så ikke diskutere det, fordi du kan se du vil tabe. Flot! Men I don't care - jeg siger stadig bare stakkels din hest, men det må vel blive dit problem, at du vil bygge et forhold til din hest, skabt på falsk tillid.


  • #47   26. nov 2009 Christina

    Mishandling???

    Heldigvis kan en hest ikke lide af traumer.

    Jeg ville være positiv instillet og glad, hvis du ville komme med nogle teoretiske og konkrete beviser på hvorfor join up gavner hesten.
    Kan du det, gerne med indlæring - hjerne forskning indraget, så er det fuld respekt fra min side.

    Desværre virker det som om du går i forsvar fordi du ingen eller meget ringe viden har.


  • #48   26. nov 2009 Du kan læse i min indput oven over hvorfor jeg er i mod join up.

    >En hest kan ikke lide psykisk, det er den ikke hjermemæssigt i stand til. Hesten lider på andre måder.


    Jeg vil gerne vide hvad der sker i hestens hjerne når du udøver join up.

    Når du leger med andre menensker, jagter du dem så indtil de er forpustede og ikke orker løbe mere? Giver dem hånde og siger følg mig.???

    Er dette ikke = magt?


  • #49   26. nov 2009 *Christina *Laguco* *: Jeg har ikke set andre bruge ordet mishandling.. det er et hårdt ord der tit misbruges..
    Jamen når der ikke er noget positivt ved metoden, så kan vi jo intet positivt skrive.. jeg ser virkeligt intet positivt i det.. det eneste semi positive skulle være til en hest der direkte var livsfarlig at omgåes, den kunne sikkert gøres passiv med det.. men jeg mener ikke det ville være til hestens foredel, kun ejerens..
    Og du kommer jo ikke med noget som helst argument andet end det skriver Monty (og hans bøger er løgn og latin) og at du mener det virker for dig.. men da vi ikke kender din hest og ikke har set den før og efter, så ved vi jo ikke hvad det er det har gjort..

    Anne: Jeg er så ikke enig, en hest kan sagtens lide psykisk, en hest der er tillært hjælpeløs er mener jeg lider psykisk, en hest der stresser mener jeg lider psykisk.. tror ikke de kan høre stemmer og se rumvæsner som mennesker ind imellem kan.. men de kan godt få skader på psyken, for selv om de fungere meget anderledes end os betyder det jo ikke at de er dumme eller slet ingen hjerne har smiley


  • #50   26. nov 2009 altså jeg har nogle gange min pony i en round pen. hvor jeg løber ved siden af. jeg gør det ikke fordi jeg vil "knække" ham men som en del af klikker træning. det er ikke join up vel?

  • #51   26. nov 2009 ¤TeamPonyPower¤ Nete a A: Det er ikke join-up bare fordi i træner i roundpen eller bare fordi du får hesten til at bevæge sig.. det er først join-up når du jager hesten og bliver ved indtil den viser de tegn mange ser som underkastelse.. så lyder bestemt ikke til at være i nærheden af join-up det du laver.. hesten ved sikkert også hvad du beder den op når i gør det smiley


  • #52   27. nov 2009 Hesten er jo skræmt og bange. Og uanset hvad, vil et menneske aldrig kunne blive en hests leder. Desuden - har godt nok aldrig set en flokleder gøre sådan mod sin hest? Og det har da intet med tillid at gøre?

    men der er da også vildt med pointe i at løve hesten træt, så den tilsidst bare giver op, og viser tegn på at den gerne vil stoppe - er det så tegn på tillid? Arr, det kan jeg ikke forestille mig.


  • #53   27. nov 2009 June Melanie:

    Jeg vil nødig blande mig, men..
    Der er ikke andre end dig og Christina, der har sagt at det er mishandling!


  • #54   27. nov 2009 Hvorfor har i behov for at være hestens leder?

    Kan man ikke arbejde sammen og have tillid til hinanden uden at være leder for hinanden?

    Sådan fungere livet altså ikke.

    Jeg er skisme ikke leder over mine venner og veninder, for at kunne have tillid til dem.

    Helt ærligt.... Verdenen er fucked, hvad er det dog for en indstilling.


  • #55   27. nov 2009 Indlæring er en ting som kan skabe tillid og team work, fordi man gennem indlæring lærer at kommunikere uden BRUG af MAGT eller LEDERSKAB...

    Lederskab er noget mennesket her opfundet. Ikke hesten, den type lederskab hesten har i flokken KAN IKKE sammenlignes med den type lederskab mennesker har i vores samfund.

    Sammenligner man hesten med mennesker, ja så går det virkelig galt.


  • #56   27. nov 2009 Anne:

    ER ikke helt enig smiley
    Jeg syntes det er vigtigt at man siger til sin hest at man bestemmer mest! Eller skan det blive farligt for den selv og dens omgivelser smiley
    Jeg gir dig 100% ret i at man skal samarbejde med sin hest, gå vedsiden af den, men man skal ogå fortælle den at den ikke bare kan vade lige ind i dig, eller bare lade som ingenting hvis du giver den en komando. Men self skal man samarbejde, og hesten skal ikke være ens ''undersåt''(staves) smiley
    Lav et venskab, og det syntes JEG ikke at join up giver:/ Som dem der bruger detselv siger så er det sådan ''floklederes'' udviser en bestemt hest fra flokken af hvis den ikke gør hvad der bliver sagt.

    INTET AF DET JEG SKRIVER SKAL FORSTÅS SOM NEDGØRELSE ELLER SURT ! smiley


  • #57   27. nov 2009 Indlæring er en ting som kan skabe tillid og team work, fordi man gennem indlæring lærer at kommunikere uden BRUG af MAGT eller LEDERSKAB...

    Jeg kan ikke være mere enig med dig i det her ;D


  • #58   27. nov 2009 En hest som har et menneske der formår at indlære den tingene korrekt vader hverken ind i sit menneske eller bliver farlig.


    Men det gør den så snart man ikke formår at indlære hesten de vigtige signaler korrekt. Og så er eneste udvej ofte magt og "jeg er stærkere end dig".


  • #59   27. nov 2009 Det er komplet som opdragelse.

    Det er lettere at råbe og slå, end at finde det egentlige problem.

    Grunden til at mange gør overnævnt er, at man OFTE selv er PROBLEMET!!

    Så kommer vi til erkendelse, kan man ikke erkende sine fejl, så kan man ikke formå at lære fra sig på en korrekt og hensigtmæssig måde.


  • #60   27. nov 2009 Hmm.. Det kand er jo være noget om ;D
    Jeg har heler aldrig selv brugt en MAGT metode!
    Jeg har besret mit venskab/arbejdesmetode med de 4 t'er ;D Hvis du kender dem ;D

    Tid
    Timing
    Tålmodighed
    &
    Tillid

    Jeg syntes det er godt at have i beghovedt, og vide man kan bruge det!
    Det er nok noget jeg kan isøvne og altid husker på hvis det er ved at smutte ;D


  • #61   27. nov 2009 June Melanie L: Se hele problemet er jo netop at heste ikke bruger join-up på hinanden (og gjorde de ville det ikke være føre hingsten men føre hoppen der gjorde det).. rigtig mange mennesker arbejder med og studere hestes adfærd og forsker i dette.. flere eksperter har studeret flokke i langt tid og noteret alt ned, både vilde og tamme flokke og ingen har nogensinde opserveret en join-up blandt heste (Monty har også indrømmet at han løj om det i sine bøger).. så det er ikke heste adfærd.. derfor ved hesten ikke hvad den skal og det er der problemet opstår, hesten udsættes for stor pres og stress og må gætte sig til hvordan den fjerner det.. det kan skade psykisk..
    Løber en hest efter en anden på folden, så ved hesten hvordan den fjerner presset (ved at fjerne sig nok) og her har den mulighed for det.. i en roundpen kan den netop ikke fjerne sig som indstinktet fortæller den at den skal..

    •Mille-Team Wonderfull•: Jeg synes lederskab over for hesten mest handler om at være klar og tydelig i sine signaler og timing så hesten ved hvad der forventes af den..
    Nogle folk tror at bare de får sat hesten på plads og gør sig til leder så løser det alt.. men en hest lære ikke at gå pænt fx fordi man er dens leder.. den lærer at gå pænt hvis man lærer den det.. altså træning, træning og træning..
    Det samme gælder for hunde.. der troede man også engang meget på lederskab.. fx læste jeg en artikel, hun havde fået at vide at hunden ikke måtte være i soveværelset for så var hun ikke dens leder.. hendes hund kom ikke altid når hun kaldte og træneren mente seriøst at smed hun hunden ud af soveværelset og fastslog sig som leder så ville hunden komme når hun kaldte smiley ej altså.. den kommer hvis den har lært at det kan betale sig uanset om den sover i sengen eller ej..


  • #62   27. nov 2009 Signe: Ja jeg tror skam også at timingener en STOR del smiley
    Sjov artikel xD Og mærkelig træner :s xD smiley


Kommentér på:
Hvad skulle jeg ha' gjort?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce