{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
769 visninger | Oprettet:

Hvad skulle jeg ha' gjort? {{forumTopicSubject}}

Dav.

Lige her, for en uge siden stoppede jeg på min gamle part. (Leopold, på mit display.)
Grunden til at jeg stoppede var, at min mor havde givet mig forbud mod at ride ham, fordi han var for farlig; Han sparkede ud efter både mennesker og heste selvom de bare ville forbi, eller gik med god afstand bagved. + han var BEGYNDT at gå ind i mig, skubbe til mig osv.

Det gjorde han ikke da jeg startede; Okay, den første uge var han lidt af en tosse, men da jeg lige fandt ud af hvordan man red ham ordenligt, blev han straks mere disciplinær. Det var så i 'moderne' dressur, men da jeg kunne mærke og se at det kedede ham, tog jeg ham ned på jorden og trænede derfra. Lige da jeg startede gjorde han PRÆCIS hvad jeg ville have; fulgte med uden torv, i både trav og skridt, drejede, stoppede osv. når jeg ville have det, eller gjorde det.
På et tidspunkt ville en af de andre piger der var derude, 'lege lidt fra jorden' med sin hest, og da vi havede redet sammen, var Leopold så med. Hun lavede så join up med dem, og han gjorde sådan set som han skulle; men da jeg senere prøvede at træne (alene) med ham fra jorden, fulgte han ikke med mere, og han blev bange ligeså snart jeg tog pisken/stick'en op fra jorden, og begyndte at cirkulere rundt om mig - til sidst begyndte han endda og galoperer rundt og bukke, endda at styrte mod mig med hovedet nede!

Han bukkede mindst én gang hver gang jeg red ham, og ejeren sagde at han både var blevet tjekket i ryg og ben, men der var intet dér.
Jeg red ham efter 'remontepricipper' i dressur. I skoven princippet også, men man skulle lige ha' lidt mere fat i ham.

Så nu er det nu jeg så undrer mig.. hvad SKULLE jeg ha' gjort, da han begyndte at ''jage'' mig på ridebanen, eller da han ikke ville følge efter mere. Da han sparkede mig og en anden og hesten der skridtede med god afstand bag os?
Og hver gang han bukkede, når vi red?

De andre sagde jo bare ''gi' den et los i røven og rid videre, når den bukker'' Men da jeg ikke synes det er en særlig fed opdragelses måde, vil jeg bare gerne høre JER hvad I synes jeg skulle ha' gjort. ( jeg kan jo komme ud for det igen )

Undskyld det blev lidt langt!

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skulle jeg ha' gjort?
  • #1   21. nov 2009
    Det er en af grundene til at jeg mener join up er noget juks, det skruer rundt på en rask hest's hoved. Tror adfærdsproblemerne, ihvertfald fra jorden stammer derfra.


  • #2   21. nov 2009 jeg bruger ikke selv join up, men jeg ved da så meget om det som at man ikke skal gøre det med to heste , det er jo helt skørt -.-

  • #3   21. nov 2009 Øh, jeg skal lige hilse at sige, at jeg tror ikke den hest var så sund oven i hovedet igen xb den havde gået rideskole + som trækhest i flere år OG bukkeriret kom også før hun gjorde det med join up xb

    Jeg var heller ikke selv så glad for det Oo


  • #4   21. nov 2009 Men hvis en hest, der i forvejen er lidt sart, bliver udsat for join up, kan jeg godt forstå at den har reageret voldsomt .

    - hvis det fungerede fint fra jorden, hvorfor øvede du så join up ?


  • #5   21. nov 2009 Altså, de fleste sagde han bare var dårligt opdraget, og det kan han vel også være, hvis ikke han ved hvad der er rigtigt og forkert? men hvordan ville jeg så skulle sige til ham, at det han gjorde var forkert?

    Jeg ville ikke kalde lige hám sart xb

    Det var min veninde der gjorde det, og hun var ligesom startet, inden jeg kunne nå at sige at jeg ikke ville ha' det.. og lige den dag havde jeg ikke lgie ork til at diskutere med hende om hvad join up gør ><


  • #6   21. nov 2009 Hvorfor spørger du om hvad du kunne have gjort, når du alligevel beskylder din veninde for alt ?
    - Du skriver at du også selv gjorde det , så jeg forstår ikke dit argument .

    Anyways . Jeg mener at det vel startede før jeres lille "uheld" ..
    Hvis han ikke har forstået jeres signaler, så ja, så bliver han "dårlig opdraget", for han ved jo ikke hvad han skal .

    Kan godt være at du forstår det som noget andet, når jeg skriver sart . Men hvis han i forvejen har haft det lidt svært og ikke har forstået jeres signaler, så bliver han vel sart overfor negative signaler .


  • #7   21. nov 2009 Jeg havde ikke læst så meget om det, så jeg havd eikke helt fattet pointet af det, da hun gjorde det. + jeg tænkte, hun havde fået undervisning af en der gjorde det, så jeg ville gerne se, hvad det mon egentlig gjorde med ham. Det er så noget jeg ikke gør igen ;]

    AM: Han forstod jo godt mine signaler før vi gjorde det med ham, faktisk hele etiden. han bukkede jo kun under ridning, også begyndte han på flere ting EFTER vi gjorde det..


  • #8   21. nov 2009 Som jeg læser din besked:
    "Bla bla .. dårlig undskyldning .. bla blaah"

    Jeg ved godt at det er svært at tage kritik, specielt fra folk der hverken kender dig eller den omtalte hest.
    - Men nu spurgte du selv .

    Jeg har hele tiden snakket om han bukning . Glade heste bukker jo ikke under rytter .


  • #9   21. nov 2009 Altså, hvis man tænkerpå join up metoderne, sådan uden at være imod det, gjorde vi jo bare som man skulle, men det hjalp jo så ikke på hesten - og det kunne vi jo ikke vide.

    AM: Altså, kritik.. det meste du skriver er jo bare at join up er noget skidt og vi ahvde hul i hovedet bare fordi vi prøvede.

    Jeg er 100% sikker på at det at han bukkede IKKE havde NOGET SOM HELST at gøre med Join Up træningen, da han også gjorde det FØR vi begyndte med join up. Jeg red ham kun i 2½ måned, så lige meget hvad jeg havde gjort ville jeg ikke kunen ha' nået at få ham til at lade være med et bukke, medmindre jeg ville gi' ham nogle ordenlige rap i røven, hvilket jeg ikke ville!

    Jeg spørger om, hvad i SYNES jeg skulle ha' gjort, ikke om hvor dårligt join up er, og hvor åndssvagt det er vi gjorde det ;]



  • #10   21. nov 2009 <b>Mini Buchholtz :'D .</b>
    Æh, prøv at læs mine beskeder igen ..


  • #11   21. nov 2009 ASSI: Ja, NU gør jeg. Før gjorde jeg ikke..

  • #12   21. nov 2009 AM: Det er i hvert fald tæt på. I hvert fald skriver du ikke hvad jeg skulle ha' gjort, ud over at stoppe det. Du siger bare at det var forkert og kritisere mine svar.

  • #13   21. nov 2009 Citat af mig selv:
    "<i>Anyways . Jeg mener at det vel startede før jeres lille "uheld" ..
    Hvis han ikke har forstået jeres signaler, så ja, så bliver han "dårlig opdraget", for han ved jo ikke hvad han skal .</i>"


  • #14   21. nov 2009 Men altså, forstået vores signaler? Han gjorde jo som han skulle under join up træningen, det var dagen efter han begyndte at opfører sig lidt mærkeligt.. Så det forstsår jeg måske ikke helt hvad du mener med?

  • #15   22. nov 2009 <b>Jeg mener at det vel startede før jeres lille "uheld" ..</b>
    FØR !



  • #16   22. nov 2009 At han ikke gider og gøre som jeg sagde, FØR vi gjorde det? .. Eller hvad er det der begyndte FØR ?

    Det med at bukke, JA detbegyndte før.. det har ikke noget at gøre med jordtræningen, det er jeg ret så 100% sikker på..


  • #17   22. nov 2009 Jeg har heller ikke nævnt noget med at bukkeriet skyldes jordtræningen :S

  • #18   22. nov 2009 Hvad er det så der begyndte FØR?

  • #19   22. nov 2009 Bukkeriet begyndte FØR du trænede fra jorden , ikke ?
    - Så allerede før jordtræningen har I givet forkerte/forvirrende signaler .


  • #20   22. nov 2009 Jo, det gjorde den.

    Men jeg må indrømme at jeg ikke rigtig kan se hvordan jeg skulle ha' gjort forkerte eller forvirrende signaler? Jeg kunne jo ikke gøre for at han bukkede, det gjorde han bare pludselig. Nogen gange sad jeg jo bare, fx i skridt, også fløj han i vejret?


  • #21   22. nov 2009 Ja, det ved jeg jo så ikke noget om .
    Som skrevet før, kender jeg hverken dig, hesten eller din ridemetode .

    Der er jo en million faktorer der kunne resultere i sådan en reaktion.


  • #22   22. nov 2009 Ja ja..

  • #23   23. nov 2009 Jeg kan læse mange er imod Join up. Jeg vil skynde mig at sige at jeg heller ikke selv synes om det så længe hesten ikke har gjordt noget. Men jeg havde en HMS-dame ude der gjorde det og der fungerede det fint. (Det var bare hende der så var lederen og min hest hørte mest efter hende :S) Det skete der ingen ting ved. Jeg synes det lyder rimlig vildt hvis en gang join up skader hesten så meget. Det tror jeg ikke på.

    Der er jo også mange der lystspringer deres heste hvor de jager deres heste rund, lidt alla join up over spring. Det er bare ikke alle der stopper så tideligt som man gør i Join up. Så jeg tror ikke det er Join uppen der er skyld i det.

    Hun skriver jo også det begyndte inden. Jeg tror hesten har fundet ud af den kan slippe afsted med at få det nemmere hvis den bukker en gang. Jeg ville give den en i røven og så bare ride almindeligt vidre. Min egen bukkede når jeg lagde pisken til ham og jeg var lige ved at have ham helt inde i samlingen. Så kom han ud af samlingen og han fik lov til lige at lulle et par skridt. Det har hjulpet mig rigtig meget at give ham en i røven og vist hvem der bestemmer. Nu gør han det ikke mere og jeg behøver ikke at være sur over han har gjordt det. den episode er "glemt", han er rettet og vi rider og har det godt nu.


  • #24   23. nov 2009 Det var KUN bukkeriet der begyndte FØR. Alt det andet begyndte EFTER.

  • #25   24. nov 2009 okay:) Jeg tror desværre stadig ikke det er pga. join uppen, det kunne have været pga. du ikke satte granserne tydeligt nok?

Kommentér på:
Hvad skulle jeg ha' gjort?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce