{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
484 visninger | Oprettet:

Nervøs plag {{forumTopicSubject}}

Hej alle!
Jeg har for et par måneder siden købt en frieserplag.
I starten var hun meget nervøs overfor mennesker, men vandt dog hurtigt tilliden!
Hun har kun haft en ejer og har ellers stået i samme stald som sin mor, så det er første gang hun kommer et nyt sted hen!
Nu er der bare det, at hun er temlig nervøs, stadig ved berøring. Selvom jeg strigler hende hver dag, kan hun godt finde på at rykke sig væk, især når jeg strigler hende over lænen, mod halen! Når man holder hende i grimen er der ellers ikke noget..
Ved I hvad der kan gøre hende mere rolig? Skal jeg bare fortsætte strigleriet, eller har I andre gode forslag til at hun kan blive mere tryg ved mennesker?
Mvh Carina (:

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nervøs plag
  • #1   11. dec 2009 Prøv evt at skifte børsten ud med en blødere, eller bare brug hånden.. Men ja bliv ved stille og roligt, så kommer det med tiden..

• #2   11. dec 2009 Synes ellers at føl elsker at få kløet bagdelen , så hvad med bare og stå og nusse og lade hende nyde at blive berørt ? smiley

• #3   11. dec 2009 Tja, bruger kun bløde børster til hende (:
    Brugte hænderne i dag, og det virkede også fint nok, men hun kan ikke lide at jeg rør under maven.. Måske er hun bare kilden smiley

Hvordan kan det egentlig være at hun har en art "vokslag" under pelsen? Altså mine fingrer bliver helt lysegrå, når jeg har nusset hende..

• #4   11. dec 2009 Hvis du aer lidt hårdere, så kilder det ikke helt så meget, som hvis man kune aer blidt smiley

Tror det er for at sørge for at de ikke bliver fuldstændigt gennemblødte når det regner. Hun har vel stadig sådan noget blødt følpels?

• #5   11. dec 2009 Hehe.. Ja det er da rigtigt smiley
    Tja, det tænkte jeg også.. Hun har stadig en meget fin pels, ja..

Lige et spm mere smiley Er det nødvendigt med et dækken, når det nu snart bliver frostvejr?

• #6   11. dec 2009 Hvor meget kender du til din hoppeplags fortid? Meget afhænger jo af opvæksten, og hvor meget plagen har været i hænder. Hvis hun f.eks. er importeret fra Holland, er der stor sandsynlighed for, at hun ikke har været ret meget i hænder, da de oftes bare lader føllene og plagene gå sammen på store folde dernede og ikke tager dem i hænder for alvor, før de skal trænes til kåring som 3-årige. Det er i hvert fald, hvad jeg har hørt fra adskillelige Frieserfolk.

Men altså; unge heste ER også mere følsomme og nervøse i det, end ældre heste. Alting er jo nyt for dem - de skal først lære, at ting ikke er farlige, og det er jo alt lige fra kontakt med mennesker til trafik, viftende plastik osv. smiley

Jeg har selv et Frieserhingsteføl på 9 måneder, og han er også nervøs i nogle situationer. Lige nu er jeg ved at forsøge at vænne ham til at blive striglet og soigneret i boksen uden at være bundet... nogle dage står han lige så pænt ligesom når han er bundet, og så får han masser af ros, men andre gange stepper han også væk fra mig og forsøger at undgå striglen og børsten. Så gør jeg det, at jeg opretholder presset (dvs. følger efter ham rundt i boksen og bliver ved med at holde striglen på ham), indtil han står stille, hvorefter jeg fjerner presset og roser ham. Det virker rigtig godt, og han fanger hurtigt, hvad jeg vil have ham til. smiley

Angående din hoppeplag, så kan det også være, hun flytter sig fra børsten, fordi du går for blidt til værks, så det kilder? Så måske skal du tage lidt hårdere fat og "gnubbe" hende med striglen. Det kan Falle i hvert fald godt lide, når jeg gør. smiley

Sidst spørger du om det der grå "lag" i bunden af pelsen... Sådan et har alle heste. Hestens hud danner et naturligt fedtlag i bunden af pelsen, som bl.a. hjælper med at holde vandet ude af pelsen og hesten varm. Når så hesten får støv og snavs i pelsen, sætter det sig i dette naturlige fedtlag og danner den der "vokslignende" konsistens. Faktisk skal man passe på med at strigle sine heste for meget, når de går ude om vinteren, fordi man så fjerner det naturlige fedtlag i pelsen, og det bliver lettere for regnvand mv. at trænge ind og gøre hesten kold. smiley

• #7   11. dec 2009 Hov, nåede ikke lige at se det sidste spørgsmål... smiley

Som udgangspunkt vil jeg sige NEJ, ingen dækken. Når du lægger et dækken på hesten, bremser du dens naturlige pels i at vokse ud, og du vil således komme til at skulle bruge dækken på hesten hver eneste vinter fremover.

Efter min mening bør man så vidt muligt undgå dækken på så ung en hest, så den selv kan få lov til at sætte sin naturlige vinterpels. smiley Og jeg synes umiddelbart, din hoppeplag ser ud til at have en fin pels på billederne.

• #8   11. dec 2009 Hvis du giver hesten dækken på nu, er den rimelig meget bundet til at have dækken på hvert år .
    Spild af penge smiley

• #9   11. dec 2009 Tak for svarene!
    Ja, alle ungheste er vel mere eller mindre nervøse smiley
    Nu er den eneste plag jeg har haft, en fjordhest, og det er altså en meget modig og pågående race, så det er lidt et skift, derfor mine spm smiley

Jeg har heller aldrig brugt dækkener før, da jeg ellers også er imod det.. Men nu er det min første frieser, så ville bare høre, om det måske kunne være nødvendigt.. I Holland, hvor racen stammer fra, har de vel stort set det samme klima, som vi har her, så det var derfor jeg var i tvivl smiley Hun har også en rigtig fin pels, og også et tæt vokslag.. Som jeg nok skal lade være med at rode for meget i! smiley

• #10   11. dec 2009 Carina, Frieseren er faktisk en ret robust race. smiley Og de er normalt også rolige, nervefaste og nysgerrige... men der er selvfølgelig undtagelser for enhver regel, og min erfaring med Falle, er, at hvor han er totalt "kold" i de fleste situationer (og uforbederligt nysgerrig), kan han ind imellem også få den idé, at alting - selv det han normalt IKKE er bange for - pludselig er farligt. smiley

Jeg tror ikke, det har så meget med racen at gøre, men simpelthen med at han er meget ung og uerfaren endnu. smiley
    Og så er han en rigtig "lommehest", som allerhelst ville bo i min lomme, hvis han ellers kunne være der. *gg*

• #11   11. dec 2009 <b>Lousie Lindbøg H</b>
    Det lyder som en beskrivelse af Sietse
    - han er dog bare en vallak på 4 ;D

Han er altid E K S T R E M T nysgerrig, hvilket er en god hjælp når der er noget der er lidt farligt, for så kan han med lidt overtalelse komme hen og snuse til det smiley

• #12   11. dec 2009 Det har I nok ret i smiley
    Selv min hoppe på 10 kan nogle gange blive mega overrasket over den store sten foran huset, selvom hun går forbi den stort set hver dag smiley

Men jeg tror generelt at frieserplagen er en smule følsom.. Men hun bliver mere modig med tiden smiley Lige da hun ankom, høstede de majs på marken overfor, og det ænsede hun ikke smiley Jeg bor på en gård, hvor der stort set hver dag kører store maskiner forbi deres fold, så det er god træning! Det er bare super!

• #13   11. dec 2009 Eller når en campingvogn <b>pludeselig</b> kommer frem af sit skjul, selvom man har kunne se den 100 m væk fra .
    - Men når man er to meter fra den er den pludselig MEGET farlig og sulten

Tossede dyr ;D

Kommentér på:
Nervøs plag

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce