{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.948 visninger | Oprettet:

Muk eller skab? {{forumTopicSubject}}

Øv jeg opdagede i dag noget bag på MacNeal's højre forknæ, og da jeg ikke har erfarring med skab, blev jeg pludselig i tvivl om om det kunne være det smiley

Helt inde ved huden føltes det som muk - sårskorper der sad ret godt fast .. Det var hvidt/lysegråt .. og ude i fjerene/hovskæffet sad der grålige og hvide skæl ..

Hmmm smiley Jeg gjorde ikke noget ved det, men må lige kigge ordentlig på det imorgen og ringe til Doktor Alt for DYR!

Billeder kan ses her .. ved ikke om det er til at se ordentligt: http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=215729


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muk eller skab?
  • #1   9. feb 2010 Det har Kavan også - og når han alligevel skal have ordnet tænder, og er bedøvet - får jeg dyrlægen til at tage en hudprøve. For lige nu kan jeg ikke komme itl det. Og det sidder også ved knæet smiley Han er mange gange behandlet for muk som dyrlægerne indtil videre har sagt det er - men jeg tror det er skab. Så der må en hudprøve og mikroskopi til - desværre..

  • #2   9. feb 2010 Okay ... Når jeg igen får en fornuftig økonomi skal MacNeal også gennemtjekkes med blodprøver, hudprøver/skrab og det hele .. Jeg har desværre bare ikke råd til det lige nu .. Men det skal undersøges, for ligesom dig tror jeg også mine dyrlæger vil kalde det muk - for det er det nemmeste, og så skal der prøves en masse behandlinger af .. Nææ jeg vil have noget der virker.

    Men det er vel helt nyttestløst hvis den anden Cob ikke også bliver behandlet?? smiley


  • Tanja J
    Tanja J Tilmeldt:
    jul 2006

    Følger: 14 Følgere: 12 Svar: 22
    #3   9. feb 2010 Jeg har læst en del om både muk og skab på vores heste - mest i udlandet, for de ved mere end de gør herhjemme, lader det til...
    Hver gang jeg har læst om det, er jeg faldet over en særlig betegnelse for den type muk, som sidder bag forknæet. Det adskiller sig fra det andet, som sidder i koderne og også fdet der er forårsaget af skab.
    Jeg beklager meget, jeg kan ikke huske hvad det hedder, og nu ender det vist med, at jeg snart må igang med at læse op på det igen.

    Der siges, at de sår de kan pådrage sig pga det muk (?) der sidder bag knæet, er den mest smertefulde af de hudlidelser de får på benene. Jeg har også oplevet to heste, som er blevet halte af det og hvor man skulle være MEGET forsigtig når man rørte ved det/smurte det.

    Desværre tror jeg, at langt de fleste irish cobs/tinkere har det problem....

    Jeg smørrer mine egne med babyolie derpå. Det opløser¨sårene/Skorperne og lindrer det for hesten, men desværre behandler det det ikke.
    jeg har ladet mig fortælle, at Stalosansalve skulle kunne bruges, men jeg har ikke selv prøvet det.
    I slemme tilfælde er der blevet brugt salve fra dyrlægen (ved ikke hvilken).

    Jeg beklager, at jeg ikke har kunnet huske, hvad de i udlandet kalder lige netop det der sidder der, men hvis man søger på nettet, dukker det nok op igen.

    Pøj pøj med det.


  • #4   9. feb 2010 Jeg har både behandlet med Sebacil - i efteråret 2008 - det hjalp vinteren over , men det er retur igen. Før det lindrede Stalosan salven et åbent sår - så det helede op igen og der kom pels på igen. Nu er det imidlertid så ømt at kavan bliver lidt gnaven når jeg forsøger at smøre det - altså - må det have den store omgang når han alligevel er bedøvet for at få ordnet tænder. Men jeg vil imellem tiden spraye ham med Frontline ( jeg skal nok huske handsker ) og se om det eventuelt giver et resultat indtil tænderne skal ordnes. Skal vi hver især blive gode til at melde tilbage hvordan det går med den behandling vi nu vælger. SEbacil er noget grimt noget at lege med - og jeg blev lidt underlig i hovedet af lugten. Men nu kaster jeg mig over frontline - så ser vi . Tak alle sammen. Jeg melder lige tilbage

  • #5   9. feb 2010 Kijo: Det prøvede jeg for 4 års tid siden.. Det hjalp ikke en dyt smiley

  • #6   9. feb 2010 Tusind tak for jeres svar alle sammen! Der blev jeg lige meget klogere!

    Stalosan salve er også efter min mening intet mindre end et VIDUNDER middel! Det har taget muk de få gange han har haft det i koderne .. Og så er det bare supert til diverse sår!!!! smiley

    Frontline har jeg før brugt til at behandle lus - men vidste ikke det kunne bruges til dette her også .. Så tak for det! Frontline må straks indkøbes.

    Interessant det du siger Tanja .. Synes nemlig også mest det ligner muk, men så alligvel ikke - så at det er en speciel for, er jo et meget godt svar! Jeg må nemlig ikke ret godt røre ved det smiley Stakkels lille mand!!!

    Han er heldigvis sød og hurtig opfattende til at forstå når det gør noget godt, selvom det gør ondt .. Så håber han vil stå stille, for så må jeg lige barbere bagknæene .. Og hvad ville I så gøre? Sprøjte med Frontline .. Hvor tit? .. Blødgøre sårene og kradse dem af, elle rlade det sidde?? Og så smøre med Stalosan salve?

    Ih altså .. Nogle gange overvejer jeg virkelig at barbere ALT hovskægget af ..


  • #7   9. feb 2010 Hej.
    Hjemme hos mig har vi tre heste med skab og det kunne godt tyde på at det er din hest også. Vi behandler vores med sebacil og du skal behandle din hest to gange, altså det vil sige at først gang du putter på skal der går en uge ca. i mellem. Og så skulle det gerne forsvinde, men der går vil 5 måneder og så kan det være det komme igen:) Håber du kan bruge det:D


  • #8   9. feb 2010 Anne-Sofie jeg blev desværre fuldstændig afskrækket af en oplevelse sidst i januar .. Der gør at MacNeal ihvertfald aldrig nogensinde skal sprøjtes mod skab!!

    En af hopperne derfra hvor MacNeal er avlet, var så hårdt ramt at ejeren og dyrlægen var enige om at denne sprøjte med Dectomax var sidste udvej .. Hoppen faldt død om på stedet inden dyrlægen nåede at fjerne kanylen smiley

    Prøv at google navnet, så finder du ud af at det ikke er godkendt til heste, og at det helst ikke må sprøjtes direkte i blodet ..


  • #9   9. feb 2010 Det er helt sikkert Skab, det smitter hvis ikke det behandles, og har hesten lange fibre, (tjekkes ved biopsi), og det ikke bliver behandlet, ender den med at stå med elefantben, det ben den stamper med skal også behandles da Skaben er på vej. Husk at barbere/klippe håret helt kort i området.

    Tro mig jeg har forsket i denne sygdom i over 2 år, så jeg har set det meste :o) men godt du spørger,, man kan altid lære noget nyt.


  • #11   9. apr 2010 Højst sansynligt Skab, så du må ned på knæ og nær kigge godt på det.

    Er det et omfattende angreb, så er du nødt til at fjerne hårene i området, for at bahandlingen skal fungere efter hensigten, ellers vil det brede sig, For hvis man f.eks smører et eller andet produkt på huden i området, hvor der så f.eks er meget hår, så "trækker" hårene ligesom produktet væk fra huden, uanset hvor omhyggeligt man forsøger at smøre det ind i huden.
    Tro mig jeg har arbejdet med Skab længe, sammen med nogle dyrlæger, på mange forskellige heste, og planen er der på sigt kommer en plejemanual af en slags på det.


  • #12   9. apr 2010 Det glæder jeg mig til at du får udarbejdet Karina!! smiley

  • #13   9. apr 2010 Jeg har nu brugt frontline nogle uger - ofte i starten - og nu med nogle dages mellemrum. Det hjælper på Kavan's sår. Nu kan jeg komme til begge ben og få lov at pille puds ud.. Så indtil videre har jeg positive meldinger om Frontline. I dag var vi endda en tur ved stranden, så der fik han lov at soppe igennem, - saltvandet renser så godt..

  • #15   10. apr 2010 Længden på muskelfibrene kan kun ses i en muskelbiopsi

    Kijo:
    Selvfølgelig er du ikke en dårlig heste mor ;o) , hmm svært at bedømme, prøv at tage et par billeder :o)
    Knus K


Kommentér på:
Muk eller skab?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce