{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.168 visninger | Oprettet:

vil ikk longeres:( {{forumTopicSubject}}

hej. jeg har et problem med min hingst jeg håber i har ideer til at hjælpe med at løse.han har indtil nu været rigtig sød til alt, han jkan bådee gå med sadel og hovedtøj. men kan ikk longere ham på højre volte. han bliver ved med bare at dreje til venstre og bliver rigtig gal hvis jeg prøver at få ham til at gå på højre volte i longen. der er ingen problemer når han er løs i hallen eller jeg hegner et lille stykke ind af banen så han er tvunget til det. nogen der har en ide til hvordan jeg kan få ham til at ville longeres på højre volte? venstre er ikke noget problem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vil ikk longeres:(
  • #1   1. mar 2010 Evt. få ham kigge efter i nakke og ryg.

    Vi havde en hest i ridning sidste år, som havde samme problem. Det kan være fordi han er vant til, at blive håndteret fra venstre side. Så er der nogle heste, der har problemer med højre side. Prøv, at håndtere ham noget mere fra højre side.


  • #2   1. mar 2010 okay.. ja min første tanke var også >>har han ondt<< har prøvet at tjekke ham selv, men han viser ingen tegn på smerte. det er bare træls for kan ikk komme videre med ham før jeg kan longere ham ordentligt.. men vil prøve det med at håndtere ham mere fra højre side..

  • #3   1. mar 2010 Min hoppe ville hellere ikke longeres på den ene volte til at starte med. Tror hun manglede balancen.
    Jeg holdt hende ind på en 1 fra mig med pisken lige i numsen. Når hun gik der i skridt fik hun lidt mere longe osv. Efterhånden kunne jeg få hende i trav, samme procedure.
    Hvis hun lavede vrøvl startede jeg forfra. Til sidst efter en lille uge gik hun pænt på begge volter. Og vi kunne lægge galloppen på også.

    Måske du kan bruge dette. Kunne måske tænke at din mangler balance, og at musklerne så gør ondt. Men du kan jo prøve.

    Held og lykke med det.


  • #5   1. mar 2010 find en som gider hjælpe dig med at trække ham rundt, hun trækker du stå på midten, husk at rose ham, Det er kun fordi han ikke ved hvad du vil og kan mærke din fusteration;) 2 gang så tror jeg den er der;)

  • #6   1. mar 2010 tak for rådene.. jeg prøvede igen idag.. og tror simpelthen det er fordi han vil ha noget at støtte sig op af.. jeg hegnede et lille stykker af ridebanene ind så ville han gerne han er ikke glad for at have longen på så lod han løbe rundt i ring uden den på og så holdte ham på volten med pisken.. tror i det kan være fordi han er usikker og ikk kan finde ud af det når han ikk har noget til at "læne" sig op ad.. ??

  • #7   2. mar 2010 ja.. det prøver jeg også når jeg gør det..håber at hvis han får lidt mere balance at han så har nemmere ved det.. smiley

  • #8   2. mar 2010 Sådan en hest har jeg ogsdå. Altså i starten havde vi, ærligt, rimelig stramme indspændinger på hende. Så hun fik det at tænke på. Det lyder til Bob (Min hest) er værre end din, da hun stejlede også. Men altså. Det lykkedes og hun blev tilredet, og jeg kom på den tanke jeg vil hellere have en hest der kan rides en longeres. Så inden jeg skulle op, longerede jeg kun lige på den gode volte. Med rytter er der ingen problemer på nogen af volterne. Men de dage hvor jeg ikke kunne få hjælp til longering af hende, longerede jeg hende. Så prøvede jeg (uden indspændinger) og den lille hest søgte endda selv ned, og kom op med ryggen på begge volter smiley

  • #9   2. mar 2010 okay.. det var da flot:) jeg tror også bare jeg ska lade være med at gi op og bare blive ved og ved til han gør det.. men tror ikk jeg ska forsøge med indspænding.. prøvede at sætte longen i hovedtøjet her den anden dag.. og det kunne han bestemt ikk li.. så den tog jeg af igen..

  • #10   2. mar 2010 Altså bliv ved indtil den er tilredet. Eller også synes jeg bare du skal være glad for at han skal være ridehest, og ikke longehest.
    Ej, jeg ved ikke om han skal være volteringshest, men altså smiley
    Jeg gav op der. En nem løsning, men det er virkelig blevet super nemt idag.


  • #11   2. mar 2010 hejsa smiley

    jeg har selv en hoppe som har svært ved det... jeg gør det at linen er kort ca 3 m. herefter står jeg skråt bag hende og slår let med pisken bag hende uden at ramme hende... det gælder hele tiden om at være et skridt bagved hesten så man kan jage den frem. så du skal løbe "efter" ham. Det har hjulpet mig smiley derefter kan man begynde at give mere line... tilsidst finder han ud af hvad han skal og så kan du stå stille i midten og han løber rundt... i de fleste tilfælde i så fald smiley


  • #12   2. mar 2010 okay:) nej han skal være konkurrense hest.. hehe.. longerede du så slet ikk din inden tilridningen??

  • #14   2. mar 2010 okay.. hvordan har du så vendet den til sadel osv?? og havde den så muskler til at bære?? jeg ville gerne gi min nogle muskler og sådan så det var nemmere for ham..

  • #17   2. mar 2010 Julie
    Nix, den hjælper ikke på Bob (:


  • #18   3. mar 2010 det hjælper heller ikk på min julie.. han er alt for stærk.. men har fundet ud af at det simpelthen er fordi han ikk har noget at støtte sig op ad at han ikk vil.. han har nok ikk særlig meget balance på højre volte.. men hvis jeg hegner en lille del af banen ind så han ikk kan løbe væk så kan jeg godt få ham til det .. smiley så måske kommer det andet med tiden..

  • #19   3. mar 2010 Det tror jeg helt sikkert det gør (:
    Det gjorde det også med min bob. Ej, jeg ved ikke om det er derfor. Men det kan jeg forstille mig. Problemet med Bob er hun er født med pilskævt bagben. Lige fra hoften ned, var hendes ben handikappet. Og jeg tror det er den volte, hun har svært ved, var den side benet var på. Det kan have noget at gøre med det.


  • #20   3. mar 2010 ja det må da være sværre for den hvis den har et skævt ben..

  • #21   3. mar 2010 den er dog ikke skæv mere, men hun kan jo sagtens have men fra det.

  • #22   4. mar 2010 først skal du finde ud af om der er noget ivejen med ryggen eller benene.. er der ikke det vi jeg råde dig til at med det samme men lave tegn til at ville vende rundt på venstre volte, hakker du den sådean en tryg 16 på bringen med pisken.. når den så gør tingene roser du den alt hvad du over hovedet kan komme til.. det er en god idé at bruge stemme.. så når den gør noget den ikke må bruger du en grov stemme og når den gør noget rigtigt bruger du en glad og lys stemme smiley det virker og er meget effiktiv fordi det er kæftige signaler der skal til.. bruger man altid tydelige signaler er hesten altid klar over hvad den skal og hvad konsikvensen er hvis den ikke handler efter.. det har heste det bedst med.. dyr har det bedste med at kende grænser og hvor de for ros..

Kommentér på:
vil ikk longeres:(

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce